Nekromanti Krank kollar Game of Thrones

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Rhodryn;n108842 said:
Med den inställningen och logiken så finns det ju då inte någon anledning till att sympatisera med en enda person i det riktiga livet ens, för dom kommer ju dö ändå... ;)
Riktiga personer följer inte en fantasyklyscha till handling mixad med lite Rosornas Krig-faktioner... :p
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n108878 said:
"Najs"? Det ser ju ut som om nån tagit sånt där fult blyertsklotter som folk hade istället för illustrationer i rollspelsböcker förr i tiden och färglagt lite bara.
Jag noterar nöjt din brist på klagomål angående den andra videon.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
krank;n106086 said:
B]alldeles för mycket interpersonellt tjafs[/B]
Är inte detta i GoT egentligen mer av typen maktintriger? Visst tjafsar folk med varandra, men det är i syfte att antingen stärka sin position i den egna klanen eller tjafs mot en annan klan, typ Machiavelliska intriger i olika faser nästan bara. Med interpersonellt tjafs tänker jag mer på typ Cityakuten (oj de är kära, men hon har vart ihop med han och nu tittar de konstigt på varandra i korridoren) som inte leder någon som helst vart. Sånt tycker jag lyser med sin frånvaro i GoT, vilket är bra. Tänk på Husen som företag/gangsterorganisationer i Rotsystem så blir det kanske mer spännande ;)

Sen tror jag att frånvaron av poänger i vissa av intrigerna (att folk dör innan de fått gjort sitt och allt rinner ut i sanden) beror på att GRRM sitter med en D20 och slår om karaktären skall överleva eller inte i böckerna. Och jag gillar det. Jag tror dessutom att han fuskade mot sitt eget regelsystem en gång med Jon Snow. Vad tror ni?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Fridigern;n108904 said:
Är inte detta i GoT egentligen mer av typen maktintriger? Visst tjafsar folk med varandra, men det är i syfte att antingen stärka sin position i den egna klanen eller tjafs mot en annan klan, typ Machiavelliska intriger i olika faser nästan bara. Med interpersonellt tjafs tänker jag mer på typ Cityakuten (oj de är kära, men hon har vart ihop med han och nu tittar de konstigt på varandra i korridoren) som inte leder någon som helst vart. Sånt tycker jag lyser med sin frånvaro i GoT, vilket är bra. Tänk på Husen som företag/gangsterorganisationer i Rotsystem så blir det kanske mer spännande ;)
Maktintriger är för mig interpersonellt tjafs. Det är arvingar och incest och troner och vem som är son till vem och annat jag inte kunde bry mig mindre om. Jag tycker helt enkelt inte att det är speciellt stor skillnad mellan intriger för att sätta nån på en tron och intriger för att få den där snygga nye doktorn att dansa med en på personalfesten. Det är liksom samma grej, bara en massa tjafs mellan individer.

Det är lite som i Lost, där jag förstått att det fanns de som brydde sig om de olika grupperingarna och kärlekstrianglarna och allt vad det var. Jag ville ju bara få reda på vad som fanns under luckan, vad den svarta röken var och hur mytologin och koderna och mysterierna hängde ihop. Folket skiter väl jag i.

Och jag är inte speciellt intresserad av just intriger mellan megaföretag heller =) Skiter väl jag i vem som har överhanden, liksom. De är ju lika illa allihop och det de EGENTLIGEN borde bry sig om och prioritera är ju hotet från Grönskan. Som dessutom är mycket mer intressant som koncept än något käbbel mellan megaföretag. Så ja, liknelsen är korrekt men hjälper inte =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Fridigern;n108904 said:
Sen tror jag att frånvaron av poänger i vissa av intrigerna (att folk dör innan de fått gjort sitt och allt rinner ut i sanden) beror på att GRRM sitter med en D20 och slår om karaktären skall överleva eller inte i böckerna. Och jag gillar det. Jag tror dessutom att han fuskade mot sitt eget regelsystem en gång med Jon Snow. Vad tror ni?
Åtminstone hittills (och kom ihåg att det är emot trådreglerna att spoila framtida säsonger) får jag väl säga att det egentligen bara är Neds död som var det minsta överraskande, så jag tycker inte att det känns speciellt troligt. Inte såhär långt iaf. Alla har de dött för att fylla en tydlig storymässig funktion. Hittills.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ymir;n108937 said:
Va fan Ymir? Spoiler så in i helvete. Remove please?

Det här är inte tråden för att diskutera varför wheel of times är så mycket bättre än Game of Thrones. Det här är tråden där Krank spoiler-fritt recenserar GoT.

EDIT: Och nu gör en moderator samma sak... Spoiler-taggar kommer att klickas. Fan vad fail ni är :(
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Mundo;n108954 said:
Va fan Ymir? Spoiler så in i helvete. Remove please?

Det här är inte tråden för att diskutera varför wheel of times är så mycket bättre än Game of Thrones. Det här är tråden där Krank spoiler-fritt recenserar GoT.

EDIT: Och nu gör en moderator samma sak... Spoiler-taggar kommer att klickas. Fan vad fail ni är :(
Ängslas icke, barn. Din veklagan har blivit hörd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Jag borde få boxen under dagen. Frågan är: Ny tråd eller samma tråd?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Lukas;n108963 said:
Ny tråd, den här börjar bli ganska lång
Ja, jag tänkte det också. Och med forumsystemet som det är så vet man inte hur länge tråden fortsätter bumpas... Så jag kirrar ny tråd när det är dags.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Lukas;n108755 said:
Kloptok främsta hobby (förutom att spå i stjärnor) är att döda skämt.
Jag misstänker att han bevittnat en misshandel på en clown och därför känner sig besvärad varje gång någon drar ett skämt.
Vem har misshandlat en Clown sa du? *Vässar knivarna*
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
kloptok;n108757 said:
En dag ska vi göra upp på allvar du och jag. Bara du och jag i en mörk gränd. Klädkod: clown.
Vad i helvete? Jag ska fanimig anmäla er för "hets mot mig!" :p
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Max Raven;n108881 said:
Riktiga personer följer inte en fantasyklyscha till handling mixad med lite Rosornas Krig-faktioner... :p
Vem vet, där finns nog människor i verkliga livet vars liv verkar följa klyschor och liknande. Där är ju så pass många människor som lever på denna jord, och miljarder på miljarder utav nänniskor som har levt igenom våran historia... att det skulle vara svårt att tro att inte ens ågra av dom har haft liv som känns som en fantasyklysha (minus så klart de delar som vi är rätt säkra på är rent påhit... som magi mm).

Sen på det så brukar ju klyschor oftast ha en kärna av sanning som grund... så... ja...

 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Rhodryn;n109029 said:
Där är ju så pass många människor som lever på denna jord, och miljarder på miljarder utav nänniskor som har levt igenom våran historia...
Nja... grovt räknat mellan 5% och 10% av alla som någonsin funnits lever idag...
 
Top