Nekromanti Konst på hög nivå

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Å andra sidan är ett vanligt uttal av Boris "bAris", medans Doris mest hamnar åt dÅris--hållet. Alltså rimmar inte namnen överallt, utan bara har liknande stavning (för oss)

Men å andra sidan hade min far bekanta som hette Elva, Tie och alla andra siffror ner till Etta.
Det här HEMSKT.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Varför är Royo en större syndare än Brom? De Brom-böcker jag har bläddrat i innehåller avklädda damer och herrar de också.

Brom tar dock ett steg längre ut på Läder och Lack-Fetish-trampolinen och kanske hamnar närmare min smak. Men flera bilder i Royos Tattoo-serie träffar fortfarande mitt i prick.

Vallejo däremot har jag svårt att se någonting bra i. JAg kan faktiskt känna mig lite illamående av hans bilder, och då behöver de inte ens innehålla barbarer och möer för att uppnå den effekten.


Både Brom och den senare Royo (böcker som Prohibited 1&2 och 25% av Evolution) använder en stil som faller mig i smaken. Kunde han bara i fortsättningen hålla sig från fåniga indian-bilder och skivomslag till Hammerfall och Raphsody (och blind gaurdian och alla andra fåniga band som sjunger om svärd och drakar...) så kommer jag kanske till och med köpa en bok.

Nej. Jag tycker du är orättvis mot Royo. Särskilt när du lovordar Brom. Han är inte syndfri, långt ifrån.

chrull
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Ah, nu när jag sökte på nätet så såg jag att Doris Vallejo visst är Boris' syster och ingenting annat.

Undrar om inte det är en groda... Att han var gift med Doris Vallejo är iaf en gammal och ofta upprepad uppgift. De skilde sig under 90-talet och han gifte sig med kollegan Julie Bell istället.

Appropå gubbsjuka, notera åldersskillnaden mellan dem:
<TABLE><TH>

Boris</TH>
<TH>

Julie</TH></TABLE>
--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tja...

Han har onekligen en del tecknisk skicklighet, men han har ingen själ.

Han har äckligt mycket teknisk skicklighet. Själen i hans bilder är rätt blodfattig, jo (speciellt som merparten av hans bilder är rena poseringsscener med någon som bara står framför en bakgrund), fast jag tycker att han iaf är bättre än kitsch-Vallejo på den punkten... eller för den delen mitt personliga hatobjekt, Chris Achilleos.

Det skulle vara mig gravt främmande att slagga en artist för att han gillar att måla brudar, eller för att han gillar visuella extravaganser med vapen och rustningar o dyl, men jag skulle tycka bra mycket bättre om Royo om han gjorde lite fler bilder där det händer nånting.

--
Åke
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Tja...

Han har äckligt mycket teknisk skicklighet.

Jepp. Men jag försökte lite diskret antyda att han inte kommer i närheten av min tekniska skicklighet :gremgrin:

(ugefär som att påstå att man inte läst koranen i översättning eller att man har lite svårt för populärvetenskapliga förklarnigar av relativitetsteorin. Det funkar inte heller)

JPS
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Gubbsjuka och gubbsjuka

"Varför är Royo en större syndare än Brom? De Brom-böcker jag har bläddrat i innehåller avklädda damer och herrar de också."

Avkläddheten i sig retar jag inte upp mig nämnvärt på. Skillnaden ligger i hur den porträtterats. Brom gillar att utforska om vi fortfarande kan tycka en person är sexig när hennes hud är missfärgad och sjuklig, täckt med groteska rustningar och spikar eller om själva kroppen är omänsklig och främmande. Han utmanar oss. Han gillar också att utmana sig själv; han provar glatt nya poser, ansiktsdrag, stilar och accessoarer. Vissa bilder blir stramt kyliga och orörliga, andra blir dynamiska och fulla av rörelse. Man ser alltid att en Brom-bild är målad av Brom, men han är ändå väldigt rastlös och förnyar sig själv hela tiden.

När det gäller Brom's kvinnor är de aldrig infantiliserade eller objektifierade som Royo's. Royo har en lika nyanserad kvinnosyn som KKK's bild av afroamerikaner, medan Brom oftast låter sina figurer, både män, kvinnor och övriga, få vara personer. De har någon twist, någon detalj eller någon blick som inbjuder betraktaren att själv fylla ut och fantisera om hur den porträtterade är. Ta Lucky till exempel:

Lucky har rosiga äppelkinder, glansig blick och grova cendréfärgade lockar. Hon ler mot oss som om hon just hoppat ut ur en femtiotalsaffisch där hon varit i full fart med att servera äppelpaj till sina barn, men Brom tecknar henne förstås i en smutsig, otäck punkdräkt som ser ut som något hämtat ur John Galliano's skissblock, och med en rykande pistol i handen. Det är en rolig bild. Lucky står lite tafatt bakåtlutad med nästan uppdragna axlar som om hon vore en oskyldig flicka och skulle säga "oops, ha ha, titta vad jag gjorde" och hennes förvånat glada uppsyn förstärker intrycket. På överarmen har hon en tatuering som säger "lucky", och man kan ju nästan gissa sig till hur hon har fått det nicket, eller hur?

Det är mycket kontraster i den bilden. Lucky har en del flickaktiga, fåfänga accessoarer såsom tofsarna på ryggen och det nedfallande röda tygstycket bakom hennes högra ben, men på andra håll är hon väldigt androgynt och punkaktigt stram och hård, såsom de grova kängorna och toppen hon har på sig. Sån't där är Brom riktigt bra på. Hans bilder är både omedelbara samtidigt som de lockar till nogrannare granskning. Detaljerna finns där, men de stjäl inte uppmärksamhet från bildens egentliga uppgift. Det gör det roligt att betrakta hans bilder.

När man tittar på Royos bilder så är det bara en massa trötta schabloner. Ingen eftertanke, ingen dynamik, ingen spänning, inga kontraster. Royo är en strandraggare, han begriper ingenting om målning.

/Riz
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Gubbsjuka och gubbsjuka

Royo har en lika nyanserad kvinnosyn som KKK's bild av afroamerikaner
När vi ändå är inne på stereotyper och fördomar så måste jag ryka ner på ett av de "politiskt korrekta" begrepp jag irriterar mig mest på: "afroamerikaner".

9 gånger av 10 används det för att beteckna svarta som ras, utan hänsyn till hemland. Svarta finns över hela världen och deras ursprung är inte amerika. Hur man än vrider och vänder på det så är uttrycket mer eller mindre konsekvent felanvänt.

I övrigt håller jag med dig. Brom eller Giger gör konst. Royo, Vallejo och Achilleos gör illustrationer. Deras hantverk kanske är skickligt, men det är inte samma sak.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Men okej, det är tydligen bara jag som fäster sådana oerhörda krav på namngivning, så jag låter väl ämnet vara då.
Nä, men det är antingen bara du som A, anser att en persons namn påverkar hur skicklig han är som konstnär OCH B, skyller en persons namn på honom själv, istället för på hans eländiga föräldrar, som ansåg att 'Tore och Nore' är bra namn på tvillingar. :gremsmile: (Det var Emil Norlander, gammal svensk revy-typ, som döpte sina söner till ett rim. Vilken typ... För att inte tala om 'Nore Norlander'...)

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Gubbsjuka och gubbsjuka

"När vi ändå är inne på stereotyper och fördomar så måste jag ryka ner på ett av de "politiskt korrekta" begrepp jag irriterar mig mest på: "afroamerikaner"."

Ah, yes, förlåt. Jag tar det igen:

"Royo har en lika nyanserad kvinnosyn som KKK's bild av svartskallar"

(Obs! Svart humor. Förstås)

---

Nå, nu ska jag hacka lite på dig:

"Brom eller Giger gör konst. Royo, Vallejo och Achilleos gör illustrationer."

Det gillar jag inte. Ett konstverk är något som talar för sig själv, medan en illustration är något som skall användas tillsammans med en text eller sättas i ett sammanhang. Det är lätt att göra halvbra konst, men för att göra halvbra illustrationer krävs det ordentliga kunskaper. Brom's verk kan nog ofta klassificieras som just illustrationer eftersom de bär fram så enkla idéer. "Lucky" är till exempel en kortillustration och dessa arbetade han fram i ett rysligt tempo (1-2 dagar per kort!!!) och skall mest illustrera kortets egenskaper. Om motivet inte lirar i synk med kortattributen så har han inte gjort något bra arbete. Därför kallar jag Brom gärna för "illustratör".

Royo, han gör varken konst eller illustrationer. Han är bara en hantverkare som lärt sig använda sina verktyg på samma sätt som en apa kan lära sig cykla.

Proffsfotografer säger inte att de tar "kort", utan att de tar "bilder". På samma sätt så blir Royos verk aldrig något mer än färger på en kanvas. De är således "målningar", men saknar kvaliteterna som krävs för att få kalla sig "konst" eller "illustrationer".

/Rizz
som dessvärre är en rätt talanglös illustratör själv. Jag är mest en "tecknare", men klarar inte riktigt (precis som Royo) att lyfta fram det viktiga i bilden på rätt sätt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

"det är antingen bara du som A, anser att en persons namn påverkar hur skicklig han är som konstnär "

Nja, jag ansåg mest att det påverkade hans töntighetsindex. Vilket jag med bestämdhet hävdar att det gör.

"B, skyller en persons namn på honom själv, istället för på hans eländiga föräldrar"

Huh? Jag skyller det inte på någon, men jag menar att den som heter något töntigt får vara med att bära skammen och dra på sig töntighetspoängen, inte bara den som har hittat på namnet.

"För att inte tala om 'Nore Norlander'"

Ja, blä. Jag stör mig också på alla som heter ett efternamn som börjar på "Nor-" som döper sina barn till något som slutar på "-s". Liksom: "Tjena, jag heter Jens Norberg". "Vad sa du? Jens Snorberg?"

osv.

/Riz
som inte egentligen "retar upp sig" på något namn överhuvudtaget, utan mest nämnde Boris och Doris som en kul detalj i förbigående.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Etniciteter [OT och flams]

"Royo har en lika nyanserad kvinnosyn som KKK's bild av svartskallar"

Fast "svartskalle" är snarare ett gammalt slangord som betyder "person med ursprung i Medelhavsområdet". På senare tid, då invandringen från de europeiska medlehavsländerna avtagit, har begreppet kommit att sammanfalla med "blatte" och kommit att beteckna "Person från Mellanöstern eller Nordafrika".

Det ord du söker är förstås "neger".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Etniciteter [OT och flams]

Det ord du söker är förstås "neger".
Som egentligen betyder svart och så är vi tillbaka där jag började.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
HAHAHAHA!

...för det är ungefär där hans verk passar. Men konst på "hög" nivå? Tja, möjligen om man mäter konstens nivå efter centimeter erektion.

Stenhård poäng! :gremwink:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
KKK och afroamerikaner [OT]

När vi ändå är inne på stereotyper och fördomar så måste jag ryka ner på ett av de "politiskt korrekta" begrepp jag irriterar mig mest på: "afroamerikaner".

Joooo, men KKK var (är?) ju ute efter just afroamerikaner, det vill säga afrikaner bosatta i Amerika. De jobbar helt enkelt med att slänga ut/bränna bort negrer från The Land of the Free.

Så, bleh, Rising gjorde alldeles riktigt i sin något spydiga liknelse. Det var den andra stora träffen i den här tråden som visste var den tog.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Precis vad jag tänkte säga! [ANT & OT]

Men nu lämnar vi ämnet och återgår till det som ska avhandlas: slaggning av Royo!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Erektionsskalan

Nu är ju inte jag den som mäter konst på en erektionsskala men nog gillar jag vissa av Royos alster. Speciellt de fallna änglarna. Trots att de inte ger mig någon bånge.

Ska väl inte ens fråga vad Krille tycker är hög konst...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oj då !

Tjaaa, de var ju inte så illa pinkade heller. Om jag ska vara ärlig, fast de kanske inte är i samma changer som Royo...
 
Top