Nekromanti Konst på hög nivå

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Gubbsjuka och gubbsjuka

Vad skiljer den här från den här?

Brom är bra. Royo kan också.

Brom gillar att utforska om vi fortfarande kan tycka en person är sexig när hennes hud är missfärgad och sjuklig, täckt med groteska rustningar och spikar eller om själva kroppen är omänsklig och främmande.

*host*

fåfänga accessoarer
*host*


Om Du sen inte tycker att de här två bilderna är målade med en teknik som faller dig i smaken är en annan sak. JAg vet bara att den passar mig jävligt bra. precis som den här. Broms i särklass snyggaste bild.

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Erektionsskalan

"Nu är ju inte jag den som mäter konst på en erektionsskala men nog gillar jag vissa av Royos alster."

Tja, jag gillar en korv med bröd också, men det gör det inte till kulinarisk konst för det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nästan rätt

Skulle ha varit "ingen konst alls" respektive "ännu lägre o-konst", men annars var det rätt. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Gubbsjuka och gubbsjuka

"Vad skiljer den här från den här?"

Royobilden är skittråkig. En judge som står ute i vattnet (varför?) och hånglar med en picka medan hon försöker se så kåt ut som möjligt. Pinsamt. Skrattretande. Att han använder hötorgskonstmanér på bakgrunden gör det inte bättre (eller att han misslyckas totalt med att få bergen i bakgrunden att se ut som om de verkligen befann sig på långt avstånd från betraktaren). Mina "kattlik tjej som ser kåt ut"-bilder från högstadiet hade mer hjärna än det där.

Just den Brombilden du pekade på var dock inte särskilt het heller. Den är han nog inte så stolt över. Men esset i pannbandet är en skön detalj och hela kompositionen är ju rätt fräck (att man tittar in i genom en valvöppning och ser hur hon har dödat alla de där snubbarna. Och -hupp- hon har upptäckt dig! Ser man det genom hennes polares ögon, eller är man någon som i nästa ögonblick kommer springa iväg och ropa på hjälp innan hon skjuter en i ryggen?) Den får iaf Royos usla alster att framstå som något kludd från Inger och Lasse Sandberg.

Din första hostbild tycker jag är skrämmande dålig. Kvinnan som jungfruligt pur och skör, billigt exponerad och låst i bojor. Ett offer utan integritet, Royo ritar dit en blodfärgad tårdroppe eftersom han är för korkad för att hålla sig ifrån såna uttjatade klyschor. Var är nyanserna? Royo klampar på utan vare sig snille eller eftertanke. Blä, dum-Royo!

Den andra hostbilden är bättre, men det är fortfarande fegt och ryggradslöst. Det är samma kattlika, rödhåriga tjej som han har ritat hundra gånger förr i olika tappningar (endast Manara har sämre fantasi). Han får plötsligt för sig att bilden skulle bli snyggare med lite detaljer och lägger oengagerat till några kroppsbesmyckningar, men notera hur vettskrämt han håller sig ifrån att göra något som verkligen skulle kunna utmana betraktaren eller kännas intressant. Därför blir det också bara en axelryckning. Slätstruket och slött.

Royo är helt kass.

/Riz
som förstås låter dig tycka vad du vill om du nu inte håller med mig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Gubbsjuka och gubbsjuka

En judge som står ute i vattnet (varför?) och hånglar med en picka medan hon försöker se så kåt ut som möjligt. Pinsamt. Skrattretande

Tja. hon står ju bättre än Broms löjliga tå-petar tjej. Som dessutom bara nästan lyckas sminka sig som Marilyn Manson (ta det som ni vill) och dessutom har en frisyr hämtad från jag vet inte vad.
Bakgrunden med liken är bara löjliga. hennes vapen är ännu värre. Ska jag vara ärlig så ser det ut som en illustration från något tråkigt SF-rollspel från 80-talet. En dålig illustration också.

Royo bilden däremot. Vem har hon precis skjutit? Varför är hon på väg ut i vattnet? Och framförallt. Vad har hon emot att du är här?

Sen kan vi ju titta på den här.
Oj. En gåff-brud med fulsmink och en hand (?) i handen. OH NEJ! hon är på en KYRKOGÅRD!
SÅ FRUKTANSVÄRT ORGINELLT!!
Dessutom är det höst och dimmigt. ÅH GUUUUUD va läskit!

Allt som saknas nu är en lite mer lättklädd goth som sitter på ett monument med ännu fulare smink (och kropp)

OOOPS!

Jag menar. vad mer för intressant kan hända? JAG VET!! Det kan komma en tjej i såna där roligt häftiga kläder och som gör skumma tecken med händerna samtidigt som hon svävar ned med en mörk måne bakom sig!!!

OOPS!!! (2)

Brom är helt kass.


chrull
som inte alls tycker att Brom är helt kass, kanske är han bättre än Royo, jag är för lat för att dela in dem i en skala jag verkligen kan stå för. däremot har båda gjort massor av skräp, bara ibland träffar de rätt. Brom kanske har en jämnare stil, men å andra sidan har han väl inte hunnit lämna ifrån sig lika mycket...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Punkt

Det här ger nog inte så mycket, så vi kanske skall sluta innan Sereg säger till oss. (Eller är man immun mot moderatorer om man OT-käbblar med en Admin, måntro?)

Men innan vi avslutar diskussionen så skall jag få sista ordet: :^)

"Royo bilden däremot. Vem har hon precis skjutit?"
Royos bildlärare, förmodligen.

"Varför är hon på väg ut i vattnet?"
Min gissning: Royo märkte plötsligt "hö, här tar ju papperet slut! Jag kommer inte ha plats att rita benen, vad skall jag göra?"

"Och framförallt. Vad har hon emot att du är här?"
Hon tycker förstås att det är jättepinsamt att bli ertappad när hon står i en så fånig ställning och gosar med sitt handeldvapen.

---

"OH NEJ! hon är på en KYRKOGÅRD! SÅ FRUKTANSVÄRT ORGINELLT!! Dessutom är det höst och dimmigt. ÅH GUUUUUD va läskit!"

Jag tror inte den är menad att vara läskig. "Vemod" är nog snarare målet. Han flörtar med både goth- och punkideal i den där bilden. Poängen är i vart fall att kvinnan inte bara är ett exponerat objekt, utan hon verkar redo att gå sin egen väg när som helst.

"Allt som saknas nu är en lite mer lättklädd goth som sitter på ett monument med ännu fulare smink (och kropp)"

Jag misstänker att det egentligen är det där med "fulare [...] kropp)" som är haken, va? Personligen föredrar jag bilder från fantasytecknare som faktiskt har fått se tuttar i verkligheten och inte behöver låsa sig vid exponerandet av dessa i sitt yrkesutövande.

När det gäller den bilden så är det annars stövlarna (och posen) som dominerar totalt. Tyvärr har detaljerna försvunnit i den där inscanningen och således ger den inte bilden rättvisa.

"Det kan komma en tjej i såna där roligt häftiga kläder och som gör skumma tecken med händerna samtidigt som hon svävar ned med en mörk måne bakom sig!!!"

Jag håller med dig om att den bildem är trött & trist. Brom gillar förvisso den där typen av grafiska kompositionsövningar, men det blir ofta så att han glömmer bort själva motivet. I den där bilden upprepar han dessutom sig själv, så den gillar jag inte.

Men överlag så har Brom presterat många intressanta alster och breddat fantasygenren. Royo har inte ens varit i närheten, ens med sina absolut bästa bilder.

Royo är lökmeister 2000.

/Riz
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Punkt

Men innan vi avslutar diskussionen så skall jag få sista ordet: :^)

*fniss* du glömde att JAG kan låsa tråden :gremgrin:

Han flörtar med både goth- och punkideal i den där bilden.
Punk->Post Punk->Goth.
De gother (över 18) jag känner flörtar flitigt med punken eftersom det är där de har sina rötter. Så så jävla svårt är inte det :gremlaugh:

Jag misstänker att det egentligen är det där med "fulare [...] kropp)" som är haken, va?
Nej, det är mest hur hennes kropp är målad. Kolla hennes konstiga höfter och lår... Jag tycker inte hon ser naturlig ut, men jag kankse bara har haft tur...

Jag håller med dig om att den bildem är trött & trist.
Jag bläddrade bland fler Brom bilder och insåg snabbt att han verkar ha en ganska sjuk fetish för tjejer som håller upp högerhanden och gör konstiga tecken...

Men överlag så har Brom presterat många intressanta alster och breddat fantasygenren. Royo har inte ens varit i närheten, ens med sina absolut bästa bilder.
Jag hittar inte mycket i Broms bilder som inte redan finns med hos Giger, SLA Industries illustrationerna eller diverse mer eller mindre bra fetish-konstnärer.

Brom håller dock, ibland, en högre kvalité i sin teknik än de två sista nämnda grupperna..

Men ibland lyckas han ju verkligen inte:
"wow" wow2

nu tror jag vi kan vara klara?

chrull
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Punkt

"*fniss* du glömde att JAG kan låsa tråden"

Aiiih! *plötslig insikt* Jag kan inte vinna!!! :^)

"Punk->Post Punk->Goth."

Well, går du längre tillbaka så kommer du till Ska och hur mycket Ska hittar man i Post-Punk, egentligen?

Nå, jag säger inte att du har fel (för det har du inte), men i fantasysammanhang så står det punkaktiga ganska långt ifrån det gothaktiga, så jag tycker att det är rätt anmärkningsvärt. Brom är betydligt mer modemedveten än de flesta av hans kolleger och hämtar mycket inspiration från Westwood och redan nämnda Galliano. Jag vet inte om han var först med det, men han är iaf bäst.

Jag tycker Brom representerar Elric-fantasyn (den sexiga och androgyna fantasyn) medan Frazetta/Vallejo/Bisley står för Conan-fantasyn (steroidpumpade tjockskallar i höftskynken) och om man bara behöver en enda kock per maträtt så tycker jag att alla utom Brom och Frazetta är överflödiga.

(Michael Whelan är svår att kategorisera så honom lämnar jag utanför diskussionen)

Sedan finns det snubbar som Parkinson som inte ens försöker vara nyskapande, men som har glimten i ögat och därför kan vara underhållande ändå.

Nåja.

"nu tror jag vi kan vara klara?"

Jäpp.

/Riz
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Inte riktigt klara...

Aiiih! *plötslig insikt* Jag kan inte vinna!!! :^)

Grattis! du har vunnit en brödrost. :gremgrin:

Eftersom jag är en lat rackare som bara sitter hemma och dricker thé hela dagarna så kan du väl leta fram lite länkar på de artister du rabblar upp nu. Faktum är att jag nog bara är helt säker på Brom och Vallejo av de du nämner :gremlaugh:

Länka några bildarkiv :gremlaugh:

chrull - som inte tänker ge bort en brödrost.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Nej.

Konst är vad konstvärlden bestämt är konst, därför är karlns kludd inte konst :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
gillar du Luis Royo:s konst

Nej. Och som jag sagt tidigare är Royos bilder inte konst.

Varför tycker du om Royos bilder?

/Alexander Gyhlesten
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Äkta konst (OT)

Konst är vad konstvärlden bestämt är konst, därför är karlns kludd inte konst
Tacka vet jag en get i ett bildäck eller en tampong i en tekopp. Det är konst!! :gremcool:

/tobias
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Äkta konst (OT)

eller en tampong i en tekopp

Sett Virgin Suicides? :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Tampong i tekopp (OT)

Sett Virgin Suicides?
Nej, jag har läst en serie av Daniel Clowes om hans tid på konstskolan. Där berättade han att när man måste lämna in ett projektarbete imorgon och inte har börjat på det ännu tar man till det gamla tampong-i-tekopp-knepet. Det fastnade.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Äh...

"leta fram lite länkar på de artister du rabblar upp nu."

Där fick jag för min namedropping...

Här är de färsta bästa svaren från Yahoo, vill du ha bättre bilder får du köpa deras böcker eller leta länkar själv.

Frazetta (The godfather of fantasy art)
Simon Bisley (Mest känd för sina Lobo & Slaine-arbeten)
Whelan (Snubben som målade de gama DoD-boxarna)

*Varning för pop-up'er*

Å så var det en annan häftig snubbe jag pratade om som jag har glömt namnet på nu. Han med den ojämförliga känslan för originalitet, anatomi och hudtoner, den sanna visionären och geniet; galleri.

/Riz
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nej

Konst är vad konstvärlden bestämt är konst,

Visst. Nästa gång du träffar konstvärlden kan du hälsa från mig :gremsmile:

'Konstvärlden' är de människor som ägnar sig åt konst. Som är vad konstvärlden har bestämt är konst... Så jag skulle inte säga att det duger som definition på någoning. Även om jag inte gillar Royo.

därför är karlns kludd inte konst

Det sa 'konstvärlden' om impressionisterna också :gremwink:

JPS
 
Top