Nekromanti Konstituerande styrelsemöte

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag tänker fastställa vad som i praktiken är beslutat.
Om något sägs och ingen invänder inom ett par dagar utgår jag från att vi har någorlunda konsensus. Dock tycker jag fortfarande inte att exakt beslutsordning är det allra viktigaste här, så enda gången jag kommer sätta en sån där "om ingen invänder inom" och hålla den hårda tidsgränsen är när vi godk'nner protokollet i slutet av hela mötet. Detta är alltså saker jag upplever som beslutade och hoppas att ingen kommer invända mot, inte att ajg försöker enväldigt bestämma saker.
0.2 Mötet har utlysts korrekt; alla har visat sig närvarande utom krank.
0.3 Jag är mötesordförande och solve är mötessekretare.
0.4 Dagordningen justeras löpande.
1.0 Jag är styrelseordförande och solve sekreterare.
5.1 Jag och solve teckanr firman; vidare gör vi det var för sig.
5.2 anth är vice ordförande och solve sekreterare
2.0 anth har föredragit rollspelsprisets arbetsgrupps arbete
3.0 Finansiering av priset bör ske genom frivilliga donationer, och uppgifter om detta ska ut till medlemmarna så snart som möjligt.
4.0 Pilzeman har föredragit indierummet-crews arbete
5.4 Nästa styrelsemöte skall hållas i maj

Jag anser ovanstående punkter vara ganska färdigdiskuterade, och att det som står ovan är vad styrelsen kommit överens om. Någon däremot?

Oavsett finns följande punkter kvar att diskutera:

5.3. Arbetsgrupp som ser över stadgar och föreningsnamn.
5.5. Tillsätta en festkomitté inför 15-års jubiléet.
5.6. Skapa en "verksamhets"-tråd.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Och, såklart, 5.7: Arbetsgruppen för ett nordiskt pris.

Här har jag inte mycket åsikter. Vimes, anth och Magnus Seter, som är i arbetsgruppen till det svenska priset i år, tänker jag nominera till denna arbetsgrupp också. Det är ju i praktiken en förlängning av det nuvarande priset. Jag skulle också gärna se att någon i årets jury ansluter efter att årets pris är utdelat, för de lär ha viktiga erfarenheter av hur man gör en bra urvalsprocess.

Skulle kunna tillsättas redan nu för att börja höra sig för med olika personer, föreningar och förbund i andra länder, men jag tycker att det vore lättare och bättre att vänta tills årets pris är utdelat med att verkligen sätta igång – för då har vi erfarenheter från i år att luta oss på när vi säger vad som är möjligt och inte.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
5.3. Arbetsgrupp som ser över stadgar och föreningsnamn.
5.5. Tillsätta en festkomitté inför 15-års jubiléet.


Jag kan sätta mig som frivillig på båda dessa.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
5.7: Arbetsgruppen för ett nordiskt pris

Det viktiga tror jag är att arbeta med de nordiska kontakterna.

Min hela erfarenhet av detta inskränker sig till att ha letat upp en spelbutik i Köpenhamn, en gång på 80-talet. Jag har nada koll. (Jag köpte inte ens något, såvitt jag minns. Saker var dyrare i Danmark på den tiden...)

Det verkar dock finnas folk som har, att döma av diskussionen tidigare. Jag tror att det är dessa vi bör engagera i första hand. Om någon i den nuvarande arbetsgruppen t.ex. så småningom vill hoppa av, så bör sådana kontakter helt klart prioriteras.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
5.8. Föreningens Facebooksida.

Eftersom frågan varit uppe i en annan tråd och mötet fortfarande är öppnat föreslår jag att vi petar in den här punkten också.

solve och pilze har anmält sig som frivilliga att ta hand om FB-sidan och om ingen har något att tillägga är denna punkt färdig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
5.3. Arbetsgrupp som ser över stadgar och föreningsnamn.
Jag kan tänka mig att vara med på ett hörn här - men som tidigare sagt är det ingen brådska. Det räcker nog med att vi har ett utkast till hösten (men ingen blir sur ifall det skulle gå snabbare).


5.5. Tillsätta en festkommitté inför 15-års jubileet.
Tidigare fester har väl arrangerats av redaktionen?
Vi kan väll fråga Redaktionen om de vill vara med och dela på festen.
Spider har anmält intresse är även tekniskt ansvarig i Redaktionen så jag föreslår att han är kontaktman mellan föreningen och redaktionen i denna fråga.


5.6. Skapa en "verksamhets"-tråd.
Jag hade tänkt mig enklast möjliga lösning.
En tråd där man bara fyller i vad som gjorts i föreningens namn:

Datum, Event, kort beskrivning, närvarande forumiter/medlemmar

12 Januari Repetikon II (minikonvent)
Närvarande: Eksem*, anth*, Stövelkatten som spelade OSG, Death Frost Doom
Och Hjältepoäng som spelledde DoD.

20 Januari, Forumsöl på BA
Närvarande: ... Nytt rekord! 24 Forumiter närvarande!

(* Medlem i föreningen)

5.7: Arbetsgruppen för ett nordiskt pris.
Vimes, anth och Magnus Seter, som är i arbetsgruppen till det svenska priset i år, tänker jag nominera till denna arbetsgrupp också.
Jag kan ställa upp och leta personer till denna arbetsgrupp, men jag har själv inga som helst kontakter med utlandet. Som Sapient säger har flera personer sagt sig känna till rollspelsmarknaden i våra grannländer lite grann.

Det blir ett nära samarbete med arbetsgruppen för 2013 års pris:
Vi måste svara på frågor som hur ska juryn se ut för ett nordiskt pris?
Den bör ju lämpligtvis bestå av personer från alla inblandade länder - men som Sapient skrev i en annan tråd blir en jury som är större än 9 personer lätt ohanterlig.
Det kan i värsta fall bli så illa att vi finner att det finns intresse för ett nordiskt pris i våra grannländer - men att vi finner hela frågan för ohanterlig och därför lägger ner projektet.
Hur ska vi t.ex. kunna bedöma en person som tillverkar rollspel på finska?
Jag säger inte att det är omöjligt, jag bara säger att det är sådana här frågor som arbetsgruppen måste besvara.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Arbetsgrupp om stadgar: jag föreslår att jag själv, anth och Spider Jerusalem tillsätts. Vi tänker inte på det om vi inte känner för det förrän i början på hösten, då vi gör en tråd där det står "har du idéer för hur wrnu's stadgar borde förändras för att passa en onlineförening?" där vi tar in idéer och eventuellt någon ny till arbetsgruppen. Sen gör vi ett förslag och lägger fram när vi är klara, senast till årsmötet.

Det som beslutas på riktigt här skulle vara vem som sitter i gruppen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
5.9. BaCon
Fick just höra att Stockholms Spelkonvent (SSK)) lagt ner.

Förslag: vi försöker anordna en större forumsträff på hösten (eftersom det inte längre finns något större stockholms-jippo) - se det som motvikt till DanCon.

Se det som en sammanslagning av en Forumsöl och en Repetikon.
- Det ska i första hand vara för forumiter (en forumsträff), men jag kan även tänka mig utomstående.
- Det ska vara i en lite större lokal än Dantes hus (så vi kan härbärgera lite mer än 30 personer - men inte mycket större (kanske för 50 pers).
- Det ska vara ett endagsjippo (en lördag) - men gärna med övernattningsmöjligheter.

Kan det här vara en idé att arbeta vidare på?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
anth said:
5.9. BaCon
Fick just höra att Stockholms Spelkonvent (SSK)) lagt ner.

Förslag: vi försöker anordna en större forumsträff på hösten (eftersom det inte längre finns något större stockholms-jippo) - se det som motvikt till DanCon.

Se det som en sammanslagning av en Forumsöl och en Repetikon.
- Det ska i första hand vara för forumiter (en forumsträff), men jag kan även tänka mig utomstående.
- Det ska vara i en lite större lokal än Dantes hus (så vi kan härbärgera lite mer än 30 personer - men inte mycket större (kanske för 50 pers).
- Det ska vara ett endagsjippo (en lördag) - men gärna med övernattningsmöjligheter.

Kan det här vara en idé att arbeta vidare på?
Jag instämmer till 100% och kan tänka mig att hjälpa till att anordna det här.

//Spider som brinner för att sprida roll och brädspel.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
Förlåt att jag lägger mig styrelsemötet, men jag tänkte bara tipsa om att kontakta föreningen Unionen som arrangerar brädspelskonventet Incognicon i Skarpnäcks kulturhus – som de tydligen får hyra för en spottstyver.

Det är en schysst lokal för ändamålet, så kolla med dem vem man ska kontakta.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
5.3 Arbetsgrupp om stadgar och föreningsnamn
Jag finner att jag, anth och Spider Jerusalem är tillsatta.

5.8 Facebooksidan
Punkten är avslutad.

Återstår:
5.5 Festkommitté
5.6 Verksamhetstråd
5.7Arbetsgruppen för ett nordiskt pris
5.9 BaCon (namnet har redan använts, och jag kan inte ens snabbt utröna om det är till samma konvent om eller om det redan har funnits mer än ett annat konvent under namnet)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag föreslår allmänt: en av vinsterna med att arbeta på nätet är att man kan diskutera kontinuerligt. V borde självklart ha tidpunkter när vi stämmer av med varandra, och ibland behöver det finnas snygga protokoll, så styrelsemöten är nog bra…

… men det börjar kännas som att det är dags att stänga det här mötet snart, annars kommer det gradvis flyta över i "styrelsens fortgående arbete och diskussion"-tråden och innan vi vet ordet av kommer datumet för nästa möte.

Alltså: stopp för nya punkter i den här tråden.

Alla punkter måste inte definitivt beslutas hårt om här i denna tråd – och i ärlighetens namn tror jag inte i närheten av alla punkter vi tagit upp och beslutat om har krävt ett beslut på styrelsemöte, utan bara av styrelsen. Och det kan vi göra i styrelseforumet lite oms det kommer.


Till sakfrågor: Jag föreslår att Spider Jerusalem pratar med övriga redaktionen om befintliga planer för ett firande och, även om sådana inte finns, ramen för ett firande som redaktionen ställer sig bakom.

Jag föreslår att anth skapar en verksamhetstråd enligt modellen han själv föreslagit.

Jag föreslår att alla tar det som sin uppgift under allting som har med årets rollspelsdrake att göra att höra med alla inblandade hur deras kontakter med övriga nordens rollspelsscen är. Vidare att nuvarande arbetsgrupp (anth, Vimes och Magnus Seter) snart efter att årets pris delats ut börjar föreslå och fråga folk på riktigt, främst personer som satt i eller var nominerade till årets jury.

På "BaCon" (som behöver ett annat namn i min mening) vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag tycker det är en bra idé, det vore väldigt snyggt om vi kunde få det att fungera som en sammanslagning och forumölet och repetikon rent organisationsmässigt. Men jag är inte i stockholmsområdet så ofta och har svårt att se hur jag kommer kunna hjälpa till på ett mer direkt plan, så jag har bara "kör på, det skulle vara tufft" att säga tyvärr.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pilzeman said:
På "BaCon" (som behöver ett annat namn i min mening) vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag tycker det är en bra idé, det vore väldigt snyggt om vi kunde få det att fungera som en sammanslagning och forumölet och repetikon rent organisationsmässigt. Men jag är inte i stockholmsområdet så ofta och har svårt att se hur jag kommer kunna hjälpa till på ett mer direkt plan, så jag har bara "kör på, det skulle vara tufft" att säga tyvärr.
Jag har under en tid tänkt tanken att det skulle vara trevligt med ett "Höst-DanCon", men jag har alltid lagt ner tankarna då det känts tillräckligt med Stockholms Spelkonvent - nu när det inte finns kvar flöt de gamla tankarna upp till ytan.

Se namnet som ett arbetsnamn.
Det enda sammanhang jag har hört det i är som en parodi på DanCon under den tid Dante kallade sig för France is Bacon.
Ni får gärna upplysa mig om det faktiskt har funnits ett konvent som hetat BaCon - för det är en nyhet för mig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
5.5. Festkomitté för 15 års-fest februari 2013.
Det är så långt fram i tiden att det räcker med Spider till att börja med ()till hösten kan vi utöka).

5.6. Verksamhetstråd.
Jag skapar en tråd så är punkten avslutad.
(tråden gör det dessutom betydligt lättare att skriva en verksamhetsberättelse till nästa årsmöte)

5.7. Jag inväntar svar från Vimes och Magnus innan vi tackar ja.

5.9. "BaCon"
Detta är också ganska långt fram i tiden så det är inte högprioriterat.
Jag och Spider kan börja undersöka saken.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
anth said:
5.7. Jag inväntar svar från Vimes och Magnus innan vi tackar ja.
Jag kan lika gärna svara här som PMledes. Jag ser ärligt talat inte alls vad jag kan tillföra i en arbetsgrupp för ett nordiskt pris. Vad som händer i grannländerna är för mig helt okänt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
OK, jag åtar mig att försöka skapa en arbetsgrupp för ett Nordiskt pris. Misslyckas jag med det blir det bara ett svenskt pris.

Sedan tror jag att vi kan avsluta det här mötet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Mötet kan anses avslutat. Vill man fortsätta diskutera punkter får man göra nya trådar. Tänk efter innan ni gör det om den borde ligga i föreningsforumet eller styrelseforumet; jag kan tänka mig att olika frågor har anledning att utnyttja båda kanalerna.

Solve, gör ett försök att skriva ihop ett protokoll. Om du har problem kan du fråga mig. Iom att hela diskussionen faktiskt finns sparad är det inte jätteviktigt att allt kommer med; det absolut viktigaste är ju biten om firmatecknande som du kommer behöva för att skicka in.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Yes sir, men jag kommer inte att göra mycket förrän jag löst det här problemet medlemmarna för 2012, det eftersom man inte får rapportera årsmöte osv. förrän man kan kryssa i en massa agreements gällande att man svär på att medlemslistorna för kommande år är korrekt etc.

Så, när det är gjort ska jag ta hand om alla protokoll och ordna firmatecknarna. Har mailat Sverok och hoppas på så snabb support som möjligt. Annars får jag lösa det själv, manuellt.
 
Top