Varulv Klassåterträff i Nora - Runda 2

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Saker som grönar Basse:
Ville inte ge info om yrken till ulvarna (#24 mfl).
Stillbilder på röstläget. Ja, det kan en ulv med göra men det ÄR en fördel för byn, för det underlättar väldigt mycket att se exakt hur rösterna låg vid ett specifikt tillfälle. Det är svårare att få överblick över situationen i verktyget.
(#107) bra poängtering om att ulvarna kan ha alibi i yrke/kläder.
Tycker Rasmus ska outa för att skingra förvirring.
Har en bra motivering för att ligga kvar med röst på Sidd.
Post #166 känns som stabilt resonerande.
Post #173 känns som stabilt resonerande och lyfter även något som jag själv påpekat, att Anderssons alfabetsplan inte nödvändigtvis är så grönande som en vill ge sken av. En ulv som vet att danspartners inte spelar roll för ulvarna vill ju givetvis ha en sådan mekanik i spel, eftersom det då handikappar våra powerroller utan att kosta ulvarna något.
Vill samla dreven, spretigt är dåligt för byn.
Poängterar helt korrekt att pratet om hög-/lågstatus är förrädiskt (#230).
Inleder R2 med att ställa bra frågor.
Blir störd av Rasmus tystnad och börjar långsamt svänga om i värderingen av denne.
Ställer folk mot väggen och pressar (exv Andersson i #84R2 och Sidd i #87R2).

Saker som kanske är mindre bra:
Grön-röd lista utan motiveringar (#284). Har Rasmus högt, som kanske skummaste detaljen på den listan.


Näe, jag förstår nog varför jag tycker Basse är grönare än Andersson.
Bra lista @Anthrox. Särskilt som den ju nästan tvingar mig att rösta på dig ifall vi tror att morden är platsbundna. Men jag väntar lite med det utan tänker försöka få lite press på Vimsan istället först.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
OK - av oss tre som var på dansgolvet har jag misstänkt Basse redan i R1. Anthrox har dessutom spelat mer konstruktivt överlag.

Röst: @Basenanji
Eftersom drevet mot Basse ändå inte flyger och jag tycker det finns tydliga tecken på att Vimes agerade skumt under R1 - särskilt i slutet (se min post här) - tycker jag att han behöver komma under lite press
Röst: @Vimes
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Tja, det vore ju en rejäl ulv-buff. Om vi har två ulvar kanske?
Är det orimligt? Jag börjar svänga mot att det inte är det. Jag har svårt att se vem på dansgolvet som skulle vara röd och det var ju himla enkelt nyss, med att Andersson skulle vara ulven på uteslutningsmetoden. Men det långa inlägget från Andersson tiltar det fullständigt för mig. Och om vi alla tre är gröna så finns det ju bara ett alternativ, och det är att vi har fel om nattmordet. Men det tror jag inte att någon av oss riktigt vågar testa i praktiken. Jag undrar om vi inte ska göra något annat. Typ fixa så att vi tre hamnar isolerade i baren istället, och söka oss efter ulv nummer två på annat håll. Om vi är isolerade i baren är en potentiell ulv i dansbandet med där, och måste antingen visa att det går att utföra nattmord även i baren, eller ge info om annan ulv på dansbanan. Eller jag vet inte. Jag ska omgruppera och fundera på en ny strategi.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,712
Location
Oktoberlandet
Läser och för allmänhetens bästa ligger lågt.
Dagens poster hittills ställer mer å mer skummljus på Andersson som jag mkt väl kan rösta på. Åker Andersson som röd är det även ett grönande på mig vilket vore skönt.
Och Anthrox blir grönare å grönare👍
Basse vill jag se mer ifrån.

Vad gäller Vimes sista snajpning så blev jag väldigt förvånad då jag trodde jag skulle åka på en snajpröst från Fjodde.
Har funderat och grävt i det och landar i att det är ett grön-move. Vore bara konstigt att som ulv sätta sig själv i ett sånt strålkastarljus.
Eftersom jag vet min egen status som grön så faller inte Anderssons (förvånande långa) post nu ut så väl-flera antaganden gäller inte.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Fan ett ynka litet siande hade varit så mycket värt just nu. Hade liksom inte spelat någon roll på vem det var, för det känns som att bara få färg på en spelare just nu skulle kunna unravela hela pusslet.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Är det orimligt? Jag börjar svänga mot att det inte är det. Jag har svårt att se vem på dansgolvet som skulle vara röd och det var ju himla enkelt nyss, med att Andersson skulle vara ulven på uteslutningsmetoden. Men det långa inlägget från Andersson tiltar det fullständigt för mig. Och om vi alla tre är gröna så finns det ju bara ett alternativ, och det är att vi har fel om nattmordet. Men det tror jag inte att någon av oss riktigt vågar testa i praktiken. Jag undrar om vi inte ska göra något annat. Typ fixa så att vi tre hamnar isolerade i baren istället, och söka oss efter ulv nummer två på annat håll. Om vi är isolerade i baren är en potentiell ulv i dansbandet med där, och måste antingen visa att det går att utföra nattmord även i baren, eller ge info om annan ulv på dansbanan. Eller jag vet inte. Jag ska omgruppera och fundera på en ny strategi.
Egentligen vore det en bra idé att bara ha oss tre (Andersson-Anthrox-Basenanji) i baren. Men det går inte eftersom det måste vara jämna par. Kanske ska man kallt anta att RasmusL ändå hamnar där p g a inaktivitet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Hur blir det med dansandet? Jag har i alla fall skickat in till SL att jag dansar med osynliga mannen (dvs @RasmusL)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Alltså, jag är benägen att rösta ut Rasmus nu. Han har mycket att stå till svars för, men är helt frånvarande. Det känns mer konstruktivt än att hålla på med det här o att jaga dansbandstrion.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
Saker som grönar Basse:
Ville inte ge info om yrken till ulvarna (#24 mfl).
Stillbilder på röstläget. Ja, det kan en ulv med göra men det ÄR en fördel för byn, för det underlättar väldigt mycket att se exakt hur rösterna låg vid ett specifikt tillfälle. Det är svårare att få överblick över situationen i verktyget.
(#107) bra poängtering om att ulvarna kan ha alibi i yrke/kläder.
Tycker Rasmus ska outa för att skingra förvirring.
Har en bra motivering för att ligga kvar med röst på Sidd.
Post #166 känns som stabilt resonerande.
Post #173 känns som stabilt resonerande och lyfter även något som jag själv påpekat, att Anderssons alfabetsplan inte nödvändigtvis är så grönande som en vill ge sken av. En ulv som vet att danspartners inte spelar roll för ulvarna vill ju givetvis ha en sådan mekanik i spel, eftersom det då handikappar våra powerroller utan att kosta ulvarna något.
Vill samla dreven, spretigt är dåligt för byn.
Poängterar helt korrekt att pratet om hög-/lågstatus är förrädiskt (#230).
Inleder R2 med att ställa bra frågor.
Blir störd av Rasmus tystnad och börjar långsamt svänga om i värderingen av denne.
Ställer folk mot väggen och pressar (exv Andersson i #84R2 och Sidd i #87R2)
Lessen, Anthrox, jag tycker du spelar bra idag, men inget av det här är ett dugg grönande. Det är spetslöst och mellanmjölkigt.

Ur ett utifrånperspektiv är det lite märkligt att du är så bestämd på Andersson istället för Basse.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,397
Egentligen vore det en bra idé att bara ha oss tre (Andersson-Anthrox-Basenanji) i baren. Men det går inte eftersom det måste vara jämna par. Kanske ska man kallt anta att RasmusL ändå hamnar där p g a inaktivitet?
Vi är 8. En röstas ut, 3 i baren och 4 på dansgolvet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Ok jag lovade ju att utveckla min lista från förra rundan. Inlägget här Några utropstecken där var hur @Brynolf kom högt upp i misstankegrad och att jag misstänkte Fjodor och Biobunker.

Den var nog rätt kass, den där listan, men nu vill jag göra en längre sammanställning av deltagarna och min syn på dem.

Från rött till grönt:

1 Andersson
Min röst ligger där så inte så konstigt kanske, men nu har jag i syndens sista timme börjat vackla. Andersson skriver massa bra stuff och min hypotes verkar inte hålla. Det mest röda är hur Sidd slank undan med hjälp av Andersson bland andra. Näst mest rött är just kopplingen mellan Sidd och Andersson.

2 Rasmus (NY!)
Livet IRL kan vara hektiskt och inte minst för Rasmus. Men jag tycker ändå att den här rundans TVÅ inlägg sticker ut. Jag får också lite ont i magen över att vad jag tolkar som duktiga bybor som sliter hårt verkar gåvor varandra, medan ulvarna chillar i bakgrunden.

3 Sidd
Sidd är kubansk med, men skulle absolut kunna placeras högre. Här vimlar det av ulv-tells vilket många påpekat. För att lägga ved på den brasan kan jag säga att det vore typiskt Sidd att ha ihjäl Biobunker och på så sätt försätta mig i dålig dager. Dessutom undrar jag om ulv-Sidd faktiskt försöker få fram powerroller genom att diskutera (dans)förmågor så klumpigt? Han har upprepade gånger velat få det bekräftstxstt alla har samma som han.

4 Vimes
Vimes är bra och jag har hela tiden tänkt att han mest har blivit utnyttjad som ”nyttig idioti” av andra. Men han spelar också ganska orytmiskt och otypiskt: hur ser hans spel kring Sidd i R1 ut egentligen?

5 Brynolf
Här har jag nog missat en hel del, men om jag blir nattmördad eller utröstad vill jag att ni verkligen kollar den här killen. Snacka om att vara slick-ulv, som i senaste partiet?!

6 Hägerstrand
Jo men bra! Jag kan få Pippi på Hägerns logiska teorier (7WA?!), men tycker att Hägern balanserat bra här. Att hans resonemang har skönhetsfläckar stärker bara hans byboighrt tycker jag.

7 Anthrox
Alltid en klippa. Bra, pedagogisk och med driv. Jag brukar bli misstänksam mot folk som creddar mig (det känns inställsamt) men inte här. Också Anthrox har balanserade åsikter och driver på spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Lessen, Anthrox, jag tycker du spelar bra idag, men inget av det här är ett dugg grönande. Det är spetslöst och mellanmjölkigt.
När jag självkritiskt påpekar att jag är usel på spelmekanik-analys säger du att det är ok att bidra med det jag kan.

När jag gör det är det mellanmjölkigt?

Hur vill du att jag bidrar bättre till spelet?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
899
Hur blir det med dansandet? Jag har i alla fall skickat in till SL att jag dansar med osynliga mannen (dvs @RasmusL)
Jag har också skickat in min dans till @Brynolf , men om vi ska köra på den ursprungliga dansplanen så kanske det är bättre att du och jag dansar, så faller den inte helt om Brynolf och @RasmusL sover vidare.

Men då är det kanske bättre att slänga om den planen helt. Jag vill egentligen separera möjliga ulvpar så mycket som möjligt (vilket är svårt för då ska Sidd och Vimes stå i par i baren och Sidd och Andersson dansa med varandra)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
En grej jag sagt som jag själv är himla nöjd med är att Sidd var Kung Slug-ulv förra partiet. Är han ulv också i det här partiet lär han byta stil. F du krav hans ganska spräckiga spel i R1.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Jag har också skickat in min dans till @Brynolf , men om vi ska köra på den ursprungliga dansplanen så kanske det är bättre att du och jag dansar, så faller den inte helt om Brynolf och @RasmusL sover vidare.

Men då är det kanske bättre att slänga om den planen helt. Jag vill egentligen separera möjliga ulvpar så mycket som möjligt (vilket är svårt för då ska Sidd och Vimes stå i par i baren och Sidd och Andersson dansa med varandra)
Fick jag bestämma skulle vi ha

Vimes-Anthrox
Sidd-Rasmus

…på dansgolvet,

Resten i baren.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,509
När jag gör det är det mellanmjölkigt?
Hej Basse! Det var inte det att inläggen var dåliga eller så. Flera av de saker Anthrox lyfter är helt rimliga och vettiga inlägg. Men det är inte samma sak som att de är grönande. Det var mer en kritik mot Anthrox än mot dig alltså. Jag tycker det är märkligt att Anthrox så ensidigt valt att driva mot Andersson.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Jag ska snart gå till restaurangen, men till protokollet:

Har vi två eller tre ulvar? Alla borde ge sin syn på saken!

Varför är folk så sega på att diskutera vem som ska dansa eller ej?

Hur ser vi på Rasmus och Brynolfs lågflygeri?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,700
Jag kollade startposten…

RUNDAN SLUTAR 21.00!

Jag trodde att den skulle sluta 20.00?!
 
Top