Nekromanti Jargongen i varulvsspel

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
Skulle det fungera att lägga sig på samma nivå som resten av forumet?
Jag tycker inte det skulle va lika roligt. Jag gillar underfundigheterna och den raljanta lite dräpande argumentationen. Så länge den håller sig inom vissa gränser så tycker jag att man inte påverkas negativt av den eftersom man intar olika roller inom ramen av vad spelet är. Jag spelar ju inte spelet som Recca, utan antingen som bybo-recca eller ulv-recca och nu senast som förrädar-recca. Det är ju en roll jag tar på mig inom mediet och de jag argumenterar mot och med är bybor eller ulvar.

Så jag tycker att det ska vara lite lösare reglemente än övriga forumet just eftersom allting filtreras en extra gång genom "Varför sa hen så där? Vad var hens syfte med att säga så?" Det blir som en dyna som saker och ting först dunsar in i, en krockkudde. Eftersom man föreställer sig att folk inom spelet är ulv/bybo. Inte känslo-individ i första hand.

Men så klart ska det finnas gränser. Påhopp som när jag kallar Tjavva trög, var fan inte okay. Sen så förstod jag aldrig att hon tog så illa upp förrän på slutet. Innan dess uppfattade jag det som att hon spelar martyrkortet för att få mig att se dålig ut. Och det ÄR ju de facto en taktik, precis som det ibland är en taktik att vara dryg.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
Skulle det fungera att lägga sig på samma nivå som resten av forumet?
Om jag i egenskap av min rollperson blir kallad hora så kan jag köpa det. Det är ett tillmäle som jag normalt skulle ta illa upp av, men om det är ett tillmäle som riktas mot min rollperson så är min ribba högre än om det riktas mot mig som person. Det här tycker jag utgör den viktiga skillnaden mellan "forumet wrnu" och forumrollspelet på wrnu.

Men som sagt, det finns gränser och det finns de som inte har den mentaliteten eller den förkunskapserfarenheten om vad varulvsrollspelande innebär. En nybörjare söker ju fortfarande efter sin persona, sin roll. Och om denne då möts av glåpord så är det inte okay.

Man måste ju hitta sin roll och första varulvsspelet kör man inte sin roll utan då är man en försiktig lite räddhågsen, naiv förstagångsprövare. Som med sex ungefär, man prövar sig fram. Då vill man kanske inte ha sex med nån jävla miffo-hingst som ville visa sin manlighet och typ förväntar sig en kåt slyna i sängen och behandlar en därefter, utan man vill ha en respektfull öm och försiktig älskare som man litar på i alla lägen.

/Recca, som ber om ursäkt för exemplet.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Recca said:
Elmrig said:
Skulle det fungera att lägga sig på samma nivå som resten av forumet?
Om jag i egenskap av min rollperson blir kallad hora så kan jag köpa det. Det är ett tillmäle som jag normalt skulle ta illa upp av, men om det är ett tillmäle som riktas mot min rollperson så är min ribba högre än om det riktas mot mig som person. Det här tycker jag utgör den viktiga skillnaden mellan "forumet wrnu" och forumrollspelet på wrnu.

Men som sagt, det finns gränser och det finns de som inte har den mentaliteten eller den förkunskapserfarenheten om vad varulvsrollspelande innebär. En nybörjare söker ju fortfarande efter sin persona, sin roll. Och om denne då möts av glåpord så är det inte okay.

Man måste ju hitta sin roll och första varulvsspelet kör man inte sin roll utan då är man en försiktig lite räddhågsen, naiv förstagångsprövare. Som med sex ungefär, man prövar sig fram. Då vill man kanske inte ha sex med nån jävla miffo-hingst som ville visa sin manlighet och typ förväntar sig en kåt slyna i sängen och behandlar en därefter, utan man vill ha en respektfull öm och försiktig älskare som man litar på i alla lägen.

/Recca, som ber om ursäkt för exemplet.

Hrm...

Det som är viktigt att påpeka är dock att skillnaden mellan varulv/maffia och rollspel är ju att man i ett rollspel faktiskt de fakto tar på sig en roll att gestalta.
I varulv/maffia så tilldelas man en roll som ska spela spelet utifrån, det är inget rollspelande, det handlar om att spela ett spel, precis som om det vore monopol eller Risk. Alla tankar och idéer man sätter ihop är ju utifrån sig själv och sin tolkning av spelet, inte utifrån att man sätter sig in i hur min RP ska reagera i det här eller det här fallet.

I exemplet som Recca ger med hora är skillnaden följande:
I ett rollspel är det min RP som blir kallad hora,
I maffia/varulv är det jag.


/Tjavva, som i egenskap av att ha varit varulvsoskuld innan funderade på vad Recca egentligen menar med sitt exempel. :gremwink:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tjavva said:
Recca said:
Elmrig said:
Skulle det fungera att lägga sig på samma nivå som resten av forumet?
Om jag i egenskap av min rollperson blir kallad hora så kan jag köpa det. Det är ett tillmäle som jag normalt skulle ta illa upp av, men om det är ett tillmäle som riktas mot min rollperson så är min ribba högre än om det riktas mot mig som person. Det här tycker jag utgör den viktiga skillnaden mellan "forumet wrnu" och forumrollspelet på wrnu.

Men som sagt, det finns gränser och det finns de som inte har den mentaliteten eller den förkunskapserfarenheten om vad varulvsrollspelande innebär. En nybörjare söker ju fortfarande efter sin persona, sin roll. Och om denne då möts av glåpord så är det inte okay.

Man måste ju hitta sin roll och första varulvsspelet kör man inte sin roll utan då är man en försiktig lite räddhågsen, naiv förstagångsprövare. Som med sex ungefär, man prövar sig fram. Då vill man kanske inte ha sex med nån jävla miffo-hingst som ville visa sin manlighet och typ förväntar sig en kåt slyna i sängen och behandlar en därefter, utan man vill ha en respektfull öm och försiktig älskare som man litar på i alla lägen.

/Recca, som ber om ursäkt för exemplet.

Hrm...

Det som är viktigt att påpeka är dock att skillnaden mellan varulv/maffia och rollspel är ju att man i ett rollspel faktiskt de fakto tar på sig en roll att gestalta.

I ett rollspel är det min RP som blir kallad hora,
I maffia/varulv är det jag.


/Tjavva, som i egenskap av att ha varit varulvsoskuld innan funderade på vad Recca egentligen menar med sitt exempel. :gremwink:
Fast det är skillnaden för dig som är varulvsoskuld. Jag går ju in i spelet och funderar på vilken roll jag ska gestalta den här gången. Det är ju det jag har sagt i mitt inlägg. Det finns en skillnad mellan rollspel och monopol och det finns en skillnad mellan rappakalja, trivial pursuit och maffiaspel. För den inbitne spelaren är det en roll. För en oinvigde finns inte rollen.

Jag gör en liknelse till rollspel eftersom rollspel är så tydligt för mitt exempel. Men det spelar ingen roll, det är ingen sakskillnad (ingen alls), däremot är det en gradskillnad. Och det försöker jag påvisa.

Sen: I Maffia/Varulvspel blir du ju inte kallad hora, det var ju ett extremt exempel. Jag säger bara att jag som spelat spelet längre anser mig vara till viss del skyddad av den persona jag gestaltar i spelet. Medan du som varulvsoskuld är mindre skyddad, för du har inte ännu skapat en sån persona.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
Tjavva said:
Hrm...

Det som är viktigt att påpeka är dock att skillnaden mellan varulv/maffia och rollspel är ju att man i ett rollspel faktiskt de fakto tar på sig en roll att gestalta.

I ett rollspel är det min RP som blir kallad hora,
I maffia/varulv är det jag.


/Tjavva, som i egenskap av att ha varit varulvsoskuld innan funderade på vad Recca egentligen menar med sitt exempel. :gremwink:
Fast det är skillnaden för dig som är varulvsoskuld. Jag går ju in i spelet och funderar på vilken roll jag ska gestalta den här gången. Det är ju det jag har sagt i mitt inlägg. Det finns en skillnad mellan rollspel och monopol och det finns en skillnad mellan rappakalja, trivial pursuit och maffiaspel. För den inbitne spelaren är det en roll. För en oinvigde finns inte rollen.

Jag gör en liknelse till rollspel eftersom rollspel är så tydligt för mitt exempel. Men det spelar ingen roll, det är ingen sakskillnad (ingen alls), däremot är det en gradskillnad. Och det försöker jag påvisa.

Sen: I Maffia/Varulvspel blir du ju inte kallad hora, det var ju ett extremt exempel. Jag säger bara att jag som spelat spelet längre anser mig vara till viss del skyddad av den persona jag gestaltar i spelet. Medan du som varulvsoskuld är mindre skyddad, för du har inte ännu skapat en sån persona.
Det är lite som att säga att Reinfeld ska tåla att kallas människohatare, Ohly ska tåla att kallas fascist och Mona Sahlin svenskfientlig, eftersom dom är politiker.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
Det är lite som att säga att Reinfeld ska tåla att kallas människohatare, Ohly ska tåla att kallas fascist och Mona Sahlin svenskfientlig, eftersom dom är politiker.
Jag kan inte tala för dem... Jag tycker inte de ska svälja det bara men med deras "klimat" finns det nog risk att de kallas för mycket värre saker OCH TÅL DET för att de är luttrade politiker. Om de inte tålde glåpord så skulle de inte sitta i riksdagen. Så det var ett dåligt exempel Paxen.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
!Paxen said:
Det är lite som att säga att Reinfeld ska tåla att kallas människohatare, Ohly ska tåla att kallas fascist och Mona Sahlin svenskfientlig, eftersom dom är politiker.
Jag kan inte tala för dem... Jag tycker inte de ska svälja det bara men med deras "klimat" finns det nog risk att de kallas för mycket värre saker OCH TÅL DET för att de är luttrade politiker. Om de inte tålde glåpord så skulle de inte sitta i riksdagen. Så det var ett dåligt exempel Paxen.
Jag tycker inte att mitt exempel är mycket sämre än ditt. Ja, dom är luttrade, men hur intressant är det för folk att bli politiker när det är den sidan som dom får se?

Jag är också luttrad. Kallar du mig för hora eller kvinnohatare så kan jag tåla det, och jag kan ge igen. Men vill vi att det är den sidan folk ska se? Lockar det "rätt" folk?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
Recca said:
!Paxen said:
Det är lite som att säga att Reinfeld ska tåla att kallas människohatare, Ohly ska tåla att kallas fascist och Mona Sahlin svenskfientlig, eftersom dom är politiker.
Jag kan inte tala för dem... Jag tycker inte de ska svälja det bara men med deras "klimat" finns det nog risk att de kallas för mycket värre saker OCH TÅL DET för att de är luttrade politiker. Om de inte tålde glåpord så skulle de inte sitta i riksdagen. Så det var ett dåligt exempel Paxen.
Jag tycker inte att mitt exempel är mycket sämre än ditt. Ja, dom är luttrade, men hur intressant är det för folk att bli politiker när det är den sidan som dom får se?

Jag är också luttrad. Kallar du mig för hora eller kvinnohatare så kan jag tåla det, och jag kan ge igen. Men vill vi att det är den sidan folk ska se? Lockar det "rätt" folk?
Jag tror du bara missuppfattat mig. För det känns som att du missat poängen helt och hållet.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Recca said:
!Paxen said:
Det är lite som att säga att Reinfeld ska tåla att kallas människohatare, Ohly ska tåla att kallas fascist och Mona Sahlin svenskfientlig, eftersom dom är politiker.
Jag kan inte tala för dem... Jag tycker inte de ska svälja det bara men med deras "klimat" finns det nog risk att de kallas för mycket värre saker OCH TÅL DET för att de är luttrade politiker. Om de inte tålde glåpord så skulle de inte sitta i riksdagen. Så det var ett dåligt exempel Paxen.
Fast, vänta, vänta, vänta!

Så du menar att man får "tåla" en del om man sig i leken giver? Det är ju med sånt resonemang som sånt här normaliseras.

Jag får så gott som varje dag på mitt jobb höra hur värdelös jag är som person, att jag är dum i huvudet eller diverse andra okvädningsord. Jag anser inte att jag måste "tåla" det bara för att jag är erfaren eller har jobbat med det här länge och folk har inte rätt att säga så till mig även om de är arga eller frustrerade. Sådana samtal eller möten avslutas alltid omgående och jag markerar att det inte är okej. Och jag vill inte höra det när jag är ledig och håller på med något jag tycker är kul.

Bara för att man är erfaren och "van" rättfärdigar väl inte det att folk beter sig illa mot mig? Då innebär ju det att jag skulle få trasha KK, Vimes och Recca men de skulle inte få säga något tillbaka för att jag är ny. Det resonemanget är ju inte vettigt.

Jag har svårt att se ett resonemang i varulvsspel som rättfärdigar tillmälen och okvädningsord bara för att ni "veteraner" är vana vid det. Det är ju när sånt här normaliseras som det inte är bra och det är det vi måste motarbeta.

Återigen. En viss jargong blir det alltid, precis som du säger. Men för mig är det skillnad på att pika och vara lite vass i kommentarerna och regelrätta påhopp. Det är påhoppen som inte är okej, inte vassa replikutbyten. Det är skillnad!
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Tjavva said:
Jag får så gott som varje dag på mitt jobb höra hur värdelös jag är som person, att jag är dum i huvudet eller diverse andra okvädningsord.
Förlåt för OT, men vad i hela friden jobbar du med som tvingas utstå sådan arbetsmiljö? P-lisa?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Laowai said:
Tjavva said:
Jag får så gott som varje dag på mitt jobb höra hur värdelös jag är som person, att jag är dum i huvudet eller diverse andra okvädningsord.
Förlåt för OT, men vad i hela friden jobbar du med som tvingas utstå sådan arbetsmiljö? P-lisa?

Jag är socialsekreterare, jag jobbar med missbrukare och hemlösa. En utsatt grupp som ofta bär mycket frustration och ångest. Men jag kräver ändå av dem att de ska vara trevliga mot mig och inte behandla mig som skit. För såna möten är alltid misslyckade. Dessutom är det trist att bemöta det.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Tjavva said:
Laowai said:
Tjavva said:
Jag får så gott som varje dag på mitt jobb höra hur värdelös jag är som person, att jag är dum i huvudet eller diverse andra okvädningsord.
Förlåt för OT, men vad i hela friden jobbar du med som tvingas utstå sådan arbetsmiljö? P-lisa?

Jag är socialsekreterare, jag jobbar med missbrukare och hemlösa. En utsatt grupp som ofta bär mycket frustration och ångest. Men jag kräver ändå av dem att de ska vara trevliga mot mig och inte behandla mig som skit. För såna möten är alltid misslyckade. Dessutom är det trist att bemöta det.
Ah, jag förstår. Synd att vara tvungen att arbeta i en så fientlig miljö, och sjukt starkt att stå kvar där.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Okay
1. Jag förstår vad du menar och håller med dig till stora delar.
2. Det mesta du skriver här motsäger inte det jag skrivit.
3. Jag tror vi båda har rätt.
Så du menar att man får "tåla" en del om man sig i leken giver? Det är ju med sånt resonemang som sånt här normaliseras.
Alltså, nu hör det ju inte riktigt till poängen jag gör. Men nu när du säger det så anser jag att det i SPEL och än mer i varulvspel ska finnas ramar, men att dessa ramar i viss mån ska vara tillåtande, ja. Men om du läser mina inlägg så måste du väl se att jag inte tycker att tillmälen och påhopp är okay? o_O

Jag får så gott som varje dag på mitt jobb höra hur värdelös jag är som person, att jag är dum i huvudet eller diverse andra okvädningsord. Jag anser inte att jag måste "tåla" det bara för att jag är erfaren eller har jobbat med det här länge och folk har inte rätt att säga så till mig även om de är arga eller frustrerade. Sådana samtal eller möten avslutas alltid omgående och jag markerar att det inte är okej. Och jag vill inte höra det när jag är ledig och håller på med något jag tycker är kul.
Herregud, Tjavva. Jag har aldrig sagt att det är rätt. ABSOLUT INTE. Du ska inte tåla det. Jag skulle inte tåla det! Polisanmäl!

Bara för att man är erfaren och "van" rättfärdigar väl inte det att folk beter sig illa mot mig? Då innebär ju det att jag skulle få trasha KK, Vimes och Recca men de skulle inte få säga något tillbaka för att jag är ny. Det resonemanget är ju inte vettigt.
Nae, det rättfärdigar inte att nån är dum mot dig. Men Paxen skrev ut ett exempel som jag ansåg inte passade i kontexten. Jag svarade på hans exempel och underströk att det inte var samma exempel som det jag gjorde. Jag har i ALLA mina inlägg i tråden skrivit att tillmälen inte är okay i varulvsspel. Missförstår du mig med flit? Är jag otydligt? Eller för jag ett resonemang på en för hög nivå för att göra mig förstådd av andra?

Jag har svårt att se ett resonemang i varulvsspel som rättfärdigar tillmälen och okvädningsord bara för att ni "veteraner" är vana vid det. Det är ju när sånt här normaliseras som det inte är bra och det är det vi måste motarbeta.
Har aldrig påstått det heller. Från första början har jag föreslagit att det är dumt. Du har missförstått mig.

Återigen. En viss jargong blir det alltid, precis som du säger. Men för mig är det skillnad på att pika och vara lite vass i kommentarerna och regelrätta påhopp. Det är påhoppen som inte är okej, inte vassa replikutbyten. Det är skillnad!
Det är skillnad för mig också. Som jag skrivit åter och åter igen i hela den här tråden. Hur kan du ha missat det?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Recca said:
!Paxen said:
Det är lite som att säga att Reinfeld ska tåla att kallas människohatare, Ohly ska tåla att kallas fascist och Mona Sahlin svenskfientlig, eftersom dom är politiker.
Jag kan inte tala för dem... Jag tycker inte de ska svälja det bara men med deras "klimat" finns det nog risk att de kallas för mycket värre saker OCH TÅL DET för att de är luttrade politiker. Om de inte tålde glåpord så skulle de inte sitta i riksdagen. Så det var ett dåligt exempel Paxen.
Det här tolkade jag som "den som sig i leken giver..." Med andra ord, om jag kliver in i varulvsspel och inte tål jargongen ska jag inte hålla på med det.
Min motfråga var: Men varför ska man behöva finna sig i vissa saker för att kunna hålla på med en viss sak? Klimatet är aldrig en ursäkt!

Om jag missförstod dig så ber jag om ursäkt men just det var faktiskt lite otydligt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Haha, Björn...

Haha, jag tycker precis som Recca att de där exemplena (där jag är inblandad) är roliga att läsa efterhand. Shit vad frustrerande det måste ha varit för dig Björn.

Och därför vill jag också påminna om att spelets design är sådan att man aldrig ska kunna veta hur det ligger till. Det visar sig också hur olika vi tänker och agerar mot varandra. Så, nej, jag tar verkligen inte illa upp när folk säger att jag är dum eller korkad. Ja, för det är ju klart att DE tycker det, från sitt perspektiv!
Som jag skrev till Recca: det gäller att kunna kliva ur sitt eget huvud och försöka se saker ur andras perspektiv. Men det är väldigt svårt, och ibland kanske omöjligt beroende på vilken info man sitter på.

Vad jag tycker att vi måste komma ihåg är att varulvsspelande är mer än bara analysförmåga, smartness och logik, även om det ser ut att vara viktigast. Det handlar också om arbetsvilja, disciplin, samarbetsförmåga, om att vara pedagogisk och om att inge förtroende. Och i sista spelet: om att vara så slug och vinnarsugen så att man förstår hur man kan bända reglerna till sin fördel (spammandet...).

Därför behöver en bra varulvsspelare utveckla fler förmågor än att endast "ha rätt".

Så därför borde faktiskt varulvsspelen till slut bli självrenande: den där arga och oförskämda stilen leder inte dit man vill. Hur kan man då spela annorlunda?

Och precis av den anledningen så vill jag inte se några rekommendationer eller riktlinjer inför eller under spel. Tvärtom: låt sådant beteende få straffa sig i spelet, så kommer det upphöra till slut.

Till sist: Tjavva, du var verkligen briljant som bybo. Du hjälpte till och drog slutsatser och kämpade bra. Det vore en sorg för kommande varulvsspel och framförallt för byn i framtiden om du inte var med.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tjavva said:
Recca said:
!Paxen said:
Det är lite som att säga att Reinfeld ska tåla att kallas människohatare, Ohly ska tåla att kallas fascist och Mona Sahlin svenskfientlig, eftersom dom är politiker.
Jag kan inte tala för dem... Jag tycker inte de ska svälja det bara men med deras "klimat" finns det nog risk att de kallas för mycket värre saker OCH TÅL DET för att de är luttrade politiker. Om de inte tålde glåpord så skulle de inte sitta i riksdagen. Så det var ett dåligt exempel Paxen.
Det här tolkade jag som "den som sig i leken giver..." Med andra ord, om jag kliver in i varulvsspel och inte tål jargongen ska jag inte hålla på med det.
Min motfråga var: Men varför ska man behöva finna sig i vissa saker för att kunna hålla på med en viss sak? Klimatet är aldrig en ursäkt!

Om jag missförstod dig så ber jag om ursäkt men just det var faktiskt lite otydligt.
Jag kanske uttryckte mig klantigt. Det enda jag ville påpeka var att Paxen missförstått mig, vilket han måste ha gjort eftersom att hans liknelse är urusel.

Det här tycker jag, och antar jag att Paxen menar att han tycker också: Det är inte okay att som utövare av en yrkesgrupp utsättas för glåpord och hån. Eller för den delen av något skäl. Det är inte okay att utsätta någon för glåpord och hån (om de inte är okay med det). Det håller jag för sant. Det är ett bättre exempel.

Det är ju inte det jag skriver om, varför jag ansåg att Paxen missförstått mig och ansåg att han hade gjort en dålig liknelse, vilket jag kanske påpekade på ett sätt som du Tjavva, missuppfattade. Sen har jag ju tidigare itråden uttryckt mig på ett sätt som gjort det helt uppenbart att jag tycker att det inte är okay att utsätta någon för mobbning men eftersom det är så lätt att missförstå och läsa det värsta möjliga så antar jag att man måste vara övertydlig konstant för att inte ses som en människorättsfientlig jävla idiot.

!Paxen said:
Recca said:
Tjavva said:
Hrm...

Det som är viktigt att påpeka är dock att skillnaden mellan varulv/maffia och rollspel är ju att man i ett rollspel faktiskt de fakto tar på sig en roll att gestalta.

I ett rollspel är det min RP som blir kallad hora,
I maffia/varulv är det jag.


/Tjavva, som i egenskap av att ha varit varulvsoskuld innan funderade på vad Recca egentligen menar med sitt exempel. :gremwink:
Fast det är skillnaden för dig som är varulvsoskuld. Jag går ju in i spelet och funderar på vilken roll jag ska gestalta den här gången. Det är ju det jag har sagt i mitt inlägg. Det finns en skillnad mellan rollspel och monopol och det finns en skillnad mellan rappakalja, trivial pursuit och maffiaspel. För den inbitne spelaren är det en roll. För en oinvigde finns inte rollen.

Jag gör en liknelse till rollspel eftersom rollspel är så tydligt för mitt exempel. Men det spelar ingen roll, det är ingen sakskillnad (ingen alls), däremot är det en gradskillnad. Och det försöker jag påvisa.

Sen: I Maffia/Varulvspel blir du ju inte kallad hora, det var ju ett extremt exempel. Jag säger bara att jag som spelat spelet längre anser mig vara till viss del skyddad av den persona jag gestaltar i spelet. Medan du som varulvsoskuld är mindre skyddad, för du har inte ännu skapat en sån persona.
Det är lite som att säga att Reinfeld ska tåla att kallas människohatare, Ohly ska tåla att kallas fascist och Mona Sahlin svenskfientlig, eftersom dom är politiker.
Jag har ju talat om gradskillnad här genomgående i mitt inlägg. Vilket Paxen missade, enligt mig. Eller så har han tolkat mig på nåt sätt som jag inte menade.

T.ex. så menar jag alltså att det är okay att kalla K.K för Konrad Klåkläm. Det känns som rimligt trots att det är ett sorts öknamn. Det är också okay att kalla Vimes för en sopa för han bryr sig inte ("exemplen suger, jag vet, bear with me please").

Men att kalla xyas för jävla pissnisse är inte alls lika okay (säger vi).

Det finns gradskillnader.

Sen har jag också presenterat teorin att man som erfaren deltagare inom en viss typ av hobby/lek/sport/spel/yrkesgrupp etc utvecklar en sorts persona/jargong/roll som agerar skyddsnät mot en viss typ av beteende, vilket gör att man hanterar dessa beteenden på ett effektivare sätt och inte tar illa upp lika lätt.

Ovanstående kan förstås tolkas som att jag menar att det är omöjligt att som politiker ta illa upp när någon kastar prick på ens feja med kastknivar eller kallar en för glåpord. Men då har man ju grovt missuppfattat det jag ville ha sagt, vilket var vad jag trodde att jag påpekade, men det gick inte fram på det sätt jag ville (förståeligt), så nu är jag så här vansinnigt övertydlig så att det blir helt rätt (hoppas jag).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Recca said:
Det finns gradskillnader.
Fast i dina exempel handlar det ju mindre om gradskillnad och mer om kontext. Vissa saker är ok att säga till vissa personer i vissa lägen. Det är inte så att du målar upp en skala där "sopa" är snällare än "pissnisse", det handlar ju uppenbart vem man säger vad åt, och när.

Du har ju skrivit "Hur jävla dum får man bli?" till mig otaliga gånger i varulvsspel. Jag brukar hävda att du har en tegelsten till huvud. Jag har kallat Konrads tankegångar för "rudimentära" och Basse för "hasch-pundare". Och det har varit ok det mesta.

Men när jag i senaste spelet dels kallade Nässe för "usel" och hans resonemang för "efterblivna" så var det inte ok. Det kände jag ju själv. Det var inte ok när jag stövlade på mot Spider i Familjen heller.

Gränsdragningarna handlar inte om vad som sägs utan till vem, hur och när. Och att vi (veteraner) dels tillåter oss själva att dra på rätt rejält mot varandra och dels inte bryr oss så mycket när vi åker på motsvarande pikar/råsopar/raljanta omdömen skapar en jargong. Och jargongen påverkar inte bara oss som under lång tid har odlat den, den påverkar alla som är med i spelet. Den skapar ett klimat där man får för sig att det är ok att skriva till någon att "Fan vad dålig du är". Den fostrar kanske också de nya spelare som inte hoppar av direkt att göra samma sak. Grejen är att även de här kärleksfulla tjuvnypen bidrar till ett klimat i spelet som kan verka avskräckande. Eller att man själv som ny måste haka på. Det är ju det som är grejen med jargong, det är exkluderade.

Jag vet inte riktigt hur man löser det här. För jag vill ju även i framtiden kunna säga "Jag gillar dig Recca, men ibland är det som om du har en tegelsten istället för huvud." Men det som från min sida är ett kärleksfullt tjuvnyp bidrar till ett klimat som inte bara tillåter, utan börjar förutsätta, mycket vasshet och raljans. Och det är jäkligt lätt att denna vasshet glider över i elakhet, och riktas mot "fel" personer. För att klimatet är sådant.

Vad gör man liksom?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,836
Location
Off grid
Vimes said:
Jag vet inte riktigt hur man löser det här.
Förlåt om jag som icke-spelande lägger mig i. Men jag vet hur man löser det här:

1) Man följer alla WRNUs regler.

2) Man tar varulvsspelet till en site som är mer "tillåtande".

Ev. finns också:
1b) Man följer reglerna för sina offentliga postningar, men fortsätter psykandet privat (i PM etc. ) till de personer man är helt säker på att de kan ta det.

3) Man ändrar på forumets regler.

Personligen tycker jag alternativ 1) är en "no-brainer". Jag har generellt rätt svårt för den här typen av självrättfärdigade undantag från regler som är till för allas trevnad. (T.ex. att Svea rikes lag inte gäller i skolor, på fotbollsmatcher eller om man håller på med konstprojekt).

Begränsningar föder som bekant kreativitet!

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Men va? Jag tror du missat något EvilSpook.

1. Tar bort den raljanta tonen, men det vill (Vimes) inte helt göra. Det är en ofullstänig lösning. Och PM är liksom inte ett alternativ, grundgrejen med varulvsspel är ju att all kommunikation sker i tråden.

2. Gör oss ju inte direkt mer tillgängliga för nybörjare, vilket vi eftersträvar.

3. Gör det heller inte trevligare för nybörjare.
 
Top