Japanresa del 3: Livets nödtorft

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Fyller på lite om matsnacket ovan.
Jag köpte rätt ofta mat (matlåda) i närbutikerna och de värmde den åt dig om du ville ta med till tex hotellrummet, kan vara smidigt om du vill slippa äta ute i butiker/restauranger. De ser ju oftast på kunden om den är asiatisk och erbjöd rätt ofta vanliga bestick om kunden ville ha det (jag försökte dock alltid med pinnar). Kan även vara värt att veta om du ser en matkedja typ mcdonalds i Japan så är det inte alltid de har samma meny som här hemma. Pommes finns inte alltid på menyn tex.
De har även mycket automater så är det bara en läsk eller vatten du vill ha så är det lätt att finna överallt ihop med allt möjligt annat i dessa automater. Automaterna kan vara rätt smidiga om du vill undvika kontakt med människor. Det kan även vara rätt olika prissättning i dessa automater då den som stod utanför hotellentren var rätt mycket dyrare än den som var ca 20m därifrån på andra sidan gatan så ska du handla ofta där kan det vara värt att spana in priserna på automaterna i närheten.

Och så förvaring av pengarna så hade jag haft dem på mig alternativ dela upp det och ha lite i handbagaget med. Är kanske inte så stor risk men skulle inchechade bagaget komma bort så vore det jobbigt att ha de flesta pengarna där. Av samma anledning brukar jag ha ett par sockar, underkläder och t-shirt med i handbagaget.
Känns även som risken är väldigt låg att bli rånad i Japan så kände inte att det fanns något jättestort behov av att gömma pengar där. Som jag förstått det så går inte ens Jakuza på turister (om det inte är turisten som startar något). Är inget problem att ta med pengarna på flyget (iaf inte de mängder normala turister far runt med).
Japan lär vara ett av världens säkraste länder då folk knappt är försiktiga alls med pengar. Min fru blev bestulen första gången i sitt liv när hon och jag besökte Stockholm tillsammans under hennes första resa till Sverige. Hon var inte glad över att man inte kunde gå med öppen väska genom gamla stan utan att någon norpade plånboken. Jag fick snabbt berätta att Sverige är inte Japan!

Min vän tappade 1000 000 yen i 10 000 yen sedlar utanför Disneyland-Tokyo och folk sprang för att plocka upp sedlarna innan de blåste bort då det var en väldigt blåsig dag. Han fick tillbaka varenda sedel, tror inte det hade hänt på så många andra platser i världen. Med detta så menar jag inte att Japan är fritt från rövhattar och kriminella, men ren gatubrottslighet är precis som du säger ytterst ovanligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag är tacksam för alla tips och råd!
  • Det är väldigt liten risk att jag gör speciellt mycket helt på egen hand under min vistelse, och definitivt inte kvällstid. Jag misstänker att jag kommer att behöva eventuella lediga kvällar till att smälta intryck, ladda batterierna och hantera ångest över allt dumt jag gjort, eller tycker mig gjort, under dagen.
  • Överhuvudtaget har jag tänkt att om det i slutänden blir så att jag åker dit, och ändå spenderar all tid på hotellet utöver typ att skaffa mat och att bli runtdragen på saker av Ken som bjudit dit mig, så är det en total vinst. Jag har alltså inga illusioner alls om att våga mig iväg på något shoppande eller turistande på egen hand. Det kanske känns som "slöseri" för någon annan, men jag är en väldigt neurotisk människa som i ett sånt här sammanhang behöver sänka kraven på mig själv och sänka färväntningarna till absolut minimum för att alls känna att det här är något jag klarar av.
  • Jag är… duglig, tror jag, när det gäller att äta med pinnar. Jag håller dem säkert åtminstone delvis fel, men jag har framgångsrikt ätit sushi och nudlar =) Så bjuds pinnar så testar jag nog dem först, tänker jag.
  • Automater <3 Tar de kort, eller är det mynt och sedlar man trycker in i dem?
  • Pengaförvaring: Ja, som allra minst hade jag tänkt ha en del i handbagaget. Överhuvudtaget har jag tänkt försöka tänka att det vanliga bagaget i princip inte är att lita på; så jag kommer att sitta med min bagagevåg och nogsamt planera in så jag får med mig så mycket som möjligt av sånt jag absolut behöver där. Något ombyte, lite pengar, strömadapter/laddare, kanske powerbank. När det börjar närma sig kommer jag att starta en tråd specifikt om packning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Om flyger går via London; räkna med att dit vanliga bagage kommer på avvägar. Tyvärr. Det brukar dyka upp igen förr eller senare...

Så se till att ha i alla fall ett par underkläder och T-shirts/Skjortor i handbagaget.

Jag har ungefär lika stort förtroende för personalen på Heathrow som jag har för SJ.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Men nej, nattklubbarna är långt ifrån alltid eller ens oftast bordeller. Om du vill gå till renodlade soaplands, dvs dåligt maskerad bordeller så är Kabukichou i Shinjuku platsen att besöka.
Det var ffa Kabukicho jag syftade på.

(Och jag har inget mot Kabukicho, bortsett från lite shady business enligt ovan upplever jag det som roligt/fascinerande. Bargatorna i Golden Gai och Omoide Yokocho är härliga att hänga på.)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det är väldigt liten risk att jag gör speciellt mycket helt på egen hand under min vistelse, och definitivt inte kvällstid. Jag misstänker att jag kommer att behöva eventuella lediga kvällar till att smälta intryck, ladda batterierna och hantera ångest över allt dumt jag gjort, eller tycker mig gjort, under dagen.
Det låter som en alldeles utmärkt plan med lugn start, lite mer mat, planerad aktivitet, lite mer mat och sedan chill på hotellrummet för en resa. Ungefär så spenderade jag och min fru vår bröllopsresa. Man behöver lite tid att smälta intrycken!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag är tacksam för alla tips och råd!
  • Det är väldigt liten risk att jag gör speciellt mycket helt på egen hand under min vistelse, och definitivt inte kvällstid. Jag misstänker att jag kommer att behöva eventuella lediga kvällar till att smälta intryck, ladda batterierna och hantera ångest över allt dumt jag gjort, eller tycker mig gjort, under dagen.
  • Överhuvudtaget har jag tänkt att om det i slutänden blir så att jag åker dit, och ändå spenderar all tid på hotellet utöver typ att skaffa mat och att bli runtdragen på saker av Ken som bjudit dit mig, så är det en total vinst. Jag har alltså inga illusioner alls om att våga mig iväg på något shoppande eller turistande på egen hand. Det kanske känns som "slöseri" för någon annan, men jag är en väldigt neurotisk människa som i ett sånt här sammanhang behöver sänka kraven på mig själv och sänka färväntningarna till absolut minimum för att alls känna att det här är något jag klarar av.
  • Jag är… duglig, tror jag, när det gäller att äta med pinnar. Jag håller dem säkert åtminstone delvis fel, men jag har framgångsrikt ätit sushi och nudlar =) Så bjuds pinnar så testar jag nog dem först, tänker jag.
  • Automater <3 Tar de kort, eller är det mynt och sedlar man trycker in i dem?
  • Pengaförvaring: Ja, som allra minst hade jag tänkt ha en del i handbagaget. Överhuvudtaget har jag tänkt försöka tänka att det vanliga bagaget i princip inte är att lita på; så jag kommer att sitta med min bagagevåg och nogsamt planera in så jag får med mig så mycket som möjligt av sånt jag absolut behöver där. Något ombyte, lite pengar, strömadapter/laddare, kanske powerbank. När det börjar närma sig kommer jag att starta en tråd specifikt om packning.
Jag har viss social fobi men jag har ofta känt det så när jag rest runt att ju större stad jag åker till desto mer anonym kan jag bli (vilket kan kännas positivt). Medans ju mindre ort jag åker till desto mer känns det som att det blir helt andra krav på att vara social. Så jag har trots allt varit rätt bekväm att vandra runt i större städer. Du verkar redan vara inne på samma spår men eftersom det är din första resa så sätt inte upp för mycket måsten utan ta det som det kommer.

Har för mig jag använde sedlar och mynt i automaterna men det här kan nog Minimoni bättre.

Det som kan öka risken att incheckade bagaget inte kommer fram direkt är om du är väldigt sen på flyget. De kan då plocka av bagaget (eller kanske inte lasta på) för att de är osäker på om du hinner på flyget. Detta hände mig och några jobbarkompisar en gång när bilen havererade på väg till flygplatsen så vi fick ta oss tillbaka och ta en annan bil för att sedan irra runt och ställa oss i fel kö inne på flygplatsen och fick springa sista biten till flyget. Då kom inget av våra 4 incheckade bagage fram samma dag som vi kom till destinationen. Men jag har tolkat det som att du kommer vara ute i god tid så tror inte du kommer få samma problem som vi :)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Haha, jag tänker vara ute i VÄLDIGT god tid. Typ så många timmar jag kan… =)
Det brukar räcka med att vara på flygplatsen ca 2 timmar innan avgång i min erfarenhet, 3 timmar i värsta fall.

Min farbror gav mig det fina tipset att vara på flygplatsen och incheckad i tid nog för att hinna ta 2 öl! :) Om det blir någon försening på vägen till flygplatsen finns det då lite tid över, och annars får man en belöning för att vara i god tid. :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Det brukar räcka med att vara på flygplatsen ca 2 timmar innan avgång i min erfarenhet, 3 timmar i värsta fall.

Min farbror gav mig det fina tipset att vara på flygplatsen och incheckad i tid nog för att hinna ta 2 öl! :) Om det blir någon försening på vägen till flygplatsen finns det då lite tid över, och annars får man en belöning för att vara i god tid. :D
Jag har överhuvudtaget inga problem med att vänta. Jag har väldigt gott tålamod, och dessutom en E-boksläsare med en massa böcker och väldigt lång batteritid. Så jag tänker minst tre timmar =)

(Sen funderar jag också fortfarande på att göra ett fysiskt "studiebesök" på Arlanda nån gång innan det är skarpt läge; och så kommer jag nog starta en tråd om "exakt hur går det till när man är på flygplatsen" och liknande procedurfrågor… =) )
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Jag har överhuvudtaget inga problem med att vänta. Jag har väldigt gott tålamod, och dessutom en E-boksläsare med en massa böcker och väldigt lång batteritid. Så jag tänker minst tre timmar =)

(Sen funderar jag också fortfarande på att göra ett fysiskt "studiebesök" på Arlanda nån gång innan det är skarpt läge; och så kommer jag nog starta en tråd om "exakt hur går det till när man är på flygplatsen" och liknande procedurfrågor… =) )
Nu är det längesen jag flög från Arlanda men såvida inget har förändrats drastiskt så är terminal 5 ganska lugn. Särskilt innan incheckningen. Gott om infotavlor med gatenummer och grejer när du väl passerat securityn.

När jag själv skulle flyga till USA på egen hand första gången så var jag så nervös för att försova mig att jag tog sista pendeln som klaffade med Arlanda Express och spenderade natten på Arlanda. (Planet gick typ vid 9-10 på förmiddagen) jag jublade när Pressbyrån öppnade kl 5 på morgonen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har överhuvudtaget inga problem med att vänta. Jag har väldigt gott tålamod, och dessutom en E-boksläsare med en massa böcker och väldigt lång batteritid. Så jag tänker minst tre timmar =)

(Sen funderar jag också fortfarande på att göra ett fysiskt "studiebesök" på Arlanda nån gång innan det är skarpt läge; och så kommer jag nog starta en tråd om "exakt hur går det till när man är på flygplatsen" och liknande procedurfrågor… =) )
Min familj hatar mina neurotiska drag när det kommer till hur jag alltid vill vara i extremt god tid. När vi skall flyga från Arlanda till Tokyo via Dubai, Helsingfors eller vad det nu än är så brukar jag vara på plats i Arlanda fem timmar innan. Jag vet på ett intellektuellt plan att jag inte borde göra så men jag kan helt enkelt inte kontrollera mina neurotiska och pessimistiska tankar om att vi lär missa planet om vi inte är supertidiga… Som sagt, min fru är inte road. Tänk då också på att när min familj skall flyga långt så börjar allt med en bilresa från Karlstad, så barnen är inte heller överförtjusta att vakna mitt i natten bara för att jag vill vara extremt tidig till Stockholm/Arlanda.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har viss social fobi men jag har ofta känt det så när jag rest runt att ju större stad jag åker till desto mer anonym kan jag bli (vilket kan kännas positivt). Medans ju mindre ort jag åker till desto mer känns det som att det blir helt andra krav på att vara social. Så jag har trots allt varit rätt bekväm att vandra runt i större städer. Du verkar redan vara inne på samma spår men eftersom det är din första resa så sätt inte upp för mycket måsten utan ta det som det kommer.

Har för mig jag använde sedlar och mynt i automaterna men det här kan nog Minimoni bättre.

Det som kan öka risken att incheckade bagaget inte kommer fram direkt är om du är väldigt sen på flyget. De kan då plocka av bagaget (eller kanske inte lasta på) för att de är osäker på om du hinner på flyget. Detta hände mig och några jobbarkompisar en gång när bilen havererade på väg till flygplatsen så vi fick ta oss tillbaka och ta en annan bil för att sedan irra runt och ställa oss i fel kö inne på flygplatsen och fick springa sista biten till flyget. Då kom inget av våra 4 incheckade bagage fram samma dag som vi kom till destinationen. Men jag har tolkat det som att du kommer vara ute i god tid så tror inte du kommer få samma problem som vi :)
Jag har alltid använt mynt och sedlar i automater i allmänt i Japan. Suica-kortet fungerar inne på stationer och liknande och det finns säkert andra undantag. Men Japan är trots allt fortfarande ett kontantland, även om kort fungerar bättre och bättre samt på fler ställen även i Japan.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Min familj hatar mina neurotiska drag när det kommer till hur jag alltid vill vara i extremt god tid. När vi skall flyga från Arlanda till Tokyo via Dubai, Helsingfors eller vad det nu än är så brukar jag vara på plats i Arlanda fem timmar innan. Jag vet på ett intellektuellt plan att jag inte borde göra så men jag kan helt enkelt inte kontrollera mina neurotiska och pessimistiska tankar om att vi lär missa planet om vi inte är supertidiga… Som sagt, min fru är inte road. Tänk då också på att när min familj skall flyga långt så börjar allt med en bilresa från Karlstad, så barnen är inte heller överförtjusta att vakna mitt i natten bara för att jag vill vara extremt tidig till Stockholm/Arlanda.
Det finns hotell på Arlanda där man kan sova. Vet att min svåger brukade sova där när han skulle på arbetsresor istället för att gå upp hur tidigt som helst, sen åka bil dit och slutligen sätta sig på flyget.

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
(Sen funderar jag också fortfarande på att göra ett fysiskt "studiebesök" på Arlanda nån gång innan det är skarpt läge; och så kommer jag nog starta en tråd om "exakt hur går det till när man är på flygplatsen" och liknande procedurfrågor… =) )
Arlanda expressen från centralen funkar sjukt snabbt och smidigt från Stockholm (vet jag efter att ha missat att de gjort om hela centtralstationen och hoppade på den när jag skulle till Solna. Hett tipps: den stannar inte i Solna).

Lite dyrt kanske...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
UPPFÖLJNING:


  • Hur gör jag, rent konkret, för att kolla så att ett kort går att använda internationellt och inte är spärrat för utrikesanvändning eller så?
  • Hur gör jag, rent konkret, för att få ut japanska yen i handen som jag kan stoppa ner i min packning?
Ditt kort, kollar du med banken som utfärdat det, Gör det i god tid. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Ditt kort, kollar du med banken som utfärdat det, Gör det i god tid. :)
Så det finns inget enkelt sätt att faktiskt testa det utöver att faktiskt åka och se ifall det funkar?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Så det finns inget enkelt sätt att faktiskt testa det utöver att faktiskt åka och se ifall det funkar?
Banken skall kunna se det i sitt system vad jag förstår, och kunna ändra (om det är att kortet var spärrat från början för utlandssköp så kan det hända att de behöver ge dig ett nytt kort om jag minns rätt), men jag tror inte du kan se det själv i ev internetbank. Dessutom kan de ha satt en gräns på hur stora överföringar som får göras under en given tidsperiod. Så skall du vara helt säker, tag med bankkort + ID-kort + ev säkerhetsdosa (gräns på hur stora nivåer som kan swishas kan du exempelvis inte ändra via mobilt bankid), och gå in fysiskt på banken och snacka med dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Banken skall kunna se det i sitt system vad jag förstår, och kunna ändra (om det är att kortet var spärrat från början för utlandssköp så kan det hända att de behöver ge dig ett nytt kort om jag minns rätt), men jag tror inte du kan se det själv i ev internetbank. Dessutom kan de ha satt en gräns på hur stora överföringar som får göras under en given tidsperiod. Så skall du vara helt säker, tag med kort + ev säkerhetsdosa (gräns på hur stora nivåer som kan swishas kan du exempelvis inte ändra via mobilt bankid), och gå in fysiskt på banken och snacka med dem.
Ja, jag förstår att jag kan fråga banken och att de kan svara på frågan.

Det jag funderar på är ifall jag på något sätt kan, för min egen sinnesfrid, dubbelkolla så att det funkar innan jag åker. Alltså inte lita på att personen på banken säger rätt, utan se att den handling jag faktiskt tänker göra i japan de facto rent praktiskt går att göra.

Jag säger inte att bankpersonalen ämnar ljuga för mig, men jag tycker om att testa så mycket som möjligt praktiskt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Ja, jag förstår att jag kan fråga banken och att de kan svara på frågan.

Det jag funderar på är ifall jag på något sätt kan, för min egen sinnesfrid, dubbelkolla så att det funkar innan jag åker. Alltså inte lita på att personen på banken säger rätt, utan se att den handling jag faktiskt tänker göra i japan de facto rent praktiskt går att göra.

Jag säger inte att bankpersonalen ämnar ljuga för mig, men jag tycker om att testa så mycket som möjligt praktiskt.
Vad jag känner till kan du inte testa det. :(
Observera också att du kan åka på en rätt hög "växlingsavgift" för köp/uttag som görs utomlands.
 
Top