Nekromanti Köande, biljetter och förberedleser inför Sodtt

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Biljettpris OT

Jo, Umeå är en fin stad :gremwink:
Men jag tror inte att jag kommer att studera här heller :gremsmile:

/Jonas
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Olika tycke och smak.

Det är ju en ännu sämre liknelse. En ståupp-komiker kan ju interagera med sin publik, och helt enkelt ta konstpauser vid eventuella skrattanfall så ingen missar någonting viktigt. Skall biomaskinisten pausa filmen varje gång någon i salongen brister ut i skratt eller får lust att applådera?
Filmerna är anpassade för det. Filmer körs i princip alltid för en testpublik. Om de då märker att de skrattar så mycket åt ett skämt, eller blir så rädda för något att de går miste om början av nästa scen, så gör de om scenen efter så att den är anpassad till situationen, dvs att inget viktigt händer direkt i början av nästa scen (oftast läggs något till, typ en kamerazoomning eller nåt).

Dessa personer sitter ofta på en plats som gör det möjligt för dem att se eftertexter utan att störas för mycket av de personer som skall gå därifrån. Ta till exempel Fellowship of the ring, där spelades ju Enyas låt under eftertexterna, vilket en vän till mig ville höra. Det gick dock inte, då en enorm applådåska dånade i salongen efter filmens slut. Sedan är det nog betydligt fler än 90% som inte bryr sig ett jota om eftertexterna, men vi skall väl inte förtrycka minoriteten för det? Tänk på det nästa gång ni går på bio!
Var då? Mitt fram på första raden eller? Ofta har man ingen möjlighet att välja plats alls, så det köper jag inte.

Dessutom brukar eftertexterna vara långa, applåderna utgör sällan en stor del av dom. Dessutom är poängen att människorna som reser sig och går därifrån brukar låta rätt så mycket. Jag kan verkligen inte tänka mej hur en kort applåd skulle vara mer störande än alla personer som lämnar salongen!

Dessutom finns det dom som tycker att en applåd är passande efter en riktigt bra film. Ska vi förtrycka dom istället menar du?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Olika tycke och smak.

Filmerna är anpassade för det. Filmer körs i princip alltid för en testpublik. Om de då märker att de skrattar så mycket åt ett skämt, eller blir så rädda för något att de går miste om början av nästa scen, så gör de om scenen efter så att den är anpassad till situationen, dvs att inget viktigt händer direkt i början av nästa scen (oftast läggs något till, typ en kamerazoomning eller nåt).

Faller ju ändå, de kan ju aldrig fånga in alla tänkbara personer som går och ser en film, så problemet kvarstår ändå om någon skrattar eller applåderar på "fel" ställe.

Var då? Mitt fram på första raden eller? Ofta har man ingen möjlighet att välja plats alls, så det köper jag inte.

Uppe i ena hörnet så långt bort från utgången som möjligt brukar vara min kompis favorit. Gärna i en lite mindre salong också. Vad går du på för sunkiga biosalonger egentligen? Det gäller ju bara att vara ute i god tid så får du välja vilken plats du vill...

Just under Sagan om ringen (som vi trots allt talar om) så varade applåderna relativt länge, så länge så min vän tyckte det var jobbigt. Han hade räknat med en applåd, men inte att den skulle vara i stil med en konsert där man vill få in bandet igen...

Dessutom finns det dom som tycker att en applåd är passande efter en riktigt bra film. Ska vi förtrycka dom istället menar du?

Det går inte riktigt att vinkla det så, att inte utsättas för någonting slår ju alltid ut att utsättas för någonting. Att hålla sig från att applådera tills man kommit ur salongen borde inte vara så svårt. För att gestalta det på ett annat sätt, din granne tycker om att spela hög musik mitt i natten, får han göra det för dig då? Eller skall din granne respektera din husfrid?
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Olika tycke och smak.

Faller ju ändå, de kan ju aldrig fånga in alla tänkbara personer som går och ser en film, så problemet kvarstår ändå om någon skrattar eller applåderar på "fel" ställe.
Jo, men om det bara gäller en eller två personer är det ju knappast ett större störningsmoment heller.

Uppe i ena hörnet så långt bort från utgången som möjligt brukar vara min kompis favorit. Gärna i en lite mindre salong också. Vad går du på för sunkiga biosalonger egentligen? Det gäller ju bara att vara ute i god tid så får du välja vilken plats du vill...
Men då måste väl halva raden krångla sig förbi honom på väg ut eller? Det om något borde väl vara störande (för honom alltså)?

Om man behöver sitta på något speciellt ställe måste man ju också alltid se till att beställa biljetter. Vad gör man om man på kvällen inne i stan kommer på idén att gå på bio? "Sorry grabbar, men jag kan inte hänga med. Jag måste ha en speciell plats så jag får se eftertexterna ifred" :gremwink: :gremlaugh:

Sen finns ju också varianten att man inte kan bestämma sig för vilken film man kan se, och bestämmer sig på plats. Det går ju då inte heller.

Just under Sagan om ringen (som vi trots allt talar om) så varade applåderna relativt länge, så länge så min vän tyckte det var jobbigt. Han hade räknat med en applåd, men inte att den skulle vara i stil med en konsert där man vill få in bandet igen...
Jo, men det får väl ändå ses som ett undantag, det händer väl knappast ofta.

Det går inte riktigt att vinkla det så, att inte utsättas för någonting slår ju alltid ut att utsättas för någonting. Att hålla sig från att applådera tills man kommit ur salongen borde inte vara så svårt. För att gestalta det på ett annat sätt, din granne tycker om att spela hög musik mitt i natten, får han göra det för dig då? Eller skall din granne respektera din husfrid?
Om 98 personer vill applådera och 2 se eftertexterna, vilka bör man rätta sig efter?

Jag har fortfarande inte fått någon förklaring på hur 17 man kan störa sig på en applåd mer än personer som lämnar salongen (dvs prasslar med jackor och godispåsar, börjar prata, går förbi framför en osv.)

ps. dags att sova, eventuella svar kommer imorrn :gremwink:
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Olika tycke och smak.

Jo, men om det bara gäller en eller två personer är det ju knappast ett större störningsmoment heller.

Beror ju på faktorerna A: Hur nära du sitter individen, och B: Hur högt individen låter, och C: När individen låter samt D: Hur stor salongen är. En dålig kombination av ABCD kan ju förstöra stämningen i den bästa av filmer.

Men då måste väl halva raden krångla sig förbi honom på väg ut eller?

Nä, om han sitter uppe till vänster och utgången är nere till höger, varför skulle någon vilja gå förbi honom för att komma ut?

Vad gör man om man på kvällen inne i stan kommer på idén att gå på bio?

Man går på bio, och min vän får avnjuta sina sjuka eftertextlustar vid annat tillfälle...

Jo, men det får väl ändå ses som ett undantag, det händer väl knappast ofta.

Nä, det har jag å andra sidan inte sagt heller...

Om 98 personer vill applådera och 2 se eftertexterna, vilka bör man rätta sig efter?

Om 98 personer vill sparka dig i huvudet, och två vill det inte, skall man då få sparka dig i huvudet? Demokrati är ju fint, men som det är tänkt att demokratin skall fungera i den moderna västvärlden så får den aldrig vara till skada för minoriteten. Om minoriteten inte vill ha applåder under sina biobesök borde detta respekteras i mina ögon, speciellt om det finns dårar (vilket det ju uppenbarligen gör, jag känner en) som verkligen uppskattar eftertexterna.

Jag har fortfarande inte fått någon förklaring på hur 17 man kan störa sig på en applåd mer än personer som lämnar salongen (dvs prasslar med jackor och godispåsar, börjar prata, går förbi framför en osv.)

Inte jag heller. Men om han nu hävdar det så tror jag på honom. Fast jag vet att han vanligtvis besöker ganska små salonger, så den försynta publiken som reser sig och går märker han nog inte, men om de applåderar så finner han dem som störningsmoment. Fast det är bara min gissning, om han någonsin ger ett vettigt svar på frågan så lovar jag att berätta det för dig.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Olika tycke och smak.

Ofta har man ingen möjlighet att välja plats alls
När och hur köper du dina biljetter egentligen? Är man ute i god tid kan man få precis de platser man vill ha. Om det sen kommer nån typ som är 2,5 meter lång och sätter sig mitt framför en är en annan sak, men att få de platser man vill ha brukar aldrig vara något problem, om man verkligen vill ha speciella platser. Det är klart, att få speciella platser till premiärvisningen av SoR är förstås ett särfall, men då finns det en enkel lösning: Strunta i att gå på premiären, välj en annan visning.

/Skuggvarg - anser att applåder är fel i biosammanhang
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Olika tycke och smak.

Vad gör man om man på kvällen inne i stan kommer på idén att gå på bio?
Ett för mig mycket underligt beteende som jag inte alls förstår mig på. Biobesök planerar man.

Sen finns ju också varianten att man inte kan bestämma sig för vilken film man kan se, och bestämmer sig på plats. Det går ju då inte heller.
Det går ofta mycket bra, om man kommer när biljettkassorna öppnar...men det är klart, kommer man fem minuter innan visningen och tror att man kan få önskad plats kan man ju fortsätta leva i sin lilla drömvärld.

Om 98 personer vill applådera och 2 se eftertexterna, vilka bör man rätta sig efter?
Jag skiter fullkomligt i eftertexterna, eventuellt sitter jag kvar en stund om det är mysig musik, men jag skulle gärna se ett förbud mot applåder i salongen.

Jag har fortfarande inte fått någon förklaring på hur 17 man kan störa sig på en applåd mer än personer som lämnar salongen (dvs prasslar med jackor och godispåsar, börjar prata, går förbi framför en osv.)
Jag stör mig lika mycket på alltihop, med motiveringen: Det är störningsmoment och oönskade ljud.

/Skuggvarg - övertygad om att han och Cesa är två helt olika typer av biobesökare
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Olika tycke och smak.

Nä, om han sitter uppe till vänster och utgången är nere till höger, varför skulle någon vilja gå förbi honom för att komma ut?
Det var i och för sig inte underförstått, eftersom det aldrig påpekades var utgången låg.

/Skuggvarg
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Olika tycke och smak.

Uppe i hörnet sade han att killen satt. Så långt från utgången som möjligt sa han också. Vad är det som är så svårt att underförstå?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Olika tycke och smak.

Som Black Dwarf redan har konstaterat, uppe i ena hörnet så långt från utgången som möjligt borde rimligtvis räcka för att klargöra att utgången är placerad på den sida som man inte sitter på.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
*ber om ursäkt*

Ja, nu läste jag faktiskt fel, jag missade att du hade skrivit att han satt så långt bort från utgången som möjligt. Det är inte ofta jag läser fel, men det händer...och ibland har jag läst rätt, men fattat fel.
Ursäkta, än en gång.

/Skuggvarg - also a fool, every once in a while
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Olika tycke och smak.

/Skuggvarg - övertygad om att han och Cesa är två helt olika typer av biobesökare

Det menar du inte? :gremlaugh: :gremwink:
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Re: Olika tycke och smak.

Nä, om han sitter uppe till vänster och utgången är nere till höger, varför skulle någon vilja gå förbi honom för att komma ut?
Om det är gångar på båda sidor av salongen så brukar de flesta gå mot den sida de är närmast, oavsett var utgången är. Det brukar gå snabbare än att vänta på att hela raden ska krångla sig ut.

Om det bara finns en gång på ena sidan däremot så är jag med på noterna. Själv har jag bara stött på en salong någonsin (Sandrews i Luleå), men de kanske är vanligare på andra ställen. Om det är en sån salong du menar så förstår jag att den platsen lämpar sig väl för ändamålet.

Man går på bio, och min vän får avnjuta sina sjuka eftertextlustar vid annat tillfälle...
:gremgrin:

Om 98 personer vill sparka dig i huvudet, och två vill det inte, skall man då få sparka dig i huvudet? Demokrati är ju fint, men som det är tänkt att demokratin skall fungera i den moderna västvärlden så får den aldrig vara till skada för minoriteten. Om minoriteten inte vill ha applåder under sina biobesök borde detta respekteras i mina ögon, speciellt om det finns dårar (vilket det ju uppenbarligen gör, jag känner en) som verkligen uppskattar eftertexterna.
I ett sånt läge lägger jag in mitt veto :gremtongue:

Tilläggas kan att jag också gillar eftertexterna, men inte så mycket att jag stannar för dom på bio, det är alldeles för mycket "stök" för det...

Och om det inte var klart så lägger jag ner diskussionen (såg du skuggvarg, jag stavade rätt :gremwink: ) här, jag tror ärligt talat inte att någon av oss blir så mycket klokare av den...det enda man möjligen kan få ut av den är att människor tycker olika, och det var kanske ingen banbrytande upptäckt...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Olika tycke och smak.

Om det bara finns en gång på ena sidan däremot så är jag med på noterna. Själv har jag bara stött på en salong någonsin (Sandrews i Luleå), men de kanske är vanligare på andra ställen.

De är faktiskt vanligare än man kan tro. De flesta salonger i Umeå har en utgång, för att ta ett exempel. Om man bara räknar de mindre salongerna så är det säkerligen ännu fler som bara har en utgång, och det är sådana han brukar besöka.

jag tror ärligt talat inte att någon av oss blir så mycket klokare av den...det enda man möjligen kan få ut av den är att människor tycker olika, och det var kanske ingen banbrytande upptäckt...

Nä, jag tror vi har rett ut alla eventuella oklarheter, så jag ser inte heller några vettiga skäl till att fortsätta det här. Och nej, upptäckten är inte direkt banbrytande...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
OT

"...har jag bara stött på en salong någonsin (Sandrews i Luleå), men de kanske är vanligare på andra ställen."

Ett kul sammanträffande bara så såg jag för bara fär några minutersedan en av premiärföreställningarna i den tidigare salen. (Tillsammans med min 12 åriga kusin bör tillläggas)
 
Top