Kampanjfilosoferande

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,352
TWD har någon variant av lättvikts-blorb över sig, där man som oberoende SL ska låta rollpersonerna röra sig runt i världen, och det tror jag är svårt utan att ta bort prepp helt. Det måste helt enkelt finnas förberedda platser och personer att stöta på, en värld att upptäcka. En del av detta sköts via slumpmöten och andra tabeller. Den stora "tyngden" i preppen för TWD är att komma på typ tre mänskliga faktioner som finnas någonstans ute på kartan. Till hjälp har SL slumptabeller. Det finns visserligen ett gäng färdiga faktioner i boken man kan slänga in om man vill minimera preppen till nästan noll, men det är nog roligare att göra egna
Detta låter nära nog ett slags ideal för mig.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Såhär definierade jag bomber i ett dokument från 2014 när jag skrev någon slags indiegrej:
En bomb:
  • Har ingen färdig lösning.
  • Ändrar handlingens riktning beroende på hur den löses.
  • Är relaterad till minst en av rollpersonerna (s Övertygelser).
  • Är kopplat till kampanjens tema och/ eller grundkonflikt, eller till saker som håller på att ske just nu.
En bomb kan vara ny information/ omständigheter/ ledtråd som dyker ner på rollpersonerna, och som ändrar hur de ser på saker. Det kan vara saker som spelledarpersonerna gjort/ gör mot varandra eller i världen. Det kan vara en strid, eller ett dilemma. Det viktiga är att rollpersonerna måste agera och att tempot på historien dras upp. Saker ställs på sin spets/ blir krångliga. Bomber kan innehålla moraliska dilemman men måste inte göra det.

Inför en spelsession kan spelledaren planera eventuella bomber, som kan användas - ett par stycken för varje rollperson. Bomber behöver också "uppfinnas" eller plockas ur luften medan man spelar. SL använder sällan alla bomber som förbereds. De är potentiella händelser.


Idag skulle jag nog inte säga att en bomb måste dra upp tempot eller att RP måste agera - att inte agera kan ju också bli spännande.
Intressant grej, kommer definitivt ta med det till nästa speltillfälle! Jag tänker särskilt på när det blir metatjafs kring bordet eller när rollpersonerna vill gå i affärer och köpslå (=sånt jag tycker är trist). "När köpmannen skrattar åt ditt skamliga erbjudande ser du att insidan av hans underläpp är svart!"
 
Top