Nekromanti Krank kollar Game of Thrones

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Är det inte jävligt mycket exakt likadana möten i GoT?

Exempel (helt fritt från spoilers):
Det är försäljningsmöte på tvålföretaget.
Marknadsexperten: Om vi utökar vår produktportfölj med ett schampo, ett balsam och en duschkräm så kan vi öka våra intäkter och få ett starkare varumärke.
Tvålkungen: VAD FAN! TVÅL är DET ENDA det här FÖRETAGET har sålt i SEX TUSEN ÅR! ALDRIG att vi gör en annan dusch-relaterad produkt. ALDRIG! Nu höjer vi priserna på tvål och SÄNKER alla löner på tvålfabriken!
Marknadsexperten: Men jag har massor av siffror och diagram här...
Tvålkungen: KÄFTEN! Mötet är slut!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Grejen med GoT är att den är en dekonstruktion av den episka fantasy-genren. Jag menar, hur många böcker/filmer finns det inte om det ädla upproret mot den tyranniske kungen som torterar folk för sitt höga nöjes skull? Men få visar hur det går efteråt, när den store jovialiske krigaren som ledde upproret sätter sig på tronen för att styra... och visar sig vara fullständigt kass på den saken, och driver riket i fördärv medan han fördriver tiden med tornerspel och liknande. Du har adelsflickan som drömmer om att få gifta sig med prinsen... som visar sig, erm, inte riktigt uppfylla hennes förväntningar på romantik (vilket jag väl kan säga utan att spoila för mycket). Du har den ädla orden som vaktar civilisationens gränser... men till största delen består av tjuvar, mördare, och våldtäktsmän, som skickas dit för att man vill bli av med dem, och som inte har tillnärmelsevis de resurser som krävs för att kunna göra sitt jobb.

Så när du ser kung Robert och "kväljs av tanken på 'enkla människor' av det här slaget som får makt" så är det precis det som är poängen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Staffan;n107273 said:
Så när du ser kung Robert och "kväljs av tanken på 'enkla människor' av det här slaget som får makt" så är det precis det som är poängen.
Fast sånt har jag ju kväljts av i fantasylitteratur de senaste femton-tjugo åren, alltså ungefär sedan jag började tänka någorlunda kritiskt kring litteratur och började avsky många av fantasyns troper... Att det är precis det som är poängen gör mig inte mer intresserad av att se skiten. Varför skulle det göra det värt besväret att se säg 10 timmar, än mindre 20 eller 30?

EDIT: Alltså, min poäng är ju att vanliga fantasyböcker också har precis såhär obehagliga och frånstötande karaktärer, men att det där verkar mer som att författaren (och en obehagligt stor del av läsarkretsen) gillar dem. Det är lite tydligare här, vilket gör det ännu mer beklämmande att höra till exempel folk som verkar tycka att Ned inte är ett rövhål.

Alltså, jag tror att man måste gilla fantasy från början för att riktigt gilla det här, eller vara ganska okritisk till fantasyns troper för att inte ha tänkt de här tankarna. Lite som att man nånstans måste gilla superhjälteserier för att kunna njuta fullt ut av Marshal Law...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Doktor Laser;n107015 said:
Eftersom du uppenbarligen är besviken över att förväntningen Folk dör hipp som happ har grusats så här långt så vill man ju höra lite spekulationer! Vem, om någon, tror du står näst i tur att bli struken ur manuset, och hur, och varför, och hur mycket ser du fram emot det? Eller börjar du känna att du blivit dragen vid näsan, och hyser farhågan att inte en enda jävel kommer att stryka med?
Hmm. Game of Thrones som Värmedödscenario?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n107254 said:
Så det blir inte så mycket bättre än så, alltså? *suck* det blir en lång säsong det här...
Var nu inte sån! Lite lurig tyckte du hon var när hon fångade Tyrion!


krank;n107254 said:
Jo, jag fattar ju det nu efter att de pratat om honom som "the dragon", men det hade varit MYCKET roligare om han pratat om sin snopp.



krank;n107254 said:
Det är nog för att han är skittråkig och känns ganska löskopplad från allt annat. Han har ju mest funkat som stödkrycka för Danaerys, eller som en startmotor kanske.
Jorah 'Exposition' Mormont
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jocke;n107264 said:
Är det inte jävligt mycket exakt likadana möten i GoT?

Exempel (helt fritt från spoilers):
Det är försäljningsmöte på tvålföretaget.
Marknadsexperten: Om vi utökar vår produktportfölj med ett schampo, ett balsam och en duschkräm så kan vi öka våra intäkter och få ett starkare varumärke.
Tvålkungen: VAD FAN! TVÅL är DET ENDA det här FÖRETAGET har sålt i SEX TUSEN ÅR! ALDRIG att vi gör en annan dusch-relaterad produkt. ALDRIG! Nu höjer vi priserna på tvål och SÄNKER alla löner på tvålfabriken!
Marknadsexperten: Men jag har massor av siffror och diagram här...
Tvålkungen: KÄFTEN! Mötet är slut!
Du förolämpar mig när du säger att vi borde göra Balsam!
Vakter, raka denne mans hustrus huvud och avrätta hans katt!

Det borde lära han att aldrig säga sådana dumheter igen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
krank;n107254 said:
Det är nog för att han är skittråkig och känns ganska löskopplad från allt annat. Han har ju mest funkat som stödkrycka för Danaerys, eller som en startmotor kanske.
Säg vad man vill om Iain Glen men han har ju tidigare levererat sådana storartade rollprestationer som:

Skurken i Tomb Raider filmen:



Och skurken i tredje Resident Evil 3:




Så du kan ju bara vänta dig bra saker från hans skådespelande längre fram!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Fast han har numera också haft ganska stora roller i downton abbey och kick ass 2, om jag inte minns helt fel. Och säga vad man vill om "kick ass 2" men "downton abbey" är faktiskt jävligt bra.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
krank;n107274 said:
Fast sånt har jag ju kväljts av i fantasylitteratur de senaste femton-tjugo åren, alltså ungefär sedan jag började tänka någorlunda kritiskt kring litteratur och började avsky många av fantasyns troper...
Det är ungefär så gammal som bokserien det här är baserat på är så det låter rätt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Max Raven;n107282 said:
Hmm. Game of Thrones som Värmedödscenario
Det spelade ju jag och Svarte Faraonen på gothcon för ett par år sedan! Det slutade med att (väldigt mild spioler: namnet på en person som krank inte har nämnt än) Arya och Brienne red runt på king's road (som liksom inte ledde till någon särskild plats) och hade generiska äventyr, medan Tywin och en annan lord satt i Harrenhall och berättade skrönor. Tyrion var utbytt mot proxy-figuren Dvärgen, som enbart var comic relief.

Also: här åker jag på FjällCon i en vecka, och just precis då har ni den Bästa Tråden?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Pilzeman;n107314 said:
Also: här åker jag på FjällCon i en vecka, och just precis då har ni den Bästa Tråden?
Jag hade gärna bytt plats med dig. Du hade kunnat få bevittna Den bästa tråden (engelsk titelkapitalisering? Skäms!) och jag hade kunnat åka på FjällCon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Nu har jag sett Avsnitt 5 av första säsongen av Game of Thrones.

Jag hade kunnat skriva ut det som "GoT S01E05". Det hade varit kortare, snabbare, enklare men fört samma information från mig till er.

Lite så gör de här avsnitten. De tar väldigt lång tid på sig. De flesta av dem hade gott kunnat vara hälften så långa och fortfarande haft allt det intressanta kvar.

Nå: Kung Gris vill tornera, men Ned övertygar honom om att han är för tjock och att folk kommer att låta honom vinna. Vi får veta att Jon Arryn arrangerade Gris' och Cerseis bröllop.

På turneringen ser vi att Sansa verkar gilla den flådige blomriddaren Loras. Tji får hon, ser vi senare. Loras fuskar mot The Mountain, en stor och arg äldre bror till kungens vad han nu är... bödel? Berget blir argt och hugger huvudet av sin häst och snopp... eller jag menar svärdfajtas lite mot sin bror.

Cat för Tyrion en annan väg än hon sagt; han ska till Vale för att dömas av hennes syster. Tyvärr är hennes syster fullständigt vansinnig och har en son på kanske... tio? Tretton? ...som fortfarande bröstmatas. Hon låser in Tyrion i en cell som är öppen ut mot ett stup.

Bran läser hemläxa och är arg på sin mamma.

Arya jagar jatt, hittar drakskalle, hör folk prata om hemliga planer som involverar krig, Khal Drogos son och att döda Ned. Sen springer hon och skvallrar.

Varys, eunucken, varnar Ned för att kungen riskerar att förgiftas precis som Arryn. Arryn förgiftades tydligen för att han ställde för många frågor.

Varys och Littlefinger trollar och hotar varandra.

Ned får också veta att Cat tagit Tyrion.

Sen har Jorah Mormont skvallrat till Spindeln om att Danaerys är på tjocken. Gris vill döda henne och ungen, Ned vägrar, och avsäger sig Handskapet när kungen envisas. Gris är jättearg, men lugnas lite av Cersei senare. Vi får eventuellt veta att Cersei kanske haft känslor för Robert en gång i tiden. Vem bryr sig?

Littlefinger får Ned att stanna kvar en stund och träffa ännu en av Gris' bastarder. Sen kommer Slimie och är surig för att Cat tagit Tyrion. Slimie och Ned slåss, och det slutar med att Neds kompis som jag aldrig brytt mig om att kolla upp namnet på dör och Ned själv får ett spjut i benet.

En av de där rådsmedlemmarna jag inte orkat engagera mig i är tydligen bög, och ihop med tidigare nämnde blomriddare. Såklart. Om någon man är det minsta "feminin" är det klar han är bög. Suck. Nå, blomriddaren försöker få Herr Anonym att söka kronan. Fan vet varför, det är väl ingen med vett som skulle vilja ha den?

Så, okej, kontinuitet:
  • Ned slutar vara Hand, men vet nu att Arryn blev förgiftad.
  • Tyrion har tagits till Vale av Cat och sitter i en cell.
  • Kung Gris vill döda Danaerys och hennes barn och bror.
Och det var typ allt det viktiga, kändes det som.
  • Otroligt tråkiga miljöer Jajjemensan.
  • Tuttar. Tre kvinnor visar tuttar; två prostituerade och så Cats syrra. Vi får också se en mutta. Jag är dock HELT SJUKT besviken på att vi inte fick se vare sig mansröv eller snopp, trots att avsnittet hade en kuksugarscen med två män i.
  • Syskon som knullar. Nope.
  • Våldtäktscen. Nix.
  • Alla är osympatiska. Ja, men i det här läget är de mer ointressanta än osympatiska. Roberts bröliga vidrighet har liksom börjat sätta sig nu.
  • Folk dör hopp som happ. Det dör väl typ en... häst. Och så Neds anonyme kompis.
  • En rätt intressant metaplott. Inte ens en liten viskning.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. JAAAA.
  • Nånting nånting drakar. En stor drakskalle som Arya gömmer sig i. Det är alltså så att de gett sig fan på att stoppa in något litet om drakar varje avsnitt? Jävla retstickor.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Loras och Renly är något jag stör mig mest på faktiskt. Jag har läst böckerna och i dessa beskrivs Renly som en ung Robert Baratheon, vacker, lång, starkt byggd, lätt för att skratta och le men dessutom ganska socialt kompetent.

Han är närvarande när prins Joffrey blivit biten av Sansa direwolf och börjar skratta, och frågar hur det kommer sig att han lyckades bli avväpnad av en nioårig flicka med en träpinne.
Det enda som gör honom "feminin" i böckerna är att han gillar fester och färgglada tyger. Men eftersom serien är gjord så att vilken inavlad idiot som helst ska förstå att de är homosexuella har det gjort honom OCH Loras (som inte iheller är särskilt feminin i böckerna, såvida inte vara snygg är feminint) feminina. Sigh and roll my eyes.

För övrigt: The mountain är bror till The Hound. The hound är prins Joffreys livvakt.

Robin Arryn ska vara runt tio år.

För övrigt är Skycells en övergjuten idé som borde finnas med i varenda fantasy... Nej, VARJE setting som någonsin gjorts.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
krank;n107510 said:
[*]Tuttar. Tre kvinnor visar tuttar; två prostituerade och så Cats syrra. Vi får också se en mutta. Jag är dock HELT SJUKT besviken på att vi inte fick se vare sig mansröv eller snopp, trots att avsnittet hade en kuksugarscen med två män i.
(Det här är kanske en spoiler av något slag?) Det roliga här är att South Park har ett avsnitt som bara handlar om att det är så otroligt mycket snoppar i GoT, hur författaren är besatt av snoppar och stoppar in snoppar i varje scen. När det visas typ femtio tuttar och tio muttor för varje snopp.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Mundo;n107574 said:
För övrigt: The mountain är bror till The Hound. The hound är prins Joffreys livvakt.

För övrigt är Skycells en övergjuten idé som borde finnas med i varenda fantasy... Nej, VARJE setting som någonsin gjorts.[/URL]
Jag missade helt att The Hound hade nån slags uttalad arbetsuppgift när jag såg serien, jag uppfattade hans namn lite som en yrkestitel.

Ang. Skycells: Sitter inte Major Rytter fånge i en skycell i Bombardiet i Det Blåser på Månen när de väl hittar honom, eller är det bara nått jag fått för mig?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jocke;n107579 said:
Jag missade helt att The Hound hade nån slags uttalad arbetsuppgift när jag såg serien, jag uppfattade hans namn lite som en yrkestitel.
Han heter Sandor Clegane och det framgår tydligare i böckerna att han är livvakt till Joffrey i böckerna. Cersi vill ha en Lannister-lojal livvakt (Clegane är ett vassal-hus till Lannister) snarare än en Barratheon lojal livvakt till sin son.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Iain Glen har ju gjort en massa bra, både på film, tv och på scenen. Vunnit priser. Gjort stora Shakespeare-roller. Gnäll inte på honom.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Genesis;n107576 said:
(Det här är kanske en spoiler av något slag?) Det roliga här är att South Park har ett avsnitt som bara handlar om att det är så otroligt mycket snoppar i GoT, hur författaren är besatt av snoppar och stoppar in snoppar i varje scen. När det visas typ femtio tuttar och tio muttor för varje snopp.
Ja, det är jätteroligt!.
 
Top