Nekromanti Köande, biljetter och förberedleser inför Sodtt

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Knäpp, galen, tokig eller bara rakt av vansinnig!

Jodå nu är jag det, men när jag köade så missade jag första lektionen... :gremcrazy:

Okejdå jag sov inte riktigt ett dygn men nära på... :gremsmile: Hade kort skoldag då... ^^ :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Varför måste folk alltid gå på premiären?

Det handlar ju om att se filmen först.
Så enkelt är det.
När man dagen efter träffar bekanta på stan som säger att de ska se filmen vill man kunna säga "Åh. den är bra. vi såg den igår morse. 0002. första visningen vet du."
Så enkelt är det.
Det finns faktiskt dom som vill ha biljetter ända fram bara för att de vill se filmen FÖRE de som sitter längst bak.

Själv håller jag på att leta biljetter som uppföljer följande krav:
1. Inom en vecka vill jag nog se den. Men det är viktigare att andra kraven uppfylls
2. Liten salong, men med bra ljud. Ljudet är ju viktigt. Liten salong betyder dessutom mindre svettiga personer i ylle-mantlar som inte tvättats sedan lajvet i somras. Liten salong betyder dessutom mindre mobiltelefoner, mindre snarkningar och mindre popcornkastande.
3. Så konstig tid som möjligt. går den klockan 11:00 så ser jag den då. då är risken för stök och bråk ännu mindre.
4. Jag vill kunna boka biljett innan men inte hämta ut den förrän dagen innan. Jag hittade en visning som skulle passat mig bra men då måste jag hämta ut biljetterna IMORGON. herrejösses...

Sen undrar jag vad premiärstämningen är? Är det premiärstämning att sitta i salongen och vänta på att en tjej i fula alvöron från tolkiensällskapet ska komma in och presentera filmen? hallå. vi VET att det var tolkien som skrev boken. det här är första visningen och bara för att du är sen har vi fått sitta här i 20 min och vänta på filmen som är tre timmar lång och klockan är nu 00:21!!! starta filmen så vi kan gå hem och sova sen...
Är det premiärstämning med applåder efter filmen? under filmen?
är det premiärstämning att höra folk diskutera precis de där sakerna du faktiskt inte minns från boke innan, och därför se till att du inte blir övveraskad av historien en enda gång?

Tacka vet jag tomma salonger med benutrymme, inget störande och inga viftande latexvapen i salongen...

chrull - bioaggro
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag och min kompis hade inget att göra så vi bestämmde oss för att efter Robinsson för att gå ut och köa utanför Palladium i Göteborg.
Vad sägs om att sova? :gremlaugh:

Men å andra sidan. är man så inne på det hela att man ser den två gånger på samma dag så kanske man är tillräckligt galen för att sitta ute i kylan...

chrull
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Håller fullständigt med!

Ju mindre folk i salongen, desto bättre. Bästa biovisningen jag varit med om var när jag gick in i en jättestor salong som var helt folktom. Jag stod länge och tittade och tänkte:

Vaaar ska jag sitta nånstans...? Hmm...ja, DÄR blir perfekt!

Bästa platsen (ur min synvinkel) i hela salongen, helt folktomt, jag var enda besökaren. Det kändes som om man kunde knäppa med fingrarna och säga lite diskret:

Jag är här nu, ni kan starta filmen.

Mäktigt.

/Skuggvarg
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Vad sägs om att sova?
Vi sov ju där istället? Min säng är inte så bekväm ändå..

Men å andra sidan. är man så inne på det hela att man ser den två gånger på samma dag
...

Förlåt, var nog undertydlig. Vi ska se filmen på olika gånger. Jag är mer inne på att få premiärstämmningen och min kompis är mer inne på att få en grym filmupplevelse.. :gremcrazy:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. bekvämlighet

Ju mindre folk i salongen, desto bättre.

Man kan också helt enkelt göra så att man undviker att gå och se överhypade blockbusters som Sagan om Ringen och håller sig till filmer vars klientel inte till 50% är premiärkåta Tolkienfetischistiska tonårskillar.

Fast det är klart, det blir väl bättre efter premiären, förstås...mycket bättre. (Ja, jag ska se den, såklart).

- Ymir, som föredrar obskyra småbiografer, dock. Trevligare stämning där, och bättre film.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ang. bekvämlighet

Lägg av nu Ymir.
Vi vet att du bara tittar på kinesiska filmer i små salonger och avskyr allt som kommer från väst och är populärkultur.

Härskarringen-filmerna har antagligen setts av 99 av de som är aktiva här på forumet och sitta och fördöma dom är bara onödigt.

Snälla? sluta?

chrull
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
meh, hallå liksom!
Full Metal Jacket gick ju efter Robinson!

Fogge - som köade i kanske åtta timmar inomhus och fortfarande fick biljetterna först av alla. Sådeså!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. bekvämlighet

Jag fördömmer inte Sagan om Ringen, det är helt klart en bra film.
Premiärklientelet, å andra sidan :)

Jag finner mig dock helt oförmögen att förstå vad som driver folk att köa en hel natt och betala snormycket pengar för premiären, annat än ren avantgardism.

Varför, egentligen, kostar biljetterna 100 kr när annan film kostar 70-80?

- Ymir, undrandes.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ang. bekvämlighet

"Härskarringen-filmerna har antagligen setts av 99 av de som är aktiva här på forumet"

Inte fler? Det blir ju inte mer än (99/3940) 2,5% av forumsfolket. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ang. bekvämlighet

"Varför, egentligen, kostar biljetterna 100 kr när annan film kostar 70-80?"

Storpack, förstås. Du får nämligen omkring tre timmar film istället för två. Det är femtio procent mer film för mellan tjugofem och femtio procent mer kronor.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ang. bekvämlighet

okej okej.,
jag glömde %-tecknet :gremlaugh:

är det bättre nu? då?

chrull
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. premiärpris

'Kejsaren och Mördaren' är också bortåt 3 timmar. Premiärbiljetterna till den kostade ändock bara 70 kr.

- Ymir, upplyser och fortsätter undra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ang. bekvämlighet

Jag fördömmer inte Sagan om Ringen, det är helt klart en bra film.
Premiärklientelet, å andra sidan :)


Premiärklientelet kanske förtjänar lite ris. Men du dissade i stort sett alla som gillar tolkien och filmerna med formuleringen i förra inlägget.

Dissa filmen istället. det är helt okej.

Jag finner mig dock helt oförmögen att förstå vad som driver folk att köa en hel natt och betala snormycket pengar för premiären, annat än ren avantgardism.
jag med. men får de det som är det ok för mig. även om jag tycker man kan spendera sin tid bättre.
dessutom fick jag ju premiärbiljetter nu i vilket fall som helst. tydligen.

120kr kostar dem. det är svinaktigt dyrt. men vad betalar du för dina kina-importerade DVD?

chrull
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ang. bekvämlighet

Men så gå och se dina fjantiga kinafilmer med krystad ångest om småflickor som har det åh, så jobbigt, och sitt i din lilla obskyra biosalong tillsammans med dina små-bio-salongskåta kinafetischister och låt oss Tolkienfetischister ha vår premiär och VÅR underbara preimärstämning - och hela grejjen med att köa - ifred! Have at you!

Fogge - som inte är det minsta politisk korrekt, och frågar Ymir stillsamt om en film blir sämre för att den är hypad?

[ EDIT ]
P.S. För er som INTE hängde i #rpgonline medans mitt inlägg skrev så överdriver jag friskt och ironiserar mig en aning över Ymir, det är inget ni behöver ta på allvar.
D.S.
[ / EDIT ]
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ang. bekvämlighet

Med filmen finns inte mycket att dissa, den är nämnligen ganska bra :gremwink:

120kr kostar dem. det är svinaktigt dyrt. men vad betalar du för dina kina-importerade DVD

Inget alls. Jag äger inte DVD. Än.

Alltså, det handlar inte om att filmen kostar 120 spänn i sig, utan att en lika lång film på annan biograf inte gör det.

- Ymir, tycker det är ren utsugning, egentligen.
 
Top