[Kutulu] Det här museumäventyret måste väl redan finnas?

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
772
Här är det senaste jag funderat på till själva äventyret:

Häxmästaren (som jag tänker kalla honom ett tag till, för att jag gillar ordet) har underskattat förbannelsens styrka och allvarlighet. Han har fått den genom en pakt med glömda gudar, vilka naturligtvis har sina egna mål med saker och ting. Tanken var att den som stal Ögat skulle dö plågsamt och ganska utdraget. Tanken var att tjuven skulle förmås att återlämna föremålet hellre än att fortsätta lida. Givetvis har häxmästaren ingen bot att ge, tjuven skulle dö oavsett. Men om döden skulle inträffa så räknade häxmästaren med att tjuven inte skulle hinna så långt, utan att de som utredde fallet skulle hitta Ögat och föra det tillbaka till British Museum.

Hade det varit bättre med en renodlat spårnings-besvärjelse? Ja, men någon sådan kan inte häxmästaren. Det är inte som att han är en D&D-magiker med en stor bok fylld av besvärjelser. Man hittar scraps och antydningar i olika källor, testar och försöker, och en vacker dag kanske man får Kontakt och då får man vad man får. Det är inte människan som har kontrollen över magin, så att säga.

Men. Häxmästaren blir väldigt förvånad när det visar sig att förbannelsen drabbar så snabbt och så hårt (och inkonsekvent – vakten verkar ha dött ganska snabbt, men den som tagit Ögat från honom lyckades ju ta sig därifrån). Så nu vill han få tillbaka Ögat innan det skapar alltför stor skandal – om förbannelsen sprider sig och blir värre med tiden kan det ju leda till att oskyldiga dör – och repressalier. Jag vill fortfarande inte att karln ska vara Skeletor ska sägas, bara… kanske inte så brydd om vad som händer med kriminellt pack och en och annan primitiv vilde.

Det här gör också att jag tänker att the stakes kan göras lite högre – man kan tänka sig hela byggnader med döda kroppar, till exempel. Jag tänker också att om rollpersonerna inte lyckas få tag på Ögat i tid och antingen förstöra det, lyckas få bort förbannelsen eller få det tillbaka till häxmästaren så kommer Ögat att transporteras ut från England på ett plan – som sedan störtar ner efter att alla ombord dött. Fruktansvärt, och 100% häxmästarens fel, men inte hans intention.

Which reminds me om att jag nog ska bygga in något sätt för rollpersonerna att hitta en ritual för att "rena" förbannelsen, om de lyckas få reda på exakt vilken förbannelse det är. Någon generell renings-spell tror jag inte funka annars än högst tillfälligt; jag tror man behöver det specifika. Och då tänker jag att de behöver få detaljerna från häxmästaren, eventuellt genom att bryta sig in på hans kontor (han kommer såklart inte att vilja hjälpa dem – men kanske kan utpressing vara en framkomlig väg, om de är beredda på att skaffa sig en fiende?). Och sedan kanske prata med någon som faktiskt vet något om den kultur häxmästaren snott sin förbannelse från?
Det låter lite som att det behövs ett par NPC runt häxmästaren och museumet. Dels en till professor som kan visa rollpersonerna vilket antik kultur som egentligen ligger bakom (exempelvis antika koloniala Romare eller Silurerna, okända krigiska vitingar ifrån Wales). Dels någon som kan förtydliga att det inte är Igbo-folket/tjuvarna som orsakat förbannelsen, behöver ju inte vara en professor. Kanske även någon mer på museet som kan fungera som ledtrådstipsare alternativt Red herring.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Dels någon som kan förtydliga att det inte är Igbo-folket/tjuvarna som orsakat förbannelsen,
Just det här tänkte jag låta spelarna räkna ut. Eller inte – jag vill att ett av utfallen för äventyret absolut ska vara att de 100% missar den grejen, och först i epilog eller kanske rentav i ett senare äventyr får reda på hur det egentligen låg till. De ska behöva pussla ihop ledtrådar själva, helt enkelt.

Det första exemplet behövs absolut, dock blir det nog inte i direkt ansluting till muséet – rollpersonerna får även där göra lite legwork efter att (eventuellt) ha hittat häxmästarens anteckningar, kanske behöver de hitta någon av häxmästarens rivaler. Kanske får de först kolla vad han generellt forskat på, vilka expeditioner han varit på, för att sedan kontakta folk han hade med sig eller som han snuvade på konfekten…
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
772
Just det här tänkte jag låta spelarna räkna ut. Eller inte – jag vill att ett av utfallen för äventyret absolut ska vara att de 100% missar den grejen, och först i epilog eller kanske rentav i ett senare äventyr får reda på hur det egentligen låg till. De ska behöva pussla ihop ledtrådar själva, helt enkelt.

Det första exemplet behövs absolut, dock blir det nog inte i direkt ansluting till muséet – rollpersonerna får även där göra lite legwork efter att (eventuellt) ha hittat häxmästarens anteckningar, kanske behöver de hitta någon av häxmästarens rivaler. Kanske får de först kolla vad han generellt forskat på, vilka expeditioner han varit på, för att sedan kontakta folk han hade med sig eller som han snuvade på konfekten…
Nu kan jag inte säga att jag har hela strukturen i huvudet, men finns det inte en överhängande risk att spelarna missar allt med häxmästaren i så fall?
Eller hur är upplägget för att de ska få misstankar om att det egentligen är häxmästaren som ligger bakom?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Nu kan jag inte säga att jag har hela strukturen i huvudet, men finns det inte en överhängande risk att spelarna missar allt med häxmästaren i så fall?
Eller hur är upplägget för att de ska få misstankar om att det egentligen är häxmästaren som ligger bakom?
Jag vill ju att det ska finnas en överhängande risk för det. Om det ska vara ett meningsfullt mysterielösar-äventyr med player skill så behöver det finnas risk för att misslyckas med att lösa mysteriet. Eller att delvis misslyckas – man kan ju "lösa äventyret" genom att helt enkelt spåra sig fram till Ögat och antingen förstöra det eller ta det tillbaka till British Museum. Men man får inte all information och upptäcker inte alla sanningar.

Min tanke om misstankarna mot häxmäsaren är just nu att det först och främst ska framgå att de Igbos som beställde stölden också drabbats av förbannelsen. Kanske kan de rentav få prata med en överlevande Igbo som förklarar att de ville ha tillbaka Ögat för att det var typ en släktklenod och att de inte visste något alls om en förbannelse. Och då måste de börja fundera: Om igbos inte lagt besvärjelsen – vem kan då ha gjort det? Och då kan de börja snoka dels i Ögats historia (vem stal det?) och dels kring British Museum överlag och se ifall nån där kan vara skyldig.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
772
Jag vill ju att det ska finnas en överhängande risk för det. Om det ska vara ett meningsfullt mysterielösar-äventyr med player skill så behöver det finnas risk för att misslyckas med att lösa mysteriet. Eller att delvis misslyckas – man kan ju "lösa äventyret" genom att helt enkelt spåra sig fram till Ögat och antingen förstöra det eller ta det tillbaka till British Museum. Men man får inte all information och upptäcker inte alla sanningar.

Min tanke om misstankarna mot häxmäsaren är just nu att det först och främst ska framgå att de Igbos som beställde stölden också drabbats av förbannelsen. Kanske kan de rentav få prata med en överlevande Igbo som förklarar att de ville ha tillbaka Ögat för att det var typ en släktklenod och att de inte visste något alls om en förbannelse. Och då måste de börja fundera: Om igbos inte lagt besvärjelsen – vem kan då ha gjort det? Och då kan de börja snoka dels i Ögats historia (vem stal det?) och dels kring British Museum överlag och se ifall nån där kan vara skyldig.
Ah, det kan vara så att någon tidigare blivit mördad av förbannelsen, typ en tidigare vakt eller dylikt. Typ ett första experiment som sket sig tidigare. Så att det finns en koppling till muséet. Behöver ju inte varit så uppmärksammat, Häxmästaren lär ju tystat ner det. Men det skulle ge rollpersonerna ett skäl att undersöka muséet och klenodens historia närmare utan att det är jätteuppenbart att det är häxmästaren man ska spionera specifikt på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Ah, det kan vara så att någon tidigare blivit mördad av förbannelsen, typ en tidigare vakt eller dylikt. Typ ett första experiment som sket sig tidigare. Så att det finns en koppling till muséet. Behöver ju inte varit så uppmärksammat, Häxmästaren lär ju tystat ner det. Men det skulle ge rollpersonerna ett skäl att undersöka muséet och klenodens historia närmare utan att det är jätteuppenbart att det är häxmästaren man ska spionera specifikt på.
Det kan man ju ha som extra ledtråd kanske. Även om jag tänker mig att just att den inte var förbannad innan den kom till museet och att den var det efteråt borde kunna funka hyfsat som ledtråd som pekar mot just museet. Min tanke är ju att eftertänksamma spelare när de konfronteras med att Ögat inte var förbannat när det stals, blir intresserade av att försöka få fram en tidslinje – men ok, när blev det förbannat?

Jag är dock absolut ett fan av att ha flera vägar till samma slutsatser, framför allt om SL kan bestämma vilka av dessa hen vill försöka knuffa sina spelare i riktning mot. Eller om hen är helt OK med att spelarna bara helt missar 50% av scenariet.
 
Top