Nekromanti Krank kollar Game of Thrones

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Sapient;n107623 said:
Jo, men det tar sig - så lam som han är i början, kan en liksom inte tro att han dödar överhoncho-white walkern i envig, i säsong tre. Men det är först efter att det avslöjats att Jon Snow är en oäkta Targaryen, och därför kusin med Danaerys, så Jorah får ta över Nights Watch. (Fast det är inte helt sannolikt att Jon skulle bli vald till kung bara på grund av det - Lannisters liksom bara lägger sig på rygg och visar magen, det kändes inte helt trovärdigt...)
Dude, spoiler!

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Übereil;n107634 said:
Dude, spoiler!
Nu läste jag tack och lov det du skrev innan jag läste det citerade, men precis som Sapient gärna får redigera sitt inlägg (med spoilertaggar som allra minst) så får du gärna redigera ditt inlägg och ta bort spoilern ur citatet... Tack på förhand!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
MODERERING

Vi har sagt att det inte ska spoilas någonting i den här tråden, och det gäller även om hälften av spoilern är påhittad. Nästa gång det förekommer tar jag till hårdare tag, även om spoilern är på nivån "Man får se nakna bröst i avsnitt 8."

/tobias
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
krank;n107645 said:
Nu läste jag tack och lov det du skrev innan jag läste det citerade, men precis som Sapient gärna får redigera sitt inlägg (med spoilertaggar som allra minst) så får du gärna redigera ditt inlägg och ta bort spoilern ur citatet... Tack på förhand!
Ah, det borde jag ha tänkt på...

Übereil
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Okej, jag ber om ursäkt - jag försökte begå en lustighet som nog inte uppfattades som så.

(Och var den då lustig? Hmm...)
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Nu tycker jag att vi slutar vara otrevliga mot varandra, och fokuserar på hur otrevligt Krank har det istället! Vilket osökt för mig in på dagens fråga: Den här gången är jag nyfiken på vad du tycker om det visuella så här långt! Att du inte är imponerad av miljöerna och att det är alldeles för lite snopp framgår ju med all önskvärd tydlighet, men vad tycker du om kostym, smink och rekvisita? Specialeffekterna? (Nu minns jag inte om det är särdeles mycket specialeffekter bortsett från fantasifullt blodskvättande, men ändå...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Doktor Laser;n107744 said:
vad tycker du om kostym, smink och rekvisita? Specialeffekterna? (Nu minns jag inte om det är särdeles mycket specialeffekter bortsett från fantasifullt blodskvättande, men ändå...)
Jag tror att mycket av min uppfattning om seriens visuella grejer kan beskrivas med orden "tråkigt som fan men välgjort". Alltså, allting är ju hantverksmässigt imponerande på alla vis, men precis sådär förfärligt (pseudo)medeltida tråkigt som fantasydesign i princip alltid är.

De blodskvättande specialeffekterna har varit välgjorda. White Walkers var jag ju rätt oimponerad av när de var med i avsnitt 1; de hade ju mest blå kontaktlinser. Väldigt "meh".



EDIT: Det mest imponerande designmässigt hittills har varit skycells. Annars har även alla byggnader varit grymt tråkiga. Det är imponerande att de lyckats göra de olika platserna såpass distinkt visuellt olika (och med olika belysning; man kan ganska snabbt se var en scen utspelar sig genom att kolla på ljuset) samtidigt som de är så uniformt tråkiga.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Sen mycket av de olika platsernas utseende i serien kommer ju också ifrån att de spelar in på olika platser i den verkliga världen också, med redan befintliga och passande byggnader och landskap... vilket ju så klart gör sin del. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har sett avsnitt 6 av Game of Thrones. Weee, mer än hälften avklarat!

Men okej. Sammanfattning; som vanligt med ett spår i taget snarare än kronologiskt:

Ned vaknar upp med Kung Gris och Cersei vid sängen (hur länge stog kungen och drottningen och väntade?). Kungen skiter i varför Lannisters och Starks bråkar men tvingar på Ned handskapet igen. Gris slår sin fru när hon försöker hetsa honom, sen åker han och jagar. Ned får sitta på tronen i Gris' frånvaro. Där får han höra en bonde fabulera om att en stor lång karl och en del andra varit och bråkat i hans by. Han visar en säck fisk som "bevis". Av någon anledning tas det här på största allvar, och Ned hittar på att bonden nog kanske talar om riddaren the mountain. Sen utfärdar Ned en dödsdom mot the mountain och utfärdar en order till Tywin Lannister, som vi inte sett än men som tydligen är skitrik och kronan är skyldig en massa stålars. Verkar ju skitsmart och helt rimligt och proportionerligt som reaktion på en inavlad bondes hittepå.

På tal om inavel hittar Ned i en bok att alla i Kungens släkt nånsin varit svarthåriga utom Rapey McCreepy. Jag antar att det betyder att Rapey är son till Cersei och Slimie och att det också är slutsatsen Ned dragit, men vafan - är det verkligen HELT orimligt att EN jävla unge tar efter sin morsa i hårfärg?

Ned vill skicka hem sina döttrar. Det vill inte de. Sansa har just blivit så smörad av Rapey McCreepy att det är ett under att hon inte åker smör-skridskor på golvet och hon är nu helt nerkärad, vilket Arye helt rimligt finner osmakligt.

På tal om oerhört lösa anklagelser och taffliga rättssystem lyckas Tyrion ta sig ur sin knipa genom att hävda sin rätt till envig för att bevisa sin oskuld. Se, det är sånt här som gör att jag inte riktigt kan tycka annat än jävligt illa om medeltidsfantasy. Allt är så EXTREMT jävla barbariskt. Och så är det tänkt att hästfolket ska vara något slags kontrast? Nejdå, ALLA folkslag i medeltidsfantasy är vildar och barbarer. Men hursomhelst väljer Tyrion en champion som slåss fult och därmed vinner. Tyrion går fri. Tyvärr kastar ingen ner den äckliga bröstmjölksdrickande tioåringen för något stup.

Bran drömmer om en treögd korp, vaknar och får sin sadel så han kan rida, rider ut och anfalls av lite wildlings som nämner white walkers (det var ju faktiskt två avsnitt sen de teasades men inte visades nu). Robb och Greyjoy dödar nästan alla vildlingarna. Senare sticker Greyjoys favvoprostituerade från stan.

Okej, sen kommer vi till det spåret jag faktiskt gillade: Danaerys kan tydligen inte skadas av hetta. Det borde jag tänkt på tidigare då hon går ner i ett alldeles för varmt bad, men nu värmer hon drakägg och tar på dem utan att bli bränd. Sen äter hon ett hästhjärta som del av en fest, och hästfolket behandlar henne som en drottning. Hennes bror hindras från att fly med drakäggen, och dyker istället upp full och dryg - eller kanske bara dryg - på en fest där han hotar Danaerys och hennes barn. Det går sådär, för Khal Drogo häller flytande guld på honom så att han dör. Och Danaerys ba' "han var ingen riktig drake. Riktiga drakar skadas inte av eld". Hon är jävligt bra, Danaerys. Hade serien bara handlat om henne, Tyrion och Arya hade jag varit frestad att se vidare efter säsong 1.

Kontinuitet:
  • Ned blir hand igen, och i kungens frånvaro dömer han The Mountain till döden på mycket lösa grunder.
  • Danaerys bror dör.
  • Sansa blir kär igen.
  • Systrarna Stark skickas hem.
  • Tyrion tar sig fri.
Och så den vanliga analysen:
  • Otroligt tråkiga miljöer Ja, med undantag för skycells.
  • Tuttar. Två tuttvisare, en muttvisare om jag räknat rätt.
  • Syskon som knullar. Nope, men vi får iaf "veta" att Rapey McCreepy är precis så inavlad som han ser ut.
  • Våldtäktscen. Nej.
  • Alla är osympatiska. Ja, jo, det kan man väl säga. Robert blir INTE mer sympatisk med tiden. Var inte det här en serie där folk man inte väntade sig det, eller inte förtjänade det, skulle dö? Jag är rätt säker på att Robert dör, och han är ju så jävla obehaglig att hälften vore nog. Om de på riktigt menar att "den man minst anar" dör så lär de ju döda Danaerys, Tyrion, Cersei, Slimie, Ned, Arya, Bran typ. Det är väl de som känns som mest osannolika.
  • Folk dör hopp som happ. På tal om det... Danaerys värdelösa asking-for-it-brorsa dör äntligen. Han har ju bett on det i typ tre avsnitt nu. Jag är mest förvånad över att han överlevde såhär långt.
  • En rätt intressant metaplott. En liten viskning. Bah.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Jaförfan.
  • Nånting nånting drakar. Varma drakägg. Men Danaerys tål hetta. Alltid nåt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Minimoni;n107929 said:
Krank, vad skulle kunna få dig att se säsong 2? Mer av metaplotten eller att dina favoriter överlever/får mer tid på skärmen?

Eller annan valfri anledning.
Det sa han ju =)

krank;n107923 said:
Hade serien bara handlat om henne [Danaerys], Tyrion och Arya hade jag varit frestad att se vidare efter säsong 1.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Minimoni;n107929 said:
Krank, vad skulle kunna få dig att se säsong 2? Mer av metaplotten eller att dina favoriter överlever/får mer tid på skärmen?
Det där är en jättebra fråga.

Hmmm... Alltså, som vanligt när det gäller tv-serier så handlar det ju om en kombination av faktorer, där inte alla har med den faktiska serien att göra. Så jag får göra två listor. Och alla saker på båda listor behöver inte uppfyllas; det handlar om att påverka sannolikheter här:

Utanför serien:
  • Jag har ganska mycket tid utanför mitt jobb (som börjar den 11:e). Skolstart, och jag ska vara medklassföreståndare åt en ny etta, så det här ska man nog inte räkna med i början av terminen iaf.
  • Få andra serier i miljöer jag är mer intresserad går samtidigt. Under sommaren går ju nästan inte ett skit, men jag har tänkt kolla på True Detective, The Strain, Agents of SHIELD, The Blacklist och kanske ett par till under hösten.
I serien:
  • Mer vinter, white walkers, såna grejer.
  • Mer Danaerys. Faktiska drakar.
  • Mindre Rapey McCreepy och mindre Sansa.
  • Mindre bröliga machomän och deras jävla låtsasheder.
  • Intressantare miljöer (yeah right).
  • En övergripande story eller mysterium jag faktiskt bryr mig om. Jon Arryn är väl det närmaste hittills i den här säsongen och det är jävligt vekt.
Jag reserverar mig för att det kan vara så att jag ändå inte skulle se s02 även om ovanstående uppfylldes och stjärnorna stod rätt. Jag lovar ingenting.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster: Mjo... Men han har kanske andra anledningar när han tänker efter.

Jag själv älskar serien och tänker inte spoila nu, men det finns tillfällen i senare säsonger som jag tror Krank skulle älska eller hata och jag vill läsa hans reaktioner på dem!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Minimoni;n107936 said:
Rymdhamster: Mjo... Men han har kanske andra anledningar när han tänker efter.

Jag själv älskar serien och tänker inte spoila nu, men det finns tillfällen i senare säsonger som jag tror Krank skulle älska eller hata och jag vill läsa hans reaktioner på dem!!!

Grejen är väl dessutom såhär också, att jag är en egoist som gillar att få reaktioner och beröm för saker jag gör. Även om själva avsnitten ofta varit tråkiga, så har jag definitivt uppskattat många av reaktionerna på mina genomgångar tillräckligt mycket för att det totalt sett nästan ska gå jämnt upp. Så om folk fortfarande verkar intresserade / underhållna av det jag gör när S01 närmar sig sitt slut så kommer även min eviga, osläckbara törst efter bekräftelse att vägas in i beslutet att se eller inte se S02.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En fråga Krank. Vad menar du med tråkiga miljöer? Personligen tycker jag Kings Landing rockar fett. Kan du ge ett exempel på miljöer du söker efter så jag mer förstår vad du menar.
 
Top