Nekromanti Konst på hög nivå

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Royo är ruggit bra !!

Jepp, det var en klart bra länk !!
Har alltid gillat Royo. Kan åxå medela att Bowswer & Vallejo är ruggit bra åxå !
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Gubbsjuk 80-talsnörderi

Blä för Royo. Han och hans likar är ansvariga för att fantasygenren har ett löjets skimmer över sig. Det är så finnigt, infantilt och dräggeldåligt att jag hatar honom. Blä. Vem är målgruppen? Någon fjunig idiot med hockeyfrilla och Hammerfall-Tshirt? Jag känner mig bara förolämpad av hans unkna bilder. Blä blä blä forever, Royo, av alla människor som är dåliga så är du en av de absolut sämsta. Blä. Om det brann i ditt ansikte och jag var tvungen att rädda dig, så skulle jag släcka med ett knogjärn. Dö, hemska idiotmålare!!!

Han kommer inte med något nytt, och han hanterar de gamla invanda stilgreppen med en fascinerande brist på intelligens och skarpsynthet. Han tar det som Frazetta redan har gjort och töntifierar det med inslag av kitsch, porrestetik och gammal hederlig smaklöshet innan han signerar verken med sitt eget namn. Blä blä blä, jag hatar dig, äckliga dum-Royo. Blä!

---

Vallejo är inte rolig han heller, han gör inget som inte Frazetta redan har gjort hundra gånger bättre. Men Vallejo är åtminstone rolig eftersom alla personer han målar har så fåniga frisyrer och ser så skrattretande gammalmodiga ut.

Dessutom heter hans fru Doris, och blotta tanken på "Boris & Doris" är så komisk att jag omöjligtvis kan kritisera honom så hårt som han förtjänar.

---

Vill ni se någon fantasymålare som inte är en fantasilös klåpare så föreslår jag att ni kikar på Brom. Han har en egen stil och har breddat genren med sina oväntade bildlösningar och säregna stilgrepp. Brom är bra, Royo är ett äckligt kräk.

/Rising
som hatar människor som inte ens -försöker- vara bra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Haha, det var först när jag läst ditt inlägg jag fattade vad som åsyftades med "konst på hög nivå". Jag hittade nämligen bara en massa skräp när jag kollade runt.

Jag säger dock inte att jag inte tycker om det, jag ÄLSKAR skräp och kitsch. Dåliga efterapningar av olika slag dominerar min tillvaro, jag har på nåt sätt lärt mig att tycka om det.

/Jonas, gillar The Strokes
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Jag håller dem alla ansvariga för att det ska vara så svårt att hitta en bild på en brud med ett ordentligt maximilian pansar eller en ringbrynja.
Konstant är det MAX en Plåtkorsett som skyddar ungefär lika bra som om jag hade klätt mig endast i ett par tangas av aluminium folie.
Kombinera det med ett svärd som väger 5 kilo för mycket så har du modernfantasy konst med ett fåtal undantag.

Brom förlåter jag endast för hans Gunslinger zombie.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

"Är inte Boris Vallejo gift med Julie Bell?"

Ah, nu när jag sökte på nätet så såg jag att Doris Vallejo visst är Boris' syster och ingenting annat. Vilket gör dem till det fånigaste syskonparet i historien. Jamenar, vilken sjuk hjärna kan stå bakom ett beslut som att döpa sina ungar till Boris och Doris?

Sedan får Boris extra töntpoäng om han nu har gift sig med en kollega, och han får ett par feta dorkpoäng för att ha illustrerat sin systers erotiska berättelser (bluöh) i Enchantment.

Jag tog för givet att de var gifta.

Anade inte vidden av Boris' lökighet.

/Riz
vars värld står i gungning
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

"Jamenar, vilken sjuk hjärna kan stå bakom ett beslut som att döpa sina ungar till Boris och Doris?"

Ehh... deras pappa?

"Sedan får Boris extra töntpoäng om han nu har gift sig med en kollega,"

Det begriper jag inte töntigheten i dock.

"och han får ett par feta dorkpoäng för att ha illustrerat sin systers erotiska berättelser (bluöh) i Enchantment."

Uhh... om jag hade haft en syster hade jag inte velat ens tänka på hennes erotiska berättelser, änmindre illustrera dem.


Storuggla, pryd
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

"Ehh... deras pappa?"

Ämen lyssna; "Boris och Doris", hur totallökigt är det inte med namn som rimmar på ens barn? Det är som att döpa ens barn till "Bill och Bull" eller "Jonny, Conny, Ronny och Sonny". Typ, jag känner några syskon som heter "Romeo och Julia" och det är också lite lökvarning på det.

Men okej, det är tydligen bara jag som fäster sådana oerhörda krav på namngivning, så jag låter väl ämnet vara då.

/Rising
som aktivt försöker undvika OT
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Ah, nu när jag sökte på nätet så såg jag att Doris Vallejo visst är Boris' syster och ingenting annat.
I så fall är han i klass med dalmasarna. Citerar från en bok med hans illustrationer som jag har (So what! Jag var en 80-talsnörd. Skjut mig!):

Boris Vallejo was born in Lima, Peru, and now lives in New Jersey with his wife, writer Doris Vallejo.
Det må vara att hans syster också heter så, men det är nästan lika perverst att gifta sig med någon som heter lika som ens syster som att gifta sig med sin syster.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Ämen lyssna; "Boris och Doris", hur totallökigt är det inte med namn som rimmar på ens barn? Det är som att döpa ens barn till "Bill och Bull" eller "Jonny, Conny, Ronny och Sonny".
´

Är du medveten om att du nu slaggar min och två kompisars karaktärer i Discworld, barbartrillingarna Burt, Bert och Bart?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tja...

Luis Royo:




En typisk kvinna, enligt Luis Royo:




Behöver man säga mer?

Han har onekligen en del tecknisk skicklighet, men han har ingen själ. Dessutom anser jag det direkt förolämpande att han utgår från att alla som ser på hans bilder ska bli så... distraherade... att de inte lägger märke till att en typisk Royo-kvinna har högst fem ansiktsdrag...

JPS – som hade en finskalärare i gymnasiet som alltid förtydligade om hon menade B eller D (i flervalsfrågor, alltså. Där man ska välja A, B, C eller D) genom att säga "B som i Boris" och "D som i Doris"...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

Det är meningen att Discworlds barbarer ska vara kliché, det är ju en export industri!
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Re: Gubbsjuk 80-talsnörderi

hmm... att döma av storleken på dom där revolvrarna borde dom väga 10kg styck...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Royo är välkommen till Playelf

...för det är ungefär där hans verk passar. Men konst på "hög" nivå? Tja, möjligen om man mäter konstens nivå efter centimeter erektion.
 
Top