Nekromanti klass skillnader och rollspel?

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
hmms satt och spånade innan jobbet idag, funderade lite på huruvida rollspel har gått och blivit en klass sak? Warhammer prylen var på sitt sätt en början på den. Dvs. ett prakt exempel torde vara att det är som nu, då bättre trupper kostar mera, varesig de är större bättre svårare att gjuta eller innehåller mera tenn. Har priserna nått en nivå då snottlings och folk med en svagare ekonomi inte kan underhålla sig med rollspel?

Alla dess kortspel har nog förvärrat situationen, även om vanliga rollspel är dyra så kan det nog inte jämföras med Magic star trek etc som kostar ofantliga summor om man ska bli framgångsrik på dessa...

Tja intressant ämne eller bara spam? /images/icons/king.gif

nu ska jag gå och tahand om min hand som jag ser har börjat bloda ner tangentbordet, dock inte lika mycket som en polare som spelade snappshockey och hamnade i fylleslaggsmål :)

"Förövrigt anser jag att alla sporter bör förstöras"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"hmms satt och spånade innan jobbet idag, funderade lite på huruvida rollspel har gått och blivit en klass sak?"

Nja. Det är inte på grund av Warhammer (figurslag är inte rollspel) eller Magic (kortspel är inte heller rollspel), utan snarare på grund av den "intellektuella touchen" på hobbyn.

En ganska stor del av rollspelare (har jag fått för mig) har akademisk bakgrund: föräldrarna är välutbildade och fostrar en liknande anda hos barnen. Det behövs en... tja, inte intelligens, men ett intresse för böcker och för kreativt skapande för att spela rollspel, och man hittar sällan detta hos hippa inneungar som bara är ute efter nästa fredagsfylla, senaste modekläderna och så många skjut som möjligt.

När man kommer upp i åldern så blir denna klassegregering ännu tydligare. Man hittar rollspelare huvudsakligen på de estetiska, tekniska och naturvetenskapliga linjerna (har jag återigen fått för mig), och inte så mycket på yrkeslinjerna. Och det är enligt ett antal riktiga undersökningar vanligare med esteter/naturvetare/tekniker och högskolestuderande i familjer med akademisk bakgrund än i arbetarfamiljer.

Vad gäller "riktiga rollspel" (dvs inte figurslag enligt Warhammer eller kortspel enligt Magic) så krävs det faktiskt inte så mycket ekonomiska resurser, i alla fall om man inte spelar White Wolf-spelen eller D&D3. Du kan få ett schysst rollspel för 300 spänn, och det klarar av att roa halvdussinet folk i ett år eller så. Inte heller behöver man skaffa fler prylar till sitt rollspel för att bli bättre.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Mja...

"En ganska stor del av rollspelare (har jag fått för mig) har akademisk bakgrund: föräldrarna är välutbildade och fostrar en liknande anda hos barnen."

- Jag upplever det som ganska jämnt. Fast det varierar nog områdesvis. Det är kanske en skillnad mellan norr och söder?

"Det behövs en... tja, inte intelligens, men ett intresse för böcker och för kreativt skapande för att spela rollspel, och man hittar sällan detta hos hippa inneungar som bara är ute efter nästa fredagsfylla, senaste modekläderna och så många skjut som möjligt."

- Där kan jag hålla med. Och därför är inte särskilt många rollspelare "hippa inneungar".

"Man hittar rollspelare huvudsakligen på de estetiska, tekniska och naturvetenskapliga linjerna (har jag återigen fått för mig), och inte så mycket på yrkeslinjerna."

- Återigen är jag av en annan uppfattning; även här känner jag en hel del som gått yrkeslinjer och ytterligare en mängd Sammare. Men visst är "stereotypen" närvarande ändå.

Nån annan som stött på "outsider-stereotypen" i rollspelsvärlden? Jag tycker att den dyker upp stup i kvarten...

{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Jo jag inser att Warhammer och Magic inte är rollspel, men dom riktar sig fortfarande mer eller mindre mot samma grupp av individer. Och bara det faktum att dom har satt en sådan hög prisnivå kan nog skrämma iväg många aspiranter då, warhammer och magic nog nu är ett av de första kontakter med spelvärlden(våran typ av spelvärld) som dessa kommer i kontakt med.


Jo man kan få ett ok rollspel för 300 spänn, men sedan har ju även rollspelen nu fastnat i den hära uppgraderings härvan, Ad&d är ju ett praktexempel nu, då man total bytt system, och ´reviderat lite i sina böcker ändrat om dom och släppt ut nya verisioner av dessa, som i allt förutom system är samma som föregående verisioner. Ex Thiefs handbook, finns ju i 2 nu, den gamla som jag har och den nya skräp snottling varianten.

Skaparna av drakar och demoner har ju varit flitiga användare av det här konceptet, hur många varianter av DoD finns det nu? drakar och demoner, drakar och demoner expert, nya drakar och demoner, drakar och demoner chronopia? Sen har man ett antal krigarens handböcker etc också...

Då kan man ju tänka sig visst man klarar ju sig på den gamla första verisionen man köpte utan suppliment, men om det vore så varför envisas dom med att släppa ut nya exemplar?
Jag tror det är för att människorna i grund och botten är samlare :gremlaugh: man vill ju ha det senaste...
Så då får stackars snottlings punga ut dyra pengar för att hänga med. Och 300 spänn är nog inte så lite pengar om man är 14 år och lever på det morsan ger i vecko peng.

På någotvis har jag fått för mig att det priset kan hindra det nya flödet av spelare/spelledare då som du säger, föräldrarna är välutbildade och fostrar en liknande anda hos barnen. (Välutbildad brukar byta stålar :gremsmile: ) Jag tvivlar på att folk från den högre klassen är mer kreativ än de från mellan och låg-klassen. Dock kan jag tänka mig att ekonomin kan sätta hinder, vilket är synd.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Tja strängt taget så är ju inte figurspel och kortspel rollspel. Men för att lösa den kostnadsfrågan så spelar man endast döda(denlagda) kortspel (boosters för 10 spänn och ingen risk för expansioner som måste köpas) och figurspel man gör själv ("Va? Har du hela FYRA figurer i ditt lag?").
/images/icons/smile.gif

LL - tycker oxå hobbyn är lite väl dyr
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag tror (som andra också har sagt) att det inte i första hand är en fråga om pengar utan snarare om bakgrund.

Rollspel kräver en förmåga att hantera en viss abstraktionsnivå, plus att en känsla för matematik underlättar. Detta är något som vi akademiker har i ryggraden.

Det finns flera andra intressanta oproportinerligheter när det gäller rollspelare/icke rollspelare:

Män/kvinnor
Infödda svenskar/invandrare
Ålder (även om jag tror att den håller på att fixa sig själv)
Politisk inriktning (har en känsla av att rollspelare tenderar att ligga på kanterna, mest till vänster)
Religösa/ateister
Vapenfetishister/normala medborgare
Sportbilsägare/patrask (kunde inte låta bli)

Vågar inte fortsätta listan, den blir för löjlig då.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

nu ska jag gå och tahand om min hand som jag ser har börjat bloda ner tangentbordet, dock inte lika mycket som en polare som spelade snappshockey och hamnade i fylleslaggsmål

<hr></blockquote>



Fylleslagsmål är väl att ta i, dessutom så är det inte det eller hur mycket jag rispade händerna som räknas. Det som räknas är att jag vann!!!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Förövrigt anser jag att alla sporter bör förstöras"

<hr></blockquote>



Hålle med, förutom då det gäller motorsport. Motorsport är bra. Motorsport förstör miljön. Motorsport är vår allierade i den eviga kampen mellan människan och naturen. Vi kan inte låta naturen vinna på walkover nu när vi är så nära att vinna!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
och man hittar sällan detta hos hippa inneungar som bara är ute efter nästa fredagsfylla, senaste modekläderna och så många skjut som möjligt.

Mjo, men vi hinner ju spela på söndagarna, mellan gymmet och "No Stress" =)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
"Jo man kan få ett ok rollspel för 300 spänn, men sedan har ju även rollspelen nu fastnat i den hära uppgraderings härvan, Ad&d är ju ett praktexempel nu, då man total bytt system, och ´reviderat lite i sina böcker ändrat om dom och släppt ut nya verisioner av dessa, som i allt förutom system är samma som föregående verisioner. Ex Thiefs handbook, finns ju i 2 nu, den gamla som jag har och den nya skräp snottling varianten."

Jag vet inte om jag tycker det är speciellt rättvist att jämföra AD&D, med exempelvis Warhammer. Detr var trots allt 12 år mellan de olika utgåvorna, och det är bra mycket längre än de flesta andra rollspel tar på sig att uppgradera, och mycket mycket längre än Warhammer och Magic tar på sig att uppgradera. Dessutom så är det ingen som tvingar en att uppgradera, eller att köpa nytt vare sig det är rollspel, kortspel, eller figurspel. Med sin egen fantasi och valfritt rollspel kan man roa sig livet ut.

Jag tror det ligger närmare Krilles förklaring än din, jag har inte sett nån gå in i en spelbutik, titta sig omkring för att sen säga, nä rollspel har vi inte råd med och gott där ifrån. Då tror jag kamratskapskretsintressen och familjen i sig har mer inflytande än det rent ekonomiska.

Jag känner heller ingen som börjat med figurspel och kortspel och sen blivit rollspelare, utan det har alltid varit rollspel först. Det är möjligt att det har ändrats dä korten och figurspelen nu verkar större än rollspelandet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kort (ordvits) inflikning [OT]

"jag har inte sett nån gå in i en spelbutik, titta sig omkring för att sen säga, nä rollspel har vi inte råd med och gott där ifrån."

Nä. Det har du rätt i. Rollspel är nog en av de billigaste hobbies som finns, faktiskt. Visst kan man kosta på sig extraböcker och krimskrams, men det gör en ju inte bättre. Jämfört med golf eller modellflyg så framstår rollspel som en löjligt billig hobby.

"Jag känner heller ingen som börjat med figurspel och kortspel och sen blivit rollspelare, utan det har alltid varit rollspel först. Det är möjligt att det har ändrats dä korten och figurspelen nu verkar större än rollspelandet."

O ja. Jösses vad vi värvade rollspelare när magic började sprida sig på skolgårdarna i vår förening. Det var något av det bästa som kunde hända för hobbyn, och jag tror att magicvågen spelade en viktig roll i "rollspelsdebatten" för ungefär en fem år sedan, hade det inte varit för magic hade det inte varit ett lika hett ämne. Dock kunde ju alla som varit inne i Sturegallerian se hur hela stället var ockuperat av galna ungdomar som såg ut som atoger och bytte sina kort med varandra. "Vilka är det där?" frågade folk. "Rollspelare" sades det.

Nå, magic hjälpte rollspelshobbyn rejält. Iaf i Strängnäs, där vi hade vett att anstränga oss att värva folk till vår förening. Tyvärr tror jag inte pokemonvågen var till lika stor hjälp.

/Rising
som hoppas att "Sagan om Ringen-vågen" kommer vitalisera rollspelshobbyn på nytt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Re: Kort (ordvits) inflikning [OT]

Tyvärr tror jag inte pokemonvågen var till lika stor hjälp.

Förmodligen därför att Pokemon riktade sig till en mycket yngre publik än Magic. Så pass ung att rollspel förmodligen var för avancerat ännu.


-m
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pokemon och ensamma vargen [OT]

Förmodligen därför att Pokemon riktade sig till en mycket yngre publik än Magic. Så pass ung att rollspel förmodligen var för avancerat ännu.

Jag tänkte först nicka och hålla med, men så kom jag på att jag själv började med rollspel som åttaåring. Jag var inte ens en särskilt skärpt unge, så varför kan jag påstå att ungar idag skulle ha det svårare med rollspel än vad jag själv hade?

På min tid började många med rollspel genom Ensamma Vargen och Drakborgen. De är på många sätt lättare spel än pokemon, och även om pokemonkortspelet kanske inte ser ut att ha mycket med rollspel att göra, så ska man ju komma ihåg att gameboyspelet ju borde vara en suverän plantskola för unga rollspelare. Iaf sådana som gillar levels och att man blir bättre och bättre ju mer man spelar, för det är ju precis vad pokemondjuren gör. De har experiencepoints, olika förmågor och de kan tränas upp på olika sätt. Precis som rollpersonerna i DnD.

Nej, jag tror att rollspelarna helt enkelt missade att få in pokemonlirarna i hobbyn. De kunde ju hålla pokemonturneringar i sina lokaler eller lliknande och försöka värva folk, vad vet jag? Varför gjorde ingen ett pokemonrollspel? (funderar på att renskriva det jag konstruerade på skoj)

Man behöver inte vara gammal eller påläst för att begripa sig på rollspel. Lite inlevelse och lite fantasi bara, sen är det bara att tuta och köra.

/Rising
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
"Man hittar rollspelare huvudsakligen på de estetiska, tekniska och naturvetenskapliga linjerna (har jag återigen fått för mig), och inte så mycket på yrkeslinjerna."

Jag går på el. Två i spelgruppen går på fordon. Två går fortfarande bara i sexan. En kompis till mig som också spelar rollspel, dock inte med oss, ska gå energi.

Så visst finns det rollspelare som går yrkesprogram.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så visst finns det rollspelare som går yrkesprogram."

...vilket är orsaken till att jag skrev "huvudsakligen".
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Pokemon och ensamma vargen [OT]

"Varför gjorde ingen ett pokemonrollspel? (funderar på att renskriva det jag konstruerade på skoj)"

Du menar förutom WotC som också gjorde kortspelet?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ärs! Hade de hunnit före... [OT]

Ojdå. Jag trodde inte det fanns något pokemonrollspel. Borde förstått att det fanns. Har du spelat det? Hur är det? Funkar det som gameboyspelet? (det vet kanske inte du) Finns det att köpa i sverige? Hur mottogs det i USA? Var kan jag hitta information?

/Rizzo
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det där hr du rätt i. Majoriteten av de jag spelar och har spelat med har antingen gått en yrkesutbildning, eller ingen alls! Det är bara jag och en till som fortfarande pluggar. Och jag går en KY (Kvalificerad Yrkesutbildning) nu.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Re: Pokemon och ensamma vargen [OT]

Man behöver inte vara gammal eller påläst för att begripa sig på rollspel. Lite inlevelse och lite fantasi bara, sen är det bara att tuta och köra.

Nästan. Det kräver att man kan förstå reglerna.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Herre gyd, det är ju ingen som påstår att det inte finns rollspelare som går yrkeslinjer på gymnasiet. Det som sägs är ju att majoriteten av rollspelare förmodligen inte gör det.

Jag menar, i min spelgrupp är majoriteten av spelarna andra generationens invandrare, men jag har inga illusioner om att invandrare skulle utgöra en övervägande del av sveriges rollspelarpopulation.
 
Top