Nekromanti Konstituerande styrelsemöte

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
5.2. Jag föreslår att Sapient blir Vice Ordförande - honom är det ordning och reda på ifall något skulle hända pilze.
Jag håller med, men jag vill också föreslå dig, anth, som vice, beroende på vad Sapient nu svarar. Det är ordning på dig med, och mycket engagemang, inte minst.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
Jag håller med, men jag vill också föreslå dig, anth, som vice, beroende på vad Sapient nu svarar. Det är ordning på dig med, och mycket engagemang, inte minst.
Jag är inte så pålitlig som jag verkar. :gremsmile:
Skulle det hända saker på jobbet eller hemma kommer jag att prioritera dessa framför Rollspel.nu - vilket betyder att jag under vissa tider kan "försvinna" (förhoppningsvis meddelar jag att jag försvinner och när jag beräknas vara tillbaka igen)
Jag gör helt enkelt bäst nytta i en arbetsgrupp (som nu i arbetsgruppen för rollspelspriset)
Om ni vill och tycker att det behövs ställer jag upp som vice vice ordförande. :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag stödjer allt som sagts hittils: nya dagordningen, mig som båda sorternas ordförande, solve som sekreterare och kassör, sapient som vice (eller anth om S inte vill).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arbetsgruppen för Rollspelspriset meddelar att arbetet flyter på.
Vi har skapat ett arbetsdokument som är tänkt att användas för årets pris. Vi håller just nu på att renskriva det och hade tänkt publicera det i Jury-tråden i samband med att juryn fastställs (i skrivande stund väntar vi på att Tsianphiel ska svara på sin nominering).
Dokumentet följer tidigare diskussioner så det blir inga överraskningar för dem som följt trådarna.
Det som tagit längst tid är att arbeta fram riktlinjer för juryns arbete - d.v.s. kriterierna för vinnaren av priset. Här stod vi initialt väldigt långt ifrån varandra men vi har alla visat god samarbetsvilja för att snabbt få fram ett dokument (jag hoppas att Vimes och Magnus håller med mig här).

Jag tror att det har varit en stor fördel att vi från början stod så långt ifrån varandra men ändå lyckades enas - det betyder förhoppningsvis att de flesta forumiter kommer att bli nöjda (det har höjts flera röster att prisets kriterier skulle utesluta potentiella pristagare - så är inte fallet längre).

Vi har även börjat med de rent administrativa bitarna: kontakta illustratör, GothCon, titta på inköp av pris o.s.v.
Uppskattade kostnader i samband med priset:
- Handritat diplom, under 1000 kr, (vi fick just ett bud så vi har ett exakt pris på 500 kr)
- Inköp av pris, under 500 kr
- Vinnaren bjuds på festmåltid; ingen prisuppskattning ännu, men vi tittar på ett samarbete med andra prisutdelare på GothCon.
Vi tror att pengarna går att få fram med hjälp av frivilliga bidrag.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
5.2. Jag föreslår att Sapient blir Vice Ordförande - honom är det ordning och reda på ifall något skulle hända pilze.
Det kan jag gärna ta på mig - men kanske inte i år. Jag håller på att avveckla mig från en del andra föreningsengagemang (annars hade jag aldrig haft möjlighet att tacka ja till nomineringen...).

Men det kommer att ta ett tag, så därför vill jag inte ta på mig något som skulle kunna innebära mer ansvar för att "saker händer" just nu. (Jag märker redan att det är svårt att prioritera som det är, ibland...)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Jag klumpar ihop lite.
1.0. + 5.1. Jag föreslår plize som styrelseorförande och solve som kassör, jag föreslår även att dessa två blir firmatecknare.
(pilze har redan föreslagit sig själv som ordförande och solve har sagt att han är villig att sitta kvar som kassör)
Bifalles alltihop!

Föreslår att det dessutom noteras i beslutsprotokollet att a) firmatecknarna tecknar firman var för sig* och b) att vi i och med detta beslut också upphäver alla tidigare teckningsrätter.

* Det brukar vara populärt att se till att föreningar ska ha firmatecknare som tecknar firman tillsammans ("två i förening"). Men detta är sårbart om en av firmatecknarna hoppar av och dessutom väldigt meckigt med att skicka papper fram och tillbaka mellan ordförande och kassör, om båda ska behöva underteckna allt...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sapient said:
Det kan jag gärna ta på mig - men kanske inte i år. Jag håller på att avveckla mig från en del andra föreningsengagemang (annars hade jag aldrig haft möjlighet att tacka ja till nomineringen...).

Men det kommer att ta ett tag, så därför vill jag inte ta på mig något som skulle kunna innebära mer ansvar för att "saker händer" just nu. (Jag märker redan att det är svårt att prioritera som det är, ibland...)
Ja ja, jag tar vice ordförande då... :gremsmile:
Men det betyder inte att ni andra ska rulla tummarna.
Om ingenting verkar hända - släng iväg en rad i vårt kallelse-PM och fråga vad som händer - och händer inget är det er jämrans uppgift att se till att något gör det.
Att bara sitta på sitt feta arsle och tro att andra ska göra allting är den sämsta av svenska egenskaper - och jag hoppas verkligen att ingen av er lider av den. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
3.0 Finansiering.

Jag har föredragit 2.0. Rollspelspriset.
Pilze har föredragit 4.0. Indierummet.

Nästa fråga blir hur vi ska finansiera våra jippon.
Säg att själva priserna kommer att kosta max 1000 kr.
För festmiddagen har vi ännu inga bestämda planer - men en jämn siffra är 1000 kr.
Indieforumet kommer inte kosta någonting.
Vi måste alltså få ihop 2000 kr.
Arbetsgruppen rekomenderar frivilliga bidrag.
Jag föreslår att vi skapar en tråd där det står att föreningen behöver pengar för att finansiera priser och att vi där uppger föreningens bankgironummer - så ser vi vad det har gett för resultat i slutet av månaden.
(vilket givetvis betyder att vi måste följa upp denna punkt om en månad)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sapient said:
anth said:
Jag klumpar ihop lite.
1.0. + 5.1. Jag föreslår plize som styrelseorförande och solve som kassör, jag föreslår även att dessa två blir firmatecknare.
(pilze har redan föreslagit sig själv som ordförande och solve har sagt att han är villig att sitta kvar som kassör)
Föreslår att det dessutom noteras i beslutsprotokollet att a) firmatecknarna tecknar firman var för sig* och b) att vi i och med detta beslut också upphäver alla tidigare teckningsrätter.
Jo då, så har vi gjort hittills, tror till och med att det står i våra stadgar att firma ska tecknas av två firmatecknare var för sig.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
anth said:
3.0 Finansiering.

Nästa fråga blir hur vi ska finansiera våra jippon.
Säg att själva priserna kommer att kosta max 1000 kr.
För festmiddagen har vi ännu inga bestämda planer - men en jämn siffra är 1000 kr.
Indieforumet kommer inte kosta någonting.
Vi måste alltså få ihop 2000 kr.
Arbetsgruppen rekomenderar frivilliga bidrag.
Jag föreslår att vi skapar en tråd där det står att föreningen behöver pengar för att finansiera priser och att vi där uppger föreningens bankgironummer - så ser vi vad det har gett för resultat i slutet av månaden.
(vilket givetvis betyder att vi måste följa upp denna punkt om en månad)
Jag är för. Skulle du, från arbetsgruppens sida, vilja göra det meddelandet samtidigt som ni redogör vad ni kommit fram till, eller ska jag göra det redan nu? I så fall behöver jag koll på hur bankgiro funkar, för det vet jag inte.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
Sapient said:
anth said:
Jag klumpar ihop lite.
1.0. + 5.1. Jag föreslår plize som styrelseorförande och solve som kassör, jag föreslår även att dessa två blir firmatecknare.
(pilze har redan föreslagit sig själv som ordförande och solve har sagt att han är villig att sitta kvar som kassör)
Föreslår att det dessutom noteras i beslutsprotokollet att a) firmatecknarna tecknar firman var för sig* och b) att vi i och med detta beslut också upphäver alla tidigare teckningsrätter.
Jo då, så har vi gjort hittills, tror till och med att det står i våra stadgar att firma ska tecknas av två firmatecknare var för sig.
Det viktiga är att det är korrekt formulerat i styrelseprotokollet - för det är vad du visar upp för banken (och andra myndigheter).
Jag skulle vilja justera Sapients förslag med:
c) Detta är giltigt till nästa årsmöte, dock längst till 31 mars 2013.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pilzeman said:
Jag är för. Skulle du, från arbetsgruppens sida, vilja göra det meddelandet samtidigt som ni redogör vad ni kommit fram till, eller ska jag göra det redan nu? I så fall behöver jag koll på hur bankgiro funkar, för det vet jag inte.
Jag kan göra, men precis som du vill jag ha mer info först.

Solve,
- vad har vi för bankkonto?
- har vi bankgiro?

En allmän fråga:
vill vi skaffa andra betalningslösningar som t.ex. paypal?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag föreslog för solve att han skulle föra styrelseprotokoll på samma sätt som han förde årsmötesprotokoll, d.v.s. i en separat tråd.

Jag fick till svar att idén är bra, men det går inte att genomföra eftersom man inte kan redigera inlägg i det här forumet (vilket kan vara bra att tänka på innan ni skriver något :gremsmile: )

Jag ser en viss poäng i att ingen kan ändra inlägg - eftersom det förhindrar fusk; att styrelsen går in och ändrar beslut i efterhand o.s.v.
- om detta är anledningen, ska det inte vara liknande inställning i föreningsforumet?
- om detta inte är anledningen, ska vi ändra inställningarna till vanliga, d.v.s. att man får redigera inlägg?

- Om vi nu förutsätter att inställningarna inte ändras för detta forum, hur gör vi med styrelseprotokoll?
Jag vill gärna se det uppdateras i realtid (och det är ju en av fördelarna med onlinemöten att vi faktiskt KAN göra så).
Jag ser två lösningar:
- 1. Solve för protokoll i ett annat forum där man kan redigera (t.ex. föreningsforumet) och flyttar sedan över tråden hit när mötet är färdigt.
- 2. Solve för protokoll i ett PM (där hela styrelsen är med) och kopierar sedan över styrelseprotokollet till en ny tråd i det här forumet när mötet är färdigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
5.7. Arbetsgrupp för nordiskt pris.

Jaha, jag lyckades komma på en punkt till. :gremsmile:
Arbetsgruppen för rollspelspriset har ett färdigt dokument att släppa (vi ska bara läsa igenom det en sista gång, så det släpps förhoppningsvis om ett par timmar).

Eftersom ett nordiskt pris diskuterats;
(att det svenska rollspelspris vi instiftat ska utvidgas till ett nordiskt nästa år)
föreslår arbetsgruppen att styrelsen tillsätter en ny arbetsgrupp för att utreda intresse för ett nordiskt pris.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag fick till svar att idén är bra, men det går inte att genomföra eftersom man inte kan redigera inlägg i det här forumet (vilket kan vara bra att tänka på innan ni skriver något
Jag kan ju, för jag är redaktör, och Pilze kan för att jag ändrade det nu för att jag tycker att det kan vara bra.

- 1. Solve för protokoll i ett annat forum där man kan redigera (t.ex. föreningsforumet) och flyttar sedan över tråden hit när mötet är färdigt.
- 2. Solve för protokoll i ett PM (där hela styrelsen är med) och kopierar sedan över styrelseprotokollet till en ny tråd i det här forumet när mötet är färdigt.
Mig spelar det ingen roll, jag kan som sagt ändra och ordna med trådar som jag vill i egenskap av redaktör. Jag menade mest utifall att alla ledamöter ville kunna gå in i protokollet. Annars kan som sagt jag och Pilze, numera, fixa sådana saker även här.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
Mig spelar det ingen roll, jag kan som sagt ändra och ordna med trådar som jag vill i egenskap av redaktör. Jag menade mest utifall att alla ledamöter ville kunna gå in i protokollet. Annars kan som sagt jag och Pilze, numera, fixa sådana saker även här.
Kan du och pilze ändra räcker det för mig (det fungerade ju för årsmötet)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag tycker också det räcker med att jag och solve kan ändra. Jag själv har inte det behovet av rättssäkerhet att jag vill ha omöjligt att ändra här. Det är klart att det är lätt att säga när man sitter på den här sidan om "makten", men, jag tycker vi väntar tills någon faktiskt säger till, eller vi får mer allvarliga saker att besluta om – typ när vi börjar få lite pengar kanske.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
5.3 stadgar och föreningsnamn

Detta kan bara ändras på årsmöte, och det är klart att vi kan hålla ett extra årsmöte. Jag tror dock att vi kan klara oss med de stadgar vi har i ett år utan at behöva arbeta runt dem för mycket. Och namnet... tja, det skulle vara om man vill hinna hålla ett extrainsatt årsmöte enkom för det innan GothCon, så att vi kan byta till dess. Personligen tror jag inte på det, för att det kommer bli stressigt, vi kanske ändå inte kommer enas och då blir vi bara frustrerade, och dem vi samarbetar med (typ GothCon) kommer inte veta vilket namn de ska skriva om de räknar med att vi ändrar oss någon gång i mars.

Så, min poäng är att den arbetsgruppen väl kan tillsättas nu om vi vill, men jag tror på att låta saken bero till lagom innan nästa årsmöte. Dvs börja arbeta och skriva i november, ha julledigheten, med låg aktivitet, som "här är vårt förslag, någon som har några sista synpunkter innan det är klart?" för att sedan få med det i utskicket i januari någon gång.

Jag kan gärna vara med i gruppen dessutom.
 
Top