Nekromanti Kvinnlig könsstympning [edit]

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Moderering behövs...

Om jag kommer på forumsölen på fredag så kan du få följa med mig in på muggen så du får se med egna ögon.
Kan någon moderator flytta den här deltråden till kontaktforumet?

(Och var tacksam för att min webserver är nere, jag hade en perfect smiley for tillfället där...)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
En sak till

"Vad är det för konstigt med det? En hälsokontroll är en hälsokontroll."

Men det är ju inte hälsokontroll som förordas. En hälsokontroll gör man för att upptäcka sjukdomar och sånt. Det är en potentiell brottsplatsundersökning.
Är det ens möjligt att låta en läkare genomföra en sådan kontroll innan skälig misstanke om brott finns? Kommer inte läkarens tystnadsplikt att göra att det som eventuellt upptäcks inte kan rapporteras och därmed inte användas? Tystnadsplikten är helig i Sverige, inte ens polisen har ens rätt att fråga om en person ligger inlagd på sjukhus, och de har definitivt inte tillgång till patientjournaler, och detta är något vi bör bevara eftersom allt annat skulle dra med sig så många andra dåliga effekter.

Var hamnar man då? Rapportera till polisstationen en gång om året för en obligatorisk gyn-undersökning utförd av någon som saknar läkarlegitimation (jag tror att tystnadsplikten är kopplad till yrket snarare än positionen)? Jag misstänker att ett sådant förslag, med rätta, skulle stöta på ett visst motstånd.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: En sak till

Övergrepp mot barn SKALL omedelbart anmälas av ansvarig läkare/personal inom vård, omsorg, skola polis mm enlig SoL 14:1*
(detta gäller även gemene man, dock inte skall utan ett bör)

Socailtjänsten kan då kliva in enligt LvU och tvångsomhänderta barnet och det kan säkert då bli en fråga om polisanmälan. Då gäller följande om brotter är grovt eller har en allvarlig karaktär.

En Särskild företrädare för barn SKALL utses och kliva in, i synnerhet om man misstänker en eller flera vårdnashavare som förövare. Vårdnadshavaren berövas då sina rättigheter enligt föräldrabalken och de förs över till den särskilda företrädaren kan man förenklat säga.

Denna företrädare kommer med stor (läs 100%) sannolikhet ge polisen tillgång till alla medicinska journaler samt att en undersökning av en rättsläkare kommer att genomföras för att få fram ett s.k rättsintyg som skall begäras av ansvarig polismyndighet för i aktuell utredning för vidare bevisning i rätten.

Om personen i fråga är vuxen eller att anse som det så gäller tystdnadsplikten om inte...

brottet som personen är utsatt för / har utsatt andra för har LÄGST 2 år i straffskalan eg: Mord, dråp, människorov, våldtäkt/grov våldtäkt, våldtäkt mot barn/grov våldtäkt mot barn, grovt rån, mordbrand/grov mordbrand (och en del allmänfarliga brott och högmålsbrott, men ni fattar) och därtill försök, stämpling, förberedelse och medhjälp till samtliga ovanstående brott.

Vållande till kroppskada/grov misshandel (stympning) fäller alltså inte tystnadsplikten om man inte anser att det är fråga om människorov**, dvs mot någons (offrets) vilja fört bort i syfte uppsåtligen att skada liv eller hälsa (stympa).

För övrigt så håller jag med om att det är en manlig kontrollmetod i stora drag men att det naturligtvis finns vissa initieringsriter och dyl MEN det rättfärdigar inte att människor skall berövas sina val att säga nej till en sådan åtgärd och det bör inte utföras överhuvudtaget på barn, pojkar som flickor.



----------------------------------------------
<font size="1">* Socialtjänstlagen 14 kap. Anmälan om missförhållanden
1 § Var och en som får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd bör anmäla detta till nämnden. Myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom samt andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten och kriminalvården är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd.. Detta gäller även dem som är anställda hos sådana myndigheter. Sådan anmälningsskyldighet gäller också dem som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som berör barn och unga eller annan yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område. För familjerådgivning gäller i stället vad som sägs i tredje stycket.
De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.
Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i andra stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av skydd.
Om anmälan från Barnombudsmannen gäller bestämmelserna i 7 § lagen (1993:335) om Barnombudsman. Lag (2003:407).

------------------------------------------------

** Brottsbalken 4 kap. Om brott mot frihet och frid
1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år. Lag (1998:393).</font size>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En sak till

Hmm, där ser man. Det hade jag ingen aning om.

För övrigt så håller jag med om att det är en manlig kontrollmetod i stora drag men att det naturligtvis finns vissa initieringsriter och dyl MEN det rättfärdigar inte att människor skall berövas sina val att säga nej till en sådan åtgärd och det bör inte utföras överhuvudtaget på barn, pojkar som flickor.
Naturligtvis, där är vi alla överens. Det jag vänder mig mot är snarare metoder där man låter ändamålen helga medel. Det är dessutom dåliga metoder, eftersom de inte hindrar övergreppet, de bara ser till att förövaren straffas. Det viktiga är att hindra övergreppet. Att man dessutom slipper straffa någon om man hindrar övergreppet är dessutom en liten bonus.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Re: En sak till

Det enda som hjälper i ett långsiktigt perspektiv är utbildning.

Och inte vill väl 'vi', de rika, utbilda 'de' fattiga då det plötsligt skulle kunna bli så att röster höjs om rättvisa för tidigare oförätter och en självklar plats med samma värden och förutsättningar som oss...

För rent krasst så är det inget annat än att vi (väst, G8, EU whatever...) sitter på tillgångarna och vägrar dela med oss av det goda.
 
Top