JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,657
Om någon vill skriva London som sandbox, och inte tycker att det redan finns någon sådan sandbox beskriven till CoC
Bookhounds of London är det närmsta jag kan komma på.
Om någon vill skriva London som sandbox, och inte tycker att det redan finns någon sådan sandbox beskriven till CoC
Jag förstår. Med viss risk för att bli off topic - vad tycker du själv skulle ingå i en sådan London-baserad sandbox? Och då menar jag inte i första hand allt intressant som säkert går att gräva fram om själva staden, utan mer vad ditt spelsystem hintar. Jag är intresserad av kopplingen mellan spelsystem och platsbeskrivningar.
Även om det finns en London-modul till CoC, så tänker jag att det går att göra något annat, kanske bättte. Blir det här ett längre sidospår, så är det förstås ett ämne för en ny tråd. Det finns garanterat flera här som kan vara intresserade. London har ju en speciell charm.
men varför ska han ha spenderat tid/resurser på att förbannat just detta museiföremål ?Varför är dagens omagiska engelska kolonialister så måna om att saker inte stjäls från British Museum? Varför är de så bestämda om att de absolut inte ska få lämnas tillbaka, ens när det finns ett museum i andra änden? För att de är paternalistiska imperialistiska looters som tycker att England har rätt till sin loot.
men varför ska han ha spenderat tid/resurser på att förbannat just detta museiföremål ?
Varför är dagens omagiska engelska kolonialister så måna om att saker inte stjäls från British Museum? Varför är de så bestämda om att de absolut inte ska få lämnas tillbaka, ens när det finns ett museum i andra änden? För att de är paternalistiska imperialistiska looters som tycker att England har rätt till sin loot.
Bookhounds of London är det närmsta jag kan komma på.
Jag är inte emot en sån separat tråd, men jag kan tills vidare svara lite här.
De grejer systemet greppat tag i i spelvärlden är i stort sett följande:
Men som sagt, jag har aldrig klarat av att använda sandlådor själv så jag är dålig på att tänka kring vad som faktiskt gör en sådan bra…
- Monster, såklart. Beskriver man ett monster så ska man nog idealiskt sett beskriva några olika sätt att beskriva det på olika nivåer av "vansinne" och kanske exempel på drömmar, hallucinationer etc med koppling till monstret. Nog mer relevant för en monsterbok.
- SLP:er som agerar experter på sådant RP inte kan, och som de måste söka upp när de behöver avtolkning av ledtrådar som kräver expertkunskap. Bör ha minst en Expertis på hög nivå, och gärna lite olika intresseområden, problem etc.
- Platser som man bara kan ta sig in på ifall man har en viss Börd eller så; det finns en mekanik där olika sociala/materiella fördelar man har i det brittiska samhället öppnar dörrar och så. Så såna platser skulle man kunna slänga in. Kanske.
Ja, men det är väl till ToC?
Regelkonvertering är väl det enklaste som finns med Lovecraft-äventyr?
Okej, det verkar ju rimligt. Herrklubbar, bibliotek och hemliga ordnar känns ju rätt givet. Har spelet färdiga SLP:er? Alltså typ medlemmarna i sällskapet. Ett sätt att bygga en sandbox kan ju faktiskt vara att sätta personerna (eller möjligen factions) i centrum.
Det är klart att man kan ha en skurk som gör det enbart pga nån form av vit-kränkt-man-girighet, men risken är väl att det blir en rätt endimensionell karaktär, vilket ju jag skulle tycka vara rätt tråkigt som spelare.
För vad det kan vara värt:
Jag skulle tänka att Häxmästaren handlar utifrån imperialism och kolonialism för att de strukturerna hjälper honom i sitt tillbedjan av Gudom X.
Tex kan ju positionen som uppsättning privilegierad antikvarie på British Museum ge honom förtur till mer kunskap om Cthulhu mythos?
Sedan tycker jag nog att smaskigt våld och blodiga omständigheter kring tjuvarnas öden inte nödvändigtvis måste leda till action och mera våld. Däremot kan det ge spelarna känslan av att de verkligen står inför något obehagligt och svårdefinierat.
Det lilla som finns i form av "färdig värld" i grundboken är Angelicasällskapet och några av dess medlemmar – kolla gärna sista kapitlet i PDF:en som finns gratis här…
London i ToC blir inte ett BRP-London. Åtminstone inte i mitt huvud.
Hur tänker du utöver att det är trettiotal respektive tjugotal (vilket förstås är en stor skillnad redan i sig)?
Edit: Kanske bättre med separat tråd, om du vill ha och starta en sådan. Att du inte känner dig bekväm med sandbox tycker jag kan vara en bra (och oväntad) kreativ utgångspunkt. Ett problem att lösa med designmål.
Alltså, om någon vill skapa en Kutulu-London-sandbox så är vederbörande fri att skapa en tråd för det. Jag kommer att delta och svara efter bästa förmåga. Men jag gillar inte sandboxar och kommer själv inte att skapa en – jag har ingen nytta av dem och kommer inte att vara drivande i ett sådant arbete.
I Cthulhu Dark (2e) finns det ett kapitel som heter London 1851 som är smockat med settinginfo.Jag ska klura på saken. Är ingen London-expert, men jag gillar verkligen stan. Det är också en perfekt skräckmiljö. Tror den finns med i Cthulhu Dark (men då 1700-talets London).
I Cthulhu Dark (2e) finns det ett kapitel som heter London 1851 som är smockat med settinginfo.
Precis. Premissen som handlar om priviligierade akademiker har också fokus på klass, men från andra hållet. Och kanske svårare att se utifrån, om man är medelklass i nutid i Sverige.Ah, 1851 var det kanske ja. Jag kom framför allt ihåg settingens fokus på klass. Att karaktärerna var i underordnad ställning. En intressant kontrast mot premissen att privilegierade akademiker tar sig an ett mythos med kopplingar till någon ”primitiv” kultur.