Nekromanti Katherine Kerr

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
för dem som inte vet så skall Katherine Kerr släppa en ny bok i Devverry-serien nästa år, The Gold Falcon, som från början skulle den bli bara en bok och skulle hetat The Silver Wyrm, men nu blev den lite längere än det var tänkt så den delades upp i två och den andra delen kommer att heta The Black Stone
i usa kommer dessa att heta Part One of The Silver Wyrm och Part Two of The Silver Wyrm

//Netfeed, som tyckte att de som inte visste kunde få veta
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tar serien aldrig slut?

Jag har knappt läst några böcker sedan de fyra första som var helt okej. Vad har egentligen hänt sedan dess? När har hon tänkt bli klar med serien egentligen?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tar serien aldrig slut?

det tar sin lilla tid men hon kommer väl bli klar, hoppas man annars blir hon ju som jordan

de två nya böckerna tillhör ju hennes andra serie och inte den första(hon har skrivit två, Devverry och The Westlands tror jag de heter)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bill och Ben

"det tar sin lilla tid men hon kommer väl bli klar, hoppas man annars blir hon ju som jordan"

Jordan har ju i alla fall en uttalad målsättning att bli klar någon gång. Jag menar, tänk om Kerr håller på att skriva en evighetsserie i stil med Bill&Ben...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Re: Bill och Ben

Alltså Jag ser inget fel i att Kerr fortsätter att skriva på Deverry fram till döderdagar.

I och med att de flesta böckerna som hon skriver fungerar som fristående så är det hellungt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Never ending story !!

Arrgghh !
Det finns ju ingen hejd på Kathrine Kerr... försökte att starta upp & läsa den här serien. Men gav upp, det blev dels för lång mellan böckerna & sedan förstog jag heller nog serien heller.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Bill och Ben

Och dessutom återföds ju huvudpersonerna hela tiden, så hon behöver inte ens oroa sig för att upprepa sig – det är ju meningen, ju :gremgrin:

JPS
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Är Kerr läsvärd? Jag har två böcker i bokhyllan som är brorsans... Jag måste kanske läsa dem någon gång. Hur många böcker finns det förresten?

/Balderk, tycker Kerr verkar stämningsfull...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Typ 11 böcker eller någonstans i de trakterna.

Och de är läsvärda även om Katherin Kerr hoppar friskt mellan tidsåldrarna och personers olika reinkarnationer(oftast för att ge en inblick i "nutidsdramat").
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag tycker att det både är en bra serie och själva tidshoppen är snyggt gjorda
tycker att alla som lyckas fatta serien skall läsa den för den är kollosalt bra
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Kontra

Jag ska ställa mig lite på tvären här och rekommendera att du aldrig någonsin, under några som helst omständigheter, avsiktligt läser något Kerr skrivit.
Deverryböckerna är inte läsvärda, de är ohyggliga. Hon snor precis tillräckligt av keltisk mytologi för att man ska bli sur när hon mosar den. Tidshoppen är irriterande genomförda. Vissa kapitel fick jag hoppa över helt enkelt för att författaren försökt överträffa Decamerone, av någon anledning.
Allt som allt ångrade jag gruvligt pengarna jag lagt på de böcker jag köpt, och då brukar jag ändå kunna utvinna värde av något slag ur de flesta böcker.

Nej, hellre läser jag Eddings, och då har det gått långt. Jag skulle bara utsätta min värste fiende för Kerr för att jag är en osedvanligt grym jävel.

/Feliath - gillar verkligen inte Kerr
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Kontra

jo men då får vi ju hoppas att balderk inte läst Decamerone och tycker att keltiskmytology är bra i sådana där trevligt snodda former... då borde han ju få ut ngt eller hur?

mitt tipps läs böckerna
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Tad Williams

orkar inte starta en ny tråd

jag kan även meddela att Tad Williams kommer med en ny bok som släpps i maj i år. denna heter The War of the Flowers och är nutids fantasy

story

Theo Vilmos är en 30-årig sångare i ett inte särskilt framgångsrikt rockband. Ett tag hade han en nästan magisk karisma, både på scen och till vardags, men inte nu längre. När livet tycks nå sitt lågvattenmärke för Theo, tar han sin tilflykt till en isolerad stuga i skogen. Där läser han en underlig självbiografi av en död släkting som trodde han hade besökt den magiska världen Faerie. Och före Theo kan bortförklara allt som en galnings fantasier, dras han också till en plats mer magisk än vad han någonsin drömt om. Ett land där han finner sitt öde.

//Netfeed, som kan meddela att Williams är en av hans favvoriter med
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Kerr är dramatiskt korrekt

Jo, extremt.

Hennes tidshopp är, vad Feliath vill mena, snyggt genomförda och bidrar med lite insikt och framförallt ger underlag för ett syfte större än huvudpersonernas lite smådumma och meningslösa liv. Nevyns syfte är utan tvekan ballast, eller kanske Aderyns, eller kanske Jills...

De fyra första böckerna är tillpåköpet välskrivna, underhållande och mysiga. De är fulla med realistiska konflikter som på något sätt ändå lyckas skapa en smågullig sagostämning (när Jill återförenas med Rhodry i Bardek, mmmm...)

Däremot skulle jag inte vilja geniförklara Kerr eller på något sätt lyfta fram henne ur en hop andra bra författare. Hon är bra helt enkelt, och hennes förmåga att få jordnära saker att verka drömska är inget annat än berömvärd...

/Mogge, gillar Kerr bara något mindre än Feliath hatar henne
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Kerr är dramatiskt korrekt

Feliath: "Hon snor precis tillräckligt av keltisk mytologi för att man ska bli sur när hon mosar den. Tidshoppen är irriterande genomförda. Vissa kapitel fick jag hoppa över helt enkelt för att författaren försökt överträffa Decamerone, av någon anledning."

Mogge: "Hennes tidshopp är, vad Feliath vill mena, snyggt genomförda och bidrar med lite insikt och framförallt ger underlag för ett syfte större än huvudpersonernas lite smådumma och meningslösa liv."

Snyggt genomförda kontra irriterande genomförda? Är jag den ende som inte tycker det går ihop. Någon har väl ändå skrivit fel?


Storuggla, skrev fel en gång
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ja, inte är det jag

Jag står för vad jag säger, och jag håller (givetvis) inte med El Mog. Däremot tror jag han tappat ett "än" i sin mening: "vad Feliath än vill mena".

Och är det något Kerr är bra på så är det motsatsen till vad Moggerino påstår: Hon är bra på att få även det som borde vara drömskt att verka grådassigt vardagligt.


/Feliath - avskyr tydligen Kerr en smula mer än Mogaristo gillar henne :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ja, inte är det jag

"Däremot tror jag han tappat ett "än" i sin mening: "vad Feliath än vill mena"."

Ah, det kan funka... Tills jag hör annat så antar jag att The Moggmeister har tappat ett "än".


Storuggla, vaktar än-et tills någon vill ha det
 
Top