Nekromanti klass skillnader och rollspel?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Attans![ot]

"Hupp, nä, vänta nu... Jag må ha en massa åsikter, men "smart" är ju precis vad jag inte är. Ingen är ju mer blåst än jag. Tror det var Quantalis som sammanfattade det så bra:

"Man måste profilera sig här på forumet. Krille vet mycket, Rising tycker mycket och själv snackar jag en massa skit", typ. Det var närmare sanningen."


Hur vet jag att du inte bara säger det för att vara snäll och vagga in mig i falsk säkerhet?

"Ta bara en sån sak som att jag ibland går på som en fanatisk väckelsepastor och vrålar om de amerikanska antikristar som bor på västkusten och lirar DnD och pudrar ansiktet med flottiga cheeseburgare och tittar på Sex in the city och lyssnar på Status Quo och de som gör citationstecken med händerna och äter banan offentligt och har små råtthundar som heter "fiffi" och de som gillar skärgården och inlines och att "parta" och de som har pipskägg och tror att de är roliga och de som... (babblar på som bara den)

Sånt skit slipper man ju läsa från dig. :^)"


Försök till vettiga åsikter och inlägg betackar jag mig för. Vad hade forumet varit utan några galna knäppskallar som lägger band på alla allvarstyngda diskussioner om det skrämmande med att gå på toaletten eller WotC planer på världsherravälde? En mycket tråkigare plats vill jag lova./images/icons/smile.gif
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Attans![ot]

Men om Rising är så fabulös; vad gör han då på forum.rollspel.nu? Jag tror att Rising snarare hör hemma minglandes på Spy Bar eller lunchande på Sturecompagniet alternativt sover bort sin jetlag på the Ritz med två, äsch, vi säger tre, supermodeller.

/Mats, borde göra vettiga saker som t.ex. skriva specialarbete eller läsa körkortsteori
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Attans![ot]

"Men om Rising är så fabulös; vad gör han då på forum.rollspel.nu? Jag tror att Rising snarare hör hemma minglandes på Spy Bar eller lunchande på Sturecompagniet alternativt sover bort sin jetlag på the Ritz med två, äsch, vi säger tre, supermodeller."

Vem vet, han kanske har tröttnat på alla villiga supermodeller(hoppas, hoppas) och vill bara ta det lungt ett slag. Eller så är det kanske en ny trend ibland de rika och berömda att logga in på vanliga människors hemsidor och hånskratta åt deras misslyckade liv./images/icons/smile.gif Vem vet vad de tänker och gör egentligen?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Risings hemlighet [OT,OF]

"Vem vet, han kanske har tröttnat på alla villiga supermodeller(hoppas, hoppas) och vill bara ta det lungt ett slag."

Det finns nog inga supermodeller i världen som kan uttrötta en på samma sätt som när man ska försöka övertyga Krille och Vindhand samtidigt om att vampire är ett skräckrollspel... :^)

"Eller så är det kanske en ny trend ibland de rika och berömda"

Ha ha! "rik"! Ha ha! "berömd"!

Bara om det räknas som "berömd" när folk frågar "Johan Rising? Är inte det han med håret som jämt ska åka kundvagn på fyllan?"

"att logga in på vanliga människors hemsidor och hånskratta åt deras misslyckade liv."

Vanliga människor? Kallar ni er själva vanliga människor? Folk som memorerar allting som en imaginär magiker vid namn Zot har gjort sedan tjugo år tillbaka, folk som på allvar bryr sig om var lungorna sitter på en kentaur och folk som tycker det är ett vettigt tidsfördriv att diskutera vilken tärning som gör ondast att trampa på, osv. Vem är vanlig på det här forumet? Jag älskar er galningar!

/Rising
som delar ut virtuella kramar till alla forumsdeltagare
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Risings hemlighet [OT,OF]

Bara om det räknas som "berömd" när folk frågar "Johan Rising? Är inte det han med håret som jämt ska åka kundvagn på fyllan?"

Men... e de DU? o_O


Storuggla, skojjar bara
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Attans![ot]

Jag vill inte ens tänka vad min profil är o_O


Jag skulle kunna tala om det för dig, men då skulle jag vara tvungen att döda dig!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Risings hemlighet [OT,OF]

Det finns nog inga supermodeller i världen som kan uttrötta en på samma sätt som när man ska försöka övertyga Krille och Vindhand samtidigt om att vampire är ett skräckrollspel... :^)

Whee, jag är bättre än en supermodell :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Nightowl blir politisk... (OT?)

Värt att betona är att detta alltså inte har ett jota med "intelligens" att göra (vad det nu är för något), utan med värderingar; vad är värdefullt att syssla med.



Det, i sin tur kan däremot ha viss inverkan på ens intellektuella förmåga. Hjärnan blir (som i BRP :gremsmile: bra på sådant man tränar den till.



En kultur som t.ex. värderar atletisk förmåga över allt annat och ser bildning och abstrakt tänkande som något kufiskt kommer säkerligen producera genomsnittligen mer mentalt begränsade individer än en annan kultur som värderar kunskap och problemlösningsförmåga. Bättre atleter däremot :)



(naturligtvis är exempelkulturerna ovan just exempel och representerar inte någon specifik "klasskultur")
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Attans![ot]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag vill inte ens tänka vad min profil är

<hr></blockquote>


Knäppgök, f'låt, -uggla./images/icons/smile.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
fOTsmärtor

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

diskutera vilken tärning som gör ondast att trampa på

<hr></blockquote>


Är det någon som överhuvud taget försökt debattera detta? Jag menar, det är ju fullständigt självklart att tetraedrar (vad de oinsatta kallar "te-fyror") har störst smärtpotential vid trampning. Man kan i och för sig diskutera smärtpotentialen vid andra metoder att utöva våld på spelare (en T100 gör nog ondare att få kastad på sig), men när det gäller fotsmärtor så är T4:an oöverträffad.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
OTOTOT

"Är det någon som överhuvud taget försökt debattera detta? "

Nej, men det lät bra i meningen. Frågan är bara vilken tärning som orsakat mig mest smärta genom åren. Du måste ju komma ihåg att T4:an används så sällan att den nästan aldrig ligger på golvet till att börja med. När man väl använder den rullar den också så dåligt att den sällan far ut över bordskanten. Dessutom förutsätter du att man har ett plant underlag att gå på hemma (som ett städat golv, till exempel). Hemma hos mig har man en mer ondulerad terräng i form av smutstvätt, pizzakartonger, serieskisser, pennor, böcker, ölburkar och visitkort jag använt till att göra mina egna kortspel med. När en T4 far ner där, då gräver den liksom ner sig med en spets neråt och så får man en platt och fin yta uppåt som blir utmärkt att vila delar av fotsulan mot.

Sedan ska man komma ihåg att om man trampar på en stor T20 så är det en stor risk för att man halkar och slår sig i andra delar än just foten. T4:an kanske inte är värst av plastbitarna ändå, när allt kommer kring.

/Rising
som inte har något vettigt att göra.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Bourdieu (OT)

Bourdieu, aah! Finns det något slappare än att läsa sociologi? /images/icons/smile.gif

Mr Pierre pratade om kulturell klass, ekonomisk klass och social klass vill jag minnas och rollspel är sannolikt knutet till kulturell klasstillhörighet. Läste bl a en bok som grundade sig på Bourdieus teorier och som handlade om svenska ungdomar i olika klassmiljöer, hur de och deras föräldrar såg på utbildning, fritidsintressen, relationer m m. Om rollspel stod enbart: ”rollspelare betraktas som effeminerade veklingar”...

Arcana
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
OnT

”Är det någon som överhuvud taget försökt debattera detta? "

”Nej, men det lät bra i meningen. "

Jag har bestämt för mig att ämnet varit uppe förr, även om det inte var så mycket ”debatt” över det. Kan förresten avslöja att när man spelade med Staffan var det mer än T4:or som riskerade ens hälsa. Har själv blivit attackerad med ett kvastskaft i en rollspelslokal en gång av denne värsting! En polare berättar än idag om hur han trots användande av diverse fula knep alltid blev manglad till slut i brottningsmatcherna med Staffe. /images/icons/smile.gif

Gillade förresten krokodilen och de andra figurerna du ritat. Tycker du får ta och smälla ihop ett komplett barnspel snarast; jag lovar att köpa några ex och ge till kusiner och annat folk som behöver lite inskolning till Det Riktiga Livet. /images/icons/smile.gif

Arcana
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag menade tvärt om, få religiösa spelare. De religiösa brukar att ha problem med att acceptera alla som inte ingår i deras lilla klubb för inbördes beundran.

<hr></blockquote>



Det finns få religiösa överhuvudtaget i Sverige. Jag är tevksam till om det är mindre än 4% av rollspelare som är religiösa... I alla fall vet jag två som är det (jag+en till).

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

En intressant tanke jag kom på angående politisk inriktning är att jag inte tror att det finns några folkpartister som spelar rollspel. Kan inte tänka mig att de har tillräcklig fantasi...

<hr></blockquote>



Det finns inte många folkpartister överhuvudtaget. De är ett utdöende släkte.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Japp. Precis så är det. Dagens ungdom... Sparkar bara fotboll och annat sånt moraliskt förfall. De har inte ens insett att under 250km/h så kör man inte bil, man åker...

<hr></blockquote>



Jag har haft en Volvo 240 som lät konstigt om man åkte över 140 km/h, och farsans bil gjorde bara 187... Men visst är en Lambhorghini Diablo GTR drömmen.... Om jag låter bli att köpa rollspel i...... 480 år så har jag kanske råd med en.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Habitushierarki [OT]

"Sociologen Pierre Bourdieu blev berömd för att ha forskat i det här området; det är för mycket för att gå in på här, men en del av hans böcker kan ge mer handfasta upplysningar om det hela, om man kommer förbi snårskogen av jargong; Monsieur Bourdieu, fast han kommer från lantarbetarbakgrund, är ett utmärkt exempel på att man behöver ett visst språk, ett visst beteende - "habitus", som han själv kallar det - för att känna sig hemma i ett visst sammanhang."

Jag har hört "habitushierarki" vid ett antal tillfällen och då nickat instämmande som om jag visste vad de talade om. Det är alltså ett system där vissa beteenden, vissa kommunikationssätt och vissa kulturella bakgrunder; vissa "habitus", blir mer värda än andra?

Det är (tyvärr) ganska tydligt i rollspelsvärlden, inte minst på det här forumet. En sak som jag gillar med det här forumet är att det är en sådan bredd på användare, och där högutbildade akademiker kan möta fantasifulla påhittare utan att det finns någon uttalad statusskillnad. Den ene kan berätta i detalj om rättsväsendet i det feodala Japan, en annan kan ha hittat på ett häftigt monster som ser coolt ut i samurajdräkt. Tillsammans kan de skapa underverk.

Dock märker man stundtals att vissa grupper trycker ner andra på ett sätt som är lite tråkigt. När någon frågar "Vill ha hjälp med skräck spel" och får ett korthugget svar i stil med "www.skrivihop.nu", då visar rollspelshobbyn upp sina sämsta sidor i mina ögon.

Det är ju också det som många säger är problemet med internet överhuvudtaget. Gammal kan möta ung, män och kvinnor har samma utgångspunkt, om du är invandrare eller hemlös spelar ingen roll, alla bedöms enbart efter deras åsikt och sättet de framför sina åsikter på. Tyvärr så framstår vissa sätt att framföra åsikterna på som sämre än andra. Dyslektiker och andra med språkproblem kan bli de stora förlorarna i nätåldern.

Jag hoppas iaf att vi på rollspel.nu kommer vara en av de få utposter där denna utslagning syns så lite som möjligt.

/Rising
som inte vet vad han ville säga med det här inlägget.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Habitushierarki [OT]

När någon frågar "Vill ha hjälp med skräck spel" och får ett korthugget svar i stil med "www.skrivihop.nu", då visar rollspelshobbyn upp sina sämsta sidor i mina ögon.

Å andra sidan kan det vara en väntjänst att få folk att lära sig uttrycka sig på ett korrekt vis...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En intressant tanke jag kom på angående politisk inriktning är att jag inte tror att det finns några folkpartister som spelar rollspel. Kan inte tänka mig att de har tillräcklig fantasi..."

Anse dig motbevisad. Jag är folkpartist.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Habitushierarki [OT]

"Å andra sidan kan det vara en väntjänst att få folk att lära sig uttrycka sig på ett korrekt vis..."

Nej, folk vill alltid lära sig saker, men sällan bli undervisade. Ska man ägna sig åt folkbildning skall man göra det på andra sätt. Ett privat meddelande, kanske? Eller så kunde man ju nämna det inom parentes efter att man svarat på inlägget.

Här gick meddelandet om "skräckspel" ändå fram som det skulle, alltså var kommunikationen fungerande. Att komma med anmärkningar då är bara mästrande och dumt. Man ska inte behöva kunna föra sig med adekvat grammatik och oklanderlig stavning för att göra sin röst hörd och bli tagen på allvar.

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Besserwissrar finns överallt [NT]

Och då menar jag inte Rising denna gång ^_-


Storuggla, vet inget
 
Top