Nekromanti Konstituerande styrelsemöte

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag kallar: Mig själv, solvebring, anth, Sapient, Vimes, krank, Spider Jerusalem. Kan alla läsa och posta i detta forum? Om inte får solve fixa det.

Okej, allesammans!
Vi är den nya styrelsen. Föreningen är i full gång med rollspelspriset – anth, Vimes och Magnus Seter jobbar i arbetsgruppen för att färdigställa ett förslag på jury och former kring det. Jag och Bunny (inte längre i styrelsen) ska hålla indierummet på GothCon. Utöver det är det, som förhoppningsvis framkommit i diskussionen om föreningens syfte på årsmötet, inget mer aktivt och stort som föreningen måste göra för att uppfylla det syftet. Men inget hindrar oss så klart från att försöka.

Dagordning för detta möte:
1. Utse en ordförande och en kassör
2. Stämma av arbetsgången för rollspelspriset med arbetsgruppen
- mest för vår egen skull, så att vi har koll
3. Prata om finansiering
- blev plötsligt aktuellt iom priset
4. Stämma av med indierummet-crew
5. Övrigt

Detta är inget möte där stadgarna säger något om hur det skall vara upplagt, så jag tänker inte, just nu, bry mig om sånt. Jag tänekr agera mötesordförande om ingen säger något annat, men tills någon invänder och förklarar hur mycket av mötesformalia i behöver på våra interna styrelsemöten, och varför, tänker jag ta det lite chill.


Alla punkterna är typ öppna, men vi kan väl börja med posterna som ska tillsättas.

Jag börjar lite blygsamt med att nominera solvebring som kassör. Han har gjort det hittills och har alla bankuppgifter och papper hos sig. Även om det ser ut som att vi kommer få en icke-noll-ekonomi i år pga rollspelspriset tror jag definitivt att Solve kommer klara den galant.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vill ha med firmatecknare på dagordningen. Som det ser ut nu är det jag och Pärsson. Fortsätter jag att vara kassör vore det så klart bra om jag är ena firmatecknaren, då behöver dock den andra bytas - i annat fall måste båda bytas. Se stadgarna om ni undrar över hur vi tänkt/har ordnat våra firmatecknare hittills.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förslag på Övriga punkter:
5.1. Göra Ordförande och Kassör till firmatecknare.
5.2. Eventuellt val av Vice Ordförande och Sekreterare.
5.3. Arbetsgrupp som ser över stadgar och föreningsnamn.
5.4. Nästa styrelsemöte (förslagsvis i maj)

Som solve säger måste vi skaffa firmatecknare.
Det har diskuterats om vi behövde en vice ordförande. Som jag förstod ville vi inte att styrelsen skulle "dö" bara för att ordföranden "försvann". Kort sagt en rutin för att någon ska kunna hoppa in som tillfällig ordförande vid behov.
Årsmötet bestämde att vi skulle se över stadgar och namn, jag föreslår en arbetsgrupp. Vilka vill sitta i den?
Jag föreslår att vi försöker säga hej till varandra var tredje månad så att allt inte bara rinner ut i sanden, kort sagt nästa styrelsemöte i början på maj.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
Förslag på Övriga punkter:
5.1. Göra Ordförande och Kassör till firmatecknare.
5.2. Eventuellt val av Vice Ordförande och Sekreterare.
5.3. Arbetsgrupp som ser över stadgar och föreningsnamn.
5.4. Nästa styrelsemöte (förslagsvis i maj)

Som solve säger måste vi skaffa firmatecknare.
Det har diskuterats om vi behövde en vice ordförande. Som jag förstod ville vi inte att styrelsen skulle "dö" bara för att ordföranden "försvann". Kort sagt en rutin för att någon ska kunna hoppa in som tillfällig ordförande vid behov.
Årsmötet bestämde att vi skulle se över stadgar och namn, jag föreslår en arbetsgrupp. Vilka vill sitta i den?
Jag föreslår att vi försöker säga hej till varandra var tredje månad så att allt inte bara rinner ut i sanden, kort sagt nästa styrelsemöte i början på maj.
Finfina förslag. Det här bifaller jag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Någon som uppmärksammade Dantes tråd om att sajten fyllde år igår? 14 år närmare bestämt - vilket betyder 15-års jubileum nästa år.
Eftersom redaktionen sköter själva sajten och föreningen ska sköta allt omkring antar jag att det är vi som får ta tag i festligheterna.

Övrigt 5.5.
Tillsätta en festkomitté inför 15-års jubiléet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Finns det någon som vill vara ordförande? Jag kan tänka mig att ta det, men var varnade i så fall – det skulle vara att "jag tar det", inte att jag tänker driva föreningen till stordåd.

Jag är gärna vice ordförande eller sekreterare dock. Mötessekreterare var jag förra året, och vice agerade jag ju som om jag var.

Att faktiskt teckna firman för ordförande var inte svårare än att säga till sverok och peka i årsmötes- och styrelsemötesprotokollen och säga att "jadå, vi får teckna firman" va?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Rollspelspriset, och finansieringen därav

Okej, min dagordning var skevt upplagd. Saker som borde varit en punkt blev flera och det har hamnat jättemycket i övrigt. Eftersom vi diskuterar flera saker parallellt ser jag inget problem i att den som får i uppdrag att färdigställa protokollet kan flytta runt lite, så länge vi andra nickar godkännande efteråt.

Arbetsgruppen (jag får här prata med er genom de två av er som sitter i styrelsen) för priset och dess jury: hur går det? Har ni saken under kontroll?

Vad ska styrelsen, som grupp, göra för er?
Vad behöver bli gjort som ni inte vill/kan göra själva?


Det kommer behövas pengar. Jag kan förutse inköp av det faktiska priset och eventuellt något till Fenix (förhoppningsvis kan man få in något som en artikel och inte en annons, men jag har aldrig haft någon kontakt med dem). Kommer det behövas pengar till något mer?

Vår bästa väg att samla in pengar lär vara genom donationer. Jag vet inte hur sajten står sig med pengar – de har ju redan en fungerande väg för att ta in pengar på ett legitimt sätt. Att ta av de pengar som eventuellt finns, som är undanlagda för att betala domänkostnader, vore fult; men om man gör en insamlingsdrive kanske man kan låta det gå genom samma konto, om redaktionen är intresserade?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Indierummet: jag och Bunny kommer vara där.

Vi budgeterar ingenting. Jag kommer köpa in te och godis att bjuda på, men det kan jag stå för själv, eller möjligtvis kolla upp formerna för finansiering med GothCon själva.

Indierummet bygger på att folk är där, både spelare och spelledare. Men till skillnad från vanliga scenarion, där man liksom har ett stall av spelledare som ska kunna ta emot en spelgrupp, har vi snarare ett gäng som hänger där, gärna vill spela, och absolut kan spelleda. Det som behövs är alltså folk härifrån forumet, som kan spelleda spel (helst sina egna), som vill vara i indireummet. Ett par sådana har vi, litar jag på: förutom mig och Bunny kommer krank, och jag hoppas på t ex Wilper och DeBracy. Men alla är välkomna. Så många som möjligt härifrån styrelsen vore ju schysst.

Jag kan prata med Arvid och se hur han har brukat organisera det, men jag tror inte att det har varit så mycket hårdare än så. Vi som står som arrangörer kommer ha befogenhet att skriva under lappar som säger "jag har spellett - jag har rätt till en matportion", så en viss morot finns för att spelleda, men jag tycker det är viktigt att det inte blir en plikt för spelledarna att konstant hålla sig i närheten.

En av sakerna jag vill visa besökarna är att vi spelar rollspel tillsammans, och att alla kan göra det. Vi har inte professionella spelledare som står och väntar på att bli tilldelade en spelgrupp, utan ett gäng sköna rollspelare som gärna spelar tillsammans med folk de inte träffat.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
anth said:
Jag föreslår att vi försöker säga hej till varandra var tredje månad så att allt inte bara rinner ut i sanden, kort sagt nästa styrelsemöte i början på maj.
Bifall.

Det är för övrigt något vi pratade om i förra styrelsen: om man har möten så här på nätet måste man vara noga med att visa sitt tysta medgivande. Det syns liksom inte på folk. Så antingen små enkla +1-poster, eller att man postar någorlunda ofta och låter de andra lita på att allt som postats fram till min senaste post, som jag inte kommenterat, är jag okej med.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pilzeman said:
anth said:
Jag föreslår att vi försöker säga hej till varandra var tredje månad så att allt inte bara rinner ut i sanden, kort sagt nästa styrelsemöte i början på maj.
Bifall.

Det är för övrigt något vi pratade om i förra styrelsen: om man har möten så här på nätet måste man vara noga med att visa sitt tysta medgivande. Det syns liksom inte på folk. Så antingen små enkla +1-poster, eller att man postar någorlunda ofta och låter de andra lita på att allt som postats fram till min senaste post, som jag inte kommenterat, är jag okej med.
Medhåll, total tystnad hjälper ingen och har sannerligen varit ett tidigare problem. Vare sig man inte tycker något, vill hålla med eller hur det är så visa det på något sätt. Det är viktigt för oss alla att samtliga i styrelsen visar deltagande även om det är passivt deltagande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pilzeman said:
Att faktiskt teckna firman för ordförande var inte svårare än att säga till sverok och peka i årsmötes- och styrelsemötesprotokollen och säga att "jadå, vi får teckna firman" va?
Precis. Jag och Pärsson gjorde så att jag skrev ut formulären och mötespapprena, skrev på dem och skickade dem till Pärsson som i sin tur skrev på och skickade in till Sverok.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pilzeman said:
Finns det någon som vill vara ordförande? Jag kan tänka mig att ta det, men var varnade i så fall – det skulle vara att "jag tar det", inte att jag tänker driva föreningen till stordåd.
Tja, stordåd och stordåd. Jag tycker bara att man ska vara aktiv på mötena helt enkelt, för allt annat funkar arbetsgrupper med intressenter bäst. Så ja, du får gärna vara ordförande för min del. Tycker du gör ett bra jobb. :gremsmile:
Fast som sagt, några övriga, frivilliga nomineringar?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Övrigt 5.6. Skapa en "verksamhets"-tråd.
Kort och gott vi skapar en tråd där vi fyller i årets aktiviteter vartefter.
Till nästa årsmöte är det bara att renskriva den så har vi en färdig verksamhetsberättelse.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förslag på ny dagordning:

0.1. Mötet öppnas.
0.2. Fråga om mötet utlysts korrekt, närvarande ledamöter.
0.3. Val av möteordförande och sekreterare.
0.4. Fastställande av dagordning.
1.0. Utse en ordförande och en kassör
5.1. Göra Ordförande och Kassör till firmatecknare.
5.2. Eventuellt val av Vice Ordförande och Sekreterare.
2.0. Stämma av arbetsgången för rollspelspriset med arbetsgruppen - mest för vår egen skull, så att vi har koll
3.0. Prata om finansiering - blev plötsligt aktuellt iom priset
4.0. Stämma av med indierummet-crew
5.3. Arbetsgrupp som ser över stadgar och föreningsnamn.
5.5. Tillsätta en festkomitté inför 15-års jubiléet.
5.6. Skapa en "verksamhets"-tråd.
5.4. Nästa styrelsemöte (förslagsvis i maj)
6.0. Mötet avslutas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
0.1. Mötet har uppenbarligen öppnats. :gremsmile:
0.2. Mötet har utlysts korrekt för alla har fått kallelse-PM:et, alla är närvarande för alla har läst kallelse-PM:et.
0.3. Jag föreslår Pilze som mötesordförande och solve som mötessekreterare eftersom ni skötte er väldigt bra under årsmötet.
0.4. Jag föreslår att vi fastställer dagordningen överst i det förra inlägget.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag klumpar ihop lite.
1.0. + 5.1. Jag föreslår plize som styrelseorförande och solve som kassör, jag föreslår även att dessa två blir firmatecknare.
(pilze har redan föreslagit sig själv som ordförande och solve har sagt att han är villig att sitta kvar som kassör)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
anth said:
0.1. Mötet har uppenbarligen öppnats. :gremsmile:
0.2. Mötet har utlysts korrekt för alla har fått kallelse-PM:et, alla är närvarande för alla har läst kallelse-PM:et.
0.3. Jag föreslår Pilze som mötesordförande och solve som mötessekreterare eftersom ni skötte er väldigt bra under årsmötet.
0.4. Jag föreslår att vi fastställer dagordningen överst i det förra inlägget.
Bifaller.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
5.2. Jag föreslår att Sapient blir Vice Ordförande - honom är det ordning och reda på ifall något skulle hända pilze.
Jag föreslår även att solve får agera sekreterare vid de fall vi behöver en sekreterare.
 
Top