Nekromanti klass skillnader och rollspel?

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Män/kvinnor
Infödda svenskar/invandrare
Ålder (även om jag tror att den håller på att fixa sig själv)
Politisk inriktning (har en känsla av att rollspelare tenderar att ligga på kanterna, mest till vänster)
Religösa/ateister
Vapenfetishister/normala medborgare
Sportbilsägare/patrask (kunde inte låta bli)


Innan punkten med religion har jag inget att invända, men menar du att fler religiösa spelar än antalet ateister? Jag är skeptisk. Sverige dräller av ateister. Kanske det du menar, att ateisterna spelar mer, men sen har vi ju Västerås stift som verkar vara rena rollspelsverkstaden (nu kan det tänkas att jag blandar ihop saker och ting dock)... I det där stora landet västerut på kartan verkar dom riktigt religiösa ha seriösa problem med att acceptera rollspel... så där vet jag nog hur det är. Blev helt plötsligt nyfiken på svenska förhållanden. Är vi lika fördomsfulla som amerikanske religionsfanatikerna?

Vapenfetishister spelar säkert massor med rollspel. Jag är pacifist i verkliga livet och blodtöstade orchdräpare när jag spelar rollspel. Undrar vilken diagnos Piff&Puff skulle ge mig? Mentalt förvirrad?

Sportbilsägare/patrask (kunde inte låta bli)

Hmm, nog rätt många under körkortsålder som spelar rollspel.... och dom som har körkort har inte alltid en sportbil. Så då betyder det att en massa patrask spelar rollspel!/images/icons/shocked.gif Då vet jag inte om jag vill spela mer... /images/icons/smile.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ärs! Hade de hunnit före... [OT]

"Har du spelat det?"

Nej.

"Hur är det?"

Troligtvis som ett väldigt enkelt rollspel i stil med D&D adventure game och andra introrollspel från WotC och före dem TSR.

"Funkar det som gameboyspelet?"

Vet inte, jag vet på ett ungefär hur Game Boy-spelet fungerar men jag har inte brytt mig om att kolla upp det.

Se länken: http://family.go.com/entertain/toys/review/dony0201pokad_t_rev/dony0201pokad_t_rev.html

"Finns det att köpa i sverige?"

Inte min grej så jag har inte kollat.

"Hur mottogs det i USA?"

Kom i slutet av boomen så det lades väl ner relativt snabbt.

"Var kan jag hitta information?"

På länken ovan, sedan övriga internet.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ärs! Hade de hunnit före... [OT]

Enligt Stan! Browns hemsida (www.stannex.com - det var han som skrev Pokémon Jr. Adventure Game) så är Pokémonrollspelet världens bäst säljande rollspel. Jag vet i och för sig inte om han menar i absoluta tal eller om han menade i exemplar/tidsenhet - jag vet att Ryan Dancey nämnde något om det senare, att det hade sålt rent ohemult snabbt.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"huvudsakligen på de estetiska, tekniska och naturvetenskapliga linjerna "

Vi är två elare, en humanist o en tekniker...
Vi har två personer som är inhoppare då o då, de gick el o bygg.

Inte är det något fel på yrkeslinjerna, det råkar bara gå fler personer som är idioter där..:)
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Varför uppskattar man rollspel?

Kortspelen kan man ju definitivt köpa sig bra i, det är liksom hela poängen, men traditionella rollspel behöver absolut inte kosta så mycket. Det är dessutom bara spelledaren som får dra det tunga ekonomiska lasset.

För att man ska uppskatta rollspelandet behöver man nog:
* Fantasi, såklart, samt att tillåta sig själv att hänge sig åt fantasin och göra den verklig. Man behöver alltså ha lite barnasinne i behåll. Förmodligen den viktigaste egenskapen hos en rollspelare.
* Som en vidareutveckling på ovanstående punkt behöver man kunna ta rollen av en karaktär i en fiktiv värld och leva sig in i denna. Man behöver alltså en dos skådespelare i sig.
* Många spelledare (främst) lider också av ett genuint historie-intresse.
* En icke oansenlig mängd rollspelare är egentligen vapen-fetisichter (sp?). Rollspelet fungerar då bara som en fasad för att kunna få skjuta med så stora vapen som möjligt. En typiskt manlig åkomma. Fordonstoken är en variant på temat.
* Ett annat intresse måste nog vara viljan till historie-berättande, särskilt bland spelledare.
* Sedan finns det regelvrängarna som kan vara både statistiker samt kroniskt sjuka realistsimulanter, alltså man lider av strävan efter att skapa en simulering av verkligheten som är så realistisk som möjligt. Vad "realistisk" innebär kan variera.

Det finns säkert fler, man om man har 2 eller 3 av ovanstående drag så borde nog rollspel vara en passande hobby. Barnasinnet får nog anses vara ett grundkrav. Man måste komma över hela tanken på att rollspel ska vara "fjantigt", "barnsligt" eller för den delen "nördigt".

Människor med sådana drag borde finnas i de flesta samhällsgrupper (ogillar det självömkande ordet "klass" men det är en annan diskussion), men man spelar av olika anledningar beroende på ens bakgrund.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Innan punkten med religion har jag inget att invända, men menar du att fler religiösa spelar än antalet ateister? Jag är skeptisk. Sverige dräller av ateister. Kanske det du menar, att ateisterna spelar mer, men sen har vi ju Västerås stift som verkar vara rena rollspelsverkstaden (nu kan det tänkas att jag blandar ihop saker och ting dock)... I det där stora landet västerut på kartan verkar dom riktigt religiösa ha seriösa problem med att acceptera rollspel... så där vet jag nog hur det är. Blev helt plötsligt nyfiken på svenska förhållanden. Är vi lika fördomsfulla som amerikanske religionsfanatikerna?

<hr></blockquote>



Jag menade tvärt om, få religiösa spelare. De religiösa brukar att ha problem med att acceptera alla som inte ingår i deras lilla klubb för inbördes beundran.

En intressant tanke jag kom på angående politisk inriktning är att jag inte tror att det finns några folkpartister som spelar rollspel. Kan inte tänka mig att de har tillräcklig fantasi...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hmm, nog rätt många under körkortsålder som spelar rollspel.... och dom som har körkort har inte alltid en sportbil. Så då betyder det att en massa patrask spelar rollspel! Då vet jag inte om jag vill spela mer...

<hr></blockquote>



Japp. Precis så är det. Dagens ungdom... Sparkar bara fotboll och annat sånt moraliskt förfall. De har inte ens insett att under 250km/h så kör man inte bil, man åker...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det gäller min spelgrupp också (finnar, polacker, syrianer, värmlänningar, you name it =) ). Men faktum är att jag inte ser någon röd tråd alls mellan de rollspelare jag träffat. Kanske de som hänger på forum, eller konvent eller de som lägger en massa pengar på rollspel och har det som huvudhobby i majoritet har välutbildade föräldrar, men inte i allmänhet. Jag känner inte en enda rollspelare med den bakgrunden (och jag känner i alla fall ett tiotal).

Jag tror snarare på att det är ungefär samma procentsats som i resten av befolkningen. Alltså att majoriteten är typisk svensk medelklass.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Litet förtydligande

Observera att jag inte menar att förolämpa någon person som går eller har gått en yrkesinriktad linje. Uppfattningen som jag presenterade, att akademisk bakgrund är vanligare hos rollspelare än arbetarbakgrund, har inte någon värdering i sig. Jag menar inte att någon bakgrund ska vara bättre än andra.

Utan en rejäl undersökning i frågan så är det nog dessvärre omöjligt att få en objektiv syn på vilken bakgrund som är dominerande. I så fall utgår man naturligtvis från den egna rollspelarkretsens bakgrund.

Jag har försökt vara objektiv och dra från de erfarenheter jag har fått genom elva års konventande och nio års kontakt med rollspelande kunder, det senare i egenskap av rollspelskonstruktör. Statistik är också ett rätt lurigt ämne: så fort någon säger att X är i majoritet jämfört med Y så uppfattas det allt för ofta som att det enbart finns X och inga Y. Så är dock inte fallet: även om X utgör 51% och därmed är i majoritet så ska man komma ihåg att Y mycket väl kan utgöra en tämligen stor del av kakan (upp till 49% i det här fallet).

Sammantaget är det alltså så att jag har fått en uppfattning att akademisk bakgrund är dominerande genom att samtala med konventsbesökare och kunder under ungefär tio år. Det säger dock ingenting om hur stor andelen rollspelare med arbetarbakgrund är - den kan mycket väl vara 49% för allt vad jag vet - och det säger definitivt ingenting om validiteten i den här uppfattningen. Jag tror dock att uppfattningen stämmer, men det är jag det.

Jag kommer nog att ta kontakt med en kasse konvent för att se om jag kan genomföra en ordentlig undersökning om saken.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Litet förtydligande

Problemet med en sådan undersökning är att varken Sverokmedlemmar eller konventsbesökare behöver vara typiska rollspelare. Jag är den enda rollspelare jag känner som varit på konvent, t.ex (och jag har bara varit på Stockcon en gång) och bara ett fåtal har varit med i en Sverokansluten förening. Man kan nog inte ens dra korrekta slutsatser genom att hänga i en rollspelbutik och kolla.

Jag tror i alla fall att den genomsnittlige rollspelaren är en genomsnittlig svensk.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Litet förtydligande

"Problemet med en sådan undersökning är att varken Sverokmedlemmar eller konventsbesökare behöver vara typiska rollspelare."

Naturligtvis inte, och urvalet i populationen ställer alltid till problem när det gäller statistik. Men jag kan faktiskt inte komma på något annat sätt att få tillgång till en tillräckligt stor population. Codex skulle kanske kunna vara en möjlighet, men det är nog det enda.

"Jag är den enda rollspelare jag känner som varit på konvent, t.ex (och jag har bara varit på Stockcon en gång) och bara ett fåtal har varit med i en Sverokansluten förening."

Då utgår du återigen från din lokala bekantskapskrets, och då är populationen alldeles för liten för att man ska kunna dra några slutsatser.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Litet förtydligande

Jo, jag utgår från min lokala bekantskapskrets (då talar vi inte om vänner, utan bekanta) då den är min enda referens och är medveten om att man inte kan dra några slutsatser om rollspelare utifrån den lilla grupp rollspelare jag träffat på. Men:

I min bekantskapskrets (som visat sig innehålla långt fler rollspelare än jag trodde, jag har inte mött dem genom den hobbyn utan upptäckt det i efterhand) saknas helt Sverokanslutna och konventsbesökare och, jag är den enda (av närmare 15-20 personer) som överhuvudtaget köpt rollspelsprodukter sen 95.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en liten unik grupp som saknar motsvarighet i Sverige. Jag vågar t.o.m. anta att det finns många sådana, och de kommer inte synas överhuvudtaget i statistik från konvent, Sverok, rollspel.nu eller ens spelbutiker.

Jag kan faktiskt köpa att procentsatsen akademiker är rätt stor bland de rollspelare man hittar på Konvent, rollspel.nu eller i butiker. Detsamma gäller regelrätta kebabsvettsnördar också (hänvisar till lukten nere på Absolut spel, isch!) och är en rätt stor anledning till att jag inte åker på konvent.

Just därför tror jag inte att en sådan undersökning kan ge en särskilt rättvis bild av rollspelare i Sverige.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Litet förtydligande

"Jag kommer nog att ta kontakt med en kasse konvent för att se om jag kan genomföra en ordentlig undersökning om saken. "

statestik är jäkla skoj var delvis därför jag startade den här tråden, om du genomför en sådan undersökning skulle du kunna dra lite data till mig på min emjäll? jmtlarsson@hem.passagen.se ?

tackar

betänk dock att alla som kommer i från de lägra klasserna kanske inte har råd att åka på konventen så du kan få en överrepresentation av folk med akademisk bakgrund :gremsmile: *hostar oskyldigt*
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Litet förtydligande

Jag tror i alla fall att den genomsnittlige rollspelaren är en genomsnittlig svensk.

Gillar dansband, har hötorgslandskap på väggen, följer dokusåpor... (-:

--
Åke
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Litet förtydligande

Just därför tror jag inte att en sådan undersökning kan ge en särskilt rättvis bild av rollspelare i Sverige.

Tja, som Mark Twain sa: "Det finns tre sorters lögn. Lögn, förbannad lögn och statistik"
/images/icons/smile.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Så här funkar pokemonrollspelet [OT]

Jag läste lite om det och förstod att det var samma spel som jag hittat en demo ur i en kortspelstidning. Det är alltså ett sorts familjerollspel (det första i sitt slag?) där en förälder antas ta på sig rollen som spelledare och barnen får iklä sig rollerna som pokemonuppfödare.

En intressant detalj är att ordet "rollspel" aldrig någonsin nämns i reglerna. Dels beror det på att spelet till sin mekanik är ganska hårt bundet och har fler liknelser med vanliga brädspel, men dels beror det också på ett par oerhört finurliga effekter som även borde tilltala en del erfarna rollspelare. Mer om det senare...

Barnen får alltså ett par pokemon att spela med, dessa representeras av ett gäng stora kort som ser ut som de bilder som Ash får upp i sin Pokedex. Djuret visas upp på bild, en del info om djuret tillkommer och på vardera sidor av kortet presenteras en attack som djuret bemästrar. Varje attack har en träffchans, en skada och (ibland) en liten effekt. Förvänta er inga avancerade grejer dock; på sin höjd kan en attacks specialförmåga vara att man får singla slant och attackera en gång till eller att man gör lite extra i skada. Detta begränsar monsternas mångsidighet rätt mycket, och det känns nog inte som en besvikelse att alla 150 pokemon från de första spelen inte är med.

Eftersom det saknas både element på skadan såsom statuseffekter så finns det heller inte någon egentlig spelstrategi. Vi pokemaniacs som älskar att prata i timmar om optimala pokemonuppställningar och -förmågor blir förstås oerhört nedslagna av detta. Kan en Pikachu vinna över en Onix? Hur kunde en Machop spöa min Gengar? Kan jag inte skapa en VampyrEggsecutor? Inte döda Dragoniter med Mirrormoves?

I stort sett finns det bara fyra sorters pokemon; "tåliga men harmlösa", "små men bitska", "klumpiga men livsfarliga" och "träffsäkra men klena". Dessa kan förvisso varieras i kvalitet, men jag tycker ändå att det ger för lite variation. Man borde ha kunnat få fram ett spelsystem som varit lätt att lära sig utan att för den skull sakna alla möjligheter till taktik.

Rollspelsdelen är däremot intressantare. Man har förstått att spelledaren (föräldern) inte kan något om pokemons eller om pokemon-världen (och att de kanske inte bryr sig heller) så i många lägen i äventyren får spelledaren fråga spelarna själva om vad som ska hända i äventyret. "Ni tar in era sårade pokemons till sjukcentralen. Vad händer där?" osv. Barnen har ju koll på vad som kan hända i världen, låt dem styra spelet!

Det här är intressant. Speltillverkarna har nog tänkt att detta ska hjälpa barn att använda sin egen fantasi (samt att låta föräldrarna slippa göra det) men för oss erfarna rollspelare är det ju ett radikalt grepp för att minska spelledarens kontroll över spelupplevelsen. Tänk om en spelledare i DoD skulle säga "Ni börjar på värdshuset Gråtande Grisen. Vad händer?"

En kobold skulle låta ett par småskurkar börja bråka med värdshusvärden, en prestationslysten galning skulle skapa en rik köpman med ett äventyrsförslag åt rollpersonerna och jag skulle skapa ett par partylystna alvjungfrur och två glada drakoniter och sedan be dem alla hänga med på en vild krogrunda.

Det var ju rätt häftigt.

Annars hade man mest ett gäng äventyrsförslag i regelboken som alla var av oerhört korthuggen karaktär. Typ "Ni kommer fram till en bonde vars Slowbro fastnat under ett nedfallet träd. Vill ni hjälpa bonden att få upp Slowbron så måste ni slå sönder trädstammen (50 HP) med valfri pokemon. Klarar spelarna det på fem rundor eller färre så belönar bonden dem med 10 Pokepengar." Eller något i den stilen.

Jag gillade konceptet men tyckte att själva striderna borde vara mer taktiska. Mitt pokemonrollspel var mycket seriösare...

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Glöm inte...

"Gillar dansband, har hötorgslandskap på väggen, följer dokusåpor... (-:"

Spelar Bingolotto, röstar på socialdemokraterna och snusar/röker. (-;
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Så här funkar pokemonrollspelet [OT]

och jag skulle skapa ett par partylystna alvjungfrur och två glada drakoniter och sedan be dem alla hänga med på en vild krogrunda.

Jag visste det! Jag satt och läste hela inlägget och bara väntade på att krogen skulle dyka upp någon gång, och sen poppade den upp helt oannonserat mot slutet. Brödrosten, släng dig i väggen.

Nåja.
Finns det moduler man köper till då? Så att man kan ha Snorlax till exempel, eller Psyduck? Eller måste man sitta still med sina degklumpsanimationer och vara nöjd?


Storuggla, har nu uttömt sina Pokemonianska kunskaper
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rising försöker sig på lite OT med ugglan...

"Jag visste det! Jag satt och läste hela inlägget och bara väntade på att krogen skulle dyka upp någon gång, och sen poppade den upp helt oannonserat mot slutet."

Ha haa! Rising dyker alltid upp oannonserad på krogen!

"Finns det moduler man köper till då? Så att man kan ha Snorlax till exempel, eller Psyduck? Eller måste man sitta still med sina degklumpsanimationer och vara nöjd?"

Tror att båda är med från början. Alla söta och välkända pokemon är säkert med från start. Förvänta dig ingen Taurus, Omanyte eller Mr.Mime dock. Den där jävla Jynx är med största säkerhet heller inte med.

Förresten; att prata om pokemonrollspel får mig att tänka på det spel jag gjorde med egenpåhittade monster. Här kommer en bild på några favvo-monster jag scannade in:



/Rising
 
Top