Nekromanti Köande, biljetter och förberedleser inför Sodtt

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
inom vissa kretsar kanske [ant]

Inom andra är det bara töntigt, särskilt till SoR! Stämningen kan jag också vara utan

/Jonas, kan inte fatta det där med premiären heller
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Klä ut sig

Om jag skulle gå på premiären så skulle det inte vara något problem med utstyrseln iallafall.. Av med skorna, och på med en skylt som säger "Lång hob".. När jag går barfota vrålar folk nämligen "uuuh! En hob!" ibland.. Hade kunnat bli en toppen-"utstyrsel", speciellt i kombination med att jag är en å nittitvå..
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Olika tycke och smak.

Största fördelen med film mot böcker (min åsikt!) är att man kan vara flera som ser den samtidigt, ultimat är att vara ett stort kompisgäng (gärna uppemot 10 pers) som ser en film på bio i en stor, fullsatt salong.
Hatobjekt.

Underbar stämning när alla (nåja, många) skrattar, hajar till eller skriker samtidigt.
Hatobjekt.

Riktigt skönt är det om man ser en skräckfilm och någon riktigt skriker till vid någon scen, de runt omkring honom/henne skrattar lite men är snart fast i filmen igen.
Hatobjekt.

Eller när ett skämt är så kul att folk inte bara skrattar, utan applåderar.
Urfånigt. Vem är applåden riktad till? Ingen som kan höra den i alla fall...

Eller när en film är så bra att många i salongen applåderar när eftertexterna börjar rulla.
Varför? Totalt vrickat. Applåderar ni åt biomaskinisten???

Är man dessutom många kompisar där så kan man snacka om filmen efteråt, ju fler personer desto fler åsikter, och oftast bättre diskution.
Skuggvarg korrekturläsaren kommenterar direkt: "Diskussion".
Måhända att man får en del schyssta diskussioner, och där kan jag faktiskt hålla med dig, men det går också utmärkt att diskutera filmen efter att alla har sett den, på olika tidpunkter, på olika dagar (svårt att hitta en tid som passar alla). Varför jag är lite anti mot att "kompisgänget" går på bio, är dels för att det lätt blir stökig stämning (vilket jag hatar), dels för att mina egna kompisar aldrig har varit många, de bor långt ifrån mig (8 mil, 16 mil, och 20 mil) och vi träffas ytterst sällan. För övrigt tycker jag bäst om att gå på bio själv. Går jag tillsammans med någon löper jag stor risk att börja kommentera filmen (hatar mig själv för det).

Men visst, det kan vara irriterande ibland, fjårtisar som ringer med mobilerna när man ser Exorcisten är inte så kul. Men 9 gånger av 10 så är det bara fördelar med en full salong!
Ringande mobiler mitt under filmen är ett stort hatobjekt! Lyncha alla som medvetet har mobilen på när de går på bio. Min erfarenhet är också att 9 gånger av 10 är det bara nackdelar med en full salong, för det är ett sånt jäkla oväsen och prasslande med godispåsar och chipspåsar. Jag har förstått att det finns de som går på bio för att umgås och ha kul, men de kan ju få en egen salong där de kan bete sig hur de vill och låta oss andra (som går på bio för att se film) sitta ifred i en tyst salong. Det enda som får väsnas är filmen.

Jag är inte så insnöad på LOTR att jag försökt få tag på premiärbiljetter
Jag är inte insnöad överhuvudtaget, jag är bara säker på att eftersom ettan var så bra som den var, måste tvåan också vara väldigt bra. Jag vill se filmen, men jag har ingen premiärångest. Jag går och ser filmen när jag tycker att hysterin har lagt sig lite/mycket, och när jag känner för att se filmen. Den kommer med all säkerhet att visas under ganska lång tid, precis som Star Wars.

/Skuggvarg
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Olika tycke och smak.

Du valde en bra rubrik iaf :gremgrin:

Hatobjekt
Som sagt, olika tycke och smak.

Eller när ett skämt är så kul att folk inte bara skrattar, utan applåderar.


Urfånigt. Vem är applåden riktad till? Ingen som kan höra den i alla fall...
Eller när en film är så bra att många i salongen applåderar när eftertexterna börjar rulla.

Varför? Totalt vrickat. Applåderar ni åt biomaskinisten???
Det handlar inte om att applådera åt någon, utan att man mår så bra att man vill leva ut det praktist. Svårt att förklara, men det känns absolut rätt.

Skuggvarg korrekturläsaren kommenterar direkt: "Diskussion".
Måhända att man får en del schyssta diskussioner, och där kan jag faktiskt hålla med dig, men det går också utmärkt att diskutera filmen efter att alla har sett den, på olika tidpunkter, på olika dagar (svårt att hitta en tid som passar alla). Varför jag är lite anti mot att "kompisgänget" går på bio, är dels för att det lätt blir stökig stämning (vilket jag hatar), dels för att mina egna kompisar aldrig har varit många, de bor långt ifrån mig (8 mil, 16 mil, och 20 mil) och vi träffas ytterst sällan. För övrigt tycker jag bäst om att gå på bio själv. Går jag tillsammans med någon löper jag stor risk att börja kommentera filmen (hatar mig själv för det).
*Den normalt så rättstavande Cesa hoppas att ingen annan såg det...*

Det handlar framförallt om att ha samma känska och vara i samma stämning när man diskuterar, och att dessutom ha filmen i färskt minne. Det är som ett sätt att bevara känslan av filmen, att fördröja den så att inte det roliga är helt slut bara för att eftertexterna dyker upp.

Ringande mobiler mitt under filmen är ett stort hatobjekt! Lyncha alla som medvetet har mobilen på när de går på bio. Min erfarenhet är också att 9 gånger av 10 är det bara nackdelar med en full salong, för det är ett sånt jäkla oväsen och prasslande med godispåsar och chipspåsar. Jag har förstått att det finns de som går på bio för att umgås och ha kul, men de kan ju få en egen salong där de kan bete sig hur de vill och låta oss andra (som går på bio för att se film) sitta ifred i en tyst salong. Det enda som får väsnas är filmen.
Jag tror den stora skillnadet mellan oss (i det här sammanhanget...) är förmågan att koppla bort omgivningen. Prassel eller andra ljud stör mej knappt alls. Det enda som egentligen stör mej är ringsignaler (iaf om det är en thriller/skräckfilm) och småungar som redan sett filmen och berättar vad som kommer att hända (för sina kompisar som inte sett filmen, men de brukar hålla käft om man bara ser lite elak ut :gremwink: ).

Ett exempel är när jag såg Harry Potter. På raden bakom mej satt det två föräldrar med sina barn (två olika "par" alltså) som båda läste den svenska texten högt för sina barn (som inte kunde läsa). I början tänkte jag att det kanske skulle bli jobbigt, men efter bara en kort stund var jag inne i filmen och hade helt kopplat bort dom på raden bakom, likaså hade mina kompisar. Men jag förstår att det kan vara jobbigt med mycket folk i salngen om man har svårt att "koppla bort" det som inte hör fillmen till.

Anledningen till att just mobilsignaler är så störande är att de låter så skarpt, och inte hörs konstant (som mummel och påsprassel)

Jag är inte insnöad överhuvudtaget, jag är bara säker på att eftersom ettan var så bra som den var, måste tvåan också vara väldigt bra. Jag vill se filmen, men jag har ingen premiärångest. Jag går och ser filmen när jag tycker att hysterin har lagt sig lite/mycket, och när jag känner för att se filmen. Den kommer med all säkerhet att visas under ganska lång tid, precis som Star Wars.
Jag hoppas att ingen tog illa upp av ordet "insnöad", jag menade det absolut inte som ett skällsord (jag är själv rätt insnöad på rätt mycket...). Det var mer en förklaring till varför jag inte brydde mej om att försöka få tag på premiärbiljetter. Men så populär som filmen är så kommer jag med stor sannolikhet få uppleva en stor full salong även om jag går några dagar (eller veckor!) senare ) :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det blev ingen premiärvisning

Biografen stormades* innan mina köande bulvaner hann skaffa biljetter, så jag får väl se en annan föreställning.

* Ja, stormades - dörrarna gick sönder som resultat av trycket av folkmassan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det blev ingen premiärvisning

"Unbe-fucking-lievable!"

Typ.

Och det här inträffade inte i Tjockhult. Det inträffade i Skövde.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Skövde [OT]

Är det inte där skaparna av Svenil - Rollspelet hör hemma? Själv har jag bara åkt igenom Skövde några gånger.

/Skuggvarg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skövde [OT]

"Är det inte där skaparna av Svenil - Rollspelet hör hemma?"

Jupp. Och med Västmark så torde ju Skövde räknas som Sveriges rollspelshuvudstad. :gremwink:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Svenil [jupp, det är OT]

Både Västmark och Svenil håller ju hög kvalitet, vad jag har förstått, var och en på sitt eget vis. Västmark som rollspel, och Svenil som underhållning.

/Skuggvarg - har börjat överväga att införskaffa Svenil för stunder då man känner sig extra sjuk i huvudet
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Olika tycke och smak.

Det handlar inte om att applådera åt någon, utan att man mår så bra att man vill leva ut det praktist. Svårt att förklara, men det känns absolut rätt.

Så om jag då ställer mig upp och vrålar samtidigt som jag slår mig själv för bröstet under den visning du skall se av The two towers så kommer du tänka "åh, vad kul att folk lever sig in och mår bra!"? Personligen tycker jag det är absolut fel att applådera eller på andra sätt visa sitt nöje för en film när filmen pågår. Applådera när du lämnat salongen, det finns faktiskt de som får ut saker av eftertexterna också, som tycker applåder är väldigt irriterande i just det tillfället.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Skövde? rollspelshuvudstad?!

Det tror jag inte grabben! Göteborg lär ju vara det om det finns någon! Jag menar, det är väl där neogames* kommer ifrån? Dessutom verkar det finnas ett jävla bra utbud där och dessutom så finns det, verkar det som, massor med spelare där (På det här forumet är lätt Göteborg den enskilda plats flest kommer ifrån)...

/Jonas, tror på Göteborg

*Den största svenska rollspelstillverkaren, eller hur?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skövde? rollspelshuvudstad?!

"Jag menar, det är väl där neogames* kommer ifrån? *Den största svenska rollspelstillverkaren, eller hur?

Räknar du per capita nu?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Skövde? rollspelshuvudstad?!

jag räknar med att de säljer flest rollspel, ja.
Rävsvans kanske har fler nerladdningar än vad de säljer?

Edit: De är väl också den mest välkända rollspelstillverkaren?

/Jonas
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Biljettpris OT

Förresten, när du börjar studera kommer du göra det i Finland eller sverige? Har de universitet i Vasa eller? :gremwink:
Vad blir närmast?

/Jonas, intresserad :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det avr som tusan !!

Ojoj !!
Det var inte illa... Kan tänka mig rubrikerna:
Biograf stormad av vild folkmassa för att köpa biljetter !
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Olika tycke och smak.

Det var väl en ganska långsökt jämförelse?

För det första: att det har hänt mitt under filmen har jag bara varit med om två gånger, och det kändes inte ett dugg mer konstigt än att folk applåderar åt en ståupp-komiker mitt under showen efter ett fyndigt skämt.

För det andra: Vad gäller eftertexterna, en person som vill se eftertexterna finner nog en applåd som ett mycket litet störningsmoment jämfört med de 90% av besökarna som reser sig, börjar prata, ta på sig ytterkläder, samla ihop sina saker och gå därifrån... (det här forumet borde ha en "rolleyes-smiley", skulle passat bra här :gremwink: )
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Olika tycke och smak.

För det första: att det har hänt mitt under filmen har jag bara varit med om två gånger, och det kändes inte ett dugg mer konstigt än att folk applåderar åt en ståupp-komiker mitt under showen efter ett fyndigt skämt.

Det är ju en ännu sämre liknelse. En ståupp-komiker kan ju interagera med sin publik, och helt enkelt ta konstpauser vid eventuella skrattanfall så ingen missar någonting viktigt. Skall biomaskinisten pausa filmen varje gång någon i salongen brister ut i skratt eller får lust att applådera?

För det andra: Vad gäller eftertexterna, en person som vill se eftertexterna finner nog en applåd som ett mycket litet störningsmoment jämfört med de 90% av besökarna som reser sig, börjar prata, ta på sig ytterkläder, samla ihop sina saker och gå därifrån...

Dessa personer sitter ofta på en plats som gör det möjligt för dem att se eftertexter utan att störas för mycket av de personer som skall gå därifrån. Ta till exempel Fellowship of the ring, där spelades ju Enyas låt under eftertexterna, vilket en vän till mig ville höra. Det gick dock inte, då en enorm applådåska dånade i salongen efter filmens slut. Sedan är det nog betydligt fler än 90% som inte bryr sig ett jota om eftertexterna, men vi skall väl inte förtrycka minoriteten för det? Tänk på det nästa gång ni går på bio!
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Biljettpris OT

Det har varit lite till och från med den saken. Tänkte länge på Umeå (eftersom jag gillar staden skarpt... dessutom känner jag tonvis med människor där), men just nu ser det ut att bli Helsingfors, eftersom Umeå inte har någon mediautbildning.
De har Akademi i Vasa, vilket är på samma nivå som universitet. Dessutom finns det delar av Helsingfors Uni där också.

/Black Dwarf, som ska bli skivproducent... eller journalist.
 
Top