Nekromanti Kontroversiella rollspel

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag har läst hela fatal flera varv i ett försök att faktiskt speleda det (bara för att kunna säga att jag gjort det) Men det har visat sig vara fysiskt omöjligt. För fatal är som andra säger inte bara kontroversiell i sin bild av Sex och våld under medeltiden, utan det är rent sagt trasigt.
Dels fattas det regler för vissa saker, (vissa yrken saknar det helt text om), och även saker som det finns reglar för är det motsägelsers och rena konstigheter som pekar mot att spelet aldrig kan ha blivit speltestat.

Mina favorit buggar i systemet är nog det faktum att man kan börja spelet utan analöppning efter som det är möjligt att slå fram att den helt saknar omkrets.
Eller det faktum att man räknarfram ifrån grundegenskaperna hur tidiga minnen ifrån ditt liv du minns, Den grundgeneskapen blir högre ju äldre du blir, så därför minns du tidigare saker i ditt liv när du blir äldre...
Och det är fullt möjligt att få fram att han karaktär inte kunde minnas vad som hände för en dag sedan innan han var 16

Eller det faktum att det omöjligt kan finnas präster på högre level än level 3, För eftersom präster får exp för varje dag de jobbat och de behövs så kopiöst många arbetsdagar för att levla så kommer alla dö av ålder innan level 3.

Fatal försöker låtas att det är realistiskt med sin källförteckning och sina slag som följer sannolikhetskurvor (ibland behöver man slå 1D10.000.000 för att man skall få till de kurvorna, men ändå), men dess källor är skitdåliga (bland annat rasbiologer som blivit väldigt kritiserade i forskningsvärlden), och reglerna är varken realistiska, roliga eller ens spelbara.

Skall Man spela Fatal måste man modda och reparera systemet först och då kan man ju inte hävda att man faktiskt spelat Fatal som det är skrivet. OCh det var därför jag gav upp på att försöka.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Lukas;n203617 said:
som pekar mot att spelet aldrig kan ha blivit speltestat.
Och ändå hävdade spelskaparen vid något tillfälle att hans spelgrupp gillade reglerna och att de inte alls var så komplicerade när man väl använde dem.

Jag misstänker en hög grad av inofficelt husreglande som han "glömt bort" att berätta om, eller att de egentligen friformade skiten.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Khan;n203614 said:
Finns det något som tyder på att något av spelen skall vara skrivet för att medvetet provocera? BBB är satir (eller), Violence https://en.wikipedia.org/wiki/Violence_(role-playing_game) likaså. Vad har skaparen/skaparna av FATAL sagt om det? Är det menat som ironi/skämt/satir/trams?
Från vad jag har förstått, vilket är bara andrahandsinformation, så var skaparen av FATAL rätt aktiv med att försvara spelet som det mest realistiska (och typ bästa) som någonsin skapats. Så inget som tyder på någon form av skämt eller satir.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Alltså... F.A.T.A.L. är ett av de mest öppet rasistiska och misogyna rollspel jag har läst. Nu har jag inte läst vit-makt-rollspelet (och bör kanske heller inte göra det med tanke på mitt SAN-värde), så huruvida det är värre skall jag inte uttala mig om. Men det här stycket i F.A.T.A.L. säger ganska mycket om författarnas syn på kvinnor. Det är lite Donald Trump över det...

According to a prominent philosopher, males tend to be more spirited, savage ,simple, and less cunning. Females, on the other hand tend to be more compassionate than males, more easily moved to tears, at the same time are more jealous, more querulous, and are more apt to scold and to strike. Females are, furthermore, more prone to despondency and less hopeful than males, more void of shame and self-respect, more false of speech, and more deceptive. Females are also more wakeful, shrinking and difficult to rouse to action. The philosopher goes on to note that males are more courageous, and sympathetic in the way of standing by to help.
Det är ungefär samma uppfattning som Heinrich Kramer ger uttryck för i Malleus Maleficarum. Det framhävs också ganska tydligt i stats att kvinnor är sämre än män. Det finns modifikationer för könen. Kvinnor får mods på -14 om de använder modsen på sina stats, medan en man får +14. I nästan alla yrken (utom wenches, concubines och whores) så noteras det att kvinnor är ovanliga i de yrkena. Så rent generellt sett är det dåligt att vara kvinna i F.A.T.A.L. Om du inte vill bygga en karriär på att skänka ut öl, vara en konkubin eller en prostituerad. Jag har för tydlighetens skull inget emot sexarbetare, men om det är de enda yrkena som är fritt tillgängliga... Well.

Vad det gäller kontroversiella spel tycker jag inte nödvändigtvis att de behöver vara dåliga. Jag håller med en tidigare kommentar i tråden att Kult, när det kom, var kontroversiellt, men inte på grund av att det var dåligt, utan på grund av att det satte en annan standard för rollspel. Det var mörkt och ganska tröstlöst. Jämfört med Call of Cthulhu var det mycket mer ångestladdat. Oh well. Jobba nu.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Lupus Maximus;n203620 said:
Från vad jag har förstått, vilket är bara andrahandsinformation, så var skaparen av FATAL rätt aktiv med att försvara spelet som det mest realistiska (och typ bästa) som någonsin skapats. Så inget som tyder på någon form av skämt eller satir.
Jag vet inte vad som skulle vara värst, om författaren verkligen tycker Fatal är Bäst eller om författaren togs sig tid och skriva något så dåligt som fatal bara för att jävlas.

Oavsätt så tror jag inte författaren är en person jag skulle vilja umgås med.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Flera av Jeepform-spelen får nog ändå ses som rätt kontroversiella i det att de på väldigt direkta sätt hanterar svåra ämnen. Sedan gör de det, nästan utan undantag tycker jag, på ett jäkligt bra sätt men absolut kontroversiellt!

anth: Hur tänker du kring sådana spel som hanterar, får en väl ändå påstå, rätt kontroversiella ämnen men ändå ofta anses vara bra? Är vi i olika kategorier och harvar?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rymdhamster;n203607 said:
De har sen en separat tabell där du räknar ut hur långt du faktiskt kan nå med en hand (armlängd + torsons halva bredd).
Och det spelet berömmer sig för att vara "realistiskt"? Sån skit!

Alla inser ju att förutom armlängd+halva torsons bredd, måste möjligheten att böja sin överkropp mot föremålet i fråga tas i beaktande, som rimligen bör innebär att den möjliga vinkeln av överkroppen (som i sin tur bestäms genom smidighetsvärdet) läggs till, modifierat av var i förhållande till kroppens centrala lodlinje föremålet befinner sig (lättare att luta sig framåt än bakåt).

Allt annat är ju bara trams.

Och medan vi är inne på det, samma tabell bör ju då enkelt kunna avgöra vilka karaktärer som kan dra svärd från ryggen...


:-D
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Drakar och Demoner 6 får nog ändå räknas som kontroversiellt. Det hade ju levels! Raseriet visste inga gränser.

Kan tyckas löjligt idag, men folk (rollspelare) var fan på riktigt fly förbannade.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jeepforms Gang Rape/Våldtagen blir folk typ provocerade bara man ens nämner existensen av. Deras Fat Man Down är en annan klassiker som ger folk tuppjuck. Bägge är tämligen intressanta formexperiment, hör av er till Jeepform så skickar de dem.

Vi har ju även nordens förmodligen överlägset bäst säljande rollspel, Lamentations of the Flame Princess. Jag blir ärligt talat lite förvånad om Kult lyckas överträffa det här i potential för kontrovers, för folket som skriver Lamentations är fuckin' naturtalanger. Modultiteln "Fuck for Satan" liksom :D. Att det hittils inte väckt någon kontrovers på svenska forum säger förmodligen en del om hur under radarn det är, men jag minns att Tsianphiel ville ha en tråd om dess upplevt problematiska attityd någon gång, och det ser jag fram emot. Lamentations förtjänar en närmare analys.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Femte utgåvan av Dungeons & Dragons var oerhört kontroversiell, och debattens vågor gick höga i samband med att det släpptes. Den nyfikne kan Googla på saken.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Jag förstår inte varför folk måste sätta stämplar på saker. Som att be nämna något "kontroversiellt" bara för att det är nåt du själv inte gillar? Är folk så jätte rädda för andras åsikerter att man måste stämtpla saker för att få folk att inte läsa dem?=
Är folk så rädda förandras åsikter att de måste låsa in andras åsikter i en fängelse cell av rädsla för att få behöva axceptera andras åsikter?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
wilper;n203667 said:
Femte utgåvan av Dungeons & Dragons var oerhört kontroversiell, och debattens vågor gick höga i samband med att det släpptes. Den nyfikne kan Googla på saken.
Hmmm? Folk trodde väl att det skulle uppstå ett nytt edition war, men det blev väl mest lite smågnabb mellan de som gillade 4th och de som inte gillade 4th och sen gick alla vidare?

Jag försökte googla men ovanstående är allt jag hittade. Kan du ge någon mer hint som man kan söka på?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
MandaWall;n203669 said:
Jag förstår inte varför folk måste sätta stämplar på saker. Som att be nämna något "kontroversiellt" bara för att det är nåt du själv inte gillar? Är folk så jätte rädda för andras åsikerter att man måste stämtpla saker för att få folk att inte läsa dem?=
Är folk så rädda förandras åsikter att de måste låsa in andras åsikter i en fängelse cell av rädsla för att få behöva axceptera andras åsikter?
Kontroversiellt är det när flera personer har väldigt olika och starka åsikter om spelet i fråga, oavsett vad de åsikterna grundar sig i. Jag tror inte någon som postat här hittills bryr sig passionerat om de nämnda spelen, men det är ingen fråga om att de väckte kontrovers när de släpptes av olika anledningar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Rymdhamster;n203672 said:
Hmmm? Folk trodde väl att det skulle uppstå ett nytt edition war, men det blev väl mest lite smågnabb mellan de som gillade 4th och de som inte gillade 4th och sen gick alla vidare?

Jag försökte googla men ovanstående är allt jag hittade. Kan du ge någon mer hint som man kan söka på?
Zak omnämndes som konsult på sidan med credits. Dvs alla som känner starkt emot honom exploderade på WotC.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
MandaWall;n203669 said:
Jag förstår inte varför folk måste sätta stämplar på saker. Som att be nämna något "kontroversiellt" bara för att det är nåt du själv inte gillar? Är folk så jätte rädda för andras åsikerter att man måste stämtpla saker för att få folk att inte läsa dem?=
Är folk så rädda förandras åsikter att de måste låsa in andras åsikter i en fängelse cell av rädsla för att få behöva axceptera andras åsikter?

MYFAROG är djupt problematiskt på grund av de budskap spelet förmedlar. De värderingar det reproducerar är djupt rasistiska och sexistiska och att boken inleds med ett

MYFAROG said:
To my son Tîwar (To whom I originally made this game as an educational tool for home schooling
...gör saken inte bättre. Att vara öppet rasistisk i sin speldesign är kontroversiellt, oavsett om en tycker att det är en bra eller dålig sak. Jag tycker att det är en dålig sak.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n203678 said:
Zak omnämndes som konsult på sidan med credits. Dvs alla som känner starkt emot honom exploderade på WotC.
Ah! Nu minns jag. Tackar!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Ja, "Zak" kan vara värt att lägga till som sökterm.

(Jag glömmer ibland att Google tillhandahåller en fantastiskt välutvecklad filterbubbla. Dvs de visar sådant som de tror att man är ute efter, och det är anpassat till individen. Jag snabbgooglade lite på D&D Controversy och landade direkt på sakerna som BW pratar om ovan, men glömde att andra kanske inte nödvändigtvis får samma träffar som jag.

Hence, trots att ditt band kommer högst när du googlar så är det ingen som hört talas om det. Google har bara fattat att du tycker att det är awesome och fortsätter att servera dig din bandsida när du googlar på "best bands in the universe".

Om jag googlar på "latex" kommer Google att mata mig med sidor om typsättning i Linux. Andra kanske får träffar om villafärg, lajv-vapen eller konstiga regnkläder.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Tsianphiel;n203624 said:
Alltså... F.A.T.A.L. är ett av de mest öppet rasistiska och misogyna rollspel jag har läst. Nu har jag inte läst vit-makt-rollspelet (och bör kanske heller inte göra det med tanke på mitt SAN-värde), så huruvida det är värre skall jag inte uttala mig om.
Alltså så att eh...
MYFAROG

"The Nobles of Thule are true nobles, and not like nobles as so often portrayed by proletarians in modern popular culture (where the nobles almost always behave very badly and dishonorably, i.e. probably just like the proletarians themselves would have behaved if they had been in the nobles' shoes)."

Tabell för att rulla hudfärg:

3d6 Skin
3-18 Very Light

För övrigt finns magi i spelet, men kvinnor kan bara använda magi om de är oskulder (män kan när som helst).
Homosexualitet bland män är straffbart med döden och äckligt, men homosexualitet bland kvinnor kan vara okey.
I små "info-rutor" som skriver direkt till läsaren skriver författaren bland annat att folk var mer hälsosamma då, så därför kan människor jogga i flera timmar utan problem. Exempelanledningar till bättre hälsa är bättre kost, att folk inte tog några vaccin på den tiden (!) etc. Dessutom dog alla "svaga" vid barnafödsel eller sattes ut i skogen, så bara de starkaste (läs, de bästa) överlever.

Man kan spela kvinna om man vill, det finns särskilda karaktärsskapande regler för dem. De får mindre stridsfärdigheter (även om du tar samma roll som en manlig karaktär) och får mer sociala färdigheter. Du kan också vara en "shield maiden". Nu kanske du trodde att du kunde få ha ringbrynja och svärd. Hah!
En shieldmaiden följer med männen när de krigar, visst, men deltar inte på samma sätt som männen.
De är med som moral support, och om männen håller på att förlora så ska de
"rip open their dresses or shirts to expose their breasts to show what is at stake. ... This makes their warriors fight harder and quite often it can turn the tide of the battle."

Sen är såklart alla icke-vita lömska och fula, även om de "nästan-vita" kan, om de lever sina liv med så gott leverna som möjligt, reinkarneras till vita i nästa liv.

Med det sagt finns där inga avancerade regler för våldtäckt, så på de sättet kanske det är "bättre" än FATAL?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Mundo;n203686 said:
Alltså så att eh...
MYFAROG
(...)
Med det sagt finns där inga avancerade regler för våldtäckt, så på de sättet kanske det är "bättre" än FATAL?
Jag gör ett antagande att du vänder dig till mig eftersom du citerar mig.

Jag har inte läst rollspelet du nämner, jag har bara läst F.A.T.A.L. Det är mycket möjligt att MYFAROG är "värre, men det här är det första jag hört talas om det, så jag kan inte direkt uttala mig. Det du refererar till låter inte så tilltalande, så chansen att jag skall läsa MYFAROG är rätt liten. Det har alltså väldigt lite med våldtäktsregler att göra. Svaret på frågan är med andra ord "jag vet inte".
 
Top