Nekromanti Jargongen i varulvsspel

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Nu har det hänt igen!

Allvarligt talat, efter varje varulvsspel är det någon som är ny till det som säger "Tyvärr var det här inget för mig, för mycket press/hårda ord/aggressivitet". Det här är i sig jäkligt dåligt för "återväxten". Om vi alienerar varannan ny spelare kommer vi snart bara vara "veteraner" kvar.

Och sen va: det ska ju vara kul att spela varulvsspel! Det är inte ok att vi (avtrubbade veteraner) har en jargong som får nya spelare att tycka att det är mer obehagligt än kul.

Men förstå mig rätt. Lite obehagligt ska det ju vara att spela varulvsspel. Man spelar ju med sig själv och sin trovärdighet som insats. Att bli ifrågasatt ingår i spelet.

Vad som däremot inte måste ingå i spelet är raljans för raljansens skull. Eller rena personangrepp.

Tidigare har det känts som om vi mest resonerat som så: "Det är ett spel. Aggressivitet och provokation ingår som verktyg för att vinna spelet." Och, det är ju riktigt. Men, handen på hjärtat, vem har inte blivit sur på riktigt någon gång? Kan inte det undvikas?

Hur ska vi undvika det? Vad är ok, och vad är inte ok? Hur ska man skapa strukturer som faktiskt ger deltagare incitament att inte bete sig som arslen? Hur ska avtrubbade veteraner göras uppmärksamma på att de är out of line? Bör SL ha en modererande roll?



TL;DR
Många verkar inte vilja spela mer än ett varulvsspel på forumet för att det är för tufft klimat. Vad kan vi göra åt det?

PS. Nu är det inte så att jag är utan skuld (och det är ju inte så att jag kastar första stenen, diskussionen är från vrållåda/eftersnack till TMNT-spelet, och jag vill inte kasta någon sten), jag är väl ett av WRNU-varulvsspelens ledande rövhål (i varje fall historiskt). DS.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Copy-pastar igen:

Jag tror att en stor del av problemet är inte att folk blir upprörda, det är inte så konstigt, utan det slentrianmässiga "du är ju dum i huvudet för att du tycker så" och de konstanta, meningslånga utvärderingarna av varandras spel i raljant ton (för de är inga analyser, bara förolämpningar).


Tycker det hær ær en viktigt fråga att lyfta. Vi har ju haft folk som varit med en gång och spelat, och som verkligen lyft spelet. Att de sen inte vill vara med mer ær fantastiskt tråkigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag hoppas att jag inte betett mig så att någon annan blivit ledsen. I så fall ber jag om ursäkt.

Det sagt: jag tror tyvärr att det är en rätt knivig balansgång mellan att man får "spela teater" och där man också faktiskt kan såra nån. Då kanske det kan trösta att komma ihåg att allt som sker och händer i ett varulvsspel är tjyv- och rackarspel från inlägg ett. En grej som jag brukat störa mig på, men som jag numera mest garvar åt, är när någon anför "Meh! Det där är ju ett WIFOM-resonemang. Du är juh dum, det kan lika gärna vara så att...".

Saken är ju den att ALLA inlägg är potentiella WIFOM-resonemang.

---

Men visst, vi kan nog allihopa utveckla vårt sätt att spela så man inte går för långt eller sårar någon.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Handen på hjärtat så kan jag meddela att jag blev sur på riktigt i förra spelet och svarade med en värre ton än vad jag borde ha gjort.

Men. För mig, när nån säger: "Sluta va så elak, jag blir ledsen." Så kan det betyda olika saker. Det kan t.ex. betyda att personen vill få mig att se elak ut, försöka "röda" mig. Så därför är det svårt att ta sånt på allvar. Särskilt eftersom jag är veteran och är van vid att gå i strid med folk. Det finns ju ingen anledning för mig att tro på stackars Tjavva när hon säger att hon blir ledsen, för hon är ju en potentiell ulv. >.<'

Som psykologiskt experiment är ju det här jättespännande... Men ja, jag grips nog ganska mycket av varulvsnojjan och reagerar därefter. Allt är taktik för mig. Eller jag har iaf hela tiden en reptilhjärna som försöker tolka in taktiken i folks uttalanden. En varulvsspelsinstinkt, i brist på bättre ord.

Men fortsättningsvis lovar jag att bli snäll-Recca i varulvsspel. Det kommer bli stor förändring på hur jag beter mig mot folk!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag snor Basses lina:

Jag hoppas att jag inte betett mig så att någon annan blivit ledsen. I så fall ber jag om ursäkt.

Tycker det är bra att frågan lyfts och skall själv bli lite mer observant. Jag missar ju alla elakheter som dyker upp i spel för att jag tänker att det bara är ett spel och allt som händer i detta spel är inte på riktigt.

Jag själv har aldrig tagit illa vid vid något som hänt och jag har aldrig blivit arg eller sur på riktigt. Allt är ett spel för mig och inget annat, men som jag förstår det nu så går det att ta illa vid och det är ju inge bra alls.

Hoppas vi kan locka tillbaka några som valt att lägga av på grund av jargongen och elakheterna, och hoppas vi kan värva lite nya dårar inför framtiden genom att visa att vi gamla stötar kan ändra oss och försöka bli mer vänliga på nått vis.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Rymdhamster said:
Kan hända det vore en idé att fundera på något i dessa linjer:
Safe words
Första tanken var: Jättebra!

Nästa tanke: ...Meeen... Kommer inte folk bara använda det som taktik för att tysta varandra i sin hets att vinna spelet? :gremsmile:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Jag misstänker att det är mer grundläggande än bara en fråga om språk och ton.
Varulvsspel är en tävlingssport, och de som har spelat mycket har blivit väldigt bra på det. Det innebär att komma in som nybörjare är ungefär som att hoppa in i en EM-match i fotboll första gången man spelar fotboll. Det är helt enkelt ett sånt tryck och tempo som är roligt för de som kan det, men kan vara rätt förkrossande för någon som är ny.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
xyas said:
Jag tror att en stor del av problemet är inte att folk blir upprörda, det är inte så konstigt, utan det slentrianmässiga "du är ju dum i huvudet för att du tycker så" och de konstanta, meningslånga utvärderingarna av varandras spel i raljant ton (för de är inga analyser, bara förolämpningar).
Jag håller helt med här. Hade diskussioner förts på samma sätt någon annanstans på forumet hade modereringarna haglat. Jag har förstått att det här är en taktik som används för att provocera fram ogenomtänkta uttalanden men frågan är om det bör vara tillåtet?

Jag tänker mig att mycket av "problemet" men samtidigt behållningen med varulvsspel är det extrema drivet mot att vinna. Direkta personangrepp med mål att reta upp någon är en del av symptomen, en annan att spelare är beredda att utnyttja "misstag" från spelledarens sida i PM diskussioner för att främja sin sak, även om det effektivt saboterar spelet.

Är det här ett "nödvändigt ont" för att det ska vara kul att spela varulvsspel? Tar man bort behållningen om man inte får kämpa med alla medel? Vinstrdivet måste finnas där men kan man kombinera detta med någon form av "hänsyn till spelet"?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Elmrig said:
Är det här ett "nödvändigt ont" för att det ska vara kul att spela varulvsspel? Tar man bort behållningen om man inte får kämpa med alla medel?
Kanske stæmmer det hær, kanske inte. Och framførallt så skiljer det sig nog mellan spelare. Men det ær væl vært att prova lite varianter tycker jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
xyas said:
Elmrig said:
Är det här ett "nödvändigt ont" för att det ska vara kul att spela varulvsspel? Tar man bort behållningen om man inte får kämpa med alla medel?
Kanske stæmmer det hær, kanske inte. Och framførallt så skiljer det sig nog mellan spelare. Men det ær væl vært att prova lite varianter tycker jag.
Jag tror att man måste konstatera att folk gör det som de tror är bäst för att vinna. Så funkar spel. Därför tror jag att det är svårt att bryta jargongen med att bara bestämma sig för att alla ska vara snälla. Det behöver formaliseras på något vis.

Visst det kanske kommer vara snäll i något spel efter en sådan här diskussion, men jag tror att det oundvikligen kommer glida tillbaka till att vara rätt hårdhänt. Det ligger lite i spelets natur.

Jag förordar alltså en SL som modererar. Som kan gå in och säga: "nu får det fan bli förre personangrepp här". Jag tror att en utomstående auktoritet kan göra susen. Som Recca skriver är ju "nu blev jag ledsen" en fullt valid varulvstaktik...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Recca said:
Kan du ge ett exempel på raljans för raljansens skull?
Citerar mig själv från TMNT R2:
Alltså, att vi ska dreva är en jättebra idé. Väldigt originell...

Liksom, att dreva folk och att de behöver outa är en plan som inte har tillräckligt med verkshöjd för att det är relevant att prata om vem som "kom på den"...
Vimes said:
LJSLarsson said:
Spider Jerusalem said:
Jag måste fråga... vad i helvete vill du att jag outar?
Jag har gått ut med hela min roll redan.
*tittar på Basses spreadsheet*

Just det ja, det stämmer. Men jag bara sammanförde folks drevlistor i egenskap av ordförande. Det lättaste är väl att du bara erkänner att du är varulv rakt upp och ner. ;-)

Vi har Anth, Brynolf och Lukaash vi väntar på. Fast Spider är starkt misstänkt. Har folk förslag vad vi kan få ut mot honom?
*tittar i Stora Varulvsspelsboken, beginner's edition*

Spider:
Vilka misstänker du? Vad tror du om Tyr? Det misstänktes ju att en av er var ulv, tror du Tyr var ulv? Vad innebär det att han mördades? Vad tror du om DTF? Några som helst idéer på hur vi vinner spelet?

Något åt det hållet kanske? Jag vetefasen, jag har inte Spider bland mina misstänkta.

Skärp er nu.
Raljant. Jag vet inte vad jag själv tycker. Är det ok eller bidrar det till ett hårdare spelklimat?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag håller med om att det fanns lite väl otrevliga inlägg. Jag blev förvånad först men tänkte sen att det är lika bra att ge igen, vilket så klart var korkat...
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Man kanske bara skall ha en enkel varningstext i början?

"Tänk på att detta enbart är ett spel, men att det trots det ibland kan bli en hård ton pågrund av spelets uppbyggnad och struktur. Ingen menar att förolämpa på någon på ett privat plan utanför spelet och om du tar illa vid dig av något så är det bara att säga till så löser vi det som vuxna människor. Glöm inte att skriven text alltid låter hårdare än talat tal och glöm inte att vi är för att ha roligt."
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det blir som att säga: gnäll inte. Kan inte bara alla ta det lite, lite lugnare nästa spel?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
LJSLarsson said:
Man kanske bara skall ha en enkel varningstext i början?

"Tänk på att detta enbart är ett spel, men att det trots det ibland kan bli en hård ton pågrund av spelets uppbyggnad och struktur. Ingen menar att förolämpa på någon på ett privat plan utanför spelet och om du tar illa vid dig av något så är det bara att säga till så löser vi det som vuxna människor. Glöm inte att skriven text alltid låter hårdare än talat tal och glöm inte att vi är för att ha roligt."
Nu pratar jag inte så mycket av egen erfarenhet utan mer kring vad jag fått berättat för mig i diskussioner om varulvsspel:

@LJSL
Men det där är ju faktiskt inte sant. Spelare förolämpar medvetet andra för att få dem att tappa humöret, få dem att gå igång och svara ogenomtänkt och det visar sig att detta är en bra taktik. Man använder alla medel för att vinna oavsett om det kan tänkas såra medspelaren. Ingen annanstans på forumet kan man skriva "Ni är alla idioter!", mena det och ändå slippa undan moderering. Jag tror att det går att spela varulvsspel OCH upprätthålla någon form av artig ton men frågan är om det fortfarande är roligt då?

Ska man skriva en varning bör det kanske vara något i stil med:

"Här kommer du att bli förolämpad på ett personligt plan av folk som vill kapitalisera på dina svagheter. Kampen för att vinna betyder allt och alla medel är tillåtna. Är du inte villig och beredd att deltaga på dessa villkor rekommenderas du vända på klacken och återvända till resten av forumet"
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Recca said:
Kan du ge ett exempel på raljans för raljansens skull?
Citerar mig själv från TMNT R2:
Alltså, att vi ska dreva är en jättebra idé. Väldigt originell...

Liksom, att dreva folk och att de behöver outa är en plan som inte har tillräckligt med verkshöjd för att det är relevant att prata om vem som "kom på den"...
Vimes said:
LJSLarsson said:
Spider Jerusalem said:
Jag måste fråga... vad i helvete vill du att jag outar?
Jag har gått ut med hela min roll redan.
*tittar på Basses spreadsheet*

Just det ja, det stämmer. Men jag bara sammanförde folks drevlistor i egenskap av ordförande. Det lättaste är väl att du bara erkänner att du är varulv rakt upp och ner. ;-)

Vi har Anth, Brynolf och Lukaash vi väntar på. Fast Spider är starkt misstänkt. Har folk förslag vad vi kan få ut mot honom?
*tittar i Stora Varulvsspelsboken, beginner's edition*

Spider:
Vilka misstänker du? Vad tror du om Tyr? Det misstänktes ju att en av er var ulv, tror du Tyr var ulv? Vad innebär det att han mördades? Vad tror du om DTF? Några som helst idéer på hur vi vinner spelet?

Något åt det hållet kanske? Jag vetefasen, jag har inte Spider bland mina misstänkta.

Skärp er nu.
Raljant. Jag vet inte vad jag själv tycker. Är det ok eller bidrar det till ett hårdare spelklimat?
Nä. Det där är okay. Jag vill inte citera mina elaka påhopp däremot. De var mer burdusa. det där är mer glimten i ögat, som du skriver.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
LJSLarsson said:
Man kanske bara skall ha en enkel varningstext i början?

"Tänk på att detta enbart är ett spel, men att det trots det ibland kan bli en hård ton pågrund av spelets uppbyggnad och struktur. Ingen menar att förolämpa på någon på ett privat plan utanför spelet och om du tar illa vid dig av något så är det bara att säga till så löser vi det som vuxna människor. Glöm inte att skriven text alltid låter hårdare än talat tal och glöm inte att vi är för att ha roligt."
Nu pratar jag inte så mycket av egen erfarenhet utan mer kring vad jag fått berättat för mig i diskussioner om varulvsspel:

@LJSL
Men det där är ju faktiskt inte sant. Spelare förolämpar medvetet andra för att få dem att tappa humöret, få dem att gå igång och svara ogenomtänkt och det visar sig att detta är en bra taktik. Man använder alla medel för att vinna oavsett om det kan tänkas såra medspelaren. Ingen annanstans på forumet kan man skriva "Ni är alla idioter!", mena det och ändå slippa undan moderering. Jag tror att det går att spela varulvsspel OCH upprätthålla någon form av artig ton men frågan är om det fortfarande är roligt då?

Ska man skriva en varning bör det kanske vara något i stil med:

"Här kommer du att bli förolämpad på ett personligt plan av folk som vill kapitalisera på dina svagheter. Kampen för att vinna betyder allt och alla medel är tillåtna. Är du inte villig och beredd att deltaga på dessa villkor rekommenderas du vända på klacken och återvända till resten av forumet"
Why not. I'm game. I can take it.

Samtidigt så är jag fullt villig att försöka tänka mer på det. Som jag skrev innan så handlar det mycket om att jag inte ser människor på andra sidan. Jag ser otäcka lurviga varulvar som försöker lura mig. :gremwink:
 
Top