Nekromanti Krank kollar Game of Thrones

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Max Raven;n106541 said:
Till hans försvar är han, vadå, tolv?
Jag tror faktiskt inte att serien nämnt hans ålder. Jag utgick från att han var åtminstone några år äldre. Typ 15-16 eller nåt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n106542 said:
Jag tror faktiskt inte att serien nämnt hans ålder. Jag utgick från att han var åtminstone några år äldre. Typ 15-16 eller nåt.
Ålder på barnen i tv-serien i ökade med typ tre år från böckerna.

(Prinsar och prinsessor)
Joffrey: 16
Myrcella: 11
Tommen: 10

(Winterfell ungarna)
Robb: 17
Jon Snow: 17
Sansa: 13
Arya: 11
Bran: 10
Rickon: 6
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det här är en jättekul tråd! :)

Jag förvånas ofta över hur viktigt det verkar vara för många att ha sympatiska protagonister som på något sätt representerar en själv i fiktionen. Och även den närliggande tanken att det i varje scen skulle finnas någon sida som författaren eller regissören förväntar sig att publiken ska ta ställning för. Så som t.ex. Cat vs Jon Snow, är det verkligen så att vi är menade att känna med den ena eller andra parten? Eller är det rimligare att bara konstatera att människor ofta agerar och reagerar irrationellt och destruktivt och att de vanligtvis rör sig i en gråzon snarare än att någon har helt rätt eller helt fel?

Som jag uppfattar det är poängen med GoT att skriva episk fantasy (storslagen berättelse i en magisk värld inspirerad av vår antik och medeltid) men där all heroism får ge vika för realpolitik och alla de otrevligheter som vi finner i dessa ofta idealiserade epoker. En slags anti-Tolkien typ. Man behöver inte gilla det (är man ointresserad av medeltidsinspirerad fantasy är det förmodligen fortfarande ointressant, och vill man ha idealistisk och heroisk fantasy blir man nog otrevligt överraskad), men jag tycker nog att Martin lyckats i sitt uppsåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
terje;n106568 said:
Jag förvånas ofta över hur viktigt det verkar vara för många att ha sympatiska protagonister som på något sätt representerar en själv i fiktionen. Och även den närliggande tanken att det i varje scen skulle finnas någon sida som författaren eller regissören förväntar sig att publiken ska ta ställning för. Så som t.ex. Cat vs Jon Snow, är det verkligen så att vi är menade att känna med den ena eller andra parten? Eller är det rimligare att bara konstatera att människor ofta agerar och reagerar irrationellt och destruktivt och att de vanligtvis rör sig i en gråzon snarare än att någon har helt rätt eller helt fel?
I dunno, jag bara gissar. Det här med att bry mig om personerna i berättelsen är inget jag sysslar med så ofta. Men om det inte finns något annat som intresserar mig så brukar det hjälpa mig att hålla intresset uppe om jag kan hitta någon att sympatisera med och identifiera mig med. Ofta någon som delar min åsikt om hur dumt och jobbigt allt är i övrigt.

Jag uttalar mig inte alls om huruvida serien är välgjord eller inte. Det är den; välskådespelad, välskriven och så vidare. Men det i sig räcker inte för att jag ska vara intresserad av att egentligen spendera min dyrbara tid på den. Den ger mig liksom ingenting. Utom avsmak inför alla inblandade, typ.

Det är lite som filmer som bygger på "verkliga händelser". Om filmen bygger på en verklig händelse, kan jag inte bara läsa om den händelsen och bespara mig två timmars dålig dramaturgi, trista karaktärer och noll tankeväckande metaplott?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
krank;n106573 said:
Utom avsmak inför alla inblandade, typ.
Lögner och ont förtal. Du sa redan att du gillade Arya och Tyrion (The Imp) litegrand redan!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Mundo;n106575 said:
Lögner och ont förtal. Du sa redan att du gillade Arya och Tyrion (The Imp) litegrand redan!
Det tolkar jag mest som någon form av psykisk försvarsmekanism inför att jag kommer att behöva titta 8 timmar till...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
terje;n106568 said:
Och även den närliggande tanken att det i varje scen skulle finnas någon sida som författaren eller regissören förväntar sig att publiken ska ta ställning för. Så som t.ex. Cat vs Jon Snow, är det verkligen så att vi är menade att känna med den ena eller andra parten? Eller är det rimligare att bara konstatera att människor ofta agerar och reagerar irrationellt och destruktivt och att de vanligtvis rör sig i en gråzon snarare än att någon har helt rätt eller helt fel?.
Lite extra eftertanke kring just den här biten:

Min tanke är just att seriemakarna har nån tanke om att man ska känna sympati för båda, och att de båda ska kännas som "riktiga människor". De flesta karaktärer i serien har getts både negativa sidor och "positiva" sidor. Jag slår vad om att det är tänkt att man ändå ska känna det som att kung Gris ska vara tjock och levnadsglad och kanske grisig men i grunden en rätt okomplicerad typ som man kan tycka är lite gemytlig även om han ibland också är orättvis och hård.

Så jag är nog på din linje; jag tror att tanken är att de ska kännas som verkliga människor. Det gör de också. Det är väl bara det att de känns som plågsamt dumma verkliga människor som inte ens värderar rationellt tänkande överhuvudtaget (med möjligt undantag för Tyrion). De är kort sagt precis den sorts människor jag har stora problem med även IRL.

Jag vill inte ha idealiserad eller heroisk fantasy heller. Allt jag ogillar med den här serien är ju med där också. Styrka, heder och mod värderat högre än intellekt och långsiktigt tänkande, till exempel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Minimoni;n106599 said:
Jag känner sympati med många i serien, så länge de inte tillhör ätten Stark. Lannister ftw.

Hear Me Roar!
.



 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Minimoni;n106606 said:
God45: sorry, min hjärna förstår inte memes och liknande. Ärligt, inte för att vara otrevlig, jag förstår dem helt enkelt inte.
Det var nog inte ett meme. Det var mer en person som är chockad och sen ett lejon som anfaller någon. Jag skulle tolka det som att han inte gillar din ståndpunkt ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Mundo;n106620 said:
Det var nog inte ett meme. Det var mer en person som är chockad och sen ett lejon som anfaller någon. Jag skulle tolka det som att han inte gillar din ståndpunkt ;)
Dammit, där skulle vara två bilder av lejon som attackerar folk men en laddar inte :( Och det var den bättre av dem som försvann så klart :(

Oh well, gå och se Roar från 1981:

https://farm9.staticflickr.com/8707/16830076469_b256969628_o.jpg

https://thecreatorsproject-images.v.../no-slug/0fea682a528ccff4f1812b236e831c09.jpg
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Rymdhamster;n106666 said:
Har du prövat att manuellt ändra URL till IMG?
Ja, det går inte. Det konstiga är att jag inte får vanliga [*u*r*l*] [/*u*r*l*] utan en ren hyperlänk - som jag inte heller kan ta bort.
 
Top