Kampanjfilosoferande

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Jag tycker också att det generellt är mindre prepp för kampanjer än enkvällare. Inte till första gångerna, för då är det typ samma eller mer, men sedan när den är igång och det bara är att köra så är det nästan opreppat till många av spelmötena. Man måste bara ha ett bra sätt att organisera anteckningarna.

Men det gäller kampanjer som är som ett enda väldigt långt äventyr. Kampanjer som är en serie äventyr med samma rollpersoner är mer förberedelseintensiva.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Om det inte sker i ren spelform, typ Knave eller Fate eller dylikt, där vi även skapar ramverket när vi slår oss ned förstås. Den typen av one-shot är ju helt framspelad också.
Jo. Men sådana spel är ju rätt vanliga. Och det borde egentligen gå att använda den sortens ansats till valfritt spel, givet att alla är insatta? (Det finns väl en praktisk vinkel, tar det en timme att skapa en RP kanske det går bort, tar det 5-10 min går det an.)

Tror egentligen mitt "drömrollspel", om det finns ett sådant, skulle vara något som det gick att spela rakt av från sidan utan vare sig prepp eller egentligen något annat än fem minuters förklaring av vad det handlar om.
Ja det låter ju svårt, om det ska innefatta att ingen läst spelet heller. Jag kan komma på några bräd- och kortspel som så klart är väldigt lätta att lära sig men inte ens de tar nog 5 min om alla står på 0.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,352
Jag har kört lite play to find out som spelare och blir mest frustrerad av det. Jag vill gärna ha en tydlig riktning och en känsla av att det finns ett definierat slut.
Men jag skulle gärna vilja hitta en form där det går att kombinera minimal prepp med tydligt slut och riktning. Typ att man har ett uppdrag, ett slut och inget annat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
Jag har kört lite play to find out som spelare och blir mest frustrerad av det. Jag vill gärna ha en tydlig riktning och en känsla av att det finns ett definierat slut.
Men jag skulle gärna vilja hitta en form där det går att kombinera minimal prepp med tydligt slut och riktning. Typ att man har ett uppdrag, ett slut och inget annat.
Vi brukar spela någon form av hybrid. Ofta utgår vi ifrån en förskriven kampanj men vi har väldigt lös "räls" och kan mycket väl lämna den helt för att aldrig mer återvända. Men tricket som jag ser det är att dels ha RP med en hyfsat tydlig riktning och dels en setting med rätt många krokar. Isf kan slutet vara binärt; Kommer X uppnå sina mål eller inte? Och på både "ja" och "nej" är det vi spelar kring själva "hur".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
Prepp är pepp! Att preppa en kampanj är grymt kul! Når man sitter där och läser något och tänker "shit! Vilket coolt upplägg!" och så börjar man av farten researcha massa knepiga grejer och skriver ner stödord i ett dokument och sedan hittar man ännu mer och allt blir en härlig kreativ spiral som förstärker sig själv!

Och när man är där så smittar det av sig på spelarna, och alla bryr sig och det blir fantastiskt och mellan spelpassen funderar man på vem den där baron Eldrich var eller varför det kom blå rök ur kapellets bibliotek. Men kanske ska man kanske skaffa sig en liten men elak hund istället så man iaf kan sova tryggt, för det verkar vara något riktigt skumt med stalldrängen...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Ja det låter ju svårt, om det ska innefatta att ingen läst spelet heller. Jag kan komma på några bräd- och kortspel som så klart är väldigt lätta att lära sig men inte ens de tar nog 5 min om alla står på 0.
Tänker att vi redan vet hur rollspel går till i alla fall. Antar att den stora frågan är vad som behövs utöver det. Hur mycket vi än vill tro att det handlar om världar och så vidare så brukar ju största delen tid gå åt till regler, är min erfarenhet. Hur slag rullas. Vilka färdigheter som finns. Trots att många rollspel är lika varandra så känns en ganska starkt återkommande del av "the teach" som att återuppfinna hjulet.

Men jag skulle gärna vilja hitta en form där det går att kombinera minimal prepp med tydligt slut och riktning. Typ att man har ett uppdrag, ett slut och inget annat.
Grejen är ju att det inte skall preppas ett slut, för det kommer i så fall (medvetet eller undermedvetet) även att styra riktningen.

Utöver rena metaslut som har med spelupplevelsen att göra, som hur många spelmöten vi spelar eller att vi avrundar om en rollperson dör, så blir nästan allt annat arbiträrt på något sätt (tycker jag).

Men ibland kan det ju finnas naturliga punkter att avrunda på. När vi spelade Rogue Trader letade gruppen efter en läskig planet. Underförstått hade vi nog avrundat kampanjen när de väl hittade den, landade på den, och utforskade den. Nu blev det aldrig så, för de åkte vilse i The Warp istället, men det kan ju absolut finnas naturliga slut som utgår från lösare mål, precis som du säger.

I serien Prison Break har vi ju första säsongens "rym från fängelset", exempelvis. En sorts mål som tar två sekunder att beskriva. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Jag tycker också, om jag ska vara ärlig, att prepp är halva nöjet som SL. Ibland preppar jag grejer som jag aldrig ens spelar.
Det är ju något annat, dock! Jag kan också tycka det är riktigt roligt med prepp. Från att sitta och spontanrulla lite rollpersoner med roliga life paths till att planera händelser och så vidare. Men om jag faktiskt tittar på spelandet som målet (i det här sammanhanget) så fyller inte preppen lika stor roll, för det är rätt ovanligt att den typ av prepp som görs faktiskt har en direkt spelbar koppling. De flesta rollspel lär oss att förbereda linjära saker. Och framförallt: varför kan inte del av preppen vara spelarnas ansvar?

Som verktygen utformas inför vinterkampanjen så är det många av generatorerna ("life paths:en") som är skapade för både spelledare och spelare. De är mer generiska verktyg. Det är mitt försök att skapa mellansessionsengagemang för alla deltagare på ett sätt jag tyckte var riktigt häftig med D&D 5E.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
varför kan inte del av preppen vara spelarnas ansvar?
Det kan den absolut. Vi håller på och planerar en ny fantasykampanj (= bestämma oss för vad vi ska köra för regler) framöver. Till session 0 tänker jag inte ha någon prepp - kan jag inte ha någon prepp - jag har ingen aning om vad det ska handla om än. Under session 0 kommer vi att diskutera och bestämma oss för stil, typ av period, typ av rollpersoner etc och jag som SL kommer inte att ha mer att säga än någon annan. Spelarna kommer att skapa rollpersoner och jag kommer att anteckna ideer som dyker upp - det brukar bli ganska abstrakt i det här läget.

Till första spelmötet kommer jag inte heller att ha någon prepp. Vi kommer att utgå från "en vanlig dag" och skit händer, man kan köra ganska ansvarslöst, typ hugga på första tanken och improvisera. Session 1 brukar bli en förlängning av session 0, bara i spelform. Session 2 blir den första preppade och lite som ett vanligt äventyr fast utan riktigt slut och där starten redan är igång (vi fortsätter ju bara från session 1). Följande spelmöten blir som session 2 fast det kommer att vara väldigt olika hur mycket man behöver preppa och vad, för man är ju egentligen redan preppad från föregående spelmöten. Det är mer att täcka upp för brister som har dykt upp: Geannas bakgrund skulle behöva bli tydligare, jag måste bestämma mig för om kungen vill invadera träskriket, måste fixa stats på grusmonstret, vilka är de viktigaste personerna i hovet och hur ser deras relationer ut? Den typen av småfix. Och det är inte så mycket att det måste fixas inför ett visst spelmöte, utan mer att något har dykt upp som man skulle ha nytta av. Mesta jobbet är att hålla reda på all information som dykt upp under spelmötena, på ett bra sätt. Och läsa igenom anteckningarna nu och då.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Att improvisera en intressant platsbeskrivning tycker jag är svårt, så där behöver jag lägga mer tid för att det inte skall bli flummigt. Samma med vissa andra element - det är helt enkelt skönt att ha vissa saker i bakfickan så att inte allt behöver kommas på direkt i stunden. Sen kan det vara mer specifika saker jag fastnar vid, och börjar researcha. Tex om vi spelar i ett fantasy-Rom kanske jag köper en bok om juridik i antika rom och börjar plugga, kollar på dokumentärfilmer om pilgrimsfärder, eller kollar upp krigsfilmer för att få idéer om stereotypt soldatliv.
Hade jag spelat i en historisk- eller förskriven setting hade jag säkert preppat mer för att få det "rätt". Men eftersom vi spelar i vår egen setting och den växer fram organiskt finns det inga fel. Som en säkerhetsventil så har alla vid bordet möjlighet att lägga sitt veto om de inte tycker det som presenteras passar in. Men den har aldrig behövt användas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Ja det låter ju svårt, om det ska innefatta att ingen läst spelet heller. Jag kan komma på några bräd- och kortspel som så klart är väldigt lätta att lära sig men inte ens de tar nog 5 min om alla står på 0.
Som sagt, det är möjligt och det är gjort. Jag har inte gjort det själv, men jag vet att Matthieu Bé har satt For the Queen framförallt en grupp där ingen hade spelat rollspel förut i sitt liv, och så sade han bara ”Dra ett kort i taget och följ instruktionerna” och så var de igång. Nu är ju de första korten regelförklaringar, men det tar bara ungefär fem minuter innan man gått igenom dem och börjar spela på riktigt. Väldigt imponerande spel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Jag tycker också att det generellt är mindre prepp för kampanjer än enkvällare. Inte till första gångerna, för då är det typ samma eller mer, men sedan när den är igång och det bara är att köra så är det nästan opreppat till många av spelmötena. Man måste bara ha ett bra sätt att organisera anteckningarna.
Men där pratar du ju om prepp per spelmöte. Där är nog alla med på att det är mindre för en kampanj. Frågan här var ju om det är mindre i total prepptid för en kampanj än för en enkvällare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Men där pratar du ju om prepp per spelmöte. Där är nog alla med på att det är mindre för en kampanj. Frågan här var ju om det är mindre i total prepptid för en kampanj än för en enkvällare.
Fast @entomophobiac och @Rangertheman hävdade i sina exempel motsatsen. Alltså att den sammanlagda mängden prepp skulle vara lägre, om jag fattade dem rätt.

Edit: Asch, jag läste fel. Det @Genesis sa.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,235
Som sagt, det är möjligt och det är gjort. Jag har inte gjort det själv, men jag vet att Matthieu Bé har satt For the Queen framförallt en grupp där ingen hade spelat rollspel förut i sitt liv, och så sade han bara ”Dra ett kort i taget och följ instruktionerna” och så var de igång. Nu är ju de första korten regelförklaringar, men det tar bara ungefär fem minuter innan man gått igenom dem och börjar spela på riktigt. Väldigt imponerande spel.
Säkerligen, tittade på det nu. Och jag menade inte att det inte går, bara att det är inte helt lätt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
”Dra ett kort i taget och följ instruktionerna” och så var de igång
Fiasco har ju också detta på sätt och vis. Men du får väldigt olika spel beroende på om gruppen är bekant med rollspel sedan tidigare eller ej. Lite som att mer improvisationstunga spel i en ovan grupp rätt lätt blir slapstick och "trams". Lite som att många OSR-nära rollspel struntar i att beskriva hur spelandet går till, för de vet vilka kunderna kommer vara och de är redan bekanta med (och har starka åsikter om) hur spelandet går till.

De största fienderna mot snabb start är väl idéer som balans egentligen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,352
Grejen är ju att det inte skall preppas ett slut, för det kommer i så fall (medvetet eller undermedvetet) även att styra riktningen.
Fast jag tycker @Mogger hade en bra tanke där om att slutet kan vara en öppen fråga, typ "kommer X uppnå sina mål eller inte?". Så att man har en uppfattning om vad kampanjen handlar om och när ungefär det är dags att avrunda. Inte att slutet är en låst scen som måste vara på ett särskilt sätt.
Det är såklart en smaksak, men det passar mig att ha en tydlig riktning i berättelsen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Fiasco har ju också detta på sätt och vis. Men du får väldigt olika spel beroende på om gruppen är bekant med rollspel sedan tidigare eller ej. Lite som att mer improvisationstunga spel i en ovan grupp rätt lätt blir slapstick och "trams". Lite som att många OSR-nära rollspel struntar i att beskriva hur spelandet går till, för de vet vilka kunderna kommer vara och de är redan bekanta med (och har starka åsikter om) hur spelandet går till.

De största fienderna mot snabb start är väl idéer som balans egentligen.
Fullt medhåll!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Det är såklart en smaksak, men det passar mig att ha en tydlig riktning i berättelsen.
Är väl den ständiga skiljelinjen mellan de som "berättar" saker genom rollspel och de som vill "uppleva" saker genom rollspel. Åtminstone upplever jag det som två olika saker, men rent praktiskt runt våra spelbord är jag inte säker på att det behöver vara så olika. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
De flesta rollspel lär oss att förbereda linjära saker.
Jag vet inte det. Det finns ju en rätt stor andel spel som uttalat är sandlådor, som Eon och Traveller och vi har hexkräl odyl.

Jag tänker att man bör preppa det men har användning för, om det nu är att designa en dunge eller klura ut vilka grupperingar som kommer försöka roffa åt sig makten nu när kejsardömet faller ihop. Eller vad det nu kan vara.
 
Top