Nekromanti Knulla valfri historisk person

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Ymir said:
Shajar al-Durr och Hürrem Sultan var signifikanta för att de -dessutom- var icke-blåblodiga och av främmande etnicitet, och därmed började dessa intriger i en betydligt sämre position.
Var inte alla kvinnor i det ottomanska haremet "av främmande etnicitet" då islam förbjöd förslavandet av muslimer?
Alla Valide Sultans som jag känner till i alla fall var ju greker, bosnier, cirrcadier, italienare (från venedig vanligtvis) osv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, det är sant, nu när du säger det, men islams historia är inte direkt full av kvinnor i signifikanta maktpositioner. Mina lärare kunde bara komma på två kvinnor någonsin som haft -formell- makt som härskare i muslimska riken; den ena var Shajar al-Durr, den andra nån drottning av Sindhmalikatet. Å andra sidan, det är fortfarande bättre än Kina, som genom hela sin långa historia haft en enda regerande kejsarinna...

(Intressant side note: den marockanska feminist-akademikern Fatima Mernissi har en intressant tes (i texten "The jariya and the caliph") att kvinnors status i islam i allmänhet decline:ade när kaliferna fick för sig att de inte längre skulle gifta sig med arabiska kvinnor, utan bara hålla sig med spännande, exotiska slavkonkubiner, och resten av makteliten tog efter dem. (Detta baserade sig på den platonistiska idén att kvinnorna bara var föda-barn-maskiner som inte bidrog till barnens anlag, varvid det inte var relevant huruvida prinsars mödrar var av ädel börd). Detta berövade den arabiska elitens kvinnor deras tidigare signifikanta roll som arvsbärare och cementerare av allianser inom överheten, och bidrog därmed i allmänhet till en försämrad position för dem).

anyhow, jag tänkte väl snarare på att Hürrem Sultans och Shajar al-Durrs position kontrasterar mot Cixis, som må ha varit en lowly konkubin från början, men ändå till sin börd tillhörde den manchuiska makteliten och var as blåblodig as they come.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Om jag vill ha en kvinna - Nico, för att hon antagligen inte skulle ge mig prestationsangst. Och så var hon skithot.

Om det är en man - Pete Steele, eller Ian Curtis. Den ena för dicken, den andra bara för att kunna säga det.

Om jag vill ha två män - Chang och Eng Bunker. För att det borde borde vara den mest skruvade trekanten!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Ymir said:
Cecilia Gallerani:
Ah, där hade vi ett namn! Jag tänkte på kvinna med hermelin när jag funderade på att vara lite mer historiaposer. :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om jag vill ha två män - Chang och Eng Bunker. För att det borde borde vara den mest skruvade trekanten!
Emeden jag förvisso beundrar själva idén, så borde det gå att få till ännu mer skruvat; vad sägs om Elefantmannen och Ramses den Store-mumien?

Bästa trekanten är förmodligen en bra sub-diskussion btw...jag tänker spontant Hildegard av Bingen och Teresa av Avila, men där hade nog blivit mycket förhalande och märklig teologisk diskussion som man känt sig väldigt utanför... jag tänker köra på Anna Komnena och Shajar al-Durr, that's bound to be interesting. As for homo...uhmm...Djinghis Khan och Timur Lenk? naeeeh...bad idea... :gremblush:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
trekanter

Ymir said:
Bästa trekanten är förmodligen en bra sub-diskussion btw...jag tänker spontant Hildegard av Bingen och Teresa av Avila, men där hade nog blivit mycket förhalande och märklig teologisk diskussion som man känt sig väldigt utanför... jag tänker köra på Anna Komnena och Shajar al-Durr, that's bound to be interesting. As for homo...uhmm...Djinghis Khan och Timur Lenk? naeeeh...bad idea... :gremblush:
Trekanter? Lord Byron och Mary Shelley, samtidigt.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Eftersom "fiktiva" personer redan nämnts i tråden skulle jag nog försöka mig på att Bonga på guden Freya.

Annars hade det få bli Wu Zeitan

Sen måste jag säga att Hitler skulle vara rolig att sätta på. Herren har ju bästa orgasmrösten någonsin.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag har tidsresefrikort på Audrey Hepburn så det är givet, kan jag resa i tiden är hon den vackraste kvinnan någonsin. Sedan skulle jag nog inte tvekat på Marlyn Monroe heller ;-)

-Gunnar (som inte fattar varför folk undrar om Jesus läggning, det var GT och Paulus som kunde dömma ut folk, J hängde med unga snygga män, horor utan att någon trodde han hade något fuffens med dem och så pratas det om lärjeungen han älskade mest och läser man Johannesakterna om hur mjuk J var artt luta sig emot)
 
G

Guest

Guest
Musse Pigg, från tiden när han spelade in Steamboat Willie.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stövelkatten said:
Musse Pigg, från tiden när han spelade in Steamboat Willy.
Varför får jag upp en mental bild av Mästerkatten i Stövlar som spänner på Musse Pigg bakifrån? :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Top