Kompetenta magiker i DoD

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
@Mekanurg Har du några tankar här? Hade varit intressant att höra!

& Bara för att vara övertydlig: menar inte att endera sättet att spela är "rätt" eller "fel" - mer intressant att höra hur tankegångarna gick - och om detta var något som det funderades på!
Jag ville gärna hålla magin på en nivå som spelledaren kunde hantera, eftersom jag varit med om AD&D-äventyr där magikerna tagit över hela showen från sina äventyrarkollegor. Dock, om jag skulle skriva ett DoD-spel idag, finge nog dess magisystem en ny utformning.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag ville gärna hålla magin på en nivå som spelledaren kunde hantera, eftersom jag varit med om AD&D-äventyr där magikerna tagit över hela showen från sina äventyrarkollegor. Dock, om jag skulle skriva ett DoD-spel idag, finge nog dess magisystem en ny utformning.
Vad tror du att du hade ändrat på? PSY-begränsningen? Kostnaden att lära sig besvärjelser? Att ha S-värde i varje besvärjelse? Eller något helt annat?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Den klassiska lösningen är väl att man har Magiskola snarare än besvärjelse som färdighet
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Den klassiska lösningen är väl att man har Magiskola snarare än besvärjelse som färdighet
Just så. Magiskolan är färdigheten, besvärjelserna kräver olika antal PSY-poäng beroende på hur kraftfulla de är, en särskild tabell för färdighetsslagets utfall där t.ex. ett misslyckande ger ett halvdant resultat istället för ett noll-resultat.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jag ville gärna hålla magin på en nivå som spelledaren kunde hantera, eftersom jag varit med om AD&D-äventyr där magikerna tagit över hela showen från sina äventyrarkollegor. Dock, om jag skulle skriva ett DoD-spel idag, finge nog dess magisystem en ny utformning.
Har inget direkt med vad @Mekanurg skriver men jag tycker nog magiker i de flesta versioner av DoD som jag har spelat (basic, expert, -91, chronopia) ganska dåligt kan kontrolleras av SL. Detta av lite olika faktorer:
- magiker blir väldigt 'boom or bust', antingen är det en vanlig besvärjelse och då kan den knappt användas i strid för det är lätt att bli avbruten eller så är den kvick och då autoförst.
- så snart magikern kan börja lägga lite effekt-grader börjar magiker glida in på 'quadratic wizard linear fighter'-syndromet. en krigare kan få ett bättre vapen och därmed kanske gå från t6+1 till t8+1 eller något sådant eller någon effektgrad av förtrolla vapen för lite extra skada, medan en magiker multiplicerar sin skade-effekt. e4 blixt för 4t6. lägg till hp till detta så blir det snabbt wonky.
- flera av boost-besvärjelser (skydd, järnhud m.fl.) hade våldsamt lång varaktighet och kunde läggas i lugn och ro och sedan vara till hands hela dagen eller multipla strider.

Ja, rent allmänt ffa i strid så funkade magikern alldeles för annorlunda än övrigt för att passa in bra emm.

Cog.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Vi spelar en EDD-kampanj för tillfället (dvs. c:a var tredje vecka sedan mars 2019, 41 speltillfällen) och även om vi kör med klart modifierade regler (främst har alla färdighets- och besvärjelsekostnader halverats och en får 1 ERF+2 BERF för perfekt slag och 1 ERF + 1 BERF för särskilda slag) släpar vår animist efter betänkligt. Viktigt att inte glömma är att du får bara 1 ERF för det första lyckade slaget under dagen, oavsett om du är magiker eller krigare. Det betyder att i grunden gör det ingen skillnad att krigaren får göra 15 svärdshugg i en strid och magikern bara ett Hela, fortfarande bara 1 ERF vardera.

Jag har dock noterat en väldigt viktig sak i vår grupp: den som spelar en munk använder ofta sina färdigheter kreativt, t.ex. användes Ingenjörskonst (en egenpåhittad B-färdighet) för att avgöra var staven skulle sättas in och bändas för att riva ned ruinhuset över gruppen och framförallt över orcherna som anföll. Det gick ... bättre än det hade kunnat gå om han hade fumlat.

Det gör att vår munk har rätt höga FV eftersom varje slag innebär potentiellt mer ERF (och i vårt fall BERF), ju fler olika färdigheter som används ju fler kan så småningom höjas.

En magiker som hela tiden väntar på det perfekta tillfället får vänta rätt länge. Jag upplever det som att många inte är särdeles kreativa med sina besvärjelser. Jag menar, hur många har använt STENVÄGG till att bli ett STENGOLV? Perfekt som bro även vid ett svårt vad under resan, måste inte vara i ondingens håla. (Eller fördämm bäcken med STENVÄGG, den kommer snart svämma över åt sidorna men det tar förhoppningsvis längre än den minut det tar att rida över den nu torrlagda flodfåran.)

Vissa besvärjelser tillåter mer kreativitet än andra, jag kan till exempel inte nu komma på så många fler alternativa användningar av HELA, men det kanske andra gör här? (Det skulle om inte annat hjälpa vår magiker...)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
För den som verkligen vill ge sig ut på en magisk djupdykning i BRP-sammanhang finns Sorcery-systemet i nyaste RuneQuest-utgåvan. Det är utomordentligt komplicerat och liknar på en del vis Ars Magicas, så att du t.ex. om du vill tända eld använder din Create-förmåga och din Fire-förmåga, och kör det hela genom ett komplext system för räckvidd, intensitet, varaktighet, och så vidare.

Fascinerande nog är konsensusen även här att det hela funkar bäst för SLP-magiker. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Just så. Magiskolan är färdigheten, besvärjelserna kräver olika antal PSY-poäng beroende på hur kraftfulla de är, en särskild tabell för färdighetsslagets utfall där t.ex. ett misslyckande ger ett halvdant resultat istället för ett noll-resultat.
Ett regeltrick här kunde vara att i stället för att man väljer en viss effektgrad, så får man olika stark effekt beroende på hur bra man lyckas.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Ett regeltrick här kunde vara att i stället för att man väljer en viss effektgrad, så får man olika stark effekt beroende på hur bra man lyckas.
Hur menar du? Effektgraden avgör ju hur stark effekten blir, så vad tillför slaget och hur interagerar det med effekgraden?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hur menar du? Effektgraden avgör ju hur stark effekten blir, så vad tillför slaget och hur interagerar det med effekgraden?
Nu handlar det ju om ett allmänt nytt magisystem, och då kan man tänka sig andra lösningar. Särskilt eller perfekt slag ger förbättrad effekt, eller kanske att differensen mot vad som behövdes tillåter dig att spendera poäng för extra effekt? Det är ju rätt tydligt, tycker jag, att det vanliga effektgradssystemet är rätt dåligt (bland annat för att det introducerar ett val som behöver göras i förväg).
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Here's maybe the question to stop and ask first:

In your view, what SHOULD a trollkarl be able to do, how powerful should they be and how should they relate to the other character types?

In other words, what is the end point.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
OpenQuest har ett snyggt system som kombinerar Effektgrad och Skolvärde i Magnitude
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Vår lösning på kompetens-frågan i EDoD var att göra buisness av laddning. Det gick att köpa laddade objekt från magiakademier etc, må vara till rätt höga priser men det gick. Så våra magiker hade allt som oftast 10-15 extra kraftpoäng att ta till om det behövdes (vi begränsade mängden laddade föremål man kunde bära för det blev raskt lite fånigt...).

Sedan spelade vi egentligen bara två typer av magiker, endera en elementarmagiker med stenvägg, varseblivning, öppna och en skade-spell med hög fv eller en anemist med hela, vindpil och de allmäna besvärelerna.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Nu handlar det ju om ett allmänt nytt magisystem, och då kan man tänka sig andra lösningar. Särskilt eller perfekt slag ger förbättrad effekt, eller kanske att differensen mot vad som behövdes tillåter dig att spendera poäng för extra effekt? Det är ju rätt tydligt, tycker jag, att det vanliga effektgradssystemet är rätt dåligt (bland annat för att det introducerar ett val som behöver göras i förväg).
Ah, okej. Nu förstår jag hur du menar. Ja, det skulle vara ett snyggare sätt att göra det. Definitivt.
 
Top