Nekromanti Krank kollar Game of Thrones

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Förresten! En grej jag glömde är ju att den gamle halvblinde skitgubben uppe vid muren avslöjar för Jon Snow att han - gubben alltså, inte, Snow - är en Targeryen. Det var lite coolt.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
krank;n108455 said:
Ned får påhälsning av spindeln, som övertalar honom att erkänna. Han erkänner, inför en folkmassa där bland annat Arya ingår, och sen beodrar Rapey McCreepy att hans huvud ska huggas av. Då huggs hans huvud av.
Ibland tycker jag syn om Sean Bean... det verkar vara hans lott i livet att dö i väldigt många av hans roller (ca 30% av gångerna). För närvarande ligger han på fjärdeplats för skådespelare som har dött flest gånger i sina roller. Så han är nästan en gående spoiler för allt han är med i. XD


Obs: I youtube videon nedan är där spoilers för diverse filmer, m.m, där Sean dog i sin roll... så ja... undvik om du inte vill ha spoilers på sådant. :wink:


 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n108471 said:
Förresten! En grej jag glömde är ju att den gamle halvblinde skitgubben uppe vid muren avslöjar för Jon Snow att han - gubben alltså, inte, Snow - är en Targeryen. Det var lite coolt.
Och säger till han att inte vara en sån gnällis. Han är knappast den enda i världen som hamnat i en situation där man måste välja mellan lojalitet till familjen eller lojalitet till riket.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Vi har alltså nu nått den punkt då krank på allmän begäran måste starta ett Twitch-konto och minst en gång i veckan dekonstruerat GoT, serier och berätta hur hans CoC-kampanjer utvecklas!
:D

Sedan vill jag passa på att plussa Mundo, vars pålästa kommentarer ger en underbar dynamik mellan fan/rant-polerna!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Basenanji;n108493 said:
Vi har alltså nu nått den punkt då krank på allmän begäran måste starta ett Twitch-konto och minst en gång i veckan dekonstruerat GoT, serier och berätta hur hans CoC-kampanjer utvecklas!
:D

Sedan vill jag passa på att plussa Mundo, vars pålästa kommentarer ger en underbar dynamik mellan fan/rant-polerna!
Krank och Mundo... Var har jag hört det förut...?


 

Galten

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
125
Location
Stockholm
Detta är i princip den enda tråden utanför Köp/Sälj-forumet jag följer. Så det får gärna fortsätta (får ta och gilla inläggen för att boosta sannolikheten för en fortsättning). Visst håller jag inte med Krank i sina svador, men gör inte tråden mindre underhållande för det.

// G
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Herre gud, det här var det mest underhållande jag har läst här på rollspel.nu på väldigt länge. Sådant måste ju uppmuntras.

Krank, om jag får din adress så skall jag personligen införskaffa säsong 2 på Blueray i morgon och skicka upp till dig!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
anth;n108620 said:
Hahaha :grin:

Bäst att inte fråga vem som är vem....
Heh... när det gäller olika åsikter om saker så kanske de två kan vara passande... men jag tror någ att det är bättre att använda "par" inom serier och tecknat mm, där båda personerna är någerlunda lika intelligenta... så mitt förslag är då:


Nackdelen med dem är väl då att de två har liknande åsikter... vilket Krank och Mundo inte har... åtminstone om GoT... XD
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Nu har jag sett Game of Thrones säsong 1 avsnitt 10 och har därmed uppfyllt mitt löfte.

Arya plockas upp och rekryteras in i nattvakten. Hon får låtsas vara pojke och heta "Arry".

Bran och hans lillebror har tydligen båda drömt att de sett sin far nere i familjens gravvalv.

Cat och Robb är ledsna över att Ned är död. Av någon anledning dödar Cat inte Slimie. Robb proklameras som "the king in the north", så jag antar att det blir inbördeskrig nu, för Rapey och Cersei lär väl inte vara så intresserade av att splittra riket.

Rapey McCreepy hugger tungan av en nidvisesångare och tvingar Sansa att titta på sin fars avhuggna huvud.

Tywin ger Tyrion rätt i att det var dumt att underskatta Robb och att döda Ned. Nu får Tyrion förtroendet att åka ner och vara kungahand i Tywins ställe. Han ska tydligen hålla sin bror i schack. Han får inte ta med sig sin kurtisan men det gör han ändå.

Robb deserterar men övertalas att komma tillbaks. Sen rider nattvakten norr om muren.

Daenerys son är död och Drogo är apatisk. En klar förbättring i det senare fallet. Daenerys son sägs ha haft fjäll och vingar och likmaskar i. Det låter ascoolt. Men det är väl klart vi inte får se det. Häxan som dödade sonen för att hålla liv i Drogo var hämndlysten. Alla hästknullarbarbarer sticker för Drogo är ingen ledare längre. Good riddance. Daenerys gör en ny stam av de slavar som ville stanna kvar. Varför lät hästknullarna slavarna vara kvar? Ingen aning.

Hursomhelst eldar Daenmerys upp häxan och Drogo (efter att ha kvävt honom med en kudde), och går även själv in i elden med drakäggen. Men skadas inte, såklart. Och när elden slocknat på morgonen så har Daenerys DRAKAR MOTHERFUCKER.

Kontinuitet:
  • Arya blir Arry.
  • Robb blir King in the North.
  • Tyrion ska ner och vara kungahand.
  • Nattvakten rider norrut.
  • Drogo dör och hästknullarbarbarerna drar vidare
  • DRAKAR MOTHERFUCKER
Genomgången, då:
  • Otroligt tråkiga miljöer Om de vore lite, lite tråkigare så vore de bara en jämngrå sörja.
  • Tuttar. Två par. Grayjoys före detta ligg som snackar med gammel-äckel-gubben i slottet samt Daenerys. Vi får också se två rumpor; en kvinnlig och en manlig (den senare i Cerseis sovrum). Det var säkert tänkt att man skulle fatta vem det var hon knullade med där, men det sket jag i.
  • Syskon som knullar. Nej.
  • Våldtäktscen. Nej.
  • Alla är osympatiska. Ja, men en mindre nu. Tre obehagliga typer döda under säsongen; Robert, Ned och Drogo. Good riddance.
  • Folk dör hopp som happ. Det var inte speciellt mycket hipp eller happ med varken Drogos eller häxans död.
  • En rätt intressant metaplott. Nämns knappt.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Jag håller med ledaren för nattvakten; vem fan bryr sig om vem som sitter på tronen egentligen?
  • Nånting nånting drakar. DRAKAR MOTHERFUCKER.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Drakar ÄR awesome. Jag är 33 och är fortfarande barnsligt förtjust i drakar. Det är väl Darth Vader jag egentligen är lika glad i. Med tanke på min ålder så tror Jag kärleken till dessa fantasivarelser kommer vara livet ut. Och nu med barn och fru och allt det där så vet jag att jag inte skäms ett skit över mina barnsliga intressen och det är en trevlig insikt.

MER DRAKAR ÅT FOLKET.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Och därmed är faktiskt säsong 1 slut. Var den ungefär så som jag förväntade mig? Pretty much spot on faktiskt. Jag är inte det minsta sugen att se vidare; det här är fantasy när fantasy är som allra tråkigast. Det enda sympatiska draget med serien är att några av de djupt osympatiska karaktärerna är marginellt mer uppenbart osympatiska än de brukar vara i mer episk fantasy.

Det sämsta med serien, förutom tjafset om järntronen som jag ju helt skiter i, är att den verkligen jobbar stenhårt med att ignorera allt coolt. Flera gånger händer balla saker men... vi får inte se dem. För det verkar som att man ska vara intresserad av vad som händer med människorna, med individerna. Vem fan bryr sig om individerna? Det är ju fan bara av självbevarelsedrift jag skaffat mig tre karaktärer jag tycker lite mindre illa om än andra. Allt är så gråtrist och oinspirerande att jag går sönder bara jag tänker på det.

Jag tror att jag har ganska dåliga förutsättningar för att uppskatta den här serien. Jag är starkt skeptisk till fantasy, som ju ofta handlar om primitiva vildar i hederskulturer och miljöer som mest är "naturen" och "primitiva hyddor". Jag har jättesvårt att förstå tjusningen med allt från hälsingegårdar till smide till medeltidshantverk. Varför skulle jag vilja gå bakåt? Vad är det som är så spännande med att "uppleva" det äckliga träsk av lera, pestsmitta och obildning vi kommer ifrån?

Hursomhelst, jag är heller inte så intresserad av individer i fiktion; jag är intresserad av skeenden och av idéer och av metaplottar. Även där känns det som att mina förutsättningar för att gilla den här serien är ganska dåliga. Det märks att även i de fall man inte sympatiserar fullt ut med karaktärerna så är det ändå tänkt att man ska bry sig om vem som hamnar på järntronen, om släktförhållanden och hederskultur... Kort sagt, att man ska känna att det finns nånting att liksom engagera sig i. Jag hittar i princip ingenting.

Hur har det då gått, sammantaget, med mina förväntningar?
  • Otroligt tråkiga miljöer Ja.
  • Tuttar. Ja, massvis.
  • Syskon som knullar. Ja.
  • Våldtäktscen. Ja.
  • Alla är osympatiska. Ja.
  • Folk dör hopp som happ. Mja. Ned kanske kan sägas ha dött hipp som happ.
  • En rätt intressant metaplott. Mja. Vi har fått se sjukt lite om white walkers och vintern.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. JAAAAA.
  • Nånting nånting drakar. Ja.
Hur ser mina förväntningar ut inför Säsong 2, då?

Jag har fått spoilat för mig att det blir mer Arya/Arry och att Jon Snow ska ut på egna äventyr. Det första kan bli lite intressant, det senare kan inte bli attan än en snarkfest där man mest vill sparka in Jon Snows ansikte. Jag räknar med att Daenerys typ försvinner ur storyn; de kan ju inte hålla på och VISA coola saker som drakar i var och varannat avsnitt. Det skulle inte funka, serien skulle ju riskera att bli intressant om det började dyka upp mer magi och mystiska saker. Jag räknar med oändliga scener där Rapey McCreepy är ett as.

I övrigt räknar jag med att det mesta fortsätter - ointressanta miljöer, mycket tuttar, incest, våldtäkt, osympatiska karaktärer, folk som dör (för få och för sällan), en rätt intressant metasplot som knappt får synas, alldeles för mycket interpersonellt tjafs och tjafs om vem som ska sitta på den jävla tronen, och så vaga antydningar om drakar.


"Vänta nu", säger den uppmärksamme. "Vaddå 'inför säsong 2'? Skrev du inte nyss att du inte var det minsta sugen på att se vidare?"

Jo, absolut. Men vet ni vad jag ÄR intresserad av? Egosmekning. Och få saker jag skrivit på det här forumet har lett till så uppskattande kommentarer och så många likes som det här. Så jag har beslutat mig för att tacka ja till Oldtimers generösa erbjudande och kommer att påbörja säsong 2 så snart boxen kommer. Jag orkar nämligen inte tjafsa med tekniska bekymmer framöver och vill fan inte ge HBO Nordic några pengar om det inte är absolut nödvändigt.

Däremot blir det nog kanske inte varje dag jag ser och skriver. Framför allt inte när jag börjat jobba.

Jag återkommer när jag har boxen.

(Med lite tur/otur kanske jag tvingas se serien med svensk textning. Helst vill jag ju ha engelsk, men nordiska utgåvor av blurayboxar brukar kunna vara utan annat än nordisk text. Och då får ni dessutom läsa mitt gnäll över svenska översättare och textare...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Minimoni;n108668 said:
Och nu med barn och fru och allt det där så vet jag att jag inte skäms ett skit över mina barnsliga intressen och det är en trevlig insikt.
Det bästa med att bli vuxen på riktigt är att nå den där insikten att det är OK att vara "barnslig". Man måste inte uppfylla tidigare generationers uppfattning om vad det är att vara "vuxen".

Jag tycker för övrigt att det är extremt tråkigt att vi associerar vuxenhet med att sluta uppskatta fiktiva och fantastiska saker. Att "vuxen" skulle betyda att man bara höll på med saker som var "på riktigt".


För övrigt tycker jag att drakar är helt OK. I det här fallet förstärktes det nog av att resten av serien är så inåthelvete snål med fantastik; annars brukar det behövas mer för att jag ska gå igång.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Han klarade det allesamman!

Mer svar kommer om ett tag. Spelar Valkyria Chronicles just nu!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
krank;n108669 said:
Jo, absolut. Men vet ni vad jag ÄR intresserad av? Egosmekning. Och få saker jag skrivit på det här forumet har lett till så uppskattande kommentarer och så många likes som det här. Så jag har beslutat mig för att tacka ja till Oldtimers generösa erbjudande och kommer att påbörja säsong 2 så snart boxen kommer. Jag orkar nämligen inte tjafsa med tekniska bekymmer framöver och vill fan inte ge HBO Nordic några pengar om det inte är absolut nödvändigt.
Betyder det här att det inte blir en kickstarter?
Vad gör jag då om jag ville ha en livestream av dig i dina kalsonger, tittande på tv?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n108669 said:
Och därmed är faktiskt säsong 1 slut. Var den ungefär så som jag förväntade mig? Pretty much spot on faktiskt. Jag är inte det minsta sugen att se vidare; det här är fantasy när fantasy är som allra tråkigast. Det enda sympatiska draget med serien är att några av de djupt osympatiska karaktärerna är marginellt mer uppenbart osympatiska än de brukar vara i mer episk fantasy.

Det sämsta med serien, förutom tjafset om järntronen som jag ju helt skiter i, är att den verkligen jobbar stenhårt med att ignorera allt coolt. Flera gånger händer balla saker men... vi får inte se dem. För det verkar som att man ska vara intresserad av vad som händer med människorna, med individerna. Vem fan bryr sig om individerna? Det är ju fan bara av självbevarelsedrift jag skaffat mig tre karaktärer jag tycker lite mindre illa om än andra. Allt är så gråtrist och oinspirerande att jag går sönder bara jag tänker på det.
Spoiler för de som inte läst böckerna (angående säsong 1) men mycket av de coola sakerna får man faktiskt se i böckerna. Tillexempel får man höra tydliga vittnesbeskrivningar av slaget där Slimey Mcreepyface blir tillfångatagen och Tyrion slåss på riktigt i sitt slag, han blir inte bara dunkad i marken. Han är faktiskt ascool, han har en spik på sin hjälm som han använder för att stånga ned en häst (I shit you not!)

Så anledningen till att vi inte får se coola saker är tyvärr enbart show-budget som de hade med i säsong ett. Därav att vi inte får se så mycket direwolves eller drakar eller stora slag förrän i senare säsong(er).

krank;n108669 said:
Hursomhelst, jag är heller inte så intresserad av individer i fiktion; jag är intresserad av skeenden och av idéer och av metaplottar. Även där känns det som att mina förutsättningar för att gilla den här serien är ganska dåliga. Det märks att även i de fall man inte sympatiserar fullt ut med karaktärerna så är det ändå tänkt att man ska bry sig om vem som hamnar på järntronen, om släktförhållanden och hederskultur... Kort sagt, att man ska känna att det finns nånting att liksom engagera sig i. Jag hittar i princip ingenting.
Du borde se karaktärerna som krafter för en viss position. Dany för MADDAFAKKING DRAKAR (och inte våldtäkt och inte slavar och sånt annat tråkigt), Tyrion som Brain over Brawn och Gamla björnen på muren som den som kämpar mot den "rätta" fienden.

krank;n108669 said:
Hur ser mina förväntningar ut inför Säsong 2, då?

Jag har fått spoilat för mig att det blir mer Arya/Arry och att Jon Snow ska ut på egna äventyr. Det första kan bli lite intressant, det senare kan inte bli attan än en snarkfest där man mest vill sparka in Jon Snows ansikte. Jag räknar med att Daenerys typ försvinner ur storyn; de kan ju inte hålla på och VISA coola saker som drakar i var och varannat avsnitt. Det skulle inte funka, serien skulle ju riskera att bli intressant om det började dyka upp mer magi och mystiska saker. Jag räknar med oändliga scener där Rapey McCreepy är ett as.

I övrigt räknar jag med att det mesta fortsätter - ointressanta miljöer, mycket tuttar, incest, våldtäkt, osympatiska karaktärer, folk som dör (för få och för sällan), en rätt intressant metasplot som knappt får synas, alldeles för mycket interpersonellt tjafs och tjafs om vem som ska sitta på den jävla tronen, och så vaga antydningar om drakar.
Oh sweet summerchild...


krank;n108669 said:
"Vänta nu", säger den uppmärksamme. "Vaddå 'inför säsong 2'? Skrev du inte nyss att du inte var det minsta sugen på att se vidare?"

Jo, absolut. Men vet ni vad jag ÄR intresserad av? Egosmekning. Och få saker jag skrivit på det här forumet har lett till så uppskattande kommentarer och så många likes som det här. Så jag har beslutat mig för att tacka ja till Oldtimers generösa erbjudande och kommer att påbörja säsong 2 så snart boxen kommer.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n108658 said:
Cat och Robb är ledsna över att Ned är död. Av någon anledning dödar Cat inte Slimie.
Hennes båda döttrar är i Kings landing och därmed i drottningens förvar. Att döda hennes bror skulle inte förlänga deras liv. Gisslan för gisslan.

krank;n108658 said:
Tywin ger Tyrion rätt i att det var dumt att underskatta Robb och att döda Ned. Nu får Tyrion förtroendet att åka ner och vara kungahand i Tywins ställe. Han ska tydligen hålla sin bror i schack. Han får inte ta med sig sin kurtisan men det gör han ändå.
Hålla sin syster i shack. Du borde ju gilla den set-upen. Tyrion få makt och använda den för att påverka?

krank;n108658 said:
Varför lät hästknullarna slavarna vara kvar? Ingen aning.
Vi uppskattar inte termen hästknullare. Vi föredrar hästentusiaster.
Och de lät dem stanna kvar (framgår bättre i böckerna) för att ingen av de nya khalerna ville ha slavar som blivit "taintade" av Danys onda blodmagi. Några till är de som är hederssvurna till henne och inte är slavar alls (typ snubben med piskan) och några till är gamlingar, veklingar och sjuklingar.

krank;n108658 said:
Hursomhelst eldar Daenmerys upp häxan och Drogo (efter att ha kvävt honom med en kudde), och går även själv in i elden med drakäggen. Men skadas inte, såklart. Och när elden slocknat på morgonen så har Daenerys DRAKAR MOTHERFUCKER.
MOTHERFUCKING DRAKAR! (Sången är inte om drakar, men fan så nära drakar man kommer).


krank;n108658 said:
Tuttar. Vi får också se två rumpor; en kvinnlig och en manlig (den senare i Cerseis sovrum). Det var säkert tänkt att man skulle fatta vem det var hon knullade med där, men det sket jag i.
[*]Syskon som knullar. Nej.
Rent tekniskt sätt har du rätt, men hon ligger med Lancel Lannister, som är hennes kusin. Så incest familjefest ja (och hon är dessutom otrogen mot Slimey McCreepyface, om man nu kan se det så).


Also... MOTHERFUCKING DRAGONS!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Mundo;n108700 said:
Hålla sin syster i shack. Du borde ju gilla den set-upen. Tyrion få makt och använda den för att påverka?
Det är väl mest att jag misstänker att det blir mindre "Tyrion är smart och intellektuell" och mer "Tyrion dras in i det prutt-tråkiga politiska tjafset kring tronen". Men jag kan ha fel.


Mundo;n108700 said:
Rent tekniskt sätt har du rätt, men hon ligger med Lancel Lannister, som är hennes kusin. Så incest familjefest ja (och hon är dessutom otrogen mot Slimey McCreepyface, om man nu kan se det så).
Ah, det var Lancel. Kung Gris' hjälpande hand, right? Som sagt, man skulle säkert fatta det men jag brydde mig bara inte tillräckligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
krank;n108669 said:
Så jag har beslutat mig för att tacka ja till Oldtimers generösa erbjudande och kommer att påbörja säsong 2 så snart boxen kommer.
Weeeeeeeeeeeeeeee!

Starkt jobbat, krank! Antar att jag borde börja förbetreda några hejaramsor nu då =)
 
Top