Kompetenta magiker i DoD

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Kanske. Eller så ville de ha häftigare och mer spektakulära besvärjelser. Mycket av magin i DoD var ju väldigt nedtonad. Eldbesvärjelsen låter dig inte ens kasta en eldboll, utan gör bara ett område extremt varmt. Jag antar att designfilosofin ändrades på 90-talet.
När det snackas regler i gamla äspel-produkter tänker jag ofta på en passage i Äventyrsspelsboken där någon (Malmberg?) berättar att folket på bolaget knappt spelade rollspel privat, utan bara i speltest-sammanhang. Jag tycker det förklarar många konstigheter i reglerna, som man upptäcker först när man spelar väldigt mycket, eller när man har gjort stora mängder rollpersoner.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
När det snackas regler i gamla äspel-produkter tänker jag ofta på en passage i Äventyrsspelsboken där någon (Malmberg?) berättar att folket på bolaget knappt spelade rollspel privat, utan bara i speltest-sammanhang. Jag tycker det förklarar många konstigheter i reglerna, som man upptäcker först när man spelar väldigt mycket, eller när man har gjort stora mängder rollpersoner.
Jo, vi är ju som de där bilnördarna som vet mer om sina favoritbilar än företagets konstruktörer. Det får vi aldrig glömma! :)

"SAAB 900 hade märklig egenhet som enbart framträdde vid jämn landsvägskörning med upprepade 34° svängar, som lätt hade avhjälpts av..."

Ok, jag kan inget om bilar men ni fattar... :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
När det snackas regler i gamla äspel-produkter tänker jag ofta på en passage i Äventyrsspelsboken där någon (Malmberg?) berättar att folket på bolaget knappt spelade rollspel privat, utan bara i speltest-sammanhang. Jag tycker det förklarar många konstigheter i reglerna, som man upptäcker först när man spelar väldigt mycket, eller när man har gjort stora mängder rollpersoner.
Det där är väldigt vanligt - man hör hur de på Pelgrane huvudsakligen spelleder de spel de håller på,att utveckla själva.

Och ja, min uppfattning är att det enskilt absolut vanligaste designfelet i rollspel är att man inte testat erfarenhetssystemet långsiktigt. Det är inte så konstigt - man hinner aldrig komma dit i speltestsammanhanget - men man borde verkligen sätta sig ned och bara köra erfarenhetssystemet och karaktärsutvecklingen i sig. Då tycker jag ändå att Expert håller helt OK där uppe, även om hjältepoängen blir litet vilda.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
So there are technically two problems.

Problem 1:
It takes a LOT of xp to get good at a variety of spells.

Problem 2:
Casting spells above E1 or 2 is pretty difficult and a lot of spells need at least E3-4 to be of any real use (or work at all, for the ones that require 1E per 3 STO)

Problem'ish 3:
The magician usually can't do much of anything else (she can't start with weapon skills and has to spend all their time and xp on spells in any event)
Problem 4. magic is expensive. Dod 2.0 had special rules for calculating probability of success for magic compared to normal skills. EDD has the mentioned double high cost for schools. And the most advanced (I.e useful) magic can’t be learned from start.

Problem 5. You can’t freely choose the profession. You need to roll under INT+PSY.

Problem 6. Magic is slow. You have to prepare 1 SR and cast the next. In the meantime the fighter has 4 combat moves. You are also penalised in movement and other actions in the meantime and also needs to make noises and wave your arms. In EDD some spells are quick, but it’s not enough to compensate this drawback. Oh, you can’t hold or use most utility items either.

Problem 7 You get weaker fast. A lot of the magic uses Kraftpoäng vs PSY on the motståndstabell. Not you base PSY. So once you start casting spells you get exposed to other magicians as well as you lower your chances of affecting others.

Problem 8. Number of spells. You would normally only be able to have maximum of 6-8 spells memorized. In a dramatic event it’s impossible to switch between them fast.

Problem 9. Don’t get unconscious- you lose all your memorized spells.

Problem 10. Don’t lose your grimoire (spell book). You will lose all the not memorized spells.

Problem 11 You really need great INT and PSY. All other professions usually needs only one grundegenskap, but most often not that either.

And there’s probably more I don’t remember.

//EvilSpook
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
Jag upplevde att man väldigt sällan lärde sig nya besvärjelser. Även om man fick erfarenhetspoäng när man äventyrade och därmed till slut kunde bli duktig på de besvärjelser man hade från start så var det inte så ofta man läste in helt nya besvärjelser. De besvärjelser som hade väldigt högt skolvärde blev det alltså aldrig att man lärde sig.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Jag upplevde att man väldigt sällan lärde sig nya besvärjelser. Även om man fick erfarenhetspoäng när man äventyrade och därmed till slut kunde bli duktig på de besvärjelser man hade från start så var det inte så ofta man läste in helt nya besvärjelser. De besvärjelser som hade väldigt högt skolvärde blev det alltså aldrig att man lärde sig.
Jag är osäker på om det inte var en generell feature i erfarenhetssystemet. Har upplevt samma med vapenfärdigheter och allmänna färdigheter också. Breddning går långsamt trots att kostnaden är lägre eller chansen att lyckas högre. Magi saknar dock baschans så det är såklart det första hindret.

//EvilSpook
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Jag har för mig att vår grupp back-in-the-day ansåg att Bastardmagikern var sällsynt op. Kom den i DoD-91?

Nu när jag tänker tillbaka fattar jag inte varför, den var väl kraftigt begränsad med max skolvärde, färre yrkesfärdigheter mm?

Det kanske var ren avundsjuka från "gamla" magiker när någon gjorde en gubbe med regler från en nysläppt bok. Eller så fanns någon bra kombo av yrkesförmågor.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
Jag är osäker på om det inte var en generell feature i erfarenhetssystemet. Har upplevt samma med vapenfärdigheter och allmänna färdigheter också. Breddning går långsamt trots att kostnaden är lägre eller chansen att lyckas högre. Magi saknar dock baschans så det är såklart det första hindret.

//EvilSpook
Jo, men det blir mindre märkbart där, eftersom magin har så mycket potentiell breddning av repertoaren som aldrig sker. Man ser liksom hur man hade kunnat ha SPÖKDRÅP eller något, men man har aldrig den chansen.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Jo, men det blir mindre märkbart där, eftersom magin har så mycket potentiell breddning av repertoaren som aldrig sker. Man ser liksom hur man hade kunnat ha SPÖKDRÅP eller något, men man har aldrig den chansen.
Breddning av vapenfärdigheter hände ju ofta helt naturligt, någon hittade ett bättre/magiskt vapen och började levla den färdighet som krävdes.

Nya besvärjelser krävde väl rätt mycket tid och forskning, och alltid var det något orakel som skulle hittas eller lönnmördarsekter att undvika. Noll tid för studier. 😀
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Breddning av vapenfärdigheter hände ju ofta helt naturligt, någon hittade ett bättre/magiskt vapen och började levla den färdighet som krävdes.
Som jag minns det använde man ändå sitt ordinarie vapen med FV 18 och man maxade det med både ERF och Bonus ERF. Det nya vapnet använde man bara en gång / äventyr eller mot fiender som inte var så farliga. Det tog därför väldigt lång tid innan man var lika bra/bättre än med sitt vanliga vapen om det nånsin hände.

Ett bra knep var att från början välja Bredsvärd/Slagsvärd för man visste att chansen att hitta ett magiskt sånt (i köpta äventyr) var mycket större än Bola, Dirk och blåsrör.

Även i dessa typer av jämförelser var magikern rejält förfördelad i förhållande till krigaren. Det var ju inte bara att ta upp ett trollspö och börja vifta.

//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har för mig att vår grupp back-in-the-day ansåg att Bastardmagikern var sällsynt op. Kom den i DoD-91?
Den kom i Magikerns Handbok vill jag minnas.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Magic is slow. You have to prepare 1 SR and cast the next.
Notera dock att:

1) Magi är alltid först i rundan.

2) När magi sker, så kan du direkt påbörja nästa besvärjelse, men max en handling per runda. I beskrivningen står det att "effekten sker först nästa runda", inte att det tar två rundor att kasta en besvärjelse.

Så lägger någon en Eld sker den i nästkommande runda, men då kan magikern också påbörja en ny besvärjelse. Så det är bara första rundan som magikern blir fördröjd i.

Å andra sidan så kom jag inte ihåg att kraftpoäng var det man jämförde med, så jag kan ha fel ovan. Trodde alltid det var Psyke man jämförde med på motståndstabellen. Helt bisarrt att de införde en ny term som inte ens gjorde någonting. Att memorera besvärjelser körde vi inte heller med, men mest för att magikern bara hade 2-3 besvärjelser.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Jag upplevde att man väldigt sällan lärde sig nya besvärjelser. Även om man fick erfarenhetspoäng när man äventyrade och därmed till slut kunde bli duktig på de besvärjelser man hade från start så var det inte så ofta man läste in helt nya besvärjelser. De besvärjelser som hade väldigt högt skolvärde blev det alltså aldrig att man lärde sig.
Det är ett designproblem att besvärjelser med högt skolvärde dels krävde höga (dyra) värden i magiskolan, och sedan dessutom var svindyra att höja - det ahde räckt att gatekeepa dem med bara en av dessa (förslagsvis magiskolan). Ett resultat av det blev att man fokuserade på besvärjelser med kanske max skolvärde 6, så att man i alla fall kunde få något i dem! (Undantag något som kunde kastas utanför strid och utan att det gjorde mycket att misslyckas - ett lågt värde i Hela kommer ändå att dela ut.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
Det är ett designproblem att besvärjelser med högt skolvärde dels krävde höga (dyra) värden i magiskolan, och sedan dessutom var svindyra att höja - det ahde räckt att gatekeepa dem med bara en av dessa (förslagsvis magiskolan). Ett resultat av det blev att man fokuserade på besvärjelser med kanske max skolvärde 6, så att man i alla fall kunde få något i dem! (Undantag något som kunde kastas utanför strid och utan att det gjorde mycket att misslyckas - ett lågt värde i Hela kommer ändå att dela ut.)
Vissa av dem hade dessutom en design där man behövde använda flera effektgrader för att faktiskt få någon nytta av dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
I vår sista, episka EDD-kampanj, löste vi detta problem som följer.

1) Karkionmagikern gned till sig TRANSFER.
2) Karkionmagikern åkte till ett universum där tiden gick mycket långsammare än på Ereb.
3) Karkionmagikern ensamtränade trollformler i hundra år.
4) Karkionmagikern återvände till Ereb.
5) Äventyr! (Med kompetent Karkionmagiker!)
6) Karkionmagikerns spelare blir cool, börjar syssla med folköl och epatraktor och slutar spela DoD. Krigare, Jägare och Tjuv fortsätter äventyra tills Livet(TM) sätter stopp för kampanjen.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Å andra sidan så kom jag inte ihåg att kraftpoäng var det man jämförde med, så jag kan ha fel ovan. Trodde alltid det var Psyke man jämförde med på motståndstabellen.
Det var så i version 2.x men jag har inte kollat om de ändrat i EDD.

Det är en logisk regel kan jag tycka, att magikern försvagas ju mer magi den använder, men det är en oproportionerlig döds-spiral i faktiskt spel.

Man skulle ju såklart kunna bestraffa icke-magiker på samma sätt med utmattning /attack som tar halvlång (ett dygn) tid att återhämta. Men det skulle aldrig spelarna acceptera.

//EvilSpook
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
På tal om PSY och kraftpoäng, är det någon som minns att ritualen Laddning var stort? Tror inte någon som spelade magiker skaffade den, men den känns rätt nödvändig.

Blev aldrig klok på hur den funkade, om det gick att föra över PSY-poäng i samma Laddning flera gånger, eller om man fick lov att göra ritualen igen (då på ett nytt föremål).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
På tal om PSY och kraftpoäng, är det någon som minns att ritualen Laddning var stort? Tror inte någon som spelade magiker skaffade den, men den känns rätt nödvändig.

Blev aldrig klok på hur den funkade, om det gick att föra över PSY-poäng i samma Laddning flera gånger, eller om man fick lov att göra ritualen igen (då på ett nytt föremål).
Vi körde den i mitt hack, den var mycket användbar! Magikern hade konstant slut på PSY så lite laddning i olika föremål som förbereds under några dagars downtime var guld. Jag är dock osäker på hur mycket av DoDs regler jag följde där, så ja..

Edit: men inte helt olikt reglerna antar jag, då vi körde med besvärjelserna direkt från DoD-91-boken.. bara boostade ibland, t.ex. kunde E1 Örtrankor lätt hålla fast typ en mänsklig bandit några rundor. Den användes iofs ändå aldrig..
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
So there are technically two problems (three really) to tackle.
I want to preface this by saying that I don't think the trollkarl is BROKEN as such. In other words, the game mechanics DO work as they are written and using them as written will produce a game that works fine. They just clash with what a lot of players want and what we often expect from fantasy literature.
(You may disagree, but the above is my stance on it)
Väldigt bra sammanfattning.

Som jag skrev tror jag att designvisionen var annorlunda än vad publiken ville ha många gånger. Anders finns ju här och kan säkert bekräfta designmålet att hålla magikerna kort, eftersom de i så många spel blir mycket märktiga.
 
Top