Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 2

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Jag tycker inte vi ska utesluta andra förklaringar.
Efter Dune-spelet blev det ju uppenbart hur bra det kan vara att använda sina powerförmågor (Sia, Nattmord) på spelare som inte lämnar så mycket spår efter sig att analysera. Bara 1 exempel. Ett annat kan vara att de tvingats pga platsberoende. Ett tredje att de bara stressat tagit nån som inte riskerade att bli utröstad osv.
Och din förklaring om att Siaren skulle outat Optiker ser jag som ytterst tveksamt bybospel av fjodde i så fall.
Hade du gjort det? Nej och inte jag eller nån annan heller så den tesen får bara inte hålla.

En tes om BB7 är att det bara är 2 ulvar med högst status och de klippte en lärare som kan rankas medelhögt för att inte göra det för övertydligt att det är lågstatusyrken som nattmördas. Vidare så får vi förstås utgå ifrån att nån har ljugit till sig ett låg/mellanmjölk-status-yrke för att förvilla byn.
I alla fall så har det här med status inte testats ordentligt.

Hoppas det blev rätt nu och inte förvillande tänk.
Det blev inte rätt.
Jag har inte sagt ett ord om att siare skulle vara optiker. Så du behöver inte försöka klistra på mig åsikter jag inte har.


Jag har inte uteslutit några andra förklaringar, men det närmsta annat jag kan komma är att nattmord på BB7 var för att förvirra och misdirecta och det känns mer långsökt än att ulvarna har info om siaren. Om det var problem med platsberoende fanns det fortfarande andra mål, vi var tre till på dansgolvet och alla där var "bättre" alternativ än BB7 efter vad vi presterat i spelet. Men eftersom vi inte vet exakt hur nattmordet fungerar är det också svårt att argumentera korrekt gällande det. Min utgångspunkt är det som känns mest troligt med den informationen vi har.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Zzz...

Min argumentation med Andersson handlar alltså om att han inte ska ligga med en röst på Rasmus och inte försöka argumentera för Rasmus-drevet, då kan han lika gärna flytta. Han flaggar för att han hellre röstar Fjodor än Sidd. Sedan skriver han 16 minuter innan deadline att han flyttar till Fjodor om ingen (jag i det här fallet) röstar på Rasmus. När det dessutom är så att Basse har äldsta rösten på Sidd och Fjodor kan rädda sig med en snajpröst trots Anderssons flytt, så tycker jag nog att det är helt rimligt att pressa Andersson till mer än läpparnas bekännelse vad gäller att rösta Fjodor. Nu är ju inte Fjodor och Andersson ulvar tillsammans, men det var min vibb under R1:s sista timme. Inga konstigheter.

Om jag ska ge lite tips för resten av rundan så tror jag att den som kommer röstas ut är du, Andersson eller Basse. Jag tror du förstår det själv. Att fulläsa mig kommer inte ha så mycket betydelse för utröstningen tror jag. Möjligtvis kommer det vara till din nackdel. Men skulle jag vara du skulle jag lägga mitt krut på Andersson och Basse.
Kom igen nu. Bättre kan du @Vimes - antingen är du slö eller så är du ulv.

Du tjatade på andra i slutet av R1 att spela VJVS men gjorde det inte själv. Jag sa klart och tydligt med mer än en timme kvar att jag låg kvar i drevet mot RasmusL för att jag hade en tidig röst som fungerade som en tiebreaker. Men att om inget hände så skulle jag flytta rösten till fjodor för att få bort en lågflygare. Vilket var precis vad jag också gjorde.

Du var aktiv i tråden så du kunde mycket väl själv ha agerat för att lägga press på Rasmus för att få till VJVS eftersom Sidd-spåret verkade uttömt. Men det gjorde du inte.

Argumentet att du trodde mer på Sidd än på Rasmus håller inte. Du hade själv tidigare sagt att du inte misstänkte Sidd och dessutom flyttade du rösten från honom i ett sent läge. Hade du verkligen misstänkt honom så hade du inte varit orolig för en sen snajp.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Det här lirar väl inte? För det första finns hela baren, som ulvarna vet kommer stå där de står, att välja på (bara ulvarna kan kuppa sig upp på dansgolvet utan att diskutera i speltråden). Dit får de också den utröstades danspartner (@Brynolf) att välja på.
Ja, det är alltså mitt försök att förstå spelet jag lägger fram här. Det jag vill diskutera är om det kan vara vettigt att:

1. Utgå från att det finns två ”zoner” och därefter försöka analysera vilka som stod i zonerna i relation till vem som blev nattmördad och utröstad.
2. Försöka förstå röstlängden. Under tisdagen var rösterna ganska samlade för att därefter splittras. Hur kan vi analysera det utifrån de två zonerna?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Kom igen nu. Bättre kan du @Vimes - antingen är du slö eller så är du ulv.

Du tjatade på andra i slutet av R1 att spela VJVS men gjorde det inte själv. Jag sa klart och tydligt med mer än en timme kvar att jag låg kvar i drevet mot RasmusL för att jag hade en tidig röst som fungerade som en tiebreaker. Men att om inget hände så skulle jag flytta rösten till fjodor för att få bort en lågflygare. Vilket var precis vad jag också gjorde.
@Andersson du kämpar på friskt mot Vimes här och mycket av det du skriver tycker jag verkar vettigt. Men varför då rösta på mig? 🧐

Ett tydligt ulvtecken tycker jag är att anklaga folk men inte göra något av anklagelsen! Liksom: få folk att framstå som skumma eller att man själv minsann är en misstänksam bybo som granskar andra hårt!

Röster väger tyngre än något annat i spelet: om du nu synar Vimes så hårt, varför inte rösta på honom?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Optikern är såklart siare ja, det är ju tematiskt. Väktaren lär ju vara typ polis eller parkeringsvakt eller något.

Vad tror vi ulvarna är?
Fint att du är med här i R2 @RasmusL ! Kan du inte ta ställning till de drev som ligger just nu också?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Det blev inte rätt.
Jag har inte sagt ett ord om att siare skulle vara optiker. Så du behöver inte försöka klistra på mig åsikter jag inte har.


Jag har inte uteslutit några andra förklaringar, men det närmsta annat jag kan komma är att nattmord på BB7 var för att förvirra och misdirecta och det känns mer långsökt än att ulvarna har info om siaren. Om det var problem med platsberoende fanns det fortfarande andra mål, vi var tre till på dansgolvet och alla där var "bättre" alternativ än BB7 efter vad vi presterat i spelet. Men eftersom vi inte vet exakt hur nattmordet fungerar är det också svårt att argumentera korrekt gällande det. Min utgångspunkt är det som känns mest troligt med den informationen vi har.
Din post R2:79 sista meningen tolkade jag som att du snackar Ulvarna hade förhandsinfo om Yrken-byboroller.
Vad menar du där då annars?
Om jag fattat fel så sorry- ni andra kan ju tolka det rätt då. OBS! Dra inte detta till att jag kaosar igen🙏
Det blev inte rätt.
Jag har inte sagt ett ord om att siare skulle vara optiker. Så du behöver inte försöka klistra på mig åsikter jag inte har.


Jag har inte uteslutit några andra förklaringar, men det närmsta annat jag kan komma är att nattmord på BB7 var för att förvirra och misdirecta och det känns mer långsökt än att ulvarna har info om siaren. Om det var problem med platsberoende fanns det fortfarande andra mål, vi var tre till på dansgolvet och alla där var "bättre" alternativ än BB7 efter vad vi presterat i spelet. Men eftersom vi inte vet exakt hur nattmordet fungerar är det också svårt att argumentera korrekt gällande det. Min utgångspunkt är det som känns mest troligt med den informationen vi har.
Ok. Chilla ner.
Då har jag missförstått att du tror/har sett att BB7 skulle vara Siaren.
Jag försöker inte klistra på åsikter du inte har - det var bara så jag tolkade tex din sista mening i R2:79.
Jag har i alla fall inte fattat kopplingen.
Såg nu att Rasmus lyfte den tanken med Optiker-Siare.
Nog sagt om Siaren.

En tanke om motiv på de som blev kvar på dansgolvet och varför just BB7 blev nattmördad:
Visst skulle det vara mumma för Ulvisarna att ha kvar Andersson i spel och klaga över dennes senfärdighet i slutet av R1 och Anthrox är ju också ett tacksamt mål att dreva nu i R2. BB7 hade nog blivit svårare att ulvgräva fram skit på.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Tackar @fjodorsenuba och @BiobunkerVII för spel.

Ulvarna satt alltså nöjda hela kvällen då. Kul för dem. Som Basse utrycker sig ”oskönt” för oss.

Jag kommer också fokusera på vem av de som var på dansgolvet som Nattmördade BB7.
@Anthrox @Basenanji @Andersson

Anderssons spexande väntande sista timmen såg ju inte så bra ut så jag ser gärna ett drev mellan Andersson-Basse- som ägnat hela spelet åt att befästa drevet mot mig. Nån hugad som orkar kan ju kolla upp hur det är med beröringsskräck/låssasgnabb mellan dessa tre.

Andersson kom med sorteringsförslaget vilket ledde till?: Var det nån hjälp för byns powerroller eller hjälpte det bara ulvarna för hur de skulle agera?

Röst: @Basenanji
Sidd!
I den här posten ser jag att du med rätta riktar sökarljuset mot Andersson, vars beteende verkligen var suspekt i slutet av R1!

Så vad motiverar dig att rösta på mig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
@RasmusL har inte skrivit mycket i den här rundan. Han har heller inte röstat. Vad är grejen?

Jag vill inte gärna släppa min ganska tidiga röst på Andersson och ser helst att det drevet lever hela rundan, men visst finns det fler än jag som noterat hur Rasmus är väldigt ulvrstionell enligt ”smyg-ulv”?!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
@Vimes hoppas allt går bra på hemmaplan och god bättring!
***
Sedan om du har ork över i det här spelet: du försvarade @RasmusL ganska frenetiskt i slutet av R1

Se t.ex. detta inlägg

…och detta inlägg

Bägge visar på att du inte gillade Rasmusdrevet. Just nu är Rasmus väldigt frånvarande och har inte röstat. Vad tycker du Vimes om Rasmus för närvarande?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,189
Location
Uppsala (Umeå)
Det blev inte rätt.
Jag har inte sagt ett ord om att siare skulle vara optiker. Så du behöver inte försöka klistra på mig åsikter jag inte har.


Jag har inte uteslutit några andra förklaringar, men det närmsta annat jag kan komma är att nattmord på BB7 var för att förvirra och misdirecta och det känns mer långsökt än att ulvarna har info om siaren. Om det var problem med platsberoende fanns det fortfarande andra mål, vi var tre till på dansgolvet och alla där var "bättre" alternativ än BB7 efter vad vi presterat i spelet. Men eftersom vi inte vet exakt hur nattmordet fungerar är det också svårt att argumentera korrekt gällande det. Min utgångspunkt är det som känns mest troligt med den informationen vi har.
Jag har en annan förklaring till varför just BB7 nattmördades. Det kan mycket väl vara så att powerrollerna kan vara kopplade till dansen - så att du t ex siar den som du dansar med. Om en ulv paras ihop med någon som de misstänker är siare så blir riktningen på nattmordet uppenbart. Så kanske rök BB7 just på grund av att han outades som optiker och att ulvarna därigenom misstänkte att de hade fått nys på siaren. Det förstärker i så fall caset mot Basenanji ännu mer.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Jag har en annan förklaring till varför just BB7 nattmördades. Det kan mycket väl vara så att powerrollerna kan vara kopplade till dansen - så att du t ex siar den som du dansar med. Om en ulv paras ihop med någon som de misstänker är siare så blir riktningen på nattmordet uppenbart. Så kanske rök BB7 just på grund av att han outades som optiker och att ulvarna därigenom misstänkte att de hade fått nys på siaren. Det förstärker i så fall caset mot Basenanji ännu mer.
Bortsett då från det faktum att BB7 var inte optiker. Nu är det både du och Sidd som försökt slå in den här detaljen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Kom igen nu. Bättre kan du @Vimes - antingen är du slö eller så är du ulv.

Du tjatade på andra i slutet av R1 att spela VJVS men gjorde det inte själv. Jag sa klart och tydligt med mer än en timme kvar att jag låg kvar i drevet mot RasmusL för att jag hade en tidig röst som fungerade som en tiebreaker. Men att om inget hände så skulle jag flytta rösten till fjodor för att få bort en lågflygare. Vilket var precis vad jag också gjorde.

Du var aktiv i tråden så du kunde mycket väl själv ha agerat för att lägga press på Rasmus för att få till VJVS eftersom Sidd-spåret verkade uttömt. Men det gjorde du inte.

Argumentet att du trodde mer på Sidd än på Rasmus håller inte. Du hade själv tidigare sagt att du inte misstänkte Sidd och dessutom flyttade du rösten från honom i ett sent läge. Hade du verkligen misstänkt honom så hade du inte varit orolig för en sen snajp.
Jag har lite ont om tid just nu, men jag håller i princip inte med om ett enda ord av det som står i det här inlägget. Antingen är Andersson en bullshittande ulv eller så har vi läst och uppfattat slutet av R1 väldigt olika. Jag uppmanar alla som tycker att det här är en intressant tråd att nysta i att gå tillbaka till de sista timmarna av R1 och bilda sig en egen uppfattning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
@Vimes hoppas allt går bra på hemmaplan och god bättring!
***
Sedan om du har ork över i det här spelet: du försvarade @RasmusL ganska frenetiskt i slutet av R1

Se t.ex. detta inlägg

…och detta inlägg

Bägge visar på att du inte gillade Rasmusdrevet. Just nu är Rasmus väldigt frånvarande och har inte röstat. Vad tycker du Vimes om Rasmus för närvarande?
Basse. Du får gärna citera mina inlägg i sin helhet. De är ganska korta. Sedan kan du förklara hur "frenetiskt försvar av Rasmus" inte är en redig hyperbol.

Men nej, jag misstänkte inte Rasmus nämnvärt i slutet av R1. Jag tyckte hans start av rundan (när han röstade på mig) var lite avig, men sedan var det inget mer på honom.

Det är förstås bekymmersamt att han inte är aktiv nu, men jag tror att det är IRL oavsett fraktionstillhörighet. Ulv-Rasmus brukar ju inte skygga för att vara i händelsernas centrum. Vi kan förstås inte låta honom vara AFK resten av spelet, men för nu tycker jag inte det är någon jättebiggie. Det sagt vore det förstås uppskattat om Rasmus kom med i spel igen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Gör ett gräv kring drevet mot Rasmus för att se om det kommer upp något. Gav dock blod nyss så är lite virrig i huvudet nu, så kanske missar något.

Drevet mot Rasmus startar med att Rasmus hamnar i konflikt med Vimes kring status på yrkena (jag har tidigare påtalat att detta kan vara fabricerat för att artificiellt skapa en diskussion som ska leda till massoutning, för att ulvarna vill veta yrken pga dold information kring byns powerroller). Rasmus skickar röst till Vimes, varpå jag inleder drev mot Rasmus för att mitt yrke sammanfaller bättre med Vimes uttalande om lågstatus. Vi vet nu att yrkena inte har den bäringen som gav upphov till bråket, eftersom flera bybor med högskoleutbildning finns. Strax efteråt börjar Sidd sin crusade mot mig, vilket kanske inte nödvändigtvis har med saken att göra men känns tangent med vissa ulvpar som vill leda bort heat från Ramsus/Vimes i någon form. Efter det skickar Vimes tillbakakaka (2 röster på Rasmus) tillsammans med en direkt uppmaning att Rasmus ska outa yrke. Det finns många vägar att analysera den här uppmaningen. En röd Vimes och en grön Ramsus vill Vimes se om infon stämmer överens med ulvarnas dolda inforövertag om powerroll. En röd Vimes och en röd Rasmus vill initiera en massoutning. En grön Vimes och en röd Rasmus vill ha klarifikation i förvirringen och se om Rasmus ljuger. En grön Vimes och en grön Rasmus vill reda ut mekaniken för att se om byns yrken består av fler möjligheter än lågstatusjobb från folk som är fast i Nora. Häger poängterar i senare post att Vimes/Rasmus-bråket har fel fokus, eftersom hög-/lågstatus kanske inte är relevant på det sätt som framförs, samt anser det grönande att de inlett på det sättet. Rasmus vill frångå diskussionen för att yrken har en funktion i spel (vilket torde vara en grön poäng, under förutsättning att ulvarna arbetat för en massoutning). I Rasmus #51 är han och Vimes plötsligt överens om spelet, men det är i en avvikande diskussion som nog snarare gäller dansandet. Fjodde ställer Vimes mot väggen i #58 och undrar varför det är skumt med Rasmus mer betydande yrke, men med informationen som låg på bordet då så var det ju ganska skumt (två spelare hade outat lågstatus och en icke-lågstatus). Med facit i hand vet vi ju dock att Fjodde också hade högskoleutbildning, så han visste ju att det inte var något skumt per se i Rasmus uttalande. Vid det här laget ser röstbilden ut 2-2-2-1 på olika parter, inga ledande drev än så länge alltså (Tack Basse, jag uppskattar i alla fall dina stillbilder på röstläget! <3). BB7 flikar in i #63 att han tycker Rasmus och Vimes gnabbande är BAU. Här någonstans ligger mycket diskussion kring yrkes outning eller ej (se mitt förra gräv). Noterbart från den är att BB7 outar lågstatusyrke, men under en trolig missuppfattning eftersom hans yrke kräver en högskoleutbildning. Det här är ju ett problem med hela den här diskussionen som startat drevet på Rasmus, eftersom den bygger på subjektiva värderingar som enkelt missuppfattas. BB7 klockar ju dock in senare och påtalar att det finns en missuppfattning, eftersom Rasmus aldrig pratat om högstatus utan bara icke-lågstatus. Den här missuppfattningen promptar Andersson till att lägga röst på Rasmus (3 röster), trots att han länkar till inlägget där Rasmus skriver "Mitt är inte ett lågstatusyrke". Andersson har dessutom strax innan argumenterat för en massoutning. I posten efter det lägger även Sidd röst (fyra röster) på Rasmus, och även det under premissen om att massouta. Drevet mot Rasmus och viljan att massouta går alltså hand i hand. Därefter byter jag röst från Rasmus (tillbaka till tre röster) till Sidd, för att få en jämnhet i dreven som ligger. Sedan blir det lite häcklande mellan BB7 och Sidd om huruvida Rasmus sagt högstatus eller ej. Eftersom hela premissen kring Rasmus drev är att han outat högstatus (vilket är felaktigt) är det ju då spännande att Sidd tolkat Rasmus uttalande till något annat än vad det var. Vimes påpekar i #119 att Rasmus röst på Vimes är suspekt (med all rätt, det är den) med frågan "Vad kan han ha för yrke som promptar honom att göra så?". Vi vet nu att Rasmus är tandläkare, och det är nog det här som är mest av en smoking gun gällande Rasmus. Varför röstar Rasmus på Vimes, i en diskussion gällande yrkesskillnader, när hans egna yrke är så mundant? Det finns ingenting i mitt tycke som är rationellt av Rasmus att skicka en röst på Vimes här. Det går till och med att argumentera i förvirringen att tandläkare är ett lågstatusyrke (vem fan drömmer om att bli tandläkare liksom?). Rasmus skriver senare att hans motivering var "Men durå?!", men Rasmus la ju sin röst först på Vimes, inte tvärtom. Jag la till och med min röst på Rasmus före Vimes med exakt samma motivering, men fick ingen skit för det från Rasmus. Vimes söker någon form av klargörande från Rasmus kring sitt yrke och motiveringen för rösten. Vimes belyser även i #123 bristerna i Rasmus argumenation och ställer honom mot väggen (och jag tror inte det här besvarades).

INTERMISSION: So far är Rasmus spelande på många plan suspekt, och det går inte att förbise att drevet mot Rasmus dessutom går hand i hand med en diskussion som leder mot massoutning, en diskussion som mycket väl kan ha planterats för att ulvarna ville ha info.

I #137 kommer väl en stor del av avgörandet för hur rundan blir. Brynolf startar igång outningen av yrke, och lägger i samma veva en röst på Rasmus (fyra röster igen). Det finns dock ingen motivering till rösten. Basses stillbild på röstläget visar att han går emot Sidd på fem röster. Rasmus outar yrke efter många uppmaningar, och skickar bollen vidare till Vimes. Sidd försöker här argumentera att Rasmus visst har högstatusyrke (med utbildningsår och lön), men gör det i en citerad post från BB7 där poängterat att han är gymnasielärare (vilket ju även det kräver en högskoleutbildning). I #162 försvarar Rasmus sig med att rösten på Viems var "för att gräva runt i grytan". Vilken gryta? Det var spelets andra röst och kom i ett läge där ingen information fanns tillgänglig. Det klingar också illa med att han senare säger att rösten var "Men durå!?". Men det kan ju vara svårt att hålla koll på lögner en skriver tänker jag, och jobbigt när en ger flera förklaringsmodeller till samma sak. I post #163 besvarar Rasmus Vimes #123, men stöter helt ifrån sig anklagelserna med a) "du resonerar kring olika sätt som jag skulle kunna resonera om jag var ulv, snarare än att peka på något faktiskt rödande" och b) "vill minnas någon rad ur flufftexten i anmälningstråden som antydde något om ulvarna och det fick mig att tänka att det kanske inte var gänget som drog iväg från stan och pluggade trams på högskola" (vilket ju är en felaktighet som är enkel att kolla upp, men Rasmus svar var istället att rösta på Vimes). En sak jag noterar här är att Basse inte hade någon som helst misstanke mot Rasmus här, men nu i R2 är det plötsligt viktigt att syna Rasmus. Se exv #166. I post #176 sen flyttar Häger från Sidd till Rasmus (fem röster och ledande drev!). Men i posten efteråt flyttar Brynolf sin röst från Rasmus till Vimes (fyra röster). Efter det är Vimes nöjd med Rasmus svar (men han svarade ju inte!) och byter röst från Rasmus till Sidd (tre röster). Kvar med röst på Rasmus ligger Häger, Andersson och Sidd och här har allt med Rasmus glömts bort och försvinner från diskussionen (incidentally lagom till att massoutningen är i full blås, vilken märklig koinkidink hörrni!). När jag sen drar igång drevet mot lågflygarfjodde är både Rasmus och Sidd svinsnabba med att flytta dit röster.

Så de som dödade Rasmusdrevet var:
Brynolf - Som även var MVP med att se till att massoutandet av yrken drog igång.
Vimes - Som drog igång diskussionen som skulle leda till massoutning.
Och slutligen Sidd - Som propagerat för massoutning hela spelet.

Om Rasmus är röd så är någon av de tre ovanstående garanterat medulv. Troligtvis fler än en. Så en viable ulvtrio enligt det här grävet är inom dessa.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Sidd!
I den här posten ser jag att du med rätta riktar sökarljuset mot Andersson, vars beteende verkligen var suspekt i slutet av R1!

Så vad motiverar dig att rösta på mig?
Klockrent Ulvspel som får med sig flera bybor i röstdrev mot mig. Jag tycker du inte har några vettiga argument i din jakt på mig och mest letat smutskastningsargument.
Bortsett då från det faktum att BB7 var inte optiker. Nu är det både du och Sidd som försökt slå in den här detaljen.
Fuckelifuck. Du har rätt.
BB7 = Gymnasielärare.

Alltså lite mellanmjölk-status. En tanke kan vara att Ulvarna var nöjda med att nattmörda en som inte var extrem låg-hög-status och dra slutsattser av det.
2 lågstatus spelare och 1 högstatus överlevde dansgolvet.
Vi vet fortfarande inte om det var 1 eller 2 ulvar på dansgolvet.
Har yrkesstatus en spelmekanisk betydelse ulv/bybo så vore det ej lyckat för en lågstatus-ulv att mörda Basse-advokat. Det hade stuckit ut. Så är det en lågstatus-ulv så är det inte konstigt att en byboBasse överlevde.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Gör ett gräv kring drevet mot Rasmus för att se om det kommer upp något. Gav dock blod nyss så är lite virrig i huvudet nu, så kanske missar något.

Drevet mot Rasmus startar med att Rasmus hamnar i konflikt med Vimes kring status på yrkena (jag har tidigare påtalat att detta kan vara fabricerat för att artificiellt skapa en diskussion som ska leda till massoutning, för att ulvarna vill veta yrken pga dold information kring byns powerroller). Rasmus skickar röst till Vimes, varpå jag inleder drev mot Rasmus för att mitt yrke sammanfaller bättre med Vimes uttalande om lågstatus. Vi vet nu att yrkena inte har den bäringen som gav upphov till bråket, eftersom flera bybor med högskoleutbildning finns. Strax efteråt börjar Sidd sin crusade mot mig, vilket kanske inte nödvändigtvis har med saken att göra men känns tangent med vissa ulvpar som vill leda bort heat från Ramsus/Vimes i någon form. Efter det skickar Vimes tillbakakaka (2 röster på Rasmus) tillsammans med en direkt uppmaning att Rasmus ska outa yrke. Det finns många vägar att analysera den här uppmaningen. En röd Vimes och en grön Ramsus vill Vimes se om infon stämmer överens med ulvarnas dolda inforövertag om powerroll. En röd Vimes och en röd Rasmus vill initiera en massoutning. En grön Vimes och en röd Rasmus vill ha klarifikation i förvirringen och se om Rasmus ljuger. En grön Vimes och en grön Rasmus vill reda ut mekaniken för att se om byns yrken består av fler möjligheter än lågstatusjobb från folk som är fast i Nora. Häger poängterar i senare post att Vimes/Rasmus-bråket har fel fokus, eftersom hög-/lågstatus kanske inte är relevant på det sätt som framförs, samt anser det grönande att de inlett på det sättet. Rasmus vill frångå diskussionen för att yrken har en funktion i spel (vilket torde vara en grön poäng, under förutsättning att ulvarna arbetat för en massoutning). I Rasmus #51 är han och Vimes plötsligt överens om spelet, men det är i en avvikande diskussion som nog snarare gäller dansandet. Fjodde ställer Vimes mot väggen i #58 och undrar varför det är skumt med Rasmus mer betydande yrke, men med informationen som låg på bordet då så var det ju ganska skumt (två spelare hade outat lågstatus och en icke-lågstatus). Med facit i hand vet vi ju dock att Fjodde också hade högskoleutbildning, så han visste ju att det inte var något skumt per se i Rasmus uttalande. Vid det här laget ser röstbilden ut 2-2-2-1 på olika parter, inga ledande drev än så länge alltså (Tack Basse, jag uppskattar i alla fall dina stillbilder på röstläget! <3). BB7 flikar in i #63 att han tycker Rasmus och Vimes gnabbande är BAU. Här någonstans ligger mycket diskussion kring yrkes outning eller ej (se mitt förra gräv). Noterbart från den är att BB7 outar lågstatusyrke, men under en trolig missuppfattning eftersom hans yrke kräver en högskoleutbildning. Det här är ju ett problem med hela den här diskussionen som startat drevet på Rasmus, eftersom den bygger på subjektiva värderingar som enkelt missuppfattas. BB7 klockar ju dock in senare och påtalar att det finns en missuppfattning, eftersom Rasmus aldrig pratat om högstatus utan bara icke-lågstatus. Den här missuppfattningen promptar Andersson till att lägga röst på Rasmus (3 röster), trots att han länkar till inlägget där Rasmus skriver "Mitt är inte ett lågstatusyrke". Andersson har dessutom strax innan argumenterat för en massoutning. I posten efter det lägger även Sidd röst (fyra röster) på Rasmus, och även det under premissen om att massouta. Drevet mot Rasmus och viljan att massouta går alltså hand i hand. Därefter byter jag röst från Rasmus (tillbaka till tre röster) till Sidd, för att få en jämnhet i dreven som ligger. Sedan blir det lite häcklande mellan BB7 och Sidd om huruvida Rasmus sagt högstatus eller ej. Eftersom hela premissen kring Rasmus drev är att han outat högstatus (vilket är felaktigt) är det ju då spännande att Sidd tolkat Rasmus uttalande till något annat än vad det var. Vimes påpekar i #119 att Rasmus röst på Vimes är suspekt (med all rätt, det är den) med frågan "Vad kan han ha för yrke som promptar honom att göra så?". Vi vet nu att Rasmus är tandläkare, och det är nog det här som är mest av en smoking gun gällande Rasmus. Varför röstar Rasmus på Vimes, i en diskussion gällande yrkesskillnader, när hans egna yrke är så mundant? Det finns ingenting i mitt tycke som är rationellt av Rasmus att skicka en röst på Vimes här. Det går till och med att argumentera i förvirringen att tandläkare är ett lågstatusyrke (vem fan drömmer om att bli tandläkare liksom?). Rasmus skriver senare att hans motivering var "Men durå?!", men Rasmus la ju sin röst först på Vimes, inte tvärtom. Jag la till och med min röst på Rasmus före Vimes med exakt samma motivering, men fick ingen skit för det från Rasmus. Vimes söker någon form av klargörande från Rasmus kring sitt yrke och motiveringen för rösten. Vimes belyser även i #123 bristerna i Rasmus argumenation och ställer honom mot väggen (och jag tror inte det här besvarades).

INTERMISSION: So far är Rasmus spelande på många plan suspekt, och det går inte att förbise att drevet mot Rasmus dessutom går hand i hand med en diskussion som leder mot massoutning, en diskussion som mycket väl kan ha planterats för att ulvarna ville ha info.

I #137 kommer väl en stor del av avgörandet för hur rundan blir. Brynolf startar igång outningen av yrke, och lägger i samma veva en röst på Rasmus (fyra röster igen). Det finns dock ingen motivering till rösten. Basses stillbild på röstläget visar att han går emot Sidd på fem röster. Rasmus outar yrke efter många uppmaningar, och skickar bollen vidare till Vimes. Sidd försöker här argumentera att Rasmus visst har högstatusyrke (med utbildningsår och lön), men gör det i en citerad post från BB7 där poängterat att han är gymnasielärare (vilket ju även det kräver en högskoleutbildning). I #162 försvarar Rasmus sig med att rösten på Viems var "för att gräva runt i grytan". Vilken gryta? Det var spelets andra röst och kom i ett läge där ingen information fanns tillgänglig. Det klingar också illa med att han senare säger att rösten var "Men durå!?". Men det kan ju vara svårt att hålla koll på lögner en skriver tänker jag, och jobbigt när en ger flera förklaringsmodeller till samma sak. I post #163 besvarar Rasmus Vimes #123, men stöter helt ifrån sig anklagelserna med a) "du resonerar kring olika sätt som jag skulle kunna resonera om jag var ulv, snarare än att peka på något faktiskt rödande" och b) "vill minnas någon rad ur flufftexten i anmälningstråden som antydde något om ulvarna och det fick mig att tänka att det kanske inte var gänget som drog iväg från stan och pluggade trams på högskola" (vilket ju är en felaktighet som är enkel att kolla upp, men Rasmus svar var istället att rösta på Vimes). En sak jag noterar här är att Basse inte hade någon som helst misstanke mot Rasmus här, men nu i R2 är det plötsligt viktigt att syna Rasmus. Se exv #166. I post #176 sen flyttar Häger från Sidd till Rasmus (fem röster och ledande drev!). Men i posten efteråt flyttar Brynolf sin röst från Rasmus till Vimes (fyra röster). Efter det är Vimes nöjd med Rasmus svar (men han svarade ju inte!) och byter röst från Rasmus till Sidd (tre röster). Kvar med röst på Rasmus ligger Häger, Andersson och Sidd och här har allt med Rasmus glömts bort och försvinner från diskussionen (incidentally lagom till att massoutningen är i full blås, vilken märklig koinkidink hörrni!). När jag sen drar igång drevet mot lågflygarfjodde är både Rasmus och Sidd svinsnabba med att flytta dit röster.

Så de som dödade Rasmusdrevet var:
Brynolf - Som även var MVP med att se till att massoutandet av yrken drog igång.
Vimes - Som drog igång diskussionen som skulle leda till massoutning.
Och slutligen Sidd - Som propagerat för massoutning hela spelet.

Om Rasmus är röd så är någon av de tre ovanstående garanterat medulv. Troligtvis fler än en. Så en viable ulvtrio enligt det här grävet är inom dessa.
Just det, jag är ju virrig som sagt. Alla tre ulvar kan inte vara i den gruppen, eftersom någon bör ha varit på dansgolvet med.
Så frågorna vi bör ställa oss är:
1. Är Rasmus och Vimes bråk koordinerat för att leda till en diskussion mot yrkesoutning, eller är det bara en av parterna som är ansvariga? Det pekar mot att Rasmus är röd eftersom det finns få rationella alternativ till att han röstade på Vimes.

2. Är Brynolfs opromptade yrkesoutning ett ulvmove för att hjälpa diskussionen till dit ulvarna ville ha den? Det pekar mot att Brynolf är i lag med någon av de andra tre.

3. Går Sidd i ulvarnas ledband eller är han styrande i diskussionen? Han är sällan först på bollen, men hamrar gärna in ståndpunkter som hjälper ulvarna. Är Rasmus röd så är det nog Sidd som är grönast I trion.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Just det, jag är ju virrig som sagt. Alla tre ulvar kan inte vara i den gruppen, eftersom någon bör ha varit på dansgolvet med.
Så frågorna vi bör ställa oss är:
1. Är Rasmus och Vimes bråk koordinerat för att leda till en diskussion mot yrkesoutning, eller är det bara en av parterna som är ansvariga? Det pekar mot att Rasmus är röd eftersom det finns få rationella alternativ till att han röstade på Vimes.

2. Är Brynolfs opromptade yrkesoutning ett ulvmove för att hjälpa diskussionen till dit ulvarna ville ha den? Det pekar mot att Brynolf är i lag med någon av de andra tre.

3. Går Sidd i ulvarnas ledband eller är han styrande i diskussionen? Han är sällan först på bollen, men hamrar gärna in ståndpunkter som hjälper ulvarna. Är Rasmus röd så är det nog Sidd som är grönast I trion.
Noterar ur den aspekten att både Vimes och Brynolf ligger med röst på mig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Hur många ulvar har vi?

Med 10 spelare är standardfördelningen på en fjärdedel ulvar 2,5 ulvar. Det innebär alltså att:
  • 3 ulvar borde innebära att övrig mekanik gynnar byn
  • 2 ulvar borde innebära att övrig mekanik gynnar ulvarna
Den övriga mekaniken vi har att resonera om är: nattmord, förmågor och yrke/kläder.

Vad vet vi?
  • Yrkesoutningen har inte skakat fram någon given ulv. Den har därtill bevisat att bybor inte måste ha vanliga knegaryrken (Fjodor var bybo och optiker, Bio var bybo och gymnasielärare).
  • Andersson, Basenanji och Anthrox var på samma plats som den nattmördade BioBunker
  • Nattmordet beskrivs såhär i startinlägget: Anthrox dansar glatt med Andersson och BioBunker med Basenanji medan övriga ser på och småpratar i baren. Plötsligt börjar Basenanji storgråta. "Hur kan du säga så om en medmänniska, du är en riktig mobbare, en vuxenmobbare!". (Detta tolkar jag som en tydlig hint om att BioBunker nattmördades av någon på dansgolvet, samtidigt som jag inte tror att vi ska surra fast oss vid att flufftext beskriver mekaniken på ett precist sätt.)
Hur skulle ett spel med 3 ulvar kunna se ut?
7 bybor varav 1 siare och 1 väktare mot 3 ulvar ska enligt "standard" gynna ulvarna, då de har 0,5 mer ulv än de borde. Har WH försökt balansera mot standard har han alltså nerfat ulvarna eller buffat byn. Någon av dessa mekaniker skulle kunna användas:
  • Yrke och/eller kläder avslöjar faktiskt ulvarna (typ att de är överbetalda GDPR-konsulter eller har Gucci-keps)
  • Platsbundet nattmord, medium: offret och mördaren måste befinna sig på samma plats (dansgolv eller bar)
  • Platsbundet nattmord, hårt: de kan bara mörda på dansgolvet (som i Nora 1.0)
Jag håller sista alternativet, det hårt platsbundna nattmordet för osannolikt. Jag tror det finns ett ganska starkt konsensus om att det är en mycket hård nerf mot ulvarna och en halv extra ulv kompenserar inte det. Har WH valt det hårt platsbundna nattmordet förutsätter jag att ulvarna har fått någon buff i någon annan mekanik (mer om det nedan). Men mediumplatsbundet eller betydelsebärande kläder och/eller yrke kan vara en helt rimlig nerf för att balansera spelet. Jag tror dock att om vi har båda nerfarna av ulvlaget så tippar det mot byn igen i balansen, och ulvarna måste få en fördel någon annan stans.

Hur skulle ett spel med 2 ulvar kunna se ut?
Med bara 2 ulvar saknar ulvarna en halv ulv och de behöver buffas. Möjliga buffar:
  • Kläder och/eller yrke avslöjar inte ulvarna (deras kläder och yrken skiljer inte ut sig från byn). Däremot kan det vara så att kläder och/eller yrke avsöljar powerroller för ulvarna. I det här upplägget är alltså yrken och/eller kläder enbart en fälla.
  • Byn saknar en av powerrollerna (väktare eller siare)
  • Nattmordet är inte platsbundet, eller är bara "mjukt platsbundet", vilket skulle kunna innebära att ulvarna enbart behöver veta var det tilltänkta offret befinner sig, men att de själva inte behöver vara på samma plats.
Dessa kan förstås kombineras med varandra på olika sätt för att skapa balans. Ett alternativ skulle ju kunna vara att yrke och/eller kläder faktiskt är något ulvarna behöver ljuga om, och att siaren inte siar fraktion utan siar kläder och/eller yrke. Skulle det vara så bör ulvarna dock få någon någon annan buff om de bara är 2. Till exempel genom att kläderna och/eller yrket också avslöjar powerrollerna.

---

Det är fortfarande svårt att veta hur upplägget ser ut. Alldeles oavsett anser jag att det är viktigt att vi har med oss att det finns flera möjliga alternativ. Mycket pekar mot att minst en av Anthrox, Andersson och Basenanji är nattmördande ulv. Men det finns helt rimliga scenarion där det inte måste vara så. Det verkar mest sannolikt att ulvarna är 3 tycker jag, men det kan inte uteslutas att de bara är 2. Och så vidare.

Om jag får gissa på vad jag tror, så menar jag att följande verkar rimligt:
  • 3 ulvar
  • Mediumplatsbundet nattmord (ulvarna kan mörda både i baren och på dansgolvet, men den nattmördande ulven och offret måste vara på samma plats)
  • Siare och väktare finns.
  • Om kläder och/eller yrke är betydelsebärande för fraktionstillhörighet (och ulvarna alltså måste ljuga) verkar det sannolikt att ulvarna också kan identifiera i varje fall någon powerroll med informationen.
Det verkar troligast att vi röstar ut en av Anthrox, Andersson eller Basse denna runda. Är den vi röstar ut bybo behöver vi dock överväga att ulvarna inte är så bundna till platsen för nattmord som vi trott, och inte bara avverka övriga två på löpande band, för då förlorar vi.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Vimes - Som drog igång diskussionen som skulle leda till massoutning.
Generellt ett bra inlägg, Anthrox. Rätt typ av analys tycker jag.

Jag håller inte med om att jag var så drivande i att dra igång massoutningen dock, men jag kan förstå läsningen. Jag nämner i ett tidigt inlägg att massoutning kan vara bra, sen tror jag inte jag skriver så mycket mer om det. Jag ifrågasätter att Basse inte är för massoutning (som jag menar att han brukar vara). Sen är jag ganska AFK p.g.a. IRL, och när jag kommer tillbaka har det tydligen blivit någon form av massoutning (jag går in och outar mitt yrke för någon uppmanade mig att göra det, men jag tror jag missuppfattade att jag skulle bolla outningståget vidare så att säga). Så, jag tänker att jag mer var positivt till massoutning, snarare än drivande i det, om det mejkar sense.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Vimes påpekar i #119 att Rasmus röst på Vimes är suspekt (med all rätt, det är den) med frågan "Vad kan han ha för yrke som promptar honom att göra så?". Vi vet nu att Rasmus är tandläkare, och det är nog det här som är mest av en smoking gun gällande Rasmus. Varför röstar Rasmus på Vimes, i en diskussion gällande yrkesskillnader, när hans egna yrke är så mundant? Det finns ingenting i mitt tycke som är rationellt av Rasmus att skicka en röst på Vimes här. Det går till och med att argumentera i förvirringen att tandläkare är ett lågstatusyrke (vem fan drömmer om att bli tandläkare liksom?)
(De som inte kom in på läkarlinjen drömmer om att bli tandläkare!)

Men ja, det här är faktiskt jävligt konstigt. Det var konstigt i R1, och det är konstigt nu när du tar upp det igen. (och betydligt mer bestickande för Rasmus del än det här med att han är lite frånvarande nu, tycker jag)

@RasmusL - det här behöver redas ut. Jag säger att jag har ett lågstatus-yrke, du kollar på ditt PM och ser "tandläkare" och bestämmer dig för att rösta på mig. Kan du beskriva hur du tänkte?
 
Top