Rangertheman
Myrmidon
Efter att ha kört Shadowdark på senaste nördhänget började jag fundera över kognitiv belastning, framför allt på mig som spelledare. Som av en slump dök det upp en video hos Chubby Funster i samma ämne. Det jag noterade, är hur mycket enklare det var för mig att "leva ut" äventyret, monstren och SLP:er när det inte var så mycket för mig att hålla koll på och när äventyret med stor sannolikhet lever upp till ISO 9241-11 (ja, det finns en ISO-standard för användbarhet). Funderade vidare på vad som skapar kognitiv belastning för mig:
Varför skriver jag detta? Jo, för att jag insett att det här är något jag måste ha i åtanke och anpassa till den befintliga situationen. Det hade varit tragiskt att bränna ut sig på något som kan vara så kul och energiskapande. Kanske något för andra att tänka på också?
- Systemet: många specialregler, en stor mängd variabler att hålla reda på, ologisk uppbyggnad, mycket hoppande fram och tillbaka, m.m.
- Äventyret (om färdigskrivet): information presenteras inte där den ska användas, för mycket och/eller irrelevant information, "reparera/bygga om" äventyret on the fly (se även nästa punkt), flaskhalsar som karaktärerna måste igenom, m.m.
- Improvisation: inspirationsbrist, osammanhängande, improvisation där det inte borde behövts (se även ovan), m.m.
- Imposter Syndrome: spelgruppen har inte kul - på riktigt, gör inte rollspelet eller äventyret rättvisa, m.m.
- Spelgruppen: ingen koll på reglerna, distraherade, oinspirerade, schemaläggning, m.m.
Varför skriver jag detta? Jo, för att jag insett att det här är något jag måste ha i åtanke och anpassa till den befintliga situationen. Det hade varit tragiskt att bränna ut sig på något som kan vara så kul och energiskapande. Kanske något för andra att tänka på också?