Nekromanti Katherine Kerr

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Bättre än Tolkien?

Vågar jag ens yttra denna mening:
Jag tycker Deverry serien är helt klart bättre än Sagan om Ringen. :gremshocked:
Älskar verkligen allt med Kerrs böcker. Stämningen, personerna, kulturen, ja allt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Kontra

Exakt! Jag bryr mig inte nämnvärt om att hon snor eller krossar den keltiska mytologin eftersom att jag vet mindre än inget om den. Och Decamerone har jag verkligen inte läst... Läst om den dock. Jag har en tendens att gilla fantasy så jag ska nog i framtiden ta mig en titt på serien.

/Balderk, som aldrig kan hata en bok så mycket som Feliath verkar göra...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Läsnings skall uppmuntras

bra bra all läsning skall uppmuntras

Ja, det ska den verkligen... Dagens ungdom läser mindre än förr och det är verkligen sorgligt! Jag tillhör juh dagens ungdom och det är klart jag märker att många ui min ålder avskyr att läsa. Bara att kolla på min klass, de flesta lånar så korta böcker som möjligt när vi ska läsa en bok i skolan och många skiter sedan att läsa ut dem... Eftersom att jag älskar att läsa så är det inget annat än sorgligt. Men frågan är vad som bör göras åt saken... Föräldrarna kanske bör läsa mer med dem när de är 5-8 år vilket tydligen skulle vara en ålder då man tar efter mycket. Om man lär dem läsa då så kanske de fortsätter mer i sin ungdom? Jag vet inte.,.. bara sopekulerar lite.

/Balderk, tycker det skulle vara kul om fler och fler började läsa böcker för skojsskull...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Läsnings skall uppmuntras

morsan och farsan har alltid läst, morsan har läst för oss barn( :gremwink: ) vilket har gjort att alla utan min minsta bror har läst sedan vi varti tillräkligt bra på att läsa själv

jag kan även slå ett slag för böcker som är inlästa på band. funkar jätte bra när man sitter och spelar gameboy, sitter i bil eller likna´nde'. plöjt igenom alla beckböckerna(orginalen) på detta sätt

//Netfeed
 

zorgzo

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
21
Location
Hova
Hon är en av de bästa, helt klart. Det finns många många böcker, innan du är klar lever du i två världar
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Well...

...du frågade ju om den var läsvärd, och mitt svar är ett rungande NEJ, komplett med belysning av några av de värsta bitarna. Jag har också en tendens att gilla fantasy, det är därför jag inte gillar Kerr.
Och tro nu inte att det här är någon sorts prettofjanterier, jag läser Terry Brooks och har god behållning därav, och det brukar ju anses vara sämre fantasy än Kerr. Det är bara inte värt tiden och pengarna det kräver. Läs LeGuins Earthsea istället, eller Amber, eller Nya Solens Bok, eller vadsomhelst. Bra fantasy är inte svår att hitta, det finns inget skäl att läsa skräp.

Och tror du att du inte är kapabel att avsky böcker har du bara inte läst tillräckligt :gremwink:


/Feliath - IMNAAHO, förstås
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Läsnings skall uppmuntras

" Dagens ungdom läser mindre än förr och det är verkligen sorgligt!"

Det beror på vad man menar med förr. Mina morföräldrar är födda på 20-talet och de läser inte särskilt mycket böcker varken nu eller då. Läsandet är i mångt och mycket en klass- och utbildningsfråga. Akademikerbarn läser oftare och mer än de flesta arbetarbarn. Läsuppgifter i skolan ses ofta som tråkiga och obegripliga, kanske beroende på de böcker som eleverna har att välja mellan? Det läraren anser vara höjden av kulturell läsning tilltalar antagligen inte en grupp rastlösa tonåringar. Mer högläsning både hemma och i skolan tror jag kan vara ett bra initiativ. Varför inte ha det även i gymnasiet?
När jag får barn så tänker jag absolut läsa sagor med dem, allt för att stimulera och bygga upp deras fantasi.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Well...

Och tror du att du inte är kapabel att avsky böcker har du bara inte läst tillräckligt
Eller så gillar jag böcker mer än du och väljer de rätta böckerna för mig? Jag skulle aldrig få för mig att läsa tantsnusk eftersom det inte tilltalar mig, jag vet vad jag gillar och vad jag inte gillar. Men iofs finns det väl en författare jag inte avskyr men ogillar. Terry Brooks. Shannaras ättlingar var inte bra... Och Shannaras svärd var väl lika sunkig. Fast jag gillade dem en gång i tiden. Och där ser vi hur fallet är med mig. Jag gillar böcker när jag läst dem allt sok oftast men jag kan börja ogilla böcker efter jag har läst dem. Nu upptäckte jag ju att Shannars svärd var en dålig Tolkien kopia vilket fick mig att börja ogilla dem. Trots det har jag en massa shannara böcker hemma. Men på senare år har jag knappt läst någon bok jag ogillat. Men läser gör jag hela tiden så det är nog inte det att jag läst för lite som är problemet.

...du frågade ju om den var läsvärd, och mitt svar är ett rungande NEJ, komplett med belysning av några av de värsta bitarna. Jag har också en tendens att gilla fantasy, det är därför jag inte gillar Kerr.
Och tro nu inte att det här är någon sorts prettofjanterier, jag läser Terry Brooks och har god behållning därav, och det brukar ju anses vara sämre fantasy än Kerr. Det är bara inte värt tiden och pengarna det kräver. Läs LeGuins Earthsea istället, eller Amber, eller Nya Solens Bok, eller vadsomhelst. Bra fantasy är inte svår att hitta, det finns inget skäl att läsa skräp.
Jag har hört mycket mer gott om Kerr än ont. Så jag ser i alla fall ingen anledning att inte läsa henne. Jag vet att det finns mycket bra fantasy. Jag gillar all fantasy jag läser förutom Brooks så det är kanske ingen risk att jag skulle direkt avsky Kerr, men vem vet? Jag kankse tycker precis lika illa om henne som du. Men som jag cokså har sagt, jag är bryr mig betydligt mindre om vad hon gör med den keltiskamytologin än du, eftersom att jag knappast vet något om den. Jag tycker dock att den verkar lite spännande och tycker det verkar vara ett trevligt inslag i Kerrs böcker. Jag har väl nu i alla fall förstått att det både finns de som älskar Kerr och de som avskyr henne och får väl i sinnom tid få veta i vilket läger jag står...

/Balderk, fyller arton imorrn :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Läsnings skall uppmuntras

Det beror på vad man menar med förr. Mina morföräldrar är födda på 20-talet och de läser inte särskilt mycket böcker varken nu eller då. Läsandet är i mångt och mycket en klass- och utbildningsfråga. Akademikerbarn läser oftare och mer än de flesta arbetarbarn. Läsuppgifter i skolan ses ofta som tråkiga och obegripliga, kanske beroende på de böcker som eleverna har att välja mellan? Det läraren anser vara höjden av kulturell läsning tilltalar antagligen inte en grupp rastlösa tonåringar. Mer högläsning både hemma och i skolan tror jag kan vara ett bra initiativ. Varför inte ha det även i gymnasiet?
När jag får barn så tänker jag absolut läsa sagor med dem, allt för att stimulera och bygga upp deras fantasi.
Min farfar föddes också då... Han läser iaf en hel del. Och han är arbetarbarn tror jag... Lite osäker på den punkten. Det där med arbetarbarn kontra akademikerbarn kan väl stämma. Mina farsa är ju literaturvetare och morsan skådis så det har väl satt sina spår. Fast det var främst morsan som gillade att läsa för mig som liten... Även om det är farsan som uppmuntrar mitt läsande idag. Fast i dagens gymnasium (eller i alla fall på det jag går) får man oftast välja vad man ska läsa själv. Ändå klagar de flesta när vi ska läsa på engelskan och svenskan. Så det är nog inte där skon klämmer. Högläsning är jättebra, det håller jag med om. Fast jag tror att det på gymnasienivå inte skulle uppskattas särskillt mycket, det skulle i alla fall få mig att känna mig som ett lågstadiebarn eller mellanstadiebarn. Jag tror att just de stadiumen är de bästa för högläsning. Kommer ihåg att min mellanstadielärare läste godnatt mr tom för oss i fyran och det uppskattades verkligen. Redan på högstadiet känner man sig nog för stor skulle jag gissa. Men föräldrarna har också ett ansvar såklart, de borde läsa högt för barnen så länge som möjligt. Och gärna försöka få dem att läsa själva också när de är tillräckligt gammla. Om inte annat är det ett bra sätt att lära sig läsa bättre.
Bra att du tänker läsa sagor och så för dina barn. Fantasi är något alla behöver och mår bra av...

/Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Imponerande att du vågade yttra meningen.. :)

HeHe !!
ja, att klanga ner på Tolkien & hanns verk brukar väll vålla vissa disskutioner ja... :gremgrin: :gremgrin:
MenMen, smaken är ju som baken. & jag för min del tycker att Kerr:s böcker är något förvirrande.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Tad Williams

Där läser han en underlig självbiografi av en död släkting som trodde han hade besökt den magiska världen Faerie.
Hmm... Fick mig att tänka väldigt mycket på Stardust av Neilgaiman... Nutidsfantasy(Okej, typ 1800-tal i Gaimans fall) med en magisk värld vid namn Faerie hmm... Lite för likt nästan.

/Balderk, som nyss börjat läsa Stardust i skolan...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Läsnings skall uppmuntras

"Fast jag tror att det på gymnasienivå inte skulle uppskattas särskillt mycket, det skulle i alla fall få mig att känna mig som ett lågstadiebarn eller mellanstadiebarn."

Fast du behöver inte räddas eftersom du redan läser utan att du blir tillsagd. Jag tycker att man slutar i onödan med väldigt många saker eftersom eleverna har nåt en viss nivå där de inte anses behöva vissa typer av undervisning. Så mycket samhällsinformation finns i skriftlig form att det är en klar fördel att kunna och vilja läsa. Kan man tillgodose sig själv med relevant information stärker man sin egen position.
Idag kan man nog inte ens vara säker på att alla gymnasieelever ens kan läsa ordentligt trots att de redan har gått nio år i grundskolan. Vår förutfattade meningar gör att vi ofta talar över deras huvuden.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Grattis i förskott [nT]

Ja må han leva ut i hundrade år
och sedan ska han skjutas....och en skottkärra....leva..
vi gratulerar....ett leve...Hurra...hur...ra...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Läsnings skall uppmuntras

Fast du behöver inte räddas eftersom du redan läser utan att du blir tillsagd. Jag tycker att man slutar i onödan med väldigt många saker eftersom eleverna har nåt en viss nivå där de inte anses behöva vissa typer av undervisning. Så mycket samhällsinformation finns i skriftlig form att det är en klar fördel att kunna och vilja läsa. Kan man tillgodose sig själv med relevant information stärker man sin egen position.
Mmm... Du har en klar poäng där. Men även om jag inte behöver räddas så tror jag många skulle ogilla högläsning. Det får nog många av de som behöver räddas att känna sig som småbarn också...
Men resten av vad du säger är klokt och jag håller med.

/Balderk, försöker avvänja sig vid att göra tre punkter hela tiden.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tackar [nT]

Ja må han leva ut i hundrade år
och sedan ska han skjutas....och en skottkärra....leva..
vi gratulerar....ett leve...Hurra...hur...ra...
Fint sjunget grabben! :gremwink:
Det uppskattas :gremsmile:

/Balderk, förväntansfull
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Katherine Kerrs böcker är egentligen precis som de ska vara. De ska få läsaren att vilja ha mer och i de flesta fallen så lånar/köper läsaren nästa bok för att man "måste" få reda på hur det går. Likadant med David Eddings. När jag började läsa böckerna om Belgarion så kunde jag inte sluta. Läste igenom de 14 böckerna som tillhör den storyn på tio dagar. Kerrs böcker är lite röriga till en början, men när man väl rett ut det så är det svårt att sluta.
 
Top