Japanresa del 3: Livets nödtorft

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Nu när visumgrejen är löst och jag känner mig hyfsat lugn med mina försäkringar, så tänkte jag beta av ytterligare ett par frågor inför min japanresa. Nu är det ju mestadels frågor kring själva resan kvar, där jag tar det praktiska kring den i nästa tråd (typ flygplatsr, how do they work etc). I den här tråden tänker jag istället fråga om ret praktiska förberedelser av det viktigaste.

(Känner du att du vill ha mer bakgrund till tråden och vad den handlar om? Jag skrev hyfsat utförligt i den som visumlänken ovan leder till)

Min erfarenhet är att så länge jag har tillgång till pengar, elektricitet och internet så kan det mesta lösa sig.

Så.

Pengar. Hade jag vetat att jag skulle till Japan så hade jag nog inte varit riktigt lika jävla urdålig på att hålla i pengarna de senaste åren, men jag räknar iaf med att kunna spara ihop något slags kassa på kanske en 10–20 papp åtminstone. Lite under hälften av det befinner sig just nu fortfarande på det Wise-konto dit de betalades ut av japanerna när de pröjsade mig för min inblandning i översättningsarbetet.

Vad är bästa sätt att enkelt ha tillgång till pengar på plats? Växla på förhand (Forex?)? Kan man ta med sig en massa kontanter hur som helst när man reser? Stoppa resväskan full med sedlar som om man vor Joakim vin Anka? Växla pengarna på Wise-kontot och krångla med att ta ut på plats? Jag har förstått att cash är kung i Japan, annars hade det ju varit smidigt att typ bara blippa google pay eller nåt…

Elektricitet. Jag har försökt bli klok på japans elsystem när jag läst online. Det jag framför allt kommer att behöva ladda, tänker jag, är mobil och laptop. Båda kan i teorin laddas via nästan vilken USB-C-laddare som helst, men laptopen laddas verkligen sjukt långsamt med alla laddare utom den egna proprietära. Här är en länk som har ganska bra bilder. Som synes har den en lösmonterbar strömkabel från vägg-eluttag till själva adaptern. Kan man kanske köpa en ny sådan, anpassad för japan?

Alternativt antar jag att man behöver en eller flera adaptrar att sätta mellan den och eventuella vägguttag.

Internet. Jag är inte dummare än att jag förstår att mitt vanliga Telia-SIM-kort nog inte funkar som vanligt, så min plan just nu är att försöka skaffa så mycket internet-data jag kan och så använda olika VoIP-lösningar (Messenger, Discord etc) för kommunikation om det kniper. Men framför allt använda mobilen (och laptopen) som google maps-maskin, översättare och allmän universallösning på uppkomna problem.

Vilken eller vilka lösningar är smidigast här? Och framför allt: Vilka kan redan vara lösta när jag kliver av planet, utan att jag behöver krångla med någon utomstående i andra änden? Kan jag köpa något medan jag fortfarande är i sverige, som plötsligt börjar funka när jag kliver av planet? Eller måste jag köpa något på plats? Kan jag boka något, som sedan med minimum av krångel kan hämtas ut?

Jag har hittills fått tips om att jag kan köpa japanskt SIM-kort med något slags prepaid dataplan, eller skaffa något som heter "Pocket Wifi"? När jag googlar hittar jag de här. Verkar ju väldigt praktiskt, och typ 6-700 spänn för oändlig datamängd i en vecka @ 187 mbit känns ju väldigt, väldigt överkomligt.

Framför allt internet-grejen tänker jag också att jag ganska lätt kan snacka med Ken (min Japan-kontakt) om? Eller är det en konstig grej att fråga sin värd om?


Så. Alla snälla, konstruktiva svar välkomna. Tack på förhand, ni är bäst!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Kring elektricitet kan jag ha ett par visdomens ord.

Svaret kring ifall det går att få tag på alternativa kablar till din adapter, så är det säkert möjligt men det är onödigt dyrt och komplicerat. Det är lättare att skaffa en generisk adapter som översätter från typ A och B-uttag som de har i Japan till våra uttag (typ C och typ F). 99,9% av alla 230V-apparater (även eletronik) som tillverkas idag och säljs i Sverige klarar 110V (det är värre med 100V för de klarar ofta inte 230V). Så det handlar bara om att omvandla till en annan typ av kontakt.

Jag har en enkel skross-adpter för typ B-länder och har inte upptäckt några problem.

Typ A-adaptrar är lite klurigare. Det finns enkla adaptrar men eftersom laddaren till laptopen är jordad finns något mer att tänka på. Om man är lite nervös för jordade apparater och ojordade uttag finns det adaptrar som jordar. Själv skulle jag köpa en billigare typ-A-adapter som inte jordar, men det är en fråga om vem man är som person.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag har inte växlat pengar sedan typ 2005 eller så. Du klarar dig garanterat med ditt kort. Behöver du kontanter kan du ta ut i vilken automat som helst.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har inte växlat pengar sedan typ 2005 eller så. Du klarar dig garanterat med ditt kort. Behöver du kontanter kan du ta ut i vilken automat som helst.
Senast jag var i Japan (2018?) så var det bara 7-11 bankomaterna man kunde ta ut pengar från utländska kort i. Eller om det var de + citibanks.
och även om kort blir vanligare även där så var det flera ställen där kontanter var enda sättet att betala.

jag brukar safea med att ta ut 2k i yen eller så innan. Så har jag som det räcker ett tag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har hittills fått tips om att jag kan köpa japanskt SIM-kort med något slags prepaid dataplan, eller skaffa något som heter "Pocket Wifi"? När jag googlar hittar jag de här. Verkar ju väldigt praktiskt, och typ 6-700 spänn för oändlig datamängd i en vecka @ 187 mbit känns ju väldigt, väldigt överkomligt.
pocket wifi är guld! Beställ ett du kan hämta upp direkt på flygplatsen och sen kan du dumpa det på flygplatsen på vägen hem. Så gör vi jämnt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
De flesta ställen i tar absolut kort, eller gjorde iaf i Osaka och Kobe anno 2008-2012 och det lär inte ha blivit sämre. Jag tog bara ut vid behov men hade förvisso tid på mig att lokalisera bankomater. Min erfarenhet då var att det var mycket billigare i bankomat än växlingskontor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Nu när visumgrejen är löst och jag känner mig hyfsat lugn med mina försäkringar, så tänkte jag beta av ytterligare ett par frågor inför min japanresa. Nu är det ju mestadels frågor kring själva resan kvar, där jag tar det praktiska kring den i nästa tråd (typ flygplatsr, how do they work etc). I den här tråden tänker jag istället fråga om ret praktiska förberedelser av det viktigaste.

(Känner du att du vill ha mer bakgrund till tråden och vad den handlar om? Jag skrev hyfsat utförligt i den som visumlänken ovan leder till)

Min erfarenhet är att så länge jag har tillgång till pengar, elektricitet och internet så kan det mesta lösa sig.

Så.

Pengar. Hade jag vetat att jag skulle till Japan så hade jag nog inte varit riktigt lika jävla urdålig på att hålla i pengarna de senaste åren, men jag räknar iaf med att kunna spara ihop något slags kassa på kanske en 10–20 papp åtminstone. Lite under hälften av det befinner sig just nu fortfarande på det Wise-konto dit de betalades ut av japanerna när de pröjsade mig för min inblandning i översättningsarbetet.

Vad är bästa sätt att enkelt ha tillgång till pengar på plats? Växla på förhand (Forex?)? Kan man ta med sig en massa kontanter hur som helst när man reser? Stoppa resväskan full med sedlar som om man vor Joakim vin Anka? Växla pengarna på Wise-kontot och krångla med att ta ut på plats? Jag har förstått att cash är kung i Japan, annars hade det ju varit smidigt att typ bara blippa google pay eller nåt…

Elektricitet. Jag har försökt bli klok på japans elsystem när jag läst online. Det jag framför allt kommer att behöva ladda, tänker jag, är mobil och laptop. Båda kan i teorin laddas via nästan vilken USB-C-laddare som helst, men laptopen laddas verkligen sjukt långsamt med alla laddare utom den egna proprietära. Här är en länk som har ganska bra bilder. Som synes har den en lösmonterbar strömkabel från vägg-eluttag till själva adaptern. Kan man kanske köpa en ny sådan, anpassad för japan?

Alternativt antar jag att man behöver en eller flera adaptrar att sätta mellan den och eventuella vägguttag.

Internet. Jag är inte dummare än att jag förstår att mitt vanliga Telia-SIM-kort nog inte funkar som vanligt, så min plan just nu är att försöka skaffa så mycket internet-data jag kan och så använda olika VoIP-lösningar (Messenger, Discord etc) för kommunikation om det kniper. Men framför allt använda mobilen (och laptopen) som google maps-maskin, översättare och allmän universallösning på uppkomna problem.

Vilken eller vilka lösningar är smidigast här? Och framför allt: Vilka kan redan vara lösta när jag kliver av planet, utan att jag behöver krångla med någon utomstående i andra änden? Kan jag köpa något medan jag fortfarande är i sverige, som plötsligt börjar funka när jag kliver av planet? Eller måste jag köpa något på plats? Kan jag boka något, som sedan med minimum av krångel kan hämtas ut?

Jag har hittills fått tips om att jag kan köpa japanskt SIM-kort med något slags prepaid dataplan, eller skaffa något som heter "Pocket Wifi"? När jag googlar hittar jag de här. Verkar ju väldigt praktiskt, och typ 6-700 spänn för oändlig datamängd i en vecka @ 187 mbit känns ju väldigt, väldigt överkomligt.

Framför allt internet-grejen tänker jag också att jag ganska lätt kan snacka med Ken (min Japan-kontakt) om? Eller är det en konstig grej att fråga sin värd om?


Så. Alla snälla, konstruktiva svar välkomna. Tack på förhand, ni är bäst!
Det är inte konstigt att fråga något alls. Som utlänning förväntades jag fatta noll trots att jag snackade japanska och oftast fick jag otroligt mycket mer hjälp än jag väntat mig även från främlingar. Ta vara på det!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Senast jag var i Japan (2018?) så var det bara 7-11 bankomaterna man kunde ta ut pengar från utländska kort i. Eller om det var de + citibanks.
och även om kort blir vanligare även där så var det flera ställen där kontanter var enda sättet att betala.

jag brukar safea med att ta ut 2k i yen eller så innan. Så har jag som det räcker ett tag.
Dock så är det ju ingen direkt brist på 7-11 där :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
...och såhär, med en stor dos stereotypisering som såklart har massvis med undantag: det är bara bra att som utlänning inte förstå. Visst, en ska ju inte vara svinig men att Japan och japansk kultur är speciell, annorlunda och svår att förstå är ofta en point of pride. Jag förväntades inte förstå något och de gånger jag kunde "för mycket" mot vad de förväntade sig blev folk snarare obekväma än glada. Jag kom långt på att vara artig men också verkligen vara och bete mig som en gäst. Ett glatt "Eeeeee!?" i imponerad förvåning inför även triviala saker hjälper alltid :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ta med en del pengar som cash. Dels för att Japan fortfarande är ett land där kontanter fortfarande är det som folk mest gillar att handla med. Kort fungerar på de flesta ställen men kontanter är lättare och därför vore det dumt att inte växla några tusen svenska till Yen.

Jag och familjen brukar växla en en tredjedel till kontanter, så när biljetter är betalda och vi väl reser till sommaren så räknar vi med att ha en reskassa på 300 000 kr. Därmed växlar vi 100 000 kr till japanska Yen, då vi inte bara reser i centrala Tokyo-området. Nu skall vi vara där betydligt längre än vad jag tror mig minnas att du ska och därför behöver du absolut inte de summorna jag brukar ta med. Men sikta hellre på att ta med 20 000 kr än 10 000 kr då saker kan vara dyrare än man räknat med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Senast jag var i Japan (2018?) så var det bara 7-11 bankomaterna man kunde ta ut pengar från utländska kort i. Eller om det var de + citibanks.
och även om kort blir vanligare även där så var det flera ställen där kontanter var enda sättet att betala.

jag brukar safea med att ta ut 2k i yen eller så innan. Så har jag som det räcker ett tag.
Jo, lite fickpengar är såklart inte fel. Det skadar verkligen inte, men skulle man glömma funkar det att ta ut på flygplatsen eller så. Egentligen menade jag mest att man inte längre behöver ha med hela reskassan i kontanter. Det är en större risk än att behöva lägga lite tid på att hitta bank eller ATM som funkar.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
En viktig poäng när det gäller att handla med kort. Nu vet jag inte vilken bank du har men iaf Nordea har en regionspärr som du kan ändra i appen. (Tror att jag har Sverige/Norden/Europa/Världen eller nåt sånt)
Kolla om du har nåt liknande och ställ om den innan du sticker iväg.

mvh Londonresenär som stod på Heathrow med 30 pund i fickan och kunde inte för mitt liv förstå varför i hela helvetet jag inte kunde köpa ett reskort när jag visste att jag hade x antal tusen på kortet.

Tillägg:
Om du nojjar över att använda kortet utomlands så är ju cash finfint, men annars kan det vara en poäng att skaffa ett kreditkort. Då kan du se alla köp du gjort i efterhand och dyker där upp nåt konstigt på fakturan så kan du ta det med banken innan du blivit av med pengar. Kräver ju att du inte går bananas i nån rolig butik men självkontroll är ju högst personligt :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Så. Jag fick min bror (som har rest till Japan mycket och bor där för tillfället) att läsa den här tråden och han svarade så här:

Pengar
Pengar funkar mycket bättre med kort i Tokyo nu än för några år sedan. OS gjorde att många affärer i Tokyo förberedde sig för mycket turister, och de använder mycket mer kort och mobillösningar nu, mobillösningarna är dock mycket inhemska. Att skffa ett pasmo eller suica kort är rekomenderat ett måste om man ska åka tåg/tunelbana eller buss (funkar även som kontantkort på många ställen). Man ska dock fortrarande ha en hel del kontanter för man vet aldrig när de inte tar kort.

El
Har aldrig haft problem med, skaffa en reseadapter för Japan och prova så att alla kablar funkar (har en reseadapter som inte funkar med jordade kontakter efter som kontakterna är lite tjockare för jordade kontakter)

Internet
Skaffa Japanskt SIM kort eller pocket WiFi, också bra att veta är att man inte kan spara kartor över Japan för offline användning i google maps i Japan. Så saknar man internet så är det bra att ha ett alternativ typ Sygic GPS och kom ihåg att kolla/ladda ner och spara kartor hemifrån innan man åker.

Resa
Att hitta och navigera i Tokyo så är det enkelt att göra med Google kollektivtrafik och i det större städerna är det enkelt att hitta då det oftast finns skyltar på engelska, ska man utanför så kan det vara lite svårare. Åker man kollektivtrafik så gäller det att ha koll på att man blippar sitt kort. Vissa bussar ska man blippa både när man går på och när man går av andra bara när man gär på (går man på där bak så ska man blippa både när man går på och när man går av, man går av fram. Går man på fram, och av bak, så behäver man bara betala när man går på). För tåg/tunnelbana så ska man ha koll att man blippar kortet både när man går in och när man går ut från stationen.

Och munskydd är ett måste på flygplatsen så snart man landat även på vissa flygningar till och från Japan, i kollektivtrafiken och så snart man går in i en affär. Går bra att inte ha munskydd när man är ute och har gott om plats runt sig (blir det trångt så är det munskydd på).

Vaccination
Se till att har gjort detta https://www.hco.mhlw.go.jp/en/ så att vaccinationen är klar, svenskt covid certificat pdf från e-hälsomyndigheten funkar att ladda upp i appen med tre doser funkar. Är den blå så blir processen mycket kortare i Japan, annars kan väntan bli lång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Coolt!

(Den där vänstra vet jag inte ens vad den är för något; men det är mest kul att japanska Kutulu lever ett eget liv…)

Jag upptäckte också precis nyss att den här släppts – tydligen en guide till att spela Kutulu i moderna japan. Jag visste att den var på G, men det är kul att se den faktiskt släppt =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
UPPFÖLJNING:

  • Hur gör jag, rent konkret, för att kolla så att ett kort går att använda internationellt och inte är spärrat för utrikesanvändning eller så?
  • Hur gör jag, rent konkret, för att få ut japanska yen i handen som jag kan stoppa ner i min packning?
Elektricitet.
Just nu är min plan att köpa åtminstone 2 av respektive typ; en backup av varje liksom.

Vaccination
Se till att har gjort detta https://www.hco.mhlw.go.jp/en/ så att vaccinationen är klar, svenskt covid certificat pdf från e-hälsomyndigheten funkar att ladda upp i appen med tre doser funkar. Är den blå så blir processen mycket kortare i Japan, annars kan väntan bli lång.
Jag har reggat mig i FastTrack-grejen, och stoppat in all möjlig data. Det enda jag inte fått in ännu är bekräftelsen på att mitt försäkringsbolag täcker sjukhusvistelse pga COVID; jag tror att de gör det men har mailat dem och inväntar svar.


Och så en sak jag inte frågat om i den här tråden ännu, men som hör till dess ämne:

Medicin
Jag äter en massa medicin. Jag tror inget av det är narkotikaklassat eller så, och de allmänna råd jag fått från vänner är att så länge jag har medicinerna i originalförpackning och utskriven kopia på recept så borde det inte vara några problem. Men; "borde" är inte ett ord jag gillar – vilket är enklaste och bästa sättet att kolla så att mina specifika mediciner inte blir problem? Vem pratar jag med? Jag har inga problem att avslöja för folk vilka mediciner det gäller ska sägas, jag är inte så privat av mig och bryr mig inte om vem som kan se vad det är för fel på mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
  • Hur gör jag, rent konkret, för att få ut japanska yen i handen som jag kan stoppa ner i min packning?
Det var några år innan Corona hände som jag gjorde det sist, men om det inte ändrats är ett av de enklaste sätten antagligen att besöka en Forexbutik (vet inte var din närmaste finns).

I princip "köper" du valfri valuta där, mot en växlingsavgift. Men spara kvittot. När du kommer hem igen kan du gå dit igen och växla tillbaka överblivna yen utan ytterligare avgift. Jag tror man kan behöva beställa i förväg så att de har tillräckligt med pengar på kontoret du vill hämta ut det på. Deras hemsida verkar rätt informativ.

 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
UPPFÖLJNING:


  • Hur gör jag, rent konkret, för att kolla så att ett kort går att använda internationellt och inte är spärrat för utrikesanvändning eller så?
  • Hur gör jag, rent konkret, för att få ut japanska yen i handen som jag kan stoppa ner i min packning?

Just nu är min plan att köpa åtminstone 2 av respektive typ; en backup av varje liksom.



Jag har reggat mig i FastTrack-grejen, och stoppat in all möjlig data. Det enda jag inte fått in ännu är bekräftelsen på att mitt försäkringsbolag täcker sjukhusvistelse pga COVID; jag tror att de gör det men har mailat dem och inväntar svar.


Och så en sak jag inte frågat om i den här tråden ännu, men som hör till dess ämne:

Medicin
Jag äter en massa medicin. Jag tror inget av det är narkotikaklassat eller så, och de allmänna råd jag fått från vänner är att så länge jag har medicinerna i originalförpackning och utskriven kopia på recept så borde det inte vara några problem. Men; "borde" är inte ett ord jag gillar – vilket är enklaste och bästa sättet att kolla så att mina specifika mediciner inte blir problem? Vem pratar jag med? Jag har inga problem att avslöja för folk vilka mediciner det gäller ska sägas, jag är inte så privat av mig och bryr mig inte om vem som kan se vad det är för fel på mig.
Forex är bäst gällande kontanter, precis som Rymdhamster nämner. Jag har som mest växlat 500k svenska till japanska yen och det var inga problem så länge jag uppvisade bankutdrag så att Forex såg att pengarna inte var illegala.

Jag äter själv massor av läkemedel… Inget jag är stolt över men jag lider dels av ångest samt en kronisk tarmsjukdom som gör att jag dels måste ta bensodiazepiner för ångesten och en opiat för smärtan i buken. Detta gör att jag är van att resa med mediciner och för det mesta så är det inga problem med ett vanligt recept samt ett skriftligt intyg från din läkare på engelska som berättar varför du behöver de läkemedel du ämnar ta med dig. Jag är oerhört nervös av mig och dubbelgarderar mig genom att också låta en Notarius publicus stämpla brevet från läkaren.

Har dock aldrig i hela mitt liv behövt visa upp något dokument gällande mina läkemedel, någonsin när jag rest utomlands. Och då har jag säkert varit i Japan över 20 gånger och rest i länder som UAE flera gånger utan att de ställt en endaste fråga om mitt bärbara apotek. Men bättre att vara säker och göra lite för mycket än för lite, anser jag då jag som sagt är nervöst lagd.

Adapters finns också att köpa i Japan, både på flygplatsen och i Tokyo så det lär inte bli några problem alls.

Har själv äntligen valt datum då jag och familjen skall resa, vi blir i Japan i sex veckor från och med första juli! Ska bli så trevligt att äntligen kunna resa tillbaka och träffa släkten!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Lite växlingstips.
I större städer borde växlingskontor finnas som tex Forex. De har dock inte alla valutor hemma alltid så bäst att inte vara ute i sista minuten. Detta tycker jag är smidigaste lösningen (om växlingskontor finns i närheten).
I min stad har alla växlingskontor lagt ner under pandemin så jag fick beställa valuta via Forex online som de sedan skickar i ett rekommenderat kuvert som jag hämtar ut på uthämtningsställe. I mitt fall tog det ca 10 dagar att kunna hämta ut pengarna (inte Yen denna gången dock).
Oavsett vilken metod du använder så rekommenderar jag att du inte väntar till sista minuten utan att du gör det i god tid. Jag skulle göra det minst 2 veckor innan avfärd.
Tror även det ska gå att beställa växling till växlingskontoret som finns på en del flygplatser (Kastrup iaf) men det har jag aldrig testat så kan inte riktigt ge något råd angående den metoden.

Ett tips när du växlar in är att inte bara ta stora sedlar utan ha några mindre om möjligt som du kan använda till ev dricks om det skulle behövas vid hotellet, taxichaufförer och liknande de första timmarna innan du hunnit sätta sprätt på lite pengar på stan. Alternativ att köpa något direkt på flygplatsen när du kommer ner för att få mindre sedlar. Kan var drygt om de förväntar sig dricks och du står med minsta sedel som kanske är värd 300kr eller liknande. Beställer jag valuta online så brukar jag lägga mig strax under ett stort tal för att få några mindre sedlar. Tex 1900 istället för 2000 osv just för att inte riskera att få bara större sedlar.
 
Top