Nekromanti Katherine Kerr

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Tad Williams

Hmm... Fick mig att tänka väldigt mycket på Stardust av Neilgaiman... Nutidsfantasy(Okej, typ 1800-tal i Gaimans fall) med en magisk värld vid namn Faerie hmm... Lite för likt nästan

Upon a great adventure he was bond,
That greatest Gloriana to him gave,
That greatest glorious Queene of Faerie lond,
To win him worship, and her grace to have
(Edmund Spenser, The Faerie Queene, 1596)
Lite perspektiv skadar aldrig...

JPS
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Well...

Eller så gillar jag böcker mer än du och väljer de rätta böckerna för mig?
Det fanns en smiley där av en anledning, närmare bestämt en 'jag skämtar'-smiley, eftersom det var vad jag gjorde.
Och att insinuera att jag tycker mindre om böcker än du bara för att jag har gusto nog att tycka illa om saker och erkänna det också känns som en ren förolämpning. Jag har för närvarande en backlog-trave på runt fyratusen sidor. Jag läser för tusan just nu (Knight & Knave of Swords).

Så jag ser i alla fall ingen anledning att inte läsa henne.
Äh, det har jag ju inte påstått heller. Du bad om åsikter, och då gav jag dig min, eftersom jag tyckte att den behövdes.Om man ber om åsikter men bara vill ha den ena sorten så är det ju i själva verket bekräftelse man söker, och då hade du kunnat säga det, så hade du sluppit min åsikt. Jag försöker förstås inte hindra någon annan från att tycka om Kerr. Var och en blir salig på sin sak.

Men som jag cokså har sagt, jag är bryr mig betydligt mindre om vad hon gör med den keltiskamytologin än du, eftersom att jag knappast vet något om den.
Och jag har likaledes konstaterat att det bara var en grej jag högg till med. Jag skulle kunna trasha de första två böckerna sida för sida, men så mycket ansträngning tycker jag inte de är värda. Mytologin är inte en avgörande faktor, bara en personlig käpphäst. Min åsikt som sådan hade varit oförändrad även om hon inte gjort våld på myterna.

/Feliath - glömde skriva en sigfras :gremblush: :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Tad Williams

Upon a great adventure he was bond,
That greatest Gloriana to him gave,
That greatest glorious Queene of Faerie lond,
To win him worship, and her grace to have
(Edmund Spenser, The Faerie Queene, 1596)
Aha! Där ser man... Det var som sjutton!

/Balderk
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Attack of the Celtic Mythology! ;-) [OT]

Det är faktiskt äldre än så också. Idén med en dold eller separat Faerie-värld har förekommit i keltisk mytologi och tradition sedan typ 500 f.Kr. :gremsmile:
Det dyker upp i Sandman också, och i Changeling, och om jag inte missminner mig i Castle Falkenstein, etc. ad infinitum.


/Feliath - Arthursagans Avalon är ett annat känt exempel
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Re: Attack of the Celtic Mythology! ;-) [OT]

Och sen kommer ju legenden om Avalon också.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Men det skrev jag ju!?! [NT]

NT = Nötätande Tryckeriassistenter


/Feliath - förvirrad och trött :gremconfused:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Re: Men det skrev jag ju!?! [NT]

Avalon är en del av Arthur legenden och inte samma värld som Sidhes "andra värld".
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Men det skrev jag ju!?! [NT]

Arthursagan är ju djupt förankrad i den keltiska traditionen och är himla kul men jag tycker ibland att man vill se lite mer av den keltiska traditionen än bara Arthursagan.

Avalon är inte nått som bara dyker upp i artursagan även om det är mest känt därifrån.


Kerr är defenitivt läsvärd. Det behövs lite fler duktiga kvinnliga fantasyförfattare, Kerr är inte så lik Tolkien så jämförelsen blir svår att göra, man kan tycka om den ena eller den andra eller som jag båda.

Kerr har nog som mål att skriva färdigt sin bokserie men det beror väl på om hon har tillräckligt med inspiration.

Böckerna är läsvärda, eller hade jag sagt det redan,
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Re: Läsnings skall uppmuntras

Men även om jag inte behöver räddas så tror jag många skulle ogilla högläsning. Det får nog många av de som behöver räddas att känna sig som småbarn också...

Jag får väl anse mig ha paserat småbarnsstadiet, och jag tycker att högläsning är väldigt mysigt, speciellt om man har en bra berättare som läser.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Läsnings skall uppmuntras

Högläsning låter jättemysigt, har inte gjort det så mycket men lite för min sambo, hon tycker det är mysigt.

Ett alternativ till att sitta framför tvn och fisa.

Kanske sagan om ringen i högläsningsform, man har att göra ett bra tag.

Bombu
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Vad jag menade...

...var att jag faktiskt nämnade Avalon också. Kolla sigen.

För övrigt har Bombu satt spiken i vattenmelonen: Avalon är inte unikt för Arthursagan, och man kan bara säga att Avalon inte är det samma som Sidhe-världen på samma sätt som en sida inte är detsamma som en bok. Avalon tillhör absolut Sidhe, men det är inte Sidhe, bara en plats inom den världen. Rent mytologiskt, alltså; Glasön i träsklandet Avalon finns fortfarande att beskåda; den kallas Glastonbury Tor numer och har ett kloster överst. (Det är för övrigt värt att anmärka att själva ön ursprungligen inte kallades Avalon, den låg i Avalon. Sedan förvrängdes det.)
Dessutom kan man som sagt inte separera Arthursagan från keltisk mytologi i sina resonemang eftersom den är keltisk mytologi; den bara överlevde längre än det mesta. Det är som att försöka separera Sigurds saga från nordisk mytologi, eller Herkules Storverk från grekisk.


/Feliath - helter-skelter
 
Top