Nekromanti Rollspelsdraken - arbetsdokument

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Priset
Rollspelsdraken
För utomordentliga dåd som utvecklat och främjat den svenska rollspelshobbyn.
Priset delas ut en gång om året till en person eller grupp.
En pristagare kan endast få priset en gång i livet.
Priset delas ut på GothCon, av föreningen WRNU.

Arbetsgruppen
En arbetsgrupp väljs av styrelsen för att organisera nomineringar, införskaffa priser, samt boka och organisera prisutdelningen på GothCon.

Juryn
En jury av respekterade och kunniga forumiter från rollspel.nu nomineras och väljs.
Juryn ska vara tillräckligt stor och bred och täcka upp samtliga områden inom svenskt rollspel, rekommenderad storlek är runt 7-9 personer.

Pristagarna
Man får nominera personer för deras gärningar inom svenskt bordrollspel.
Man får nominera en grupp personer om dessa verkat tillsammans.
Man får nominera jurymedlemmar.

Riktlinjer för juryn:
1. Juryn har tystnadsplikt.
2. Juryn ska välja en sammankallande ordförande. Ordföranden är ansvarig för att juryn kommer till beslut och är den som meddelar pristagare och nominering till arbetsgruppen.
3. Juryn ska tillsammans gå igenom samtliga nominerade så att hela juryn är medveten om de nominerades förtjänster.
4. Juryn ska utse en person eller grupp som bidragit till den svenska bordrollspelshobbyns utveckling och vars inverkan på hobbyn är djupgående och långvarig.
Juryn ska bland annat se till egenskaper som konstnärskap, nyskapande, produktivitet, kvalitet och förmåga att inspirera andra.
5. Juryn ska ha i åtanke att priset ska uppfattas som ett seriöst och respektabelt pris som man bara kan få en gång i livet. Det ska inte uppfattas som ett "årets"- eller populistiskt pris.
6. Samtliga jurymedlemmar ska aktivt delta i valprocessen. Skulle 2 nominerade få lika många röster har ordföranden utslagsröst.
7. Juryn ska skriva och lägga extra stor vikt på en välformulerad motivering till priset.

Priset består av:
- Ett handritat diplom av utvald rollspelsillustratör.
- En drake.
- En festmiddag.

Fenix
Vi ska samarbeta med Fenix och få en artikel om vinnaren publicerad.

Deadline
Juryn ska meddela arbetsgruppen sitt val senast 24:00 söndagen den 26 februari 2012.
Arbetsgruppen ska i sin tur meddela illustratör (Peter Bergting), vinnare (så att denne om möjligt kan ta sig till GothCon), Fenix (så att de kan skriva artikel). I övrigt ska priset vara hemligt fram tills priscermonin.

Finansiering
Priset finansieras med frivilliga bidrag.

Nordiskt pris
Ytterligare en arbetsgrupp tillsätts för att utreda ett eventuellt nordiskt pris.
Medlemmarna i den arbetsgruppen ska vara intresserade av kontakter med våra grannländer.

Utvärdering
Prisprocessen utvärderas efter GothCon och detta ligger till grund för planerandet av Rollspelsdraken 2013.
Alla får kommentera och ställa frågor.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spider Jerusalem said:
Skulle man kunna kalla priset för järndraken?
När det gäller prisets namn har vi valt det av två skäl:
1. Drakar och rollspel har en väldigt stark koppling med varandra.
2. En drake är stor och vi vill föra tankarna till ett stort pris.

Generellt tycker jag inte att det gör så mycket om vi skulle kalla priset för "järndraken", ordet drake finns ju fortfarande med.
- men, HETER priset järndraken så bör ju även själva priset vara en drake av järn - och jag är inte säker på att de drakar vi tittat på är gjorda av järn.
Kan någon länka till shyssta drakar av järn som man kan köpa så är jag med på noterna. :gremsmile:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Tyckte mest att namnet "Rollspelsdraken" kändes fel.
Vet inte varför. Järndraken vara bara ett förslag då det är min favorit drake i jorges.

Men jag håller med om :
1. Drakar och rollspel har en väldigt stark koppling med varandra.
2. En drake är stor och vi vill föra tankarna till ett stort pris.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Spider Jerusalem said:
.
Vet inte varför. Järndraken vara bara ett förslag då det är min favorit drake i jorges.
Jag tycker att just den anledningen är ett bra argument för att inte kalla priset för Järndraken. När jag såg ditt förslag tänkte jag nämligen på Riotminds direkt, vilket gör att priset gärna refererar till ett specifikt förlag och en viss typ av rollspel - vilket jag inte tycker att priset ska göra. Imho.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
solvebring said:
Spider Jerusalem said:
.
Vet inte varför. Järndraken vara bara ett förslag då det är min favorit drake i jorges.
Jag tycker att just den anledningen är ett bra argument för att inte kalla priset för Järndraken. När jag såg ditt förslag tänkte jag nämligen på Riotminds direkt, vilket gör att priset gärna refererar till ett specifikt förlag och en viss typ av rollspel - vilket jag inte tycker att priset ska göra. Imho.
Det är en riktigt bra poäng. Bifalles.
Men jag anser fortfarande att namnet "Rollspelsdraken" känns fel.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spider Jerusalem said:
Det är en riktigt bra poäng. Bifalles.
Men jag anser fortfarande att namnet "Rollspelsdraken" känns fel.
Jag kan sträcka mig så långt att bara kalla priset för "Draken".
Vi har ju fortfarande underrubriken "För utomordentliga dåd som utvecklat och främjat den svenska rollspelshobbyn".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nä! "Rollspelsdraken" är bra. Klart att den kan kallas "Draken" informellt, och givetvis kommer pristagarna kunna kallas "drakar" också. Vilket är fint. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har man förresten pratat med Fenix och Bergting?
Peter är trots allt en väldigt upptagen illustratör som förövrigt är väldigt dyr numera eftersom han just är tämligen erkänd och upptagen och har ett ständigt fullspäckat schema. Och Anders och Tove behöver ju kunna planera så att det finns plats i tidningen, stämma av med deadlines osv.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
Har man förresten pratat med Fenix och Bergting?
Peter är trots allt en väldigt upptagen illustratör som förövrigt är väldigt dyr numera eftersom han just är tämligen erkänd och upptagen och har ett ständigt fullspäckat schema. Och Anders och Tove behöver ju kunna planera så att det finns plats i tidningen, stämma av med deadlines osv.
Don't worry, it's fixed - det var ju därför vi tillsatte en arbetsgrupp. :gremsmile:

Det som hänger i luften just nu är:
- Inköp av pris, vi har ännu inte bestämt oss för vilken drake vi ska köpa (förslag är välkomna).
- Organisera festmiddag (vi har börjat, men är ej färdiga).
- Finansiering - och där sparkar jag tillbaka pucken till dig. :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Arbetsdokumentet said:
Pristagarna
Man får nominera personer för deras gärningar inom svenskt bordrollspel.
Man får nominera en grupp personer om dessa verkat tillsammans.
Man får nominera jurymedlemmar.
Behöver pristagaren utses ur nomineringarna?

Jag tycker att den kryptiska nomineringen är en av de grejer som gör Nobel-priset så stort. Det är hemlighetsfullt. De vana experterna, liksom de olika juryerna man förmoda, lägger inte så stor vikt vid pöbeln som står och skriker "Astrid Lindgren!".

Alltså, jag tycker att juryn självklart ska ta nomineringar från oss i beaktning. Men att de ändå ska stå över dem, kunna hitta en otippad person som faktiskt förtjänar priset.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
solvebring said:
Har man förresten pratat med Fenix och Bergting?
Peter är trots allt en väldigt upptagen illustratör som förövrigt är väldigt dyr numera eftersom han just är tämligen erkänd och upptagen och har ett ständigt fullspäckat schema. Och Anders och Tove behöver ju kunna planera så att det finns plats i tidningen, stämma av med deadlines osv.
Don't worry, it's fixed - det var ju därför vi tillsatte en arbetsgrupp. :gremsmile:

Det som hänger i luften just nu är:
- Inköp av pris, vi har ännu inte bestämt oss för vilken drake vi ska köpa (förslag är välkomna).
- Organisera festmiddag (vi har börjat, men är ej färdiga).
- Finansiering - och där sparkar jag tillbaka pucken till dig. :gremsmile:
Okej, sweet. Finansiering... Ja du, alltid ett lika svårt problem. Som sagt, man kan alltid börja med donationer, fast då gäller det ju verkligen att folk nappar på det.

Något obligatoriskt funkar ju inte heller, annars skulle 20:- per medlem bli ca 1400:-.
Om nu alla vill fortsätta vara medlemmar 2012. jag har använt en ny grej i Ebas för att skicka ut mail till alla medlemmar. Hoppas det funkar. :gremtongue:

Alternativt att vi söker sponsorer? Letar upp någon butik som vill ge oss ett pris gentemot någon gentjänst eller att vi hittar någon spelrelaterad källa som kan tänka sig att hjälpa oss ekonomiskt. Vad sägs om det?
Nu är det iof så jävla bråttom, men men...

Pris... Tja, här kanske det finns något?
Fast det vore ju najs att få tag i någonting som med stor sannolikhet kommer att finnas kvar några år framöver, så att priset inte ser olika ut från år till år. Eller?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
anth said:
solvebring said:
Har man förresten pratat med Fenix och Bergting?
Peter är trots allt en väldigt upptagen illustratör som förövrigt är väldigt dyr numera eftersom han just är tämligen erkänd och upptagen och har ett ständigt fullspäckat schema. Och Anders och Tove behöver ju kunna planera så att det finns plats i tidningen, stämma av med deadlines osv.
Don't worry, it's fixed - det var ju därför vi tillsatte en arbetsgrupp. :gremsmile:

Det som hänger i luften just nu är:
- Inköp av pris, vi har ännu inte bestämt oss för vilken drake vi ska köpa (förslag är välkomna).
- Organisera festmiddag (vi har börjat, men är ej färdiga).
- Finansiering - och där sparkar jag tillbaka pucken till dig. :gremsmile:
Drake

Är det nått sånt vi är ute efter så har jag en sambo med tillhörande presentbutik, som säljer en hel del olika drakar med tillbehör.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
Arbetsdokumentet said:
Pristagarna
Man får nominera personer för deras gärningar inom svenskt bordrollspel.
Man får nominera en grupp personer om dessa verkat tillsammans.
Man får nominera jurymedlemmar.
Behöver pristagaren utses ur nomineringarna?

Jag tycker att den kryptiska nomineringen är en av de grejer som gör Nobel-priset så stort. Det är hemlighetsfullt. De vana experterna, liksom de olika juryerna man förmoda, lägger inte så stor vikt vid pöbeln som står och skriker "Astrid Lindgren!".

Alltså, jag tycker att juryn självklart ska ta nomineringar från oss i beaktning. Men att de ändå ska stå över dem, kunna hitta en otippad person som faktiskt förtjänar priset.
Jag vill påpeka att man nominerar till Nobelpriset i litteratur och att Svenska Akademin måste välja en pristagare bland de nominerade.

Dessutom finns det ingenting som hindrar att juryn själv nominerar personer - så länge det sker innan 24:00 den 05 februari.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
anth said:
Jag vill påpeka att man nominerar till Nobelpriset i litteratur och att Svenska Akademin måste välja en pristagare bland de nominerade.
Ja, fast Svenska Akademin bjuder själva in de som får nomninera och deras namn liksom deras nomineringar hålls hemliga i 50 år.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Och, för att också försöka vara konstruktiv:

Juryn kan, utöver att ta nomineringar på rollspel.nu i beaktning, också be privatpersoner eller andra communties att komma med nomineringar.

Hur låter det?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
Och, för att också försöka vara konstruktiv:

Juryn kan, utöver att ta nomineringar på rollspel.nu i beaktning, också be privatpersoner eller andra communties att komma med nomineringar.

Hur låter det?
Det är rollspel.nu som delar ut priset.
Givetvis kan vi informera andra att vi delar ut priset.
Och om de vill nominera är det inte så jobbigt att regga ett konto här.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
anth said:
Det är rollspel.nu som delar ut priset.
Givetvis kan vi informera andra att vi delar ut priset.
Och om de vill nominera är det inte så jobbigt att regga ett konto här.
Nu har vi en rutin här, och vi kommer kunna dela ut ett pris på GothCon. Men jag anser nog att Rollspelsdraken, om den ska vara relevant för någon annan än föreningen och den som får priset, bör försöka utvidgas till nästa år. Jag har inga problem med att nomineringar ska kunna inkomma från annat håll än via forumet. Jag tycker dessutom att personer som inte är reggade på forumet borde kunna sitta med i juryn. I framtiden alltså.
 
Top