Nekromanti Knulla valfri historisk person

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Arvidos MC said:
Elmrig said:
Det är ju intressant att kunna ta med sig en dödlig sjukdom och sprida i någon släkt, men då hamnar vi kanske lite i den här diskussionen? Iofs är det ju kul att knulla, så varför inte kombinera?
Egentligen, åker man bak till antiken och knullar med sina moderna bakterier, blir det inte världarnas krig/koloniseringen av amerika av alltihop?
Men då skulle immunförsvaret varit bättre idag också, va? Så på sikt är det kanske en välgärning att sprida sjukdomar tidigt i historien.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Möller said:
Elmrig said:
Men då lär väl allt bli våldtäkt i hela den här tråden? Detfinns väl inga garantier för att någon av ovan nämnda skulle vilja ligga md någon av de som nämnt dem?
Vem vill rimligtvis inte ligga med en tidsresenär?
Jag får alltid med sällskap hem från krogen när jag säger att jag är tidsresenär.:)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
Till att börja med så kan jag tycka att allt det här pratet om påhittade personer (jesus exempelvis) börjar bli lite fånigt.
Ja, det har du rätt i. Ingen får ligga med någon vars existens inte kan bevisas!

Vänta nu, då blev det ju bara idag levande personer kvar...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag kan ju inte göra någon med barn, så jag är mest ute efter att besudla (DoD expert-ord :)) historiska personer. Därför får jag nog välja Jungfru Maria eller Jean D'arc eller någon annan påstått ren och obefläckad kvinna.

Alternativet är väl bara nån het, men jag har ingen koll på vilka som verkligen är snygga med dagens/mina ideal. Kanske en skönhetstävlibng för historiska personer är på sin plats?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dante sa ju att han ville åka tillbaka till år 1981 och döda min Pappa. Så rätt svar här kanske är "åka tillbaka i tiden och ligga med Ymirs mamma, så han får kalla mig pappa..."
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Dante sa ju att han ville åka tillbaka till år 1981 och döda min Pappa. Så rätt svar här kanske är "åka tillbaka i tiden och ligga med Ymirs mamma, så han får kalla mig pappa..."

Nej inte Ymirs mamma, det är så mycket folk där redan.
Öh, jag tar väl och säger Ching Shih eller något sådant.


Storuggla, eller den där som petade folk i ögat
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Elmrig said:
Ja, det har du rätt i. Ingen får ligga med någon vars existens inte kan bevisas!

Vänta nu, då blev det ju bara idag levande personer kvar...
Ja, alltså, Jesus som sådant finns det ju inte ens, utöver en bok som man vet är hittepå. Det är lite som att ta en Ken Fowlett roman och ligga med någon av karaktärerna i den liksom :gremwink:

Gengis Khans grav har man ju som hittat, tillskillnad från tidigare nämnda literära figur :gremwink:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,362
Location
Helsingborg
Ymir said:
Shajar al-Durr är en annan kandidat. Om man går från exotisk haremsslav till regerande drottning av Egypten bara måste man vara awesome (och sannolikt väldigt snygg dessutom). Det är typ kriminellt att Hollywood inte gjort nån film om Shajar al-Durr än...
Haseki Hürrem Sultan är väl en annan.

Annars så finns det bland kända kurtisaner en hel del intressanta personer.

Exempel:
Theodora, som blev kejsarinna av Konstantinopel. Känd för sin skönhet, intelligens och mod.

Fryne, grekisk hetär som blev så rik på sin skönet att hon erbjöd sig att finansiera återuppbyggnaden av Thebes stadsmur (om de gjorde en inskription på muren, "Nedriven av Alexander den store, återuppförda av Fryne Kurtisanen").

Det är dock banne mig svårt att klå Julie d'Aubigny
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Shajar al-Durr verkar vara en värdig kandidat. Och det hade kunnat bli en bra film.

Men folk gör inte så ofta film om personer de inte känner till. Om exempelvis Gustav Vasa hade varit en engelsk kung hade vi fått hundratals filmer om honom, vare sig vi ville eller inte. Men nu är han svensk, då blir det inte hollywood trots en bra "story" som borde vara lätt att göra film på, speciellt om man överdriver vissa saker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Arfert said:
Men folk gör inte så ofta film om personer de inte känner till. Om exempelvis Gustav Vasa hade varit en engelsk kung hade vi fått hundratals filmer om honom, vare sig vi ville eller inte. Men nu är han svensk, då blir det inte hollywood trots en bra "story" som borde vara lätt att göra film på, speciellt om man överdriver vissa saker.
Har vi inte nog av fånig, mytologiserad Vasaöverdrift i skolsystemet redan? =)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Arfert said:
Men folk gör inte så ofta film om personer de inte känner till. Om exempelvis Gustav Vasa hade varit en engelsk kung hade vi fått hundratals filmer om honom, vare sig vi ville eller inte. Men nu är han svensk, då blir det inte hollywood trots en bra "story" som borde vara lätt att göra film på, speciellt om man överdriver vissa saker.
Har vi inte nog av fånig, mytologiserad Vasaöverdrift i skolsystemet redan? =)
Det jag minns av historian i skolan var att man jämförde Vasa med en lite sämre Bush.... Liksom, att allt han gjorde var i princip bara tack vare tur och om han hade fötts i dagens sverige så skulle han ha levt på socialbidrag (vilket jag minns en lärare säga, faktiskt..).


Så det beror väl på vart man fick gå i skola, antar jag..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ögonblicket du åker tillbaka i tiden och sprider dina moderna sjukdomar kommer det visa sig att dåtidens människor är resistenta mot dem, eftersom sjukdomarna är desamma som dina förfäder utsattes för - eftersom det var du som spred dem till förfäderna. Paradoxer jäääjj!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
levande personer räknas inte som historiska, och faller därmed utanför ämnet för denna tråd. Så fort någons föräldrar är döda är de fair game, dock.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,362
Location
Helsingborg
Fryne kan väl inte räknas som helt fel heller.
Enligt sägen så var hon modellen för statyn "Afrodite från Knidos"


(kopia)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, det finns fler koola kurtisaner/haremsdamer. Vi har tex Daji, som var så awesome att ett av tecknen i hennes namn, 妲, inte har någon annan betydelse än att referera till henne (vilket är extremt ovanligt i kinesiskan).

Och Cixi såklart.

Men liksom, i haremskulturer som Kina och de muslimska var det ganska standard att de få kvinnor som nådde makten gjorde det genom att klösa sig en väg upp genom blodiga haremsintriger. Shajar al-Durr och Hürrem Sultan var signifikanta för att de -dessutom- var icke-blåblodiga och av främmande etnicitet, och därmed började dessa intriger i en betydligt sämre position.
 
Top