Nekromanti Jargongen i varulvsspel

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
Möller said:
Men va? Jag tror du missat något EvilSpook
Ja kanske. Eller också är jag bara otydlig. Det jag försökte säga var att man kanske skulle vara hur raljant man vill bara man följer:

Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.

Jag har lite svårt att se varför detta skulle vara så svårt att kombinera med varulvsspelandet.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nja, jag vet inte.

Som framgått i tråden så spelas det ganska fult många gånger. Man kan vara ganska elak utan att övergå till personangrepp (lite förenklat så är ju »denhär idén är dum« i förlängningen ett personangrepp). Och ibland gör man närmast motsatsen, använder ganska kärvänliga personangrepp.

Självklart kan man ta bort det senare genom hårdare moderering och disciplin bland spelarna. Men det tar bort något som vissa upplever som ganska kul, en del av spelet.

Och det förändrar möjligtvis också spelbalansen - om byn hittar ulvar genom att göra dem arga försvinner ett av byns verktyg. Kanske inget stort problem, men det är inte heller »bara göra det«.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
EvilSpook said:
Jag har generellt rätt svårt för den här typen av självrättfärdigade undantag från regler som är till för allas trevnad. (T.ex. att Svea rikes lag inte gäller i skolor, på fotbollsmatcher eller om man håller på med konstprojekt).
För det första håller jag inte med din inställning om "självrättfärdigande undantag", utan anser nog att regler inte har något egenvärde utan är instrument. Varulvsspelen är förstås formellt underkastade forumets regler, men precis som man kan säga att det är en "regel" att inte ljuga i sociala sammanhang, är det ok att ljuga när man spelar bluff-stopp (eller random annat spel där bluffar ingår).

Analogin till fotbollsmatcher är bra dock. Problemet vi upplever är alltså inte att det förekommer glidtacklingar som inte skulle tillåtas ute i samhället, utan att tröjdragningar, stämplingar och gildtacklingar bakifrån med dobbarna före förekommer för mycket för att deltagare som tänkt testa det här med fotboll tycker det är kul.

Sen är det ju så att regler alltid är en tolkningsfråga. Vilket vi ju diskuterat i den här tråden. Är det ett personangrepp på mig när någon i spelet kallar mig för "dum i huvudet"? Är det ett personangrepp på dig om någon kallar din rollperson för "idiotjävel"? Grejen med varulvsspel är att relationen mellan IRL-identitet - varulvsspelsidentitet - forumidentitet är komplex. Det är ju uppenbart en spelsituation. Det vi har diskuterat är alltså att spelsituationen skapar ett klimat och en jargong som stundtals är jäkligt otrevlig (jag, som är varulvsseplsjunkie, tycker att det för det mesta är kul och trevligt förstås, men det finns ju mörkare stråk i det hela).

Det som också diskuterats är att SL ska ta på sig något form av modererande ansvar. Eller i varje fall vara beredd att gå in i en tråd och säga att de personliga förolämpningarna måste upphöra. Det är förstås en lösning som ligger i inlje med den forumsregel du citerade.

Jag tror varken att varulvsspelen kommer fungera bättre, eller att varesig vi som spelar eller forumets redaktion och moderatorkår blir gladare av att trådarna ska modereras precis som resten av forumet. För, det vi håller på med här är inte samma sak som resten av forumet. Det kanske gör oss till "självrättfärdigande", jag vet inte, vad som i varje fall är uppenbart är att vi vill att det ska vara kul att spela varulvsspel och har hanterat den här diskussionen om klimatet på ett mycket bättre sätt än hur motsvarande diskussion brukar hanteras i Rollspel.nu-forumet.

EDIT: För övrigt tycker jag verkligen att det är helt ok att folk som inte spelar (eller spelar numera) kommer med input. Och jag håller med om att "Gå inte till personangrepp" är en bra princip. Däremot tror jag alltså inte att det är så enkelt som att säga "Följ forumets regler". För det innebär någonstans att forumets moderatorkår är de som ska se till att reglerna efterlevs, det vore som att låta poliser döma fotbollsmatcher, ungefär. Dessutom bryter ju varulvsspelen mot en massa andra regler också: om spam och off-topic. Varulvsspelen bryter också, vilket har diskuterats i ett annat sammanhang, mot en grundprincip om att forumet är öppet och att alla har rätt att delta i diskussionerna. Jag tror helt enkelt att en hänvisning till forumsreglerna inte är en lösning som är praktiskt möjlig, eller önskvärd, för någon (annat än för de som tycker vi utgör ett "självrättfärdigande undantag" och att det är ett problem :gremwink: )
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
!Paxen said:
Så, vad har vi kommit fram till?
Ja du. Kanske
"bara för att du själv tycker det är ok att bli kallad sumprunkare, behöver det inte betyda att andra tycker det"
och
"fundera på om det tillför något till din bybo/ulv-strategi att slentrianmässigt komma med nedlåtande kommentera om folks spelstil (är din egen så jäkla bra?)"
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
xyas said:
!Paxen said:
Så, vad har vi kommit fram till?
Ja du. Kanske
"bara för att du själv tycker det är ok att bli kallad sumprunkare, behöver det inte betyda att andra tycker det"
och
"fundera på om det tillför något till din bybo/ulv-strategi att slentrianmässigt komma med nedlåtande kommentera om folks spelstil (är din egen så jäkla bra?)"
Liten OT historielektion.

"sumprunkare" var en benämning på en yrkesgrupp hamnarberate som jobbade med att "runka sumpen/arna".
Sump var en sorts fiskebåt som användes till att fiska strömming. När båtarna kommit in till hamnen var lastutrymmet fyllt med vatten och fisken förvarades levande däri tills de togs upp och såldes följande dag. Det ankom då på "runkaren" att gunga, alltså runka (som betyder typ: "för fram och tillbaka") båten under natten för att vattnet i lastutrymmet skulle hålla sig syresatt så att fångsten inte dog.
Detta gjorde "sumprunkaren" genom att fästa tyngder i båtens mast, vinkla båten och sedan sätta gung på tyngden så att båten aldrig blev stilla.


För övrigt håller jag med Xyas om att det var det som bestämdes. :gremsmile:

Kram!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Cissi said:
Liten OT historielektion.

"sumprunkare" var en benämning på en yrkesgrupp hamnarberate som jobbade med att "runka sumpen/arna".
Sump var en sorts fiskebåt som användes till att fiska strömming. När båtarna kommit in till hamnen var lastutrymmet fyllt med vatten och fisken förvarades levande däri tills de togs upp och såldes följande dag. Det ankom då på "runkaren" att gunga, alltså runka (som betyder typ: "för fram och tillbaka") båten under natten för att vattnet i lastutrymmet skulle hålla sig syresatt så att fångsten inte dog.
Detta gjorde "sumprunkaren" genom att fästa tyngder i båtens mast, vinkla båten och sedan sätta gung på tyngden så att båten aldrig blev stilla.
:gremsmile:

I dagens moderna IT-samhæller ær dock ordet sumprunkare synonymt med Xyas. I vissa fall kan det æven appliceras på individer som inte lægger sin røst på Xyas.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
xyas said:
Cissi said:
Liten OT historielektion.

"sumprunkare" var en benämning på en yrkesgrupp hamnarberate som jobbade med att "runka sumpen/arna".
Sump var en sorts fiskebåt som användes till att fiska strömming. När båtarna kommit in till hamnen var lastutrymmet fyllt med vatten och fisken förvarades levande däri tills de togs upp och såldes följande dag. Det ankom då på "runkaren" att gunga, alltså runka (som betyder typ: "för fram och tillbaka") båten under natten för att vattnet i lastutrymmet skulle hålla sig syresatt så att fångsten inte dog.
Detta gjorde "sumprunkaren" genom att fästa tyngder i båtens mast, vinkla båten och sedan sätta gung på tyngden så att båten aldrig blev stilla.
:gremsmile:

I dagens moderna IT-samhæller ær dock ordet sumprunkare synonymt med Xyas. I vissa fall kan det æven appliceras på individer som inte lægger sin røst på Xyas.
Röst:Xyas
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Recca said:
Sen: I Maffia/Varulvspel blir du ju inte kallad hora, det var ju ett extremt exempel. Jag säger bara att jag som spelat spelet längre anser mig vara till viss del skyddad av den persona jag gestaltar i spelet. Medan du som varulvsoskuld är mindre skyddad, för du har inte ännu skapat en sån persona.
jag vill fånga upp den här grejen lite grann, för jag funderar på hur tätt knuten den är till varulvsspel.

Jag tror jag vet vad du pratar om med att bygga en persona för varulvsspel. Jag tror absolut att många som spelar flera partier, och blir bättre på det, bygger sig en. Men gör alla det? Jag kan inte säga att jag själv någonsin medvetet tänkt så. När jag spelar varulvsspel är det som när jag spelar, säg, Bluffstopp: jag är mig själv, med undantaget att jag ibland säger saker som inte är sanna.

Egentligen kanske det inte finns någon tydlig gräns. Om jag är mig själv men säger saker som inte stämmer, måste jag också fundera på hur jag säger dem, precis som jag måste fundera på hur jag formulerar mig när jag uppriktigt delger mina misstankar. Hur jag "låtsas reagera" på teorier jag vet är korrekta men inte borde veta, osv, blir en typ av roll. Men för mig har alltid gränsen varit att det är jag, Jonatan, som gör mitt bästa för att klura ut saker och ljuga. Om vi under efterdiskussionen kommer fram till att min lögn var genomskinlig, så kommer jag ta det som att jag är dålig (men jag tar det bra, ungefär som när jag inser att jag inte planerade tillräckligt bra i Settlers).

Jag sätter alltid upp mig själv som insats rent intellektuellt, det är bara det att jag är bra på att märka när jag faktiskt borde insett det som "alla som inte har en tegelsten till huvud" borde fatta, och skilja det från fallen där jag tänker "nej, det var faktiskt inte så lätt att inse det". Alla kanske inte gör det. Vissa slutar göra det i takt med att de blir bättre, och ser det som ett rollspel med implicita roller, som har samma namn som deras forumnick. Gör alla det när de har spelat tillräckligt mycket? Ska de behöva stå ut med jargongen under tiden?

TLDR; man kan lätt spela varulvsspel som ett rollspel, men jag gör det inte, utan spelar det som ett detektiv/ljugarspel där jag själv är den som står för tänkandet. Rollen kan vara ett skydd, men väntar vi oss att alla bygger upp en sådan?
 
Top