Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Men klockan går ju fel!

Vet inte om det här har med krank går bärsärk att göra eller ej, men forumet går en timma fel i tid. De senaste inläggen är skrivna en timma in i framtiden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Men klockan går ju fel!

Tibbelin said:
Vet inte om det här har med krank går bärsärk att göra eller ej, men forumet går en timma fel i tid. De senaste inläggen är skrivna en timma in i framtiden.
Inte mitt fel; kan det vara så att servern räknar fel på vintertiden eller någe?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
krank said:
Sunt förnuft said:
Jag fattar inte det här med bevaka. Är inte det en sån där skitfunktion som fyller inkorgen på ens epost?

Är det där bevakade forum enkelt att fixa för mig som användare och om det syns ungefär lika tydligt som "senaste inlägg" då får du ta bort den.
Man går till ett forum man gillar (t.ex Rollspelsmakande). Man går till "Forumval" och "Bevaka forum" (om jag kan ska jag göra en tydligare knapp)
Vad sägs om detta?
Som favoriter i Google Chrome eller Gmail, alltså. Klicka i stjärnan för att stjärna ett forum. Klicka på stjärnan i topplisten för att visa alla stjärnade/bevakade/favoriter forum/diskussioner/användare.

https://www.rollspel.nu/oldsitefiles/download/Number/1919/filename/stj%C3%A4rna.png

(Det finns en liten o-ifylld stjärna efter rollspel och rollspelsmakande-rubrikerna)
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Men klockan går ju fel!

krank said:
Inte mitt fel; kan det vara så att servern räknar fel på vintertiden eller någe?
Fast är det vintertid så borde den ligga en timma efter istället. Då är det snarare som så att servern är inställd på fel tidszon.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Magnus Seter said:
Sen är det nog så att en nykomling behöver extra mycket småfunktioner som "senaste inlägg" och sånt för att börja navigera bland forumen. Är man ny och kommer till rollspel.nu-forumssidan, så är det en ganska rörig gröt som inte dechiffreras särskilt snabbt, och därför ska funktioner som hjälper till med det ligga till vänster och i toppen.

/M
Jag kan inte komma med mer en anekdotiskt bevis, men jag tror att du har fel.

De flesta forum jag besökt, inklusive alla svenska rollspelsforum jag känner till (t.ex. RiotMinds, Sverok, Järnringen, Fria Ligan, MylingSpel) är använder antingen forumformatet phpBB eller något mycket snarlikt.

Dessa sidor består av forum med namn och beskrivningar uppdelade i kategorier. Finns överhuvudtaget funktioner liknande Senaste inlägg, Senaste diskussioner eller Bevakningslistor är de antingen undangömda på egna undersidor eller reserverade för inloggade medlemmar.

Det normala sättet att navigera ett forum är alltså att klicka sig in på de forum där man tror att något intressant kan finnas. Alla andra sätt är tillochmed nästan uteslutna om man inte redan lärt sig navigera forumet på detta sätt innan, vågar jag gissa.

Senaste inlägg tror jag tillexempel ter sig rätt förvirrande för nykomlingar som letat upp ett rollspelsforum. I skrivande stund finns där tillexempel »Krank går BÄRSÄRK«, »Är du rädd för din flickvän?« och »Vapenlek«. Det säger ingenting om vad rollspel.nu handlar om.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Möller said:
Jag kan inte komma med mer en anekdotiskt bevis, men jag tror att du har fel.
Oddsen finns att jag har fel, men de är förhållandevis astronomiska. Så jag tror att du har fel, och du tror att jag har fel.

Bra, då har krank två olika typer av input som han kan använda för att vässa sina val.

Förresten, det där med att forumen är 4/5-delar av hela ytan, du tycker alltså inte att det i sig räcker för att hjälpa användaren som vill kolla forumen att hitta och kolla runt?

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Senaste inlägg (och senaste trådar) är ju otroligt bra, jag använder dem hela tiden. Och underlättar säkert för nybörjaren. Magnus, du har rätt.

Senaste inlägg bör vara lika långt som nu, och sen böt det finnas en senaste trådar under. Jag, och säkert andra med, som inte är inne hela tiden har lätt att missa nya trådar annars. Att ta bort dem försämrar sajtens använbarhert för mig otroligt mycket.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Magnus Seter said:
Förresten, det där med att forumen är 4/5-delar av hela ytan, du tycker alltså inte att det i sig räcker för att hjälpa användaren som vill kolla forumen att hitta och kolla runt?
Nej. Som du säger så ser vi först det som ligger uppe till vänster. Ungefär där ligger forumen Rollspel och Rollspelsmakande, vår sites kärna.

Jag tycker det är essentiellt att just dessa två grejer är bland de saker en nykomling ser innan hon efter ett fåtal sekunder bildar sig en uppfattning om siten.

Vi vana användare hittar det vi vill använda, mer eller mindre oavsett vart det ligger.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Arfert said:
Senaste inlägg bör vara lika långt som nu, och sen böt det finnas en senaste trådar under. Jag, och säkert andra med, som inte är inne hela tiden har lätt att missa nya trådar annars. Att ta bort dem försämrar sajtens använbarhert för mig otroligt mycket.
Det var ett av mina förslag; jag fick i stort sett ingen respons på den funderingen. Gardener har sagt att han kan fixa så att de upptar samma yta, att man tar två "tabbar" i en och samma panel där den ena är "Inlägg" och den andra "Trådar". Det tyckte jag verkade vara en bra lösning, så jag tycker vi ska sparka lite på honom tills det händer.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Arfert said:
Senaste inlägg (och senaste trådar) är ju otroligt bra, jag använder dem hela tiden. Och underlättar säkert för nybörjaren. Magnus, du har rätt.

Senaste inlägg bör vara lika långt som nu, och sen böt det finnas en senaste trådar under. Jag, och säkert andra med, som inte är inne hela tiden har lätt att missa nya trådar annars. Att ta bort dem försämrar sajtens använbarhert för mig otroligt mycket.
Håller med. använder senaste inlägg hela tiden också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Sereg said:
Arfert said:
Senaste inlägg (och senaste trådar) är ju otroligt bra, jag använder dem hela tiden. Och underlättar säkert för nybörjaren. Magnus, du har rätt.

Senaste inlägg bör vara lika långt som nu, och sen böt det finnas en senaste trådar under. Jag, och säkert andra med, som inte är inne hela tiden har lätt att missa nya trådar annars. Att ta bort dem försämrar sajtens använbarhert för mig otroligt mycket.
Håller med. använder senaste inlägg hela tiden också.
Senaste inlägg finns ju kvar...


Men alltså, jag ifrågasätter inte att ni har nytta av "Senaste diskussioner". Jag ifrågasätter däremot hur mycket nytta nybörjaren, den nye besökaren/medlemmen, har av Senaste diskussioner jämfört med den extra tröskel plottret att ha kvar panelen innebär.

Alltså, det är klart Senaste diskussioner är bra, men är det så bra att det motiverar extra plotter? Jag tycker nog inte det, även om jag fattar varför andra tycker annorlunda.

Därför tycker jag att gardeners idé är ypperlig; att samla både inlägg och diskussioner i samma panel, där man kan byta vilken man vill se.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
krank said:
Senaste inlägg finns ju kvar...
Jag tyckte det var talande att Johoonoo inte hittade rutan, utan frågade i vrålet var den fanns, trots att den låg 3 cm nedanför vrålrutan.

En annan sak är att den på min bärbara inte syns om jag inte skrollar. Så jag tvingas göra en onödig interaktion för att se rutan.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Jag tyckte det var talande att Johoonoo inte hittade rutan, utan frågade i vrålet var den fanns, trots att den låg 3 cm nedanför vrålrutan.
Det tror jag handlar om vana mer än något annat.

Magnus Seter said:
En annan sak är att den på min bärbara inte syns om jag inte skrollar. Så jag tvingas göra en onödig interaktion för att se rutan.

/M
Den invändningen kan jag förstå, men har svårt att se hur den löser sig med mindre än att vi går tillbaks till tre kolumner. Vilket jag väldigt, väldigt ogärna gör.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Simon said:
Eller också kanske man skulle kunna ha småpraten under de andra rutorna, och alltså bara ha den till att följa med när man scrollar nedåt? :gremsmile:
Det tycker jag låter som en bra idé.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Wow!

Han said:
Han said:
Bästa förändring för min del, utöver uppstädningen, är att bevakningslistor har kommit upp som länk.
Någonting som jag funderade på är om en ny användare klickar på Bevakningslistor. Om man inte har några bevakade forum borde denna sida komma upp...

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/ubb/editforums.html

...med en liten förklaring om vad sidan gör. När användaren sparar sitt val så kommer den sedan till sidan för bevakade forum.

/Han som kan säga att den där länken normalt finns undanstoppad på bevakade-sidan, när den borde finnas i menyn Mina saker som "Ändra bevakningslistor"
Håller med, tycker det låter som bra saker.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
krank said:
Vän av Ordning föreslog en egen sida med "Senaste...". Den tyckte jag var bra. men jag har ingen aning om hur man skapar sidor på det viset, så det blir Gardeners bord.
Portalrutorna går att lägga in på vanliga html-sidor så det är rätt enkelt ordnat.

En sida med övriga forumutseendet är också enkelt att ordna.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Magnus Seter said:
Det som slår mig nu är att det bäst är att göra placeringen av rutorna användarkonfigurerbar.

Vill jag ha dem till vänster? Klicka i en kryssruta och klicka på spara.

Vill jag ha dem till höger? Klicka i en kryssruta och klicka på spara.

Vill jag inte ha dem alls? Klicka i en ... ja ni fattar.

Make it so.

/M
Ja, så har jag velat ha väldigt länge. Nån får fixa det.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Vad sägs om att passa på att rensa lite i infon under användarnamnet i inlägg? Typ bara behålla namn, badges, titlar och avatar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Gardener said:
Vad sägs om att passa på att rensa lite i infon under användarnamnet i inlägg? Typ bara behålla namn, badges, titlar och avatar?
Nej, bu! Det tycker vi inte om. Jag gillar att se reggningstiden och antal inlägg. Då kan man känna igen nya användare och välkomna dem till forumet och så.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
krank said:
Den invändningen kan jag förstå, men har svårt att se hur den löser sig med mindre än att vi går tillbaks till tre kolumner. Vilket jag väldigt, väldigt ogärna gör.
Enkelt. Flytta högerokolumnen till vänster, och lägg senaste inlägg högst upp.

Vips har vi en sajt som funkar bättre och vi får ha kvar två kolumner.

/M
 
Top