Kampanjfilosoferande

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Intressant, för mig är det tvärsom. Jag vill inte göra mer förarbete när jag köpt en modul eller kampanj. Jag har gjort det för att bli av med förarbete, vilket i regel fått motsatta effekten. Jag sitter med mer förarbete än om jag gjort något eget, blir sur, butter och lägger ned spelandet vilket blir en besvikelse för hela gruppen. Med det sagt så är det ju asbra med kampanjer som är skrivna på det sättet för folk som vill ha förarbete och tycker det är en kul grej med rollspel.
Alltså, det gäller ju inte kampanjmaterial som jag tycker är inkomplett eller dåligt utan sådant som gör mig inspirerad att skapa mer och fylls ut.

Men överlag ser jag inte rollspel som en aktivitet som nödvändigtvis behöver bli enklare. Det blir lite som att fråga hur man kan orientering att inte vara så jobbigt och till slut kommer man på att geo guesser löser alla "problem". ;)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Det blir lite som att fråga hur man kan orientering att inte vara så jobbigt och till slut kommer man på att geo guesser löser alla "problem". ;)
Är inte det här lite haltande jämförelse? Jag spelar ju inte rollspel för att läsa kampanjer och bearbeta kampanjer ett varv till... Känns mer som att liknelsen varit, hur kan orientering bli roligare om du får en karta som är helt sönderkluddrad och svår att läsa av istället för en karta som är tydlig, visa det som behövs och gör att du kan läsa av kartan utan svårigheter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Är inte det här lite haltande jämförelse? Jag spelar ju inte rollspel för att läsa kampanjer och bearbeta kampanjer ett varv till... Känns mer som att liknelsen varit, hur kan orientering bli roligare om du får en karta som är helt sönderkluddrad och svår att läsa av istället för en karta som är tydlig, visa det som behövs och gör att du kan läsa av kartan utan svårigheter.
Det förutsätter ju att kampanjmaterialet på något sätt är trasigt. Visst finns det moduler med problem och sådana som är dåliga på olika sätt men personligen köper jag inte tesen att de i grunden är felkonstruerade.

Alltså, jag har ifrågasatt kampanjer, regelsystem, setting, förekomsten av spelledare och allt möjligt. Jag har spelat och skapat spel som har utforskat dessa möjligheter och lärt mig oerhört mycket av det. Så det här är inte ett slentrianmässigt försvar. Jag uppskattar setting på samma sätt som jag uppskattar historia, jag uppskattar spelregler och goda kampanjideer som är genomtänkta och välskrivna. Jag skulle aldrig jämföra dessa med en sönderkluddrad orienteringskarta.

Det jag menar är att man såklart kan hitta nya vägar och former som funkar bättre, men det är ju personliga preferenser. Vill man spela kampanjer så tror jag inte att man kan komma ifrån ett visst "arbete" men såklart bör det ligga på en nivå man är beredd att utföra. Men det finns inget objektivt trasigt med en lång snårig kampanj med 1000 aktörer om det är vad alla inblandade går igång på.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Så det här är inte ett slentrianmässigt försvar. Jag uppskattar setting på samma sätt som jag uppskattar historia, jag uppskattar spelregler och goda kampanjideer som är genomtänkta och välskrivna. Jag skulle aldrig jämföra dessa med en sönderkluddrad orienteringskarta.
Här håller jag helt med. Jag talade lite väl svepande, det jag vänder mig mot är ju de där kampanjerna som är skrivna som rena katastrofer där du känner dig mer vilsen än innan du läste materialet. Jag vet ju att det finns välskrivna kampanjer som fyller en funktion, dessvärre har jag dock stött på för många kampanjer som väcker frustration hos mig och gör att jag inte klarar av att spela rollspel istället. Det är just den sista formen jag reagerar mot.

Sen finns det kampanjer jag aldrig skulle spela överhuvudtaget men som fortfarande, ur ett objektivt perspektiv, är välskrivna och fyller sin funktion väl för den typ av spel som ska utföras med hjälp av kampanjen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Sedan dess att jag började spela förskrivna moduler har jag lagt ned kampanjer i 10 fall av 10 för jag orkar inte, jag får en panik och stress över att missat något eller att spelat fel. Vilket är hemskt, för det tar bort allt roligt från rollspel och gör det till en aktivitet som blir ångestladdad.
Ja, det gäller att även en spelledare ska kunna svälja premissen om att man kan missa något och därmed ändra på spelet, precis som ett misslyckat (eller perfekt) slag kan förändra utkomsten, men på något sätt acceptera att det är en del av spelet. "Domaren är en del av spelet", som man brukar säga i fotboll när domaren missat något. :)

Jag tror rollspel borde kunna vara bättre i att beakta detta och sätta spelledare i den sinnesstämningen, precis som folk inte borde påverkas av Mercer-effekt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Här håller jag helt med. Jag talade lite väl svepande, det jag vänder mig mot är ju de där kampanjerna som är skrivna som rena katastrofer där du känner dig mer vilsen än innan du läste materialet. Jag vet ju att det finns välskrivna kampanjer som fyller en funktion, dessvärre har jag dock stött på för många kampanjer som väcker frustration hos mig och gör att jag inte klarar av att spela rollspel istället. Det är just den sista formen jag reagerar mot.

Sen finns det kampanjer jag aldrig skulle spela överhuvudtaget men som fortfarande, ur ett objektivt perspektiv, är välskrivna och fyller sin funktion väl för den typ av spel som ska utföras med hjälp av kampanjen.
Precis. Det är mest det här med att slänga ut barnet med badvattnet jag vänder mig mot. Det finns mycket bra i själva kanpanjstrukturen och det är nog mer fruktbart att hitta de delar man gillar och försöka förfina dem.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Särskilt som få metaplottar är ens hälften så roliga som reveals runt ett bord som de är att läsa.
Det här tycker jag är en viktig poäng. Hur får man hemligheterna som är intressanta att läsa om att vara lika spännande under spelmötet? Det är inte enkelt! Men jag tror att en del av svaret handlar om att det hemliga behöver vara hyfsat överraskande och dessutom bli tillgängligt för spelarna efter någon typ av ansträngning. Förmodligen behöver någon aspekt av metaplotten också etableras i karaktärsskapandet. Alltså att kampanjens hemlighet har en koppling till något som har hänt tidigare i karaktärernas liv. Därmed är vi tillbaka på session noll, som jag skrev om tidigare i tråden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Hur får man hemligheterna som är intressanta att läsa om att vara lika spännande under spelmötet?
Grejen är att jag inte är säker på att det överhuvudtaget går. :)

Bland de roligare "reveals" vi haft senaste åren var när vi körde LotFP och de seglade med en smågalen kapten över havet. Hans mål var att sänka skeppet när de kom fram, för han hade svurit på att skatten han hittat på den där ön aldrig skulle lämna den på grund av en förbannelse. Detta visste de om. De visste också att han bara provianterat för ditfärd och inte hemfärd. Med flera indicier och ledtrådar om att det är någon sorts Final Countdown. Men de flesta spelarna ryckte på axlarna åt det.

Men EN rollperson valde att stanna ombord och skugga kaptenen, lyckades kolossalt bra med sina slag, och upptäckte att vederbörande placerat massor med krut och grejer ombord som han nu var i färd med att spränga. Så han konfronterar kaptenen, en strid bryter ut, och efter en väldigt jämn duell sticker kaptenen ned den här rollpersonen. En stund senare exploderar skeppet, med alla andra rollpersoner iland.

En enkel agenda, lite väldigt lösa indicier kring denna agenda, och resten var helt enkelt spel. Men det blev skithäftigt just för att den här lite mer paranoida rollpersonen hade rätt.

Går att jämföra med Conspiracy X, där jag lyfte spelets metaplot hyfsat rakt av och pluggade in mig på den ganska stenhårt. Olika aliens, olika organisationer, etc. Men eftersom detta var väldigt "high level" så var det ju helt andra saker som engagerade rollpersonerna, och överlag blev metaplot-biten rättså ointressant... Kanske hade det blivit mer intressant om kampanjen fått fortsätta ett tag till. Men det gjorde den ju inte. Så stor del av den "preppen", och det skrivna materialet, var ju verkligen fullkomligt onödigt sett som spelmaterial.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det här tycker jag är en viktig poäng. Hur får man hemligheterna som är intressanta att läsa om att vara lika spännande under spelmötet? Det är inte enkelt! Men jag tror att en del av svaret handlar om att det hemliga behöver vara hyfsat överraskande och dessutom bli tillgängligt för spelarna efter någon typ av ansträngning. Förmodligen behöver någon aspekt av metaplotten också etableras i karaktärsskapandet. Alltså att kampanjens hemlighet har en koppling till något som har hänt tidigare i karaktärernas liv. Därmed är vi tillbaka på session noll, som jag skrev om tidigare i tråden.
Precis så. Om spelarna bryr sig blir det intressant.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Det här tycker jag är en viktig poäng. Hur får man hemligheterna som är intressanta att läsa om att vara lika spännande under spelmötet? Det är inte enkelt! Men jag tror att en del av svaret handlar om att det hemliga behöver vara hyfsat överraskande och dessutom bli tillgängligt för spelarna efter någon typ av ansträngning. Förmodligen behöver någon aspekt av metaplotten också etableras i karaktärsskapandet. Alltså att kampanjens hemlighet har en koppling till något som har hänt tidigare i karaktärernas liv. Därmed är vi tillbaka på session noll, som jag skrev om tidigare i tråden.
En av den roligaste aspekten av den spelstil vi kör nu, är att jag som SL också blir överraskad av avslöjandena. 🙂 Jag trodde till exempel att hertiginnans högra hand var en av de onda, men det var hon visst inte. Och vem kunde ana att den bittra och otrevliga äppelbonden Grax arbetar för henne, och dessutom i samma riktning som spelgruppen? Lite trist att de inte visste det innan de brände ner hans gård 😀
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Precis så. Om spelarna bryr sig blir det intressant.
Ja. Och ska jag var lite motvalls vet i sjutton om det egentligen går att skriva fram det engagemanget. Alltså det går helt klart att lägga upp för krokar i strukturen och skriva de olika bra men det faktiska intresset måste komma från spelarna. Det handlar fokus och att ta intrigen på allvar, spela på RPns kunskap och förstärka de reaktionerna. När det funkar bra finns det nästan en aspekt av teater över det som inte bara beror på textens kvalitet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Ja. Och ska jag var lite motvalls vet i sjutton om det egentligen går att skriva fram det engagemanget.
Det går att skapa det engagemanget med rätt struktur - samma struktur (player model) som bygger engagemang för allt vi gör. Sedan är det förvisso spelaren själv som ska tycka det är intressant i första fallet så där håller jag med. Så spelet måste fånga in rätt sorts spelare.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Ja. Och ska jag var lite motvalls vet i sjutton om det egentligen går att skriva fram det engagemanget. Alltså det går helt klart att lägga upp för krokar i strukturen och skriva de olika bra men det faktiska intresset måste komma från spelarna. Det handlar fokus och att ta intrigen på allvar, spela på RPns kunskap och förstärka de reaktionerna. När det funkar bra finns det nästan en aspekt av teater över det som inte bara beror på textens kvalitet.
Jag tror inte heller att det bara går att skriva fram. Rollspel är ju också beroende av ett slags socialt kontrakt där man, tror jag, får komma överens om ett visst mått av engagemang i det som spelas. Jag tror också att metaplotten behöver ha någon sorts koppling till spelarnas preferenser. Om det visar sig att exempelvis KGB ligger bakom konspirationen, så behöver spelarna tycka att sånt är åtminstone hyfsat intressant.

På ett mer personligt plan tror jag att det handlar om att knyta an till karaktärerna. Spelarna behöver bry sig om dem. Och den typen av engagemang kan texten åtminstone delvis ge stöd för att åstadkomma.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ja. Och ska jag var lite motvalls vet i sjutton om det egentligen går att skriva fram det engagemanget. Alltså det går helt klart att lägga upp för krokar i strukturen och skriva de olika bra men det faktiska intresset måste komma från spelarna. Det handlar fokus och att ta intrigen på allvar, spela på RPns kunskap och förstärka de reaktionerna. När det funkar bra finns det nästan en aspekt av teater över det som inte bara beror på textens kvalitet.
Japp. Och ibland är det ren slump. Men jag håller helt med.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Det intressanta är ju hur många som skriver (på detta forum, och annorstädes), att för att de skall ha riktigt roligt behöver världen och plotten ha skapats i förväg. Eller i varje fall skall de luras in i att så är fallet. OSR-gänget, mysterielösarna, många intrigmakare.

Jag har med tiden internaliserat många sådana råd, och därför när jag började läsa den här tråden kände jag en märklig känsla i magen. Man måste väl preppa? Ha tydliga motivationer, och förbereda intressanta val och problem för spelarna? Men när jag nu i höst gjorde en extrapreppad kampanj fick jag egentligen inte så mycket av det, jämfört när jag tidigare i livet kört totalimproviserat. Gör det något att jag dunkar på en extra spak i skattkammaren, om det känns lägligt?

Så ska nog ta en funderare, den här tråden kom lägligt!
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Så ska nog ta en funderare, den här tråden kom lägligt!
Ja, jag tycker inte frågan är prepp eller impro. Jag ser båda som väldigt viktiga och exakt hur man viktar dem är egentligen helt oviktigt. Man gör det som funkar. Även att skapa RP är ju prepp, att läsa en regelbok på 2 sidor är prepp, att säga "ok, vi är i Mumbai, 1989" är prepp. Principiellt är det ingen skillnad på det och att läsa in sig på hela Indiens historia.
 
Top