Nekromanti Krank går BÄRSÄRK!

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Simon said:
Visst finns det inga möjligheter att lägga grejerna i högerspalten liksom flytande, så att de följer med när man läser i en tråd och scrollar nedåt?
Jorå, det krävs bara "lite css". Men dom saker som finns nu tar upp mer än min skärm, så det blir ju scrollning, som krank nämnt.

Men om vi får bort inloggade så att den syns vid hovring, och kanske minskar antalet senaste inlägg. Då borde det kunna få plats för dom flesta.

En idé angående senaste inlägg/senaste diskusisoner. Vi skulle kunna ha en ruta för bägge, där man kan växla mellan dom.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Wow!

Vilken skillnad! Här har man varit borta hela dagen och kommer hem och får se detta. Gillar det verkligen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Wow!

Gardener said:
Vilken skillnad! Här har man varit borta hela dagen och kommer hem och får se detta. Gillar det verkligen!
Instämmer. Små förändringar (kodmässigt) men stor skillnad. Bra jobbat!

Bästa förändring för min del, utöver uppstädningen, är att bevakningslistor har kommit upp som länk. Nu kan jag surfa här med min telefon också. En telefon som inte stödjer javascript.

/Han som gillade förslaget att kunna skifta mellan senaste inlägg och diskussion, för den senare är nog viktig för de som inte besöker forumet dagligen
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Det var min feedback på den nya layouten. Du behöver inte ta den i beaktande överhuvudtaget, men nu har jag i alla fall givit dig den.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
krank said:
Sunt förnuft said:
Jag fattar inte det här med bevaka. Är inte det en sån där skitfunktion som fyller inkorgen på ens epost?

Är det där bevakade forum enkelt att fixa för mig som användare och om det syns ungefär lika tydligt som "senaste inlägg" då får du ta bort den.
Man går till ett forum man gillar (t.ex Rollspelsmakande). Man går till "Forumval" och "Bevaka forum" (om jag kan ska jag göra en tydligare knapp)
Vad sägs om detta?
 

Attachments

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Möller said:
Det första som möter en på forumet rollspel.nu bör vara forum. Det är det viktigaste, särskilt om du som nykommen ska försöka få ett grepp om vad sidan handlar om.
Det absolut största designelementet på sidan är redan forumen. De är typ fyra gånger så stora som rutorna på sidan, och får (något förenklat) typ fyra gånger så stor vikt hos en användare. Det råder alltså ingen tvekan för en ny användare att det finns forum, eftersom de tar upp 4/5-delar av bredden.

Sen är det i min mening så att "forumet" för en användare består av kombinationen av de funktioner som finns tillgängliga, och alltså består lika mycket av "inoggade användare", "senaste inlägg" och chatrutan (om jag bara listar de som är aktiva nu) som av de enskilda forumen.

Sen är det nog så att en nykomling behöver extra mycket småfunktioner som "senaste inlägg" och sånt för att börja navigera bland forumen. Är man ny och kommer till rollspel.nu-forumssidan, så är det en ganska rörig gröt som inte dechiffreras särskilt snabbt, och därför ska funktioner som hjälper till med det ligga till vänster och i toppen.

/M
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Det är lite udda hur man, när krank säger att han ska rensa upp, tänker "Hurra, det behöver verkligen göras!", men när det är gjort inser man att man faktiskt gillade alla de där plottriga funktionerna. Dagens grej jag saknar är "Dagens bild". Som man bara såg där och tänkte "Åh, vad är det där?". För hur ofta går jag in i galleriforumet och kollar?

Och när senaste diskussioner försvann så ser man heller inte när det dyker upp nya forumsspel om man inte bevakar forumsspelsforumet, vilket man inte gör av samma anledning som de inte dyker upp i senaste inlägg.

Överhuvudtaget är det bra jobbat, krank! Men jag börjar inse att jag kommer att sakna nästan alla saker som är borttagna. Det är nog bara forumsstatistiken jag är glad försvann.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
krank said:
Tycker jag. Men så är jag av den kanske aparta åsikten att inloggning bör betraktas som normaltillståndet.
Jag tycker att den enda skillnaden på layouten på forumen mellan inloggad och icke-inloggad ska vara förmågan att posta.

(och avsaknad av annan specifik information som kräver inloggning, förstås).

Men i stora drag ska det vara samma layout. Det förenklar för samtliga inblandade att inte göra åtskillnad.

Jag tror inte på att locka användare genom att använda layouten, det funkar inte. Det som funkar är att göra registrering enkel tydlig för den som inte är medlem. Sen får vi användare sköta det där med att motivera folk att bli medlemmar. Där är diskussionerna och kvaliteten på dem viktigare än layouten.

/M
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Wow!

Han said:
Bästa förändring för min del, utöver uppstädningen, är att bevakningslistor har kommit upp som länk.
Någonting som jag funderade på är om en ny användare klickar på Bevakningslistor. Om man inte har några bevakade forum borde denna sida komma upp...

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/ubb/editforums.html

...med en liten förklaring om vad sidan gör. När användaren sparar sitt val så kommer den sedan till sidan för bevakade forum.

/Han som kan säga att den där länken normalt finns undanstoppad på bevakade-sidan, när den borde finnas i menyn Mina saker som "Ändra bevakningslistor"
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Wow!

Gardener said:
Vilken skillnad! Här har man varit borta hela dagen och kommer hem och får se detta. Gillar det verkligen!
Ja, fast någon ur redaktionen som inte är färgblind, vilket är kranks problem med färgsättningen, borde ta hand om den där äckliga gula... olivgrönsblandade, konstiga och uschligt fula färgen.

Föreslår något åt det mer gräddvita hållet om det nu ska vara gultaktigt, annars mjuka nyanser av blått eller rött. =)

... Forumet bör ju kännas fräscht och modernt, inte som att vi snott tapeterna från ett äldreboende utanför Eslöv...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Jag tror inte på att locka användare genom att använda layouten, det funkar inte. Det som funkar är att göra registrering enkel tydlig för den som inte är medlem. Sen får vi användare sköta det där med att motivera folk att bli medlemmar. Där är diskussionerna och kvaliteten på dem viktigare än layouten.
Jag tror inte heller på att locka med layouten. Men jag tror på att göras ett gott första intryck och att inte skrämma bort. Kort sagt, jag vill undanröja vad jag ser som direkta hinder för nya medlemmar. Och jag tror att plottret länge varit ett sådant hinder. Man får aldrig kontakt med de inne på festen om man vänder i dörren, liksom. Om folk stänger ner sidan efter att i 10-15 sekunder (vilket är längre än de flesta ger en hemsida...) försökt hitta vad de letar efter så hjälper det inte hur bra diskussionerna eller användarna är.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Det absolut största designelementet på sidan är redan forumen. De är typ fyra gånger så stora som rutorna på sidan, och får (något förenklat) typ fyra gånger så stor vikt hos en användare.
Absolut. Men att lägga något ganska plottrigt uppe i vänstra hörnet gör att det första användare ser är något ganska plottrigt. Jag tror det handlar om synen på "Senaste inlägg" - jag har svårt att se den som en hjälp för nybörjare att navigera forumen, tror jag. För mig är den mer en hjälp för vana användare.

Sedan behöver det bli enklare att tolka underforumen; där har vi helt klart en gröt. Det finns en plan på att göra det också, bland annat genom att göra underforumens titlar större och tydligare, rensa lite bland kolumnerna, och lägga de ganska långa forumbeskrivningarna i en mouseover-popup som syns när man för musen över varje forum.

Jag förutsätter någonstans att våra potentiella besökare varit på forum någon gång. Kanske har de varit på Sveroks (Eller Järnringens gamla; samma system). Deras forum tycker jag egentligen har bättre upplägg än vårt, för de har BARA forum. Resten ligger i menyer. Allt är överskådligt, man ser vilka forum som finns och det går lätt att hitta det man letar efter. Att det sedan är lite kass aktivitet på sveroks forum (åtminstone på rollspelsfronten) tror jag inte har med den biten att göra.

Så... Vad ville jag ha sagt? Jo, att jag nog står fast vid mitt val. Jag tror att underforum är förhållandevis enkla och inbjudande, och att högerspalten är en högerspalt och inte en vänsterspalt hjälper snarare än stjälper.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
krank said:
Men jag tror på att göras ett gott första intryck och att inte skrämma bort.
Det tror vi alla på, så det är ju inte så att det finns ett enda sätt att göra det på. Det finns till och med sätt som är lika bra, men väldigt annorlunda.

Jag tror att det blir lättare att diskutera om vi alla utgår från att alla förslag här baseras på samma grundläggande teser om tillgänglighet som de du själv anammat, och inte sätter upp ett läge där de olika förslagen ses ha motsatta mål.

Alla vill att sidan ska vara enkel och rolig att använda. Till och med de som har andra förslag än just de jag tycker är bäst.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Genesis said:
Överhuvudtaget är det bra jobbat, krank! Men jag börjar inse att jag kommer att sakna nästan alla saker som är borttagna. Det är nog bara forumsstatistiken jag är glad försvann.
Det idealiska vore att låta varje användare välja vad som skulle synas i högerspalten. Men de funktionerna finns inte i systemet.

Alltså; jag förstår vilken funktion var och en av panelerna fyllde. Jag är inte dum i huvudet. Det är klart bildforumet och artiklarna fick en positiv exponering, och det är klart det finns de som hellre håller koll på senaste diskussioner än aktiva diskussioner. Självklart. Ingen av sakerna jag tog bort var dålig. Men vi kan inte både ha ett modernt, inbjudande forum och ha alla sakerna kvar. Någon form av prioritering behövde göras. Sedan kan man argumentera för att min prioritering var felaktig, såklart. Att Diskussioner var viktigare än Inlägg, eller kanske att Artiklar var viktigast.

Idealet vore att kunna ha kvar allting på ett sätt som inte kändes plottrigt. Men det är jag för dålig för att komma på hur jag ska göra, i varje fall just nu.

Vän av Ordning föreslog en egen sida med "Senaste...". Den tyckte jag var bra. men jag har ingen aning om hur man skapar sidor på det viset, så det blir Gardeners bord.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Det tror vi alla på, så det är ju inte så att det finns ett enda sätt att göra det på. Det finns till och med sätt som är lika bra, men väldigt annorlunda.
Absolut! Jag sitter heller inte på någon absolut slutgiltig sanning här heller.

Jag fick mandat att göra de ändringar jag tyckte verkade bra, så jag gjorde dem. Sedan lade jag tillbaks 1-2 saker folk tyckte var superviktiga (men som jag fortfarande inte tycker är det). Jag gillar att folk kommer med förslag, även om jag inte alltid tycker att förslagen är lika bra som mina egna.

Och tycker man att jag är oresonlig eller otrevlig eller helt enkelt har fel eller gör dumma saker - ja, då finns det andra att vädja till. Gardener och Vän av ordning till exempel.

//Krank, kämpar mellan sin tanka om vad som Funkar och sin drift att Göra Alla Till Lags...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Gardener said:
Simon said:
Visst finns det inga möjligheter att lägga grejerna i högerspalten liksom flytande, så att de följer med när man läser i en tråd och scrollar nedåt?
Jorå, det krävs bara "lite css". Men dom saker som finns nu tar upp mer än min skärm, så det blir ju scrollning, som krank nämnt.

Men om vi får bort inloggade så att den syns vid hovring, och kanske minskar antalet senaste inlägg. Då borde det kunna få plats för dom flesta.
Eller också kanske man skulle kunna ha småpraten under de andra rutorna, och alltså bara ha den till att följa med när man scrollar nedåt? :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
krank said:
Jag tror det handlar om synen på "Senaste inlägg" - jag har svårt att se den som en hjälp för nybörjare att navigera forumen, tror jag. För mig är den mer en hjälp för vana användare.
Och också därför ska den vara högst upp till vänster. Vana användare är de användare som tillbringar mest tid på sajten, och oftast laddar sidan, och man ska förenkla för dem, just eftersom de tillbringar så mycket tid här.

Ofta-funktioner ska vara lätt tillgängliga. Därför placeras sådan högt upp och mot vänster, se till exempel de facto-standarden att lägga menyer till vänster. De används ofta, och ska finnas lätt tillgängliga.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
krank said:
Jag fick mandat att göra de ändringar jag tyckte verkade bra, så jag gjorde dem.
Bra.

Och i allt designarbete måste man vara beredd att argumentera för sina val. Så när vi andra användare ställer frågor och ger andra förslag, se det som en chans att vässa dina val, och en chans att lägga fram dina argument för varför dina val är väl underbyggda.

Det är en process, och det fina med webben är ju att det går att trixa och fixa i all evighet. Det är visserligen det farliga med webben också. :gremgrin:

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Det som slår mig nu är att det bäst är att göra placeringen av rutorna användarkonfigurerbar.

Vill jag ha dem till vänster? Klicka i en kryssruta och klicka på spara.

Vill jag ha dem till höger? Klicka i en kryssruta och klicka på spara.

Vill jag inte ha dem alls? Klicka i en ... ja ni fattar.

Make it so.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Det som slår mig nu är att det bäst är att göra placeringen av rutorna användarkonfigurerbar.

Vill jag ha dem till vänster? Klicka i en kryssruta och klicka på spara.

Vill jag ha dem till höger? Klicka i en kryssruta och klicka på spara.

Vill jag inte ha dem alls? Klicka i en ... ja ni fattar.

Make it so.

/M
Jag har som sagt letat efter en möjlighet att ha den ena avslagen som standard. Det finns ju möjlighet för användare att välja att tända/släcka vänster- och högerpanelerna separat, så jag funderade på en lösning där man lägger in samma saker på båda panelerna och sen har "högertänd/vänstersläckt" som default.

Men jag hittade ingen sån funktion.
 
Top