Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 2

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Fast jag förstår verkligen inte varför du misstänker mig att vara dansgolvsulven @Anthrox ? Vad i mitt spel i R1 var ulvigt? Och hur kan klädseln sticka ut - det är klart att det är nästan parodiskt tematiskt med blåställ till en bilmekaniker men det är ju inte jag som valt outfiten?

Jag tyckte att den självklara ulven av oss som var kvar på dansgolvet var @Basenanji - givet spelet R1. Men att du låser dig till mig så hårt i R2 utan några starka argument gör mig mer och mer skeptisk till din bybostatus.
Kanske är jag hemmablind på Basse, men jag tycker han spelar mycket grönare än du. Och då behöver jag inte hitta något rött på dig, eftersom det bara är du kvar i dansbandstrion. Men ska göra ett gräv på Basse och se varför han framstår så grön för mig.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Nu börjar det förresten bli hög tid att bestämma något om hur vi placerar oss. @Anthrox förslag från tidigare i tråden känns som ett bra sätt att få ut maximal information.



Danserna går ju att ändra, men jag skickar in min dans med @Brynolf till spelledaren nu så den ligger om inget bättre förslag kommer upp.
Jag sa igår att jag kan placera mig i baren och tänker göra så om ingen annan knäcker en bättre plan.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,712
Location
Oktoberlandet
En fundering på var Ulvarna kan tänkas stå 1 eller 2 vid baren eller på dansgolvet fick mig att gå och titta på röstnigsställningen slutet R1.
När jag tittar så fick jag en tanke att 2 ulvar inte BÅDA skulle våga vara först i ett drev å trycka på.
Rätt ok trolig tes va👍

Om det är en ok tes så ser vi att Anthrox och Rasmus inte BÅDA bör vara ulvar i detta spel.
Att Basse och BB7 inte BÅDA är ulvar vet vi och stärker min tes.

Så om vi nu får färg på en av dessa som röd så borde den andra av dessa vara grön👍

Tittar vi på röstläget nu:
Röst
  • Andersson 3st
    Anthrox (2), Basenanji (18), Hägerstrand (113)
  • Anthrox 2st
    Vimes (3), Brynolf (16)
  • Basenanji 2st
    Sidd (5), Andersson (42)

Ja ni ser själva att:
- BÅDE Anth och Basse bör inte vara röda
- BÅDE Vimes och Brynolf bör inte vara röda
- BÅDE Sidd och Andersson bör inte vara röda

Kommentar till röstlägesanalysen:
- R1 stod inget på spel för ulvarna så de kunde välja rätt slappt men ville nog inte vara 3 på samma
- R2 står (får vi anta för annars så är vi körda) en ulvkompis på spel
-R2 vill de nog inte ännu avslöja sig för mycket genom att ligga 2 Ulvar på samma här och nu MEN de kommer förstås göra allt för att till slut ändå hamna i drevvinst på en grön
-R2 vi riskerar nog få se en ulvsnajp i slutet av R2
-R3 vi har nog snajpkalas direkt i början (OBS @Waterhouse PMa bara mig exakt starttid för R3😉)

Vad drar ni för slutsattser av detta som kan gynna byn🙏
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
En fundering på var Ulvarna kan tänkas stå 1 eller 2 vid baren eller på dansgolvet fick mig att gå och titta på röstnigsställningen slutet R1.
När jag tittar så fick jag en tanke att 2 ulvar inte BÅDA skulle våga vara först i ett drev å trycka på.
Rätt ok trolig tes va👍

Om det är en ok tes så ser vi att Anthrox och Rasmus inte BÅDA bör vara ulvar i detta spel.
Att Basse och BB7 inte BÅDA är ulvar vet vi och stärker min tes.

Så om vi nu får färg på en av dessa som röd så borde den andra av dessa vara grön👍

Tittar vi på röstläget nu:
Röst
  • Andersson 3st
    Anthrox (2), Basenanji (18), Hägerstrand (113)
  • Anthrox 2st
    Vimes (3), Brynolf (16)
  • Basenanji 2st
    Sidd (5), Andersson (42)

Ja ni ser själva att:
- BÅDE Anth och Basse bör inte vara röda
- BÅDE Vimes och Brynolf bör inte vara röda
- BÅDE Sidd och Andersson bör inte vara röda

Kommentar till röstlägesanalysen:
- R1 stod inget på spel för ulvarna så de kunde välja rätt slappt men ville nog inte vara 3 på samma
- R2 står (får vi anta för annars så är vi körda) en ulvkompis på spel
-R2 vill de nog inte ännu avslöja sig för mycket genom att ligga 2 Ulvar på samma här och nu MEN de kommer förstås göra allt för att till slut ändå hamna i drevvinst på en grön
-R2 vi riskerar nog få se en ulvsnajp i slutet av R2
-R3 vi har nog snajpkalas direkt i början (OBS @Waterhouse PMa bara mig exakt starttid för R3😉)

Vad drar ni för slutsattser av detta som kan gynna byn🙏
Som sagt, ibland blixtrar han till Sidden :)
En poängtering till röstläget:
Rasmus har inte röstat.
Andersson är tvåa i sitt drev.
Brynolf är tvåa i sitt drev.
Låter mer och mer som en ulvtrio där.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Jag är verkligen ingen stor regelmekanik-analytiker, det håller jag med om. Men i övrigt har jag gjort det jag kan!
Helt ok. Men du kan göra nytta i andra ändar ändå.

Vilka misstänker du och varför?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Tycker röstläget i R1 såg rätt in line med de tre med.
Både Andersson och Brynolf markerar mot Rasmus hyfsat tidigt i rundan, men Brynolf byter ganska omgående till en omotiverad röst på Vimes och mer eller mindre dödar drevet på Rasmus i och med det. Och Andersson ligger som sagt kvar på Rasmus, men som Vimes påpekat gör ingenting för att det drevet ska få fart igen. Istället befäster Rasmus och Brynolf drevet mot Fjodde, så att det står mellan Fjodde och Sidd. Och slutligen flyttar även Andersson till Fjodde.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,434
4,5h kvar av R2, glöm inte att skicka in förmågeanvändning och nattmord innan deadline!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
En spontan sak: Basse och Sidd kan inte vara ulvar tillsammans. Basse la en (1!) röst under hela R1, och lät den ligga kvar hela rundan. En röst från Fjodde där hade lett till att Sidd åkt ut, och Vimes antisnajp kom en minut innan läggdags. Så mycket is i magen tror jag inte en ulv skulle ha.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
@Basenanji hjälp mitt arbete! Vilka tre bra saker du gjort tycker du varit mest till hjälp för byn?
Jag har varit ytterst konsekvent i mitt spel och ansträngt mig för att vara transparent. Dvs försökt gröna mig så ni kan ha fokus på andra. Nu är jag säker på att ulvarna gömmer sig i klustret Andersson-Sidd-Vimes-Rasmus. Det är en analys jag kommit fram till eftee att ha bevakat och läst de här tre personernas poster.

Jag har peppat och försökt engagera byn i vad jag ser som viktiga frågor.

Jag har postat röstlängden och påmint om tider. Idag har det varit ganska kaosigt på jobbet, ikväll ska vi fira min yngste son så det blir fläckvis närvaro från mig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Nu börjar det förresten bli hög tid att bestämma något om hur vi placerar oss. @Anthrox förslag från tidigare i tråden känns som ett bra sätt att få ut maximal information.



Danserna går ju att ändra, men jag skickar in min dans med @Brynolf till spelledaren nu så den ligger om inget bättre förslag kommer upp.
Okej, jag bjuder upp @RasmusL till dans men är orolig att det inte blir nåt om han är så frånvarande han varit hittills!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Om jag ska vara självkritisk så har mycket av mitt spel dumt nog kretsat kring några få spelare. Vidare har jag knappast tillfört något kring mekaniken. Jag har heller inte hunnit och orkat göra en djupare analys av någon spelare.

Hoppas jag får en chans i nästa runda.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Tycker röstläget i R1 såg rätt in line med de tre med.
Både Andersson och Brynolf markerar mot Rasmus hyfsat tidigt i rundan, men Brynolf byter ganska omgående till en omotiverad röst på Vimes och mer eller mindre dödar drevet på Rasmus i och med det. Och Andersson ligger som sagt kvar på Rasmus, men som Vimes påpekat gör ingenting för att det drevet ska få fart igen. Istället befäster Rasmus och Brynolf drevet mot Fjodde, så att det står mellan Fjodde och Sidd. Och slutligen flyttar även Andersson till Fjodde.
Tycker att vi behöver analysera röstningen mer. Men framför allt kanske vad som händer på slutet.
I post 296 gör Vimes följande berättigade (men ganska självklara) uppmaning:
Är Fjodor ulv tror jag att i varje fall Andersson är hans kumpan. Kanske även Hägerstrand.

Är Fjodor bybo bör röstningen analyseras ur två (skilda) perspektiv:
1. Sidd är ulv (ulvarna tar ut Fjodor för att rädda Sidd)
2. Sidd är bybo (och ulvarna kan sitta still i båten)

Analysera röstningen!
Vad hände då i slutet av rundan?

- Post 272 säger jag att jag helst inte vill flytta min röst från Rasmus eftersom den ligger så tidigt och är en bra tiebreaker och jag är nöjd med rösten. Men att om inget händer så kommer jag att lägga den på fjodor pga lågflygeriet. Det är nu gott om tid kvar att agera på den informationen från de som är online.

Röstställningen är då:
- fjodor 4 (@Anthrox, @RasmusL, @Sidd, @Brynolf)
- Sidd 3 (@Basenanji, Biobunker7, @Vimes)
- RasmusL 2 (Andersson, @Hägerstrand )
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

I det läget åker visserligen fjodor men det räcker med att en röst flyttas till Sidd eller från fjodde så åker Sidd istället.

- Post 283 - Hägerstrand flyttar rösten till Sidd. För ett bra argument mot Vimes om att han visst är i ett riktigtdrev mot RasmusL men att det finns risk för snajp så han flyttar sin röst dit. Häger väljer Sidd för att han tycker att RasmusL och Sidd är tydliga ulvkandidater och de ligger i fjoddedrevet
Röstställningen är då:
- Sidd 4 (Basenanji, Biobunker7, Vimes, Hägerstrand)
- fjodor 4 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf)
- RasmusL 1 (Andersson)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

Här åker således Sidd. Men vad som är offentligt sagt (och senare också upprepat) är att jag tänker flytta min röst till fjodorsenuba för lågflygeriet.

När jag flyttar rösten i post 291 blir ställningen som följer:
- fjodor 5 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf, Andersson)
- Sidd 4 (Basenanji, Biobunker7, Vimes, Hägerstrand)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

I det här läget kan fjodorsenuba fortfarande rädda sig själv genom att rösta på Sidd (det kommer också en försenad röst från honom). Men även om den hade gått in så skulle det inte spelat någon roll för att Vimes hade redan gått in och snajpsäkrat Sidd genom att flytta sin röst i post 296 .
Ställningen blir då
- fjodor 6 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf, Andersson, Vimes)
- Sidd 3 (Basenanji, Biobunker7, Hägerstrand)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

Nu vet vi att fjodorsenuba var bybo. Men om vi antar att Sidd är ulv så finns tre alternativ:
1) Jag är ulv
2) Vimes är ulv
3) Ulvarna otroligt coola och litar på att fjodor inte vaknar till liv i sista sekund och därför inte agerar för att rädda Sidd.

Jag hjälpte visserligen att svänga drevet mot fjodor, men det var inte jag som lade den avgörande rösten. Det var Vimes TROTS att han tidigare sagt att han tyckte Sidd var misstänkt. Min röst var förutsägbar och jag gjorde också det jag sa jag skulle göra. Vimes snajpsäkring kom däremot som en blixt från klar himmel.

Så om vi inte tror på att ulvarna chansade på att rädda en ulv-Sidd så är Vimes den klart tydligare ulvkandidaten.

Det här får också konsekvenser för hur man ska tolka det som händer på dansgolvet (om vi antar att nattmordet är kopplat till plats och att det finns tre ulvar). Om mitt scenario stämmer så är det väldigt osannolikt att Anthrox är ulven eftersom alla ulvar då skulle hamna i samma utröstning av fjodor (Anthrox, Sidd och Vimes). Istället är den rimliga ulven på dansgolvet Basenanji (observera att detta gäller även om ni tror att jag är en ulv som räddat Sidd - eftersom det även i det fallet skulle vara tre ulvar i samma omröstning).

Basse ligger visserligen med den första rösten på Sidd, men han agerar väldigt lite under rundan och det kan mycket väl vara en alibiröst. När sedan drevet blir verkligt så har han svårare att flytta den eftersom ett sådant drag verkligen skulle väcka uppmärksamhet.

Talande nog ligger den misstänkta ulvtrion Basse-Vimes-Sidd också i varsitt drev i skrivande stund.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Saker som grönar Basse:
Ville inte ge info om yrken till ulvarna (#24 mfl).
Stillbilder på röstläget. Ja, det kan en ulv med göra men det ÄR en fördel för byn, för det underlättar väldigt mycket att se exakt hur rösterna låg vid ett specifikt tillfälle. Det är svårare att få överblick över situationen i verktyget.
(#107) bra poängtering om att ulvarna kan ha alibi i yrke/kläder.
Tycker Rasmus ska outa för att skingra förvirring.
Har en bra motivering för att ligga kvar med röst på Sidd.
Post #166 känns som stabilt resonerande.
Post #173 känns som stabilt resonerande och lyfter även något som jag själv påpekat, att Anderssons alfabetsplan inte nödvändigtvis är så grönande som en vill ge sken av. En ulv som vet att danspartners inte spelar roll för ulvarna vill ju givetvis ha en sådan mekanik i spel, eftersom det då handikappar våra powerroller utan att kosta ulvarna något.
Vill samla dreven, spretigt är dåligt för byn.
Poängterar helt korrekt att pratet om hög-/lågstatus är förrädiskt (#230).
Inleder R2 med att ställa bra frågor.
Blir störd av Rasmus tystnad och börjar långsamt svänga om i värderingen av denne.
Ställer folk mot väggen och pressar (exv Andersson i #84R2 och Sidd i #87R2).

Saker som kanske är mindre bra:
Grön-röd lista utan motiveringar (#284). Har Rasmus högt, som kanske skummaste detaljen på den listan.


Näe, jag förstår nog varför jag tycker Basse är grönare än Andersson.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Tycker att vi behöver analysera röstningen mer. Men framför allt kanske vad som händer på slutet.
I post 296 gör Vimes följande berättigade (men ganska självklara) uppmaning:


Vad hände då i slutet av rundan?

- Post 272 säger jag att jag helst inte vill flytta min röst från Rasmus eftersom den ligger så tidigt och är en bra tiebreaker och jag är nöjd med rösten. Men att om inget händer så kommer jag att lägga den på fjodor pga lågflygeriet. Det är nu gott om tid kvar att agera på den informationen från de som är online.

Röstställningen är då:
- fjodor 4 (@Anthrox, @RasmusL, @Sidd, @Brynolf)
- Sidd 3 (@Basenanji, Biobunker7, @Vimes)
- RasmusL 2 (Andersson, @Hägerstrand )
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

I det läget åker visserligen fjodor men det räcker med att en röst flyttas till Sidd eller från fjodde så åker Sidd istället.

- Post 283 - Hägerstrand flyttar rösten till Sidd. För ett bra argument mot Vimes om att han visst är i ett riktigtdrev mot RasmusL men att det finns risk för snajp så han flyttar sin röst dit. Häger väljer Sidd för att han tycker att RasmusL och Sidd är tydliga ulvkandidater och de ligger i fjoddedrevet
Röstställningen är då:
- Sidd 4 (Basenanji, Biobunker7, Vimes, Hägerstrand)
- fjodor 4 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf)
- RasmusL 1 (Andersson)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

Här åker således Sidd. Men vad som är offentligt sagt (och senare också upprepat) är att jag tänker flytta min röst till fjodorsenuba för lågflygeriet.

När jag flyttar rösten i post 291 blir ställningen som följer:
- fjodor 5 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf, Andersson)
- Sidd 4 (Basenanji, Biobunker7, Vimes, Hägerstrand)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

I det här läget kan fjodorsenuba fortfarande rädda sig själv genom att rösta på Sidd (det kommer också en försenad röst från honom). Men även om den hade gått in så skulle det inte spelat någon roll för att Vimes hade redan gått in och snajpsäkrat Sidd genom att flytta sin röst i post 296 .
Ställningen blir då
- fjodor 6 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf, Andersson, Vimes)
- Sidd 3 (Basenanji, Biobunker7, Hägerstrand)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

Nu vet vi att fjodorsenuba var bybo. Men om vi antar att Sidd är ulv så finns tre alternativ:
1) Jag är ulv
2) Vimes är ulv
3) Ulvarna otroligt coola och litar på att fjodor inte vaknar till liv i sista sekund och därför inte agerar för att rädda Sidd.

Jag hjälpte visserligen att svänga drevet mot fjodor, men det var inte jag som lade den avgörande rösten. Det var Vimes TROTS att han tidigare sagt att han tyckte Sidd var misstänkt. Min röst var förutsägbar och jag gjorde också det jag sa jag skulle göra. Vimes snajpsäkring kom däremot som en blixt från klar himmel.

Så om vi inte tror på att ulvarna chansade på att rädda en ulv-Sidd så är Vimes den klart tydligare ulvkandidaten.

Det här får också konsekvenser för hur man ska tolka det som händer på dansgolvet (om vi antar att nattmordet är kopplat till plats och att det finns tre ulvar). Om mitt scenario stämmer så är det väldigt osannolikt att Anthrox är ulven eftersom alla ulvar då skulle hamna i samma utröstning av fjodor (Anthrox, Sidd och Vimes). Istället är den rimliga ulven på dansgolvet Basenanji (observera att detta gäller även om ni tror att jag är en ulv som räddat Sidd - eftersom det även i det fallet skulle vara tre ulvar i samma omröstning).

Basse ligger visserligen med den första rösten på Sidd, men han agerar väldigt lite under rundan och det kan mycket väl vara en alibiröst. När sedan drevet blir verkligt så har han svårare att flytta den eftersom ett sådant drag verkligen skulle väcka uppmärksamhet.

Talande nog ligger den misstänkta ulvtrion Basse-Vimes-Sidd också i varsitt drev i skrivande stund.
Mycket bra post, även om den leder till helt fel slutsats.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Ni får skärpa er.

Om vi applicerar WIFOY hela tiden blir det helt omöjligt att säga något om något som händer i tråden. "Agerande X är ulvigt/byboigt" kan alltid besvaras med "Men det är ju det ulvarna vill att vi ska tänka!!!11". Och det i sin tur kan besvaras med att "Men ulvarna vill att vi ska tänka att de vill att vi ska tänka så!!!1".

Det blir helt värdelöst.

WIFOY är mer av en tankefälla än ett verktyg i ulvjakten.

Det kan absolut vara relevant att fundera över vad ulvarna vill att vi ska tänka. Men att bara avfärda helt rimliga och relevanta resonemang med WIFOY kommer aldrig någonsin leda till bybovinst. Så det tycker jag vi ska ge fan i.
Vad är ens WIFOY?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
När jag läser röstlängden från R1 ser jag att Sidd länge ser ut att vara i hetluften. Men ganska liten aktivitet. Sedan blir det ganska kaosigt och spretigt röstfält. Därefter kommer Fjodor in som alternativ (jag tycker mig också se att Fjodor är skum så här åker skämsstruten på). Men även om Andersson föredömligt föranmäler sitt röstbrevlåda kan jag inte låta bli att läsa hur Andersson (och delvis Vimes) räddar Sidd.

Och det är mycket konstigt givet vad som sagts om Sidd tidigare i rundan.

Nu är min arbetshypotes att Rasmus är grön eftersom det är lite väl ballsy att gå ut med sitt yrke mm som han gjorde. Jag har efter det tyckt att Sidd och Andersson följde efter med röster på Rasmus lite väl enkelt. Vimes då? Som inledde allting? Tja, han blev ulvarnas ”nyttiga idiot”, nån de kunde följa efter.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Tycker att vi behöver analysera röstningen mer. Men framför allt kanske vad som händer på slutet.
I post 296 gör Vimes följande berättigade (men ganska självklara) uppmaning:


Vad hände då i slutet av rundan?

- Post 272 säger jag att jag helst inte vill flytta min röst från Rasmus eftersom den ligger så tidigt och är en bra tiebreaker och jag är nöjd med rösten. Men att om inget händer så kommer jag att lägga den på fjodor pga lågflygeriet. Det är nu gott om tid kvar att agera på den informationen från de som är online.

Röstställningen är då:
- fjodor 4 (@Anthrox, @RasmusL, @Sidd, @Brynolf)
- Sidd 3 (@Basenanji, Biobunker7, @Vimes)
- RasmusL 2 (Andersson, @Hägerstrand )
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

I det läget åker visserligen fjodor men det räcker med att en röst flyttas till Sidd eller från fjodde så åker Sidd istället.

- Post 283 - Hägerstrand flyttar rösten till Sidd. För ett bra argument mot Vimes om att han visst är i ett riktigtdrev mot RasmusL men att det finns risk för snajp så han flyttar sin röst dit. Häger väljer Sidd för att han tycker att RasmusL och Sidd är tydliga ulvkandidater och de ligger i fjoddedrevet
Röstställningen är då:
- Sidd 4 (Basenanji, Biobunker7, Vimes, Hägerstrand)
- fjodor 4 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf)
- RasmusL 1 (Andersson)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

Här åker således Sidd. Men vad som är offentligt sagt (och senare också upprepat) är att jag tänker flytta min röst till fjodorsenuba för lågflygeriet.

När jag flyttar rösten i post 291 blir ställningen som följer:
- fjodor 5 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf, Andersson)
- Sidd 4 (Basenanji, Biobunker7, Vimes, Hägerstrand)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

I det här läget kan fjodorsenuba fortfarande rädda sig själv genom att rösta på Sidd (det kommer också en försenad röst från honom). Men även om den hade gått in så skulle det inte spelat någon roll för att Vimes hade redan gått in och snajpsäkrat Sidd genom att flytta sin röst i post 296 .
Ställningen blir då
- fjodor 6 (Anthrox, RasmusL, Sidd, Brynolf, Andersson, Vimes)
- Sidd 3 (Basenanji, Biobunker7, Hägerstrand)
- Anthrox 1 (fjodorsenuba)

Nu vet vi att fjodorsenuba var bybo. Men om vi antar att Sidd är ulv så finns tre alternativ:
1) Jag är ulv
2) Vimes är ulv
3) Ulvarna otroligt coola och litar på att fjodor inte vaknar till liv i sista sekund och därför inte agerar för att rädda Sidd.

Jag hjälpte visserligen att svänga drevet mot fjodor, men det var inte jag som lade den avgörande rösten. Det var Vimes TROTS att han tidigare sagt att han tyckte Sidd var misstänkt. Min röst var förutsägbar och jag gjorde också det jag sa jag skulle göra. Vimes snajpsäkring kom däremot som en blixt från klar himmel.

Så om vi inte tror på att ulvarna chansade på att rädda en ulv-Sidd så är Vimes den klart tydligare ulvkandidaten.

Det här får också konsekvenser för hur man ska tolka det som händer på dansgolvet (om vi antar att nattmordet är kopplat till plats och att det finns tre ulvar). Om mitt scenario stämmer så är det väldigt osannolikt att Anthrox är ulven eftersom alla ulvar då skulle hamna i samma utröstning av fjodor (Anthrox, Sidd och Vimes). Istället är den rimliga ulven på dansgolvet Basenanji (observera att detta gäller även om ni tror att jag är en ulv som räddat Sidd - eftersom det även i det fallet skulle vara tre ulvar i samma omröstning).

Basse ligger visserligen med den första rösten på Sidd, men han agerar väldigt lite under rundan och det kan mycket väl vara en alibiröst. När sedan drevet blir verkligt så har han svårare att flytta den eftersom ett sådant drag verkligen skulle väcka uppmärksamhet.

Talande nog ligger den misstänkta ulvtrion Basse-Vimes-Sidd också i varsitt drev i skrivande stund.
Hmm. Jag hade glömt bort Vimes lite småskumma röstflytt där ja. Solid post. Ger mig dock huvudvärk, för jag har snart inga ulvkandidater kvar. Speciellt inte från dansgolvet.
Finns det någon chans att nattmorden inte är platsberoende?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
OK @Basenanji - @Anthrox gör en bra lista på saker som grönar dig och jag får inte med mig folk på ett drev mot dig ändå. Vad är dina tankar om Vimes agerande?
Nu med Rasmus lågflygande känns det som att jag borde skrota min hypotes och börja i helt annan ände. Ska vi dra igång ett Rasmusdrev? Börjar du följer jag efter!
 
Top