Nekromanti Jargongen i varulvsspel

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Åh, shit vad har jag dragit igång. :gremblush:

Alltså jag vill inte framstå som en gnällspik som inte tål att bli ifrågasatt eller som inte förstår det psykologiska i ett sådant här spel. Det gör jag, och det är en del av charmen, och är väl kanske en liten del i varför vi håller på med spel över lag. Eller? Det kan vara så att jag är känsligare än er också när det kommer till just tillmälen och då ber jag om ursäkt för att jag satt igång ett drev efter ”varulvsspels-elakingarna”. Det var inte min mening.

Det jag menar är att vi faktiskt kan stressa upp varandra och provocera fram misstag utan ”åh hur dum får man bli”, ”Är du dum i huvudet?”, ”Idiot”. För var går gränsen för tillmälen? Vid rasisistiska eller sexistiska? Vad skulle ni säga om jag aggrade ihop på Recca och kallade henne ”jävla luder”? Eller sa till Vimes att ”Du är ju för fan CP!”
Det är en skillnad, eller är det?

Det jag efterfrågade redan i inledningsskedet på det här spelet var att vi inte gav oss på varandra med tillmälen. Sen får ni pressa och stressa och provocera mig hur mycket ni vill, så länge ni inte säger att jag är en idiot.

Harang som hänger ut Recca;

Recca är en av de smartaste jag träffat. Hon är varm och snäll och intelligent, att hon då faller till föga och sprider ogenomtänkta otrevligheter omkring sig är under hennes värdighet. Hon skulle så himla lätt kunna stressa sönder mig och provocera mig genom väl inlagda hintar och påpekanden som inte bottnar i personangrepp. Face it, hon har skillen för att göra det och i mina ögon är en vass och lömsk Recca en mycket otäckare och bättre spelare än en som sjunker ner på en femårings nivå och säger åt mig att jag är korkad för att jag inte tänker som hon. Sluga Recca är bättre än dumma Recca.

Tillbaka till vad jag egentligen pratar om:

Det jag menar är att det är mycket skönare och roligare om man sitter hemma och är arg över att folk inte ser det jag ser än att man är arg över att någon sagt till en att man suger.
Det är mycket roligare om man sitter och tuggar sönder sina naglar i spänning än att man sitter och är orolig över hur mina inlägg ska tas emot.
Det är mycket roligare om andra spelare provocerar en att göra misstag genom snygga fallgropar eller galet resonemang än om de försöker provocera fram att man blir arg och frustrerad IRL. Då kan man ju sitta bakom sin dator och tänka: Fan jag föll för det! Aja, kul var det i alla fall.
Jag föll ju pladask för KK, inte vet jag varför, men han spelade slugt och jag hade aldrig ögonen på honom. Det var många som sa emot mig också men det tog jag. Har jag fel och blir överbevisad så kan jag backa och jag är inte guds bästa barn. Men jag försöker att inte lägga in slentrian i hur jag pratar med folk.

Den här slentrianen skrämde mig tidigt redan i första rundan och som jag sa i praten tidigare. Hade jag inte suttit på en powerroll så hade jag nog lagt ner mycket, mycket mindre tid på spelet. Det här var lååångt innan Recca och jag hade vår standoff så det är inte hennes fel. Det var hela stämningen, och pressen att ”Nu måste du prestera annars är du en börda” som också fanns underliggande. Nu är jag ganska driven och inte särskilt rädd av mig så jag böjde på nacken och rusade in i spelet, besluten över att göra något vettigt. Och sen så gnäller jag efteråt. Tänk er om jag istället hade varit lite mindre som jag är och suttit och lidit genom hela spelet, (vilket jag absolut inte gjort, i det stora hela var det jätte, jättekul!) och sedan bara glidit iväg utan en kommentar. Då hade ni ju knappt märkt att jag varit inne och vänt.

Det jag vill poängtera är att vi KAN spela såna här spel utan tillmälen och glåpord. Vi är tillräckligt slipade för att komma åt varandra ändå och det ska vara kul för alla. Även för dem som inte är uppfostrade av Recca och vet att hon är en ängel IRL (glorian hänger på ena hornet), om jag inte hade känt henne hade jag blivit asskraj.

Nu blev det ju mycket exempel med Recca men det var ju vi som höggs så det får hon ta.

Jag tycker om er i alla fall, mina hjärtan, fast ni är elaka. Kram och tack för det här spelet! :heart:

/Tjavva, som det är omöjligt att vara ovän med för att hon lever efter tanken att varje minut man är ovän med någon är minuter som man kunde ha tillbringar som vänner och därför aldrig är arg längre än det tar att formulera ett förlåt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Raljant. Jag vet inte vad jag själv tycker. Är det ok eller bidrar det till ett hårdare spelklimat?
Jag gillar´t ju och skulle sakna det om det inte fanns med så jag tycker inte det bidrar till ett hårdare spelklimat.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Elmrig said:
Ska man skriva en varning bör det kanske vara något i stil med:

"Här kommer du att bli förolämpad på ett personligt plan av folk som vill kapitalisera på dina svagheter. Kampen för att vinna betyder allt och alla medel är tillåtna. Är du inte villig och beredd att deltaga på dessa villkor rekommenderas du vända på klacken och återvända till resten av forumet"
Nej, av flera anledningar, men innan jag drar dom så ska jag säga att jag är inte oskyldig. Huruvida jag har gått över linjen helt eller inte vet jag inte, men helt igenom trevlig är jag inte, så det jag kommer säga härefter kanske ses som dubbelmoral.

Aldrig ska det i ett spel vara tillåtet att göra vadsomhelst. Jag vet att Elmrig inte menar det så, men så fort man skriver en varningstext som verkar mena det så kan flera saker hända, dels att vi lockar "otrevligt folk" och att vi själva blir hårdare i tonen än innan eftersom vi "varnar folk" ändå så finns det ju ingen anledning att hålla tillbaka på det.

Det som jag tror mer på är att vi ska behandlas precis som alla andra forum. Bara för att det är ett spel så betyder det inte att vi är över forumsreglerna, tvärtom så borde Varulvsspelsforumet hålla en högre klass än dom andra då vi är "proffesionella" (därmed inte sagt att jag är bra på varulvsspel..).

Jag tycker dock att förslaget med Safe Words är god, men ännu bättre är att man helt enkelt skriver upp en lista på "hårda" ord, dvs ord som kan uppfattas stötande så att man tänker på det.

Avslutningsvis så ber jag om ursäkt till alla som har blivit sura, arga eller ledsna pga det som jag har skrivit. Det lät säkert jätteroligt för mig just då, men sen är man ju som man är tyvärr.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tjavva said:
Åh, shit vad har jag dragit igång.
Det är bra att lufta lite så du har dragit igång bra skit ju. (Vimes också för den delen som startade tråden så klart)

Tjavva said:
Det jag menar är att det är mycket skönare och roligare om man sitter hemma och är arg över att folk inte ser det jag ser än att man är arg över att någon sagt till en att man suger.
Det är mycket roligare om man sitter och tuggar sönder sina naglar i spänning än att man sitter och är orolig över hur mina inlägg ska tas emot.
Word

Tjavva said:
”Du är ju för fan CP!”
Det skulle jag läska ihjäl mig på om du skrev till Vimes, men det kanske inte är så bra om jag tänker efter.

Tjavva said:
Jag föll ju pladask för KK, inte vet jag varför, men han spelade slugt och jag hade aldrig ögonen på honom.
Lätt att falla för och slugheten bjussar jag på. Känns ju bra att man slugat den bästa och mest sluga spelaren på banan :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Ett förslag är att blir man illa berörd så skickar man pm till lekledaren, som får gå in och säga till.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Man kan ju baka in en snällhetsgrej i reglerna. Om SL ty ker att man är väl taskig, får man nån nackdel av något slag. Tex förlorar sin röst en runda. Jag tror bara en liten risk att bestraffas skulle göra stor skillnad, då tänker man efter innan man klickar "posta".
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vicotnik said:
Ett förslag är att blir man illa berörd så skickar man pm till lekledaren, som får gå in och säga till.
Får jag föreslå att framtida SL tar med detta i startinläggen? Kan vara ett bra sätt att se till så att inte moderatorerna behöver jobba ihjäl sig pga för många anmälningar?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Brynolf said:
Man kan ju baka in en snällhetsgrej i reglerna. Om SL ty ker att man är väl taskig, får man nån nackdel av något slag. Tex förlorar sin röst en runda. Jag tror bara en liten risk att bestraffas skulle göra stor skillnad, då tänker man efter innan man klickar "posta".
Det tror jag tyvärr kommer fungera dåligt för oftast är det vi lite mer härdade som sitter som lekledare och då jag är lekledare läser jag inte allt extemt noga utan skummar bara tråden. Så såna saker är väldigt lätta att missa.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Brynolf said:
Man kan ju baka in en snällhetsgrej i reglerna. Om SL ty ker att man är väl taskig, får man nån nackdel av något slag. Tex förlorar sin röst en runda. Jag tror bara en liten risk att bestraffas skulle göra stor skillnad, då tänker man efter innan man klickar "posta".
Det tror jag tyvärr kommer fungera dåligt för oftast är det vi lite mer härdade som sitter som lekledare och då jag är lekledare läser jag inte allt extemt noga utan skummar bara tråden. Så såna saker är väldigt lätta att missa.
Och det kommer så klart att missbrukas av en ulv som inte vill rösta. Det är ju bättre att bli av med sin röst genom att bryta snällhetsregeln än att behöva ta ställning med en avgörande röst som inte är bra för ulva laget.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Brynolf said:
Man kan ju baka in en snällhetsgrej i reglerna. Om SL ty ker att man är väl taskig, får man nån nackdel av något slag. Tex förlorar sin röst en runda. Jag tror bara en liten risk att bestraffas skulle göra stor skillnad, då tänker man efter innan man klickar "posta".
Det tror jag tyvärr kommer fungera dåligt för oftast är det vi lite mer härdade som sitter som lekledare och då jag är lekledare läser jag inte allt extemt noga utan skummar bara tråden. Så såna saker är väldigt lätta att missa.
Jo, det förstås. Men spelare kan förstås anmäla till SL också. Exakt hur man löser det går ju att variera, men att det finns ett straff tror jag skulle göra större skillnad än man tror.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Grejen med SL-moderatorgrejen är, tycker jag, är inte att SL ska göra tillsägelser för allt, utan jag tror det räcker med att SL säger till en person, en gång, för att det ska bli lugnare. Det kan till och med vara så att det räcker med att SL öht har en modererande roll för att det ska bli lugnare.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Grejen med SL-moderatorgrejen är, tycker jag, är inte att SL ska göra tillsägelser för allt, utan jag tror det räcker med att SL säger till en person, en gång, för att det ska bli lugnare. Det kan till och med vara så att det räcker med att SL öht har en modererande roll för att det ska bli lugnare.
Hihi. Så det betyder att om jag gör ett spel så kan jag va moderator. :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vimes said:
Grejen med SL-moderatorgrejen är, tycker jag, är inte att SL ska göra tillsägelser för allt, utan jag tror det räcker med att SL säger till en person, en gång, för att det ska bli lugnare. Det kan till och med vara så att det räcker med att SL öht har en modererande roll för att det ska bli lugnare.
Gula och röda kort, två gula blir ett rött och därmed utvisning från spelet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Elmrig said:
Vimes said:
Grejen med SL-moderatorgrejen är, tycker jag, är inte att SL ska göra tillsägelser för allt, utan jag tror det räcker med att SL säger till en person, en gång, för att det ska bli lugnare. Det kan till och med vara så att det räcker med att SL öht har en modererande roll för att det ska bli lugnare.
Gula och röda kort, två gula blir ett rött och därmed utvisning från spelet.
Vilket kan rubba hela spelbalansen. För vad som är övertramp när det kommer till vad man säger kommer vara väldigt subjectivt och flyttande beroende på vilka som är med och spelar samt vem som är lekledare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Elmrig said:
Vimes said:
Grejen med SL-moderatorgrejen är, tycker jag, är inte att SL ska göra tillsägelser för allt, utan jag tror det räcker med att SL säger till en person, en gång, för att det ska bli lugnare. Det kan till och med vara så att det räcker med att SL öht har en modererande roll för att det ska bli lugnare.
Gula och röda kort, två gula blir ett rött och därmed utvisning från spelet.
Jepp, nått sånt.

Det är klart att det kommer vara godtyckligt, men jag tror inte det är ett problem.

(ser iofs framför mig att jag om någotår kommer föra resonemang i den här stilen "tidigare erfarenhet visar att SL är mer benägen att ge tillsägelser till bybor än varulvar. Det är på Reccas pluskonto alltså...." :/ )
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vicotnik said:
Elmrig said:
Vimes said:
Grejen med SL-moderatorgrejen är, tycker jag, är inte att SL ska göra tillsägelser för allt, utan jag tror det räcker med att SL säger till en person, en gång, för att det ska bli lugnare. Det kan till och med vara så att det räcker med att SL öht har en modererande roll för att det ska bli lugnare.
Gula och röda kort, två gula blir ett rött och därmed utvisning från spelet.
Vilket kan rubba hela spelbalansen. För vad som är övertramp när det kommer till vad man säger kommer vara väldigt subjectivt och flyttande beroende på vilka som är med och spelar samt vem som är lekledare.
Men vem drar på sig två gula i samma spel? Jag risken att någon faktiskt blir utvisad är väldigt liten.

Och med tanke på risken med inaktiva spelare med mera, tror jag det här är ett väldigt litet ingrepp i spelens stabilitet.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vimes said:
Vicotnik said:
Elmrig said:
Vimes said:
Grejen med SL-moderatorgrejen är, tycker jag, är inte att SL ska göra tillsägelser för allt, utan jag tror det räcker med att SL säger till en person, en gång, för att det ska bli lugnare. Det kan till och med vara så att det räcker med att SL öht har en modererande roll för att det ska bli lugnare.
Gula och röda kort, två gula blir ett rött och därmed utvisning från spelet.
Vilket kan rubba hela spelbalansen. För vad som är övertramp när det kommer till vad man säger kommer vara väldigt subjectivt och flyttande beroende på vilka som är med och spelar samt vem som är lekledare.
Men vem drar på sig två gula i samma spel? Jag risken att någon faktiskt blir utvisad är väldigt liten.

Och med tanke på risken med inaktiva spelare med mera, tror jag det här är ett väldigt litet ingrepp i spelens stabilitet.
Det finns spel där om detta hade varit infört hade bidragit till att i alla fall 2-3 spelare hade diskats. Vissa spel har det varit en riktigt hård och otrevlig stämning i.
Men tanken är god, dock ser jag reglen mer som ett problem ur lekledar synpunkt eftersom risken finns att det förstör eventuell balans i spelet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Det finns spel där om detta hade varit infört hade bidragit till att i alla fall 2-3 spelare hade diskats. Vissa spel har det varit en riktigt hård och otrevlig stämning i.
Men tanken är god, dock ser jag reglen mer som ett problem ur lekledar synpunkt eftersom risken finns att det förstör eventuell balans i spelet.
Jämförelsen är svår att göra då du inte får med den påverkan på spelstil som ett gult kort medför. Titta på hur man servar i tennis till exempel.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Elmrig said:
Jämförelsen är svår att göra då du inte får med den påverkan på spelstil som ett gult kort medför. Titta på hur man servar i tennis till exempel.
Inte en aning om vad för regler som gäller i tennis tyvärr. Men jag tror mig förstå vad du menar: dvs reglen är till för att förebygga problemet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vicotnik said:
Elmrig said:
Jämförelsen är svår att göra då du inte får med den påverkan på spelstil som ett gult kort medför. Titta på hur man servar i tennis till exempel.
Inte en aning om vad för regler som gäller i tennis tyvärr. Men jag tror mig förstå vad du menar: dvs reglen är till för att förebygga problemet.
"The rules make no distinction between the first and second serve. However, the tactics used are different. The first serve is typically struck with the maximum power, skill, and deception the player is capable of with the aim of winning the point either outright or on the next stroke, by forcing the receiver into a disadvantageous position. The second serve is usually more conservative to avoid getting a double fault, and is typically hit with less power or a higher curve."


wiki
 
Top