Nekromanti KULT - Divinity Lost

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Är det någon som vet status? Jag missade tyvärr att backa när det begav sig, och alla Kickstarter-updates är enbart för backers. Om jag inte misstar mig så har man släppt PDF:en? Går den att köpa någonstans än?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
PDF:en kom precis för en eller två dagar sedan, så det kommer att dröja ett tag innan det finns att köpa.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Om jag förstått det hela rätt så är det bara backers som fått PDF:en via en kod till drivethru. Jag har hört att övriga får tillgång till KULT någon gång i höst, ett tag efter att alla backers fått sina fysiska produkter.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
P.eLL.e;n285860 said:
Om jag förstått det hela rätt så är det bara backers som fått PDF:en via en kod till drivethru. Jag har hört att övriga får tillgång till KULT någon gång i höst, ett tag efter att alla backers fått sina fysiska produkter.
Det låter ju väldigt underligt. Tar det hela sommaren att trycka PDF:erna och hur kan man inte sälja PDF:er sålänge? Ajja.. tack för svaret iaf...
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Om jag fattat det rätt så är den nuvarande versionen den ocensurerade, och den kan inte säljas i en rad länder. Därför går den bara till backers. Sedan måste en del bilder censureras innan KULT är en säljbar produkt. Därav fördröjningen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag tycker att det är ganska coolt att man blir tvungen att ge ut en censurerad version av spelet. Ger svaga ekon av 90-talet och påvens bulla.

Förhoppningvis blir våra ocensurerade klenoder riktiga rariteter i framtiden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag trodde att det ocensurerade handlade om att det finns ett omslag med nakna bröst och ett annat med täckta bröst, och de som backat har fått välja vilket de vill ha. (Eller så har de valt en av de andra varianterna som inte har några bröst över huvud taget på omslaget.)

Jag kan inte riktigt se poängen med att producera en pdf och därefter censurera den innan den trycks. Sedan undrar jag vad det är som skulle kräva censur och av vilket land? Finns det för många kvinnor som visar håret för att spelet ska få säljas i Saudiarabien och för få hyllningar till den store ledaren för att godkännas i Nordkorea? Jag är skeptisk!
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
@Gurgeh Det finns åtminstone en sida i boken som har ocensurerat homosexuellt sex. Gissar att det ses ner på i ett antal länder. :D
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Gurgeh;n285880 said:
Jag trodde att det ocensurerade handlade om att det finns ett omslag med nakna bröst och ett annat med täckta bröst, och de som backat har fått välja vilket de vill ha. (Eller så har de valt en av de andra varianterna som inte har några bröst över huvud taget på omslaget.)

Jag kan inte riktigt se poängen med att producera en pdf och därefter censurera den innan den trycks. Sedan undrar jag vad det är som skulle kräva censur och av vilket land? Finns det för många kvinnor som visar håret för att spelet ska få säljas i Saudiarabien och för få hyllningar till den store ledaren för att godkännas i Nordkorea? Jag är skeptisk!
De som är ”backers” har fått en ocensurerad pdf och vad jag förstått kommer att få den tryckta ocensurerade versionen man valde när man ”backade” spelet. Jag vet i alla fall att jag valde den med ocensurerad framsida och hoppas att vi som ”backat” spelet fortfarande får den version vi valde, även om de framtida versionerna som går ut i butik kommer ha en fullt påklädd ängel. Sen så har jag personligen svårt att se att produkten Kult är vidare lätt att cencurera och samtidigt bevara det som faktiskt är kult...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kraetyz;n285882 said:
@Gurgeh Det finns åtminstone en sida i boken som har ocensurerat homosexuellt sex. Gissar att det ses ner på i ett antal länder. :D
Även om det ses ned på i en del länder så tror jag att även resten av produkten inte heller skulle gå hem i de länder där en liten bild på sex mellan två män skulle vara så upprörande. Så personligen är jag osäker om Iran, Ryssland, Saudi-Arabien osv är de marknader som Kult är ämnade för.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Kraetyz;n285882 said:
@Gurgeh Det finns åtminstone en sida i boken som har ocensurerat homosexuellt sex. Gissar att det ses ner på i ett antal länder. :D
Det är sant att många länder ser ner på det, men då är lösningen att de länderna biter ihop och växer upp, inte att bilden censureras.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Har läst nåt om en nazisymbol också, som inte funkar i ex Tyskland.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Precis, har också hört/läst att det är svatstikor, erekterade organ, och andra grova bilder som fått återförsäljaren i USA att kräva att den censureras för att man ska kunna sälja den i butik
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag har den ocensurerade pdf:en, och kan intyga att det finns en del bilder som är för mycket i en rad länder, inte bara de mest repressiva. Även för t.ex. USA krävs att visa bilder tonas ner en del. Det handlar alltså inte alls bara om omslaget. Som jag fattat det togs beslut om självcensur ganska sent i processen, när det gick upp för Helmgast att de skulle få problem om de tryckte de inlagebilder som de tänkt sig från början – kort och gott att boken då inte skulle gå att ge ut på en del av de största marknaderna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Kul(t) med intresse för nya KULT: Divinity Lost. Jag förstår att det kan bli lite förvirrat givet olika utgåvor så här är hur landet ligger.

KULT: Divinity Lost Core Rules Book ("CRB") kommer att finnas i två versioner, som vi kan kalla Kickstarter-linjen och Retail-linjen.

Kickstarter-linjen innehåller vår originalvision med KDL - med obehagliga och våldsamma bilder, bilder på kön och erotik, och bilder som på andra sätt är vidriga och utmanande.

Inlagan är densamma i samtliga versioner av CRB som fanns tillgängliga under Kickstarter-kampanjen. Där fanns även en version med ett censurerat omslag (där ängels blödande bröst är täckta).

Vår tanke var att ha samma inlaga även de böcker som ska ut i butiksledet. Vår tanke var att vi skulle plasta in boken i svart plast och ha de varningar som behövdes på detta. Där fick vi dock tänka om efter samtal med distributörer, jurister och licensgivare, där det framkom att vår modell inte räckte och att innehållet var för extremt för återförsäljarleden.

Kickstarter-linjens CRB:s kommer aldrig att finnas i butiksled.

Detta gjorde att vi skapade Retail-linjen, som kommer att heta typ "KULT: Divinity Lost - 4:th Edition" eller liknande. I dess inlaga kommer ett antal bilder ha ersats eller tagits bort. Vi kommer även att göra vissa andra justeringar i boken. Arbetet med Retail-linjen får dock vänta tills vi har levererat allt som ska komma i Kickstartern (CRB har släppts, och det blir kontinuerligt fler släpp under sommaren). Så den breda butiksutgåvan, med tillhörande PDF, kommer att presenteras under hösten.

Och för tydlighets skull kan också tilläggas att kampanjen The Black Madonna har tvättats på swastika-symboler (då äventyret innehåller en del nynazister) som i stället har blivit ersatta med järnkors. I Tyskland är nazi-avbildningar förbjudna enligt lag (hatbrott) och liknande skrivelser finns även i andra länder.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag är dock besviken på att jag inte kommer kunna köpa den ocensurerade versionen någonstans, det känns ju som ni åtminstone borde kunna sälja den som PDF på er egna hemsida.
Jag har varit nyfiken på nya kult men tanken på att jag bara kommer kunna köpa den censurerade versionen dödar helt mitt intresse.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Lukas;n285915 said:
Jag är dock besviken på att jag inte kommer kunna köpa den ocensurerade versionen någonstans, det känns ju som ni åtminstone borde kunna sälja den som PDF på er egna hemsida.
Jag har varit nyfiken på nya kult men tanken på att jag bara kommer kunna köpa den censurerade versionen dödar helt mitt intresse.

Vi får se hur vi gör/kan göra med just PDFer. Juryn är fortfarande ute ndg de digitala versionerna. Ovanstående handlade främst om fysiska böcker.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Lukas;n285915 said:
Jag är dock besviken på att jag inte kommer kunna köpa den ocensurerade versionen någonstans, det känns ju som ni åtminstone borde kunna sälja den som PDF på er egna hemsida.
Jag har varit nyfiken på nya kult men tanken på att jag bara kommer kunna köpa den censurerade versionen dödar helt mitt intresse.

Vi får se hur vi gör/kan göra med just PDFer. Juryn är fortfarande ut ndg de digitala versionerna. Ovanstående handlade främst om fysiska böcker.
 
Top