Nekromanti Rollspelsdraken - arbetsdokument

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
Möller said:
Och, för att också försöka vara konstruktiv:

Juryn kan, utöver att ta nomineringar på rollspel.nu i beaktning, också be privatpersoner eller andra communties att komma med nomineringar.

Hur låter det?
Det är rollspel.nu som delar ut priset.
Givetvis kan vi informera andra att vi delar ut priset.
Och om de vill nominera är det inte så jobbigt att regga ett konto här.
Är det inte föreningen som delar ut priset? (Jury, tillsatt av föreningen)
Är det sidan medan vi är finansiärer eller hur funkar det här? :gremcrazy:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Det är förstås föreningen som delar ut pris.

Angående hur mycket pengar som behövs till priset tror jag 1500 är en summa som verkar rimlig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
anth said:
Möller said:
Och, för att också försöka vara konstruktiv:

Juryn kan, utöver att ta nomineringar på rollspel.nu i beaktning, också be privatpersoner eller andra communties att komma med nomineringar.

Hur låter det?
Det är rollspel.nu som delar ut priset.
Givetvis kan vi informera andra att vi delar ut priset.
Och om de vill nominera är det inte så jobbigt att regga ett konto här.
Är det inte föreningen som delar ut priset? (Jury, tillsatt av föreningen)
Är det sidan medan vi är finansiärer eller hur funkar det här? :gremcrazy:
Sorry - det är jag som fortfarande har svårt för att kalla föreningen för WRNU och vill kalla den för rollspel.nu istället. :gremsmile:

Nu var vi ju tvungna att tillsätta juryn i expressfart så alla nominerade som accepterade hamnade i juryn, men ja - officiellt är det föreningen som tillsatt styrelsen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
anth said:
Det är rollspel.nu som delar ut priset.
Givetvis kan vi informera andra att vi delar ut priset.
Och om de vill nominera är det inte så jobbigt att regga ett konto här.
Nu har vi en rutin här, och vi kommer kunna dela ut ett pris på GothCon. Men jag anser nog att Rollspelsdraken, om den ska vara relevant för någon annan än föreningen och den som får priset, bör försöka utvidgas till nästa år. Jag har inga problem med att nomineringar ska kunna inkomma från annat håll än via forumet. Jag tycker dessutom att personer som inte är reggade på forumet borde kunna sitta med i juryn. I framtiden alltså.
Detta är en fråga som vi får ta upp när det börjar bli dags att utse nästa års pris, inte årets.

Sedan ser jag fortfarande inte problemet, om någon utomstående vill nominera - varför skulle det vara så svårt för denne att registrera sig på forumet?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Det är förstås föreningen som delar ut pris.

Angående hur mycket pengar som behövs till priset tror jag 1500 är en summa som verkar rimlig.
1500 låter rimligt, men jag skulle helst se att vi hade lite marginal, så säg 2000 kr för att vara på den säkra sidan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
anth said:
Detta är en fråga som vi får ta upp när det börjar bli dags att utse nästa års pris, inte årets.

Sedan ser jag fortfarande inte problemet, om någon utomstående vill nominera - varför skulle det vara så svårt för denne att registrera sig på forumet?
Håller helt med om att det för tillfället är skitsamma. Nu är alla rutiner satta för det här priset.

Men, om Draken ska bli något annat än "Föreningen WRNU delar ut ett pris till någon de gillar" så behöver större delar av rollspelssverige engageras. Ska det här vara rollspelens fucking nobelpris så duger det inte att vi signalerar att det är en intern angelägenhet för oss på rollspel.nu.

Visst det är bara att regga sig. Men det signalerar, anser jag, att det här är en intern angelägenhet. Visst, det är vi som står bakom priset, men det behöver lyftas ut i offentligheten om det ska bli något som har relevans för rollspelssverige.

Tycker jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
anth said:
Vimes said:
Det är förstås föreningen som delar ut pris.

Angående hur mycket pengar som behövs till priset tror jag 1500 är en summa som verkar rimlig.
1500 låter rimligt, men jag skulle helst se att vi hade lite marginal, så säg 2000 kr för att vara på den säkra sidan.
Jo precis. Dessutom, de pengar som inte används till priset kan ju användas till något annat*

________
*Öl till mig till exempel. Nä, men nästa års pris. Föreningsgrejer som pins, t-shirts, whatever till GothCon och så vidare. Det skadar ju inte att det finns några slantar på kontot. Så betala in nu allihopa!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vimes said:
anth said:
Vimes said:
Det är förstås föreningen som delar ut pris.

Angående hur mycket pengar som behövs till priset tror jag 1500 är en summa som verkar rimlig.
1500 låter rimligt, men jag skulle helst se att vi hade lite marginal, så säg 2000 kr för att vara på den säkra sidan.
Jo precis. Dessutom, de pengar som inte används till priset kan ju användas till något annat*

________
*Öl till mig till exempel. Nä, men nästa års pris. Föreningsgrejer som pins, t-shirts, whatever till GothCon och så vidare. Det skadar ju inte att det finns några slantar på kontot. Så betala in nu allihopa!
Typ snackskassa till Indierummet? Det hade ju varit fint, att kunna ge Bunny och Pilze iaf en liten slant till kaffe, te och smågodis till Indierummet. Imho.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Lite Off Topic om pengar

Eftersom jag inte hängde med i svängarna och inte tnkte på att lyfta budgetdiskussionen igen när priset plötsligt blev nära förestående verklighet har vi fortfarande en budget på 0 kr till alla poster. Därför tänker jag driva hårt att vara extremt tydliga med vart de pengar som samlas in ska gå, fram till nästa årsmöte. Styrelsen har väl befogenheter att, med sitt goda omdöme, fördela pengar – det är ju vad vi sysslar med nu, när vi säger att vi ska samla in till priset. Men att börja portionera ut till andra saker, hur oskyldigt det än kan verka, är något vi ska vara försiktiga med. Jag tänker inte stödja ett förslag att ge något pengar utöver rollspelsdraken förrän styrelsen har diskuterat det och lagt fram förslaget inför medlemmarna, som fått god tid på sig att uttrycka sin åsikt. Gäller det större saker behöver vi vänta till ett korrekt utlyst årsmöte.

Skulle vi få in fruktansvärt mycket pengar tycker jag dock det är en sak som berättigar ett extra årsmöte.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Re: Lite Off Topic om pengar

Nä, jag håller med Pilze. Det jag menade var att NU samlar vi in pengar till priset. Blir det pengar över är det liksom inte hela världen.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Bara en fråga, vad har Indierummet med WRNU föreningen att göra? Det är inte för att vara otrevlig utan för att jag inte visste att dom hade en koppling annat än att arrangörerna är medlemmar i WRNU.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Spider Jerusalem said:
Bara en fråga, vad har Indierummet med WRNU föreningen att göra? Det är inte för att vara otrevlig utan för att jag inte visste att dom hade en koppling annat än att arrangörerna är medlemmar i WRNU.
Det beslutades väl på årsmötet har jag för mig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spider Jerusalem said:
Bara en fråga, vad har Indierummet med WRNU föreningen att göra? Det är inte för att vara otrevlig utan för att jag inte visste att dom hade en koppling annat än att arrangörerna är medlemmar i WRNU.
Indierummet är ungefär som Forumsölen och Repetikon som också arrangeras av föreningen WRNU. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
Spider Jerusalem said:
Bara en fråga, vad har Indierummet med WRNU föreningen att göra? Det är inte för att vara otrevlig utan för att jag inte visste att dom hade en koppling annat än att arrangörerna är medlemmar i WRNU.
Indierummet är ungefär som Forumsölen och Repetikon som också arrangeras av föreningen WRNU. :gremsmile:
Ja, precis, det arrangeras i föreningens namn, helt enkelt. Det är gratis PR och ett sätt för oss att organisera och etablera oss lite mer, visa tårna och hjälpa till med arrangemang som ligger oss nära till hands.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Lite Off Topic om pengar

Pilzeman said:
Eftersom jag inte hängde med i svängarna och inte tnkte på att lyfta budgetdiskussionen igen när priset plötsligt blev nära förestående verklighet har vi fortfarande en budget på 0 kr till alla poster. Därför tänker jag driva hårt att vara extremt tydliga med vart de pengar som samlas in ska gå, fram till nästa årsmöte. Styrelsen har väl befogenheter att, med sitt goda omdöme, fördela pengar – det är ju vad vi sysslar med nu, när vi säger att vi ska samla in till priset. Men att börja portionera ut till andra saker, hur oskyldigt det än kan verka, är något vi ska vara försiktiga med. Jag tänker inte stödja ett förslag att ge något pengar utöver rollspelsdraken förrän styrelsen har diskuterat det och lagt fram förslaget inför medlemmarna, som fått god tid på sig att uttrycka sin åsikt. Gäller det större saker behöver vi vänta till ett korrekt utlyst årsmöte.

Skulle vi få in fruktansvärt mycket pengar tycker jag dock det är en sak som berättigar ett extra årsmöte.
Helt rätt Pilze. Det här snacket om pengar till annat var mest en lös diskussion om vad man skulle kunna göra om det blev pengar över - men naturligtvis måste beslut fattas i sådana fall. Helt klart. Första prio är rollspelspriset, så som bestämt. Allt annat är bara lösa förslag. Något annat menade varken jag eller någon annan, vad jag vet.

Men det är bra, tydlighet är alltid bra.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Det var faktiskt lite mer direkt med indierummet: tidigare arrangören Arvidos MC ville stiga ner från arrangörsplatsen och vände sig direkt till föreningens styrelse och frågade om någon ville ta över. Vi beslutade att göra det, först med tanken att göra det mer som ett stort samarbete inom föreningen, men numera mest med tanken att jag och Bunny gör det som ett personligt projekt. Men det var föreningen som blev tillfrågad om att överta arret först.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Lite Off Topic om pengar

Pilzeman said:
Eftersom jag inte hängde med i svängarna och inte tnkte på att lyfta budgetdiskussionen igen när priset plötsligt blev nära förestående verklighet har vi fortfarande en budget på 0 kr till alla poster. Därför tänker jag driva hårt att vara extremt tydliga med vart de pengar som samlas in ska gå, fram till nästa årsmöte. Styrelsen har väl befogenheter att, med sitt goda omdöme, fördela pengar – det är ju vad vi sysslar med nu, när vi säger att vi ska samla in till priset. Men att börja portionera ut till andra saker, hur oskyldigt det än kan verka, är något vi ska vara försiktiga med. Jag tänker inte stödja ett förslag att ge något pengar utöver rollspelsdraken förrän styrelsen har diskuterat det och lagt fram förslaget inför medlemmarna, som fått god tid på sig att uttrycka sin åsikt. Gäller det större saker behöver vi vänta till ett korrekt utlyst årsmöte.

Skulle vi få in fruktansvärt mycket pengar tycker jag dock det är en sak som berättigar ett extra årsmöte.
Vi har en kassa på 0 kr.
Till rollspelspriset behöver vi 1000-2000 kr.
Vi ska försöka få in dessa pengar via frivilliga bidrag under februari.
Om vi inte fått in pengarna i slutet av februari får vi tänka ut något annat då.
Om vi fått in väldigt mycket mer pengar är det väl rimligt att de ska gå till nästa års rollspelspris?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Fenix (så att de kan skriva artikel). I övrigt ska priset vara hemligt fram tills priscermonin.
Jag håller inte riktigt med här. Att WRNU instiftar ett pris har redan det ett nyhetsvärde, så jag skulle föreslå att ett pressmeddelande skickas till Fenix redan nu, så att vi kan få två artiklar i tiningen: en inför GothCon, som lanserar priset, och en efter, när priset är utdelat. Bättre exponering. :gremsmile:
 
Top