Japanresa del 3: Livets nödtorft

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Oavsett vilken metod du använder så rekommenderar jag att du inte väntar till sista minuten utan att du gör det i god tid. Jag skulle göra det minst 2 veckor innan avfärd.
Tro mig, jag har inte tänkt göra någonting i sista sekunden för den här resa. Tvärtom är det ju så att jag försöka göra så mycket som möjligt nu när jag ändå har nästan två månader kvar.

Jag är alldeles, alldeles för neurotisk för att vänta med grejer på det viset =)

Ett tips när du växlar in är att inte bara ta stora sedlar utan ha några mindre om möjligt som du kan använda till ev dricks om det skulle behövas vid hotellet, taxichaufförer och liknande de första timmarna innan du hunnit sätta sprätt på lite pengar på stan. Alternativ att köpa något direkt på flygplatsen när du kommer ner för att få mindre sedlar. Kan var drygt om de förväntar sig dricks och du står med minsta sedel som kanske är värd 300kr eller liknande. Beställer jag valuta online så brukar jag lägga mig strax under ett stort tal för att få några mindre sedlar. Tex 1900 istället för 2000 osv just för att inte riskera att få bara större sedlar.
Bra tips! Framför allt det där med att be om lite mindre summa redan från början för att få mer småsedlar; för mig som avskyr att ha med folk att göra och dessutom helst är ute i så god tid som möjligt låter det perfekt.

Sedan är mitt mål egentligen att inte sätta sprätt på pengar om det inte är abslolut nödvändigt. Jag är inte där för shopping, och kommer att ha en mindre reskassa än jag egentligen skulle vilja. Pengarna jag har med mig är i pricip "nödpengar"; min livlina =)

Därmed inte sagt att jag kommer att vägra dricksa om det förväntas. Inte för att jag vet i hur hög grad det förväntas… Men de får bli en framtida tråd, tror jag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lite växlingstips.
I större städer borde växlingskontor finnas som tex Forex. De har dock inte alla valutor hemma alltid så bäst att inte vara ute i sista minuten. Detta tycker jag är smidigaste lösningen (om växlingskontor finns i närheten).
I min stad har alla växlingskontor lagt ner under pandemin så jag fick beställa valuta via Forex online som de sedan skickar i ett rekommenderat kuvert som jag hämtar ut på uthämtningsställe. I mitt fall tog det ca 10 dagar att kunna hämta ut pengarna (inte Yen denna gången dock).
Oavsett vilken metod du använder så rekommenderar jag att du inte väntar till sista minuten utan att du gör det i god tid. Jag skulle göra det minst 2 veckor innan avfärd.
Tror även det ska gå att beställa växling till växlingskontoret som finns på en del flygplatser (Kastrup iaf) men det har jag aldrig testat så kan inte riktigt ge något råd angående den metoden.

Ett tips när du växlar in är att inte bara ta stora sedlar utan ha några mindre om möjligt som du kan använda till ev dricks om det skulle behövas vid hotellet, taxichaufförer och liknande de första timmarna innan du hunnit sätta sprätt på lite pengar på stan. Alternativ att köpa något direkt på flygplatsen när du kommer ner för att få mindre sedlar. Kan var drygt om de förväntar sig dricks och du står med minsta sedel som kanske är värd 300kr eller liknande. Beställer jag valuta online så brukar jag lägga mig strax under ett stort tal för att få några mindre sedlar. Tex 1900 istället för 2000 osv just för att inte riskera att få bara större sedlar.
Vill bara säga att i Japan ger man inte dricks, det anses oartigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Vill bara säga att i Japan ger man inte dricks, det anses oartigt.
Det är vad jag också läste mig till direkt efter att jag skrev det där, så tack för bekräftelsen!

(Det passar också mig perfekt – drickskultur, liksom haggling-kultur, gör mig mest obekväm)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är vad jag också läste mig till direkt efter att jag skrev det där, så tack för bekräftelsen!

(Det passar också mig perfekt – drickskultur, liksom haggling-kultur, gör mig mest obekväm)
Samma här, jag blir alltid osäker på om jag varit snål eller för generös eller gjort något annat fel om det finns en dricks eller kultur där man skall pruta osv. Jag är dessutom riktigt dålig på just sådana interaktioner och de få gånger då jag behövt förhandla om pris så får min fru rycka in, det har hänt mest när vi rest i Mellanöstern. I UAE förväntas att man dricksar och eftersom jag vet att hotellpersonal och liknande arbetar för slavlöner och alltid är gästarbetare från fattiga länder så dricksar jag alltid väldigt generöst, men jag känner mig väldigt obekväm med det.

Jag gillar när varor kostar exakt så mycket det står på prislappen samt att dricks inte behövs då de som arbetar förhoppningsvis redan har en normal lön. Men just i UAE så dricksar jag alltid mycket då jag talade med en av de som arbetade på det Hilton-hotellet vi bodde på och fick reda på att hennes månadslön var ungefär 2000 kr i månaden… När jag och min fru lämnade hotellet så gav vi henne alla respengar vi inte förbrukat och då hade vi som sagt dricksat alla på hotellet vi varit i kontakt med. Oerhört hemskt att se människor arbeta röven av sig för noll och ingenting när jag ligger och latar mig vid poolen så jag antar att dricksen där var ett sätt att lindra min ångest över gästarbetarnas situation. Sorry för OT men jag vet att du garanterat också tänker på sådana här frågor med tanke på de politiska åsikter jag sett dig skriva om etc och hoppas därför att min OT inte varit alltför störande…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Samma här, jag blir alltid osäker på om jag varit snål eller för generös eller gjort något annat fel om det finns en dricks eller kultur där man skall pruta osv. Jag är dessutom riktigt dålig på just sådana interaktioner och de få gånger då jag behövt förhandla om pris så får min fru rycka in, det har hänt mest när vi rest i Mellanöstern. I UAE förväntas att man dricksar och eftersom jag vet att hotellpersonal och liknande arbetar för slavlöner och alltid är gästarbetare från fattiga länder så dricksar jag alltid väldigt generöst, men jag känner mig väldigt obekväm med det.

Jag gillar när varor kostar exakt så mycket det står på prislappen samt att dricks inte behövs då de som arbetar förhoppningsvis redan har en normal lön. Men just i UAE så dricksar jag alltid mycket då jag talade med en av de som arbetade på det Hilton-hotellet vi bodde på och fick reda på att hennes månadslön var ungefär 2000 kr i månaden… När jag och min fru lämnade hotellet så gav vi henne alla respengar vi inte förbrukat och då hade vi som sagt dricksat alla på hotellet vi varit i kontakt med. Oerhört hemskt att se människor arbeta röven av sig för noll och ingenting när jag ligger och latar mig vid poolen så jag antar att dricksen där var ett sätt att lindra min ångest över gästarbetarnas situation. Sorry för OT men jag vet att du garanterat också tänker på sådana här frågor med tanke på de politiska åsikter jag sett dig skriva om etc och hoppas därför att min OT inte varit alltför störande…
Inte störande alls! Jag tänker väldigt mycket som dig, och är mycket glad över att det är just Japan jag ska till som mitt första utländska resmål. Jag har nog skrivit det förut, men en kollega till mig har ett par gånger beskrivit Japan som "ett helt land av Kranks" (fast med mitt IRL-namn då), och det tycker jag låter utmärkt =)

Ska bara se till att kolla upp & plugga in de viktigaste dos-and-donts:en så jag slipper göra mig till åtlöje (eller ännu värre; göra att någon annan känner sig obekväm)… =)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Inte störande alls! Jag tänker väldigt mycket som dig, och är mycket glad över att det är just Japan jag ska till som mitt första utländska resmål. Jag har nog skrivit det förut, men en kollega till mig har ett par gånger beskrivit Japan som "ett helt land av Kranks" (fast med mitt IRL-namn då), och det tycker jag låter utmärkt =)

Ska bara se till att kolla upp & plugga in de viktigaste dos-and-donts:en så jag slipper göra mig till åtlöje (eller ännu värre; göra att någon annan känner sig obekväm)… =)
Oroa dig inte över att göra andra obekväma! Japaner är överlag väldigt förstående över att utlänningar inte vet eller kan hur deras kultur fungerar. Du kanske kommer uppleva att de fnittras och så om du skulle göra något socialt misstag, men värre än så är det inte. Det enda jag kommer på som jag vet att min fru störde sig lite på när vi flyttade till Sverige är att japaner är ännu tydligare med att skor tas av direkt vid ingång till en bostad. Att gå runt med skorna på i hallen en kort stund uppskattas inte. Detta brukar inte vara något större problem då även svenskar till skillnad från tex många amerikaner etc, faktiskt tar av sig ytterskorna tämligen snabbt innan man klampar in. En traditionell japansk entré till en bostad brukar ha en nedsänkt del av hallen i anknytning till ytterdörren. Det är där ytterskorna skall stanna för att sedan med strumpor eller ibland speciella innetofflor, användas i bostaden. Om du skall besöka någon i deras privata hem(vilket är ovanligt i Japan men anses vara en väldigt intim gest eller allra minst högst vänskaplig) så är värden garanterat tydlig och väldigt artigt visar tofflorna och hur allt fungerar.

Japaner brukar vara extremt övertydliga när det gäller att förklara saker för utlänningar men de gör det alltid vänligt och artigt så det är inget att oroa sig för. Jag kommer på en sak till att tänka på, det är extremt oartigt för en Japan att direkt svara ”nej” på en fråga. Det är alltså också oartigt att ställa frågor där den tillfrågade inte kan svara annat än just nej. Så för att ta ett exempel, du frågar på en McDonalds om de kan ta bort tomaterna från din burgare. Den som arbetar där svara då att ”det kanske går men det kan också vara lite svårt… Då skall du inte pressa frågan vidare för svaret som är givet betyder i praktiken nej men den anställde vill inte säga nej då det inte är något som anses artigt. Om du likt som jag gjorde många gånger under min första resa till Japan, trots allt ”bryter” mot den regeln och ändå pressat frågan vidare så är det dock ingen katastrof. Du är trots allt en utlänning och kan inte förväntas veta bättre :)

Jag har gjort så extremt många misstag innan jag flyttade till Japan och absorberade kulturen och det har garanterat skrattats åt mina fadäser och liknande. men det får man bjuda på! Jag tror du kommer älska din vistelse i Japan och se till att ha kul! Du är en smart och bildad person som garanterat kommer komma hem med många trevliga minnen och upplevelser!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag har rest till Japan 6 gånger, och tänkte bara ge några snabba tips om saker jag själv haft problem med:

1. Vissa restauranger har "biljettmaskiner" där du beställer din mat ifrån. De är lite bökiga att använda som utböling, jag har stått lite pinsamt förvirrad flera gånger! Å andra sidan kan det teoretiskt sätt vara ett sätt att minska mängden kontakt med främligar...

2. Om du beställer nudlar frågar de ofta om hur hårda du vill ha dem, dvs al-dente, mjuka, osv. Tog mig ett tag att förstå. Här exempel från en "no-contact" restaurang:

3. Rullbälts-sushi är både gott, lagom billigt, och annorlunda upplevelse! På sådana betalar du oftast inte vid bordet, utan vid kassan på väg ut.

Denna sista video ger bra info om hur du kan mata dig själv som utlänning!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Kom precis hem efter min fjärde resa till Japan. Några spridda tips och råd (som kanske förekommit i tidigare inlägg/trådar).

Språk
Förutsätt att ingen kan engelska. Japanerna är kassa på engelska. Det är inte ett jätteproblem, men var beredd på att du får peka, och prata på så dålig engelska du kan (bruten engelska är ett mycket bättre internationellt språk än grammatisk korrekt och väl uttalad engelska). Japanerna (så som servitriser, butiksbiträden, etc.) kommer att fortsätta prata japanska med dig även om du inte förstår. De gör det på rutin. Fortsätt bara prata bruten engelska och peka så kommer det att lösa sig. Alla vill väl. Du kan också ta fram Google Translate och skriva in vad du vill, och sedan visa dem skärmen. Men alltså det här är lugnt.

Google translate är bra om du behöver läsa en meny, skylt eller liknande. Det har en funktion där man kan fota och få översatt. Översättningarna blir ibland lite lustiga, men funkar mer än tillräckligt väl.

Mat
Jag tycker om att kasta mig in i okända situationer och se vad som händer, exempelvis som att hoppa in på en nästan full izakaya med ett gäng japanska berusade män och peka på en meny jag inte förstår, och sedan sitta där och äta typ grillad ändtarm och supa halva natten. Jag är inte säker på att du uppskattar samma sak. Om du känner att du behöver ett break från att försöka göra dig förstådd på en restaurang, och bara vill äta något i lugn och ro utan strul - gå till en av närbutikerna (de tre stora kedjorna är 7/11, Family Mart och Lawson). De har mackor, snacks, risbollar (onegiri) och allt möjligt att käka. Maten är orimligt jävla bra, bättre och billigare än vilken färdigmat som helst i Sverige (bättre än många svenska restauranger också, för den delen). Gör så här:

1. Ta en korg.
2. Plocka det du vill ha.
3. Gå fram till disken och ställ korgen på den.
4. Om du vill ha något varmt finns det här framme vid disken - peka på deras friterade kyckling i det varma skåpet bredvid dig. Visa sedan med fingrarna hur många du vill ha (för guds skull prova den friterade kycklingen).
5. Kassören kommer säga något på japanska - han/hon frågar om du vill ha en påse. Säg bara "yes, a bag please" - han fattar.
6. Om du har köpt alkohol kommer du få peka på en touchsscreen där du bekräftar att du är över 18.
7. På vissa butiker kommer du få peka på samma touch screen för att ange om du vill betala kontant eller med kort.
8. Betala med kort eller kontanter (kontanter läggs i en liten bricka på disken).
9. Butiksbiträdet packar allt åt dig i påsen och ger den plus eventuell växel och kvitto till dig.
10. Klart. Ta med hem till hotellrummet och ät i lugn och ro. Ät inte medan du går på gatan, det anses ofint.

Mask
Ha på dig mask. Inomhus måste man ha det, utomhus är det närapå hundraprocentig kutym. Du kan köpa masker i vilken närbutik som helst. På restaurang tar du av dig masken efter att du satt dig vid bordet. Ta på den om du behöver lämna bordet, för att t.ex. gå på toaletten.

Hitta
Google maps är helt oumbärligt. Alltså jag avskyr Google lika mycket som jag avskyr de andra techjättarna, men det går inte att överdriva nyttan av att ha appen när man ska hitta i Japan. Deras adressystem är helt efterblivet, och de har andra skriftspråk än oss, så skyltar är ofta meningslösa.

Google maps fungerar dessutom svinbra för lokaltrafiken (som är extremt välfungerande, men också omfattande). Med Google maps får du reda på vilken tunnelbaneingång du ska använda, vilken linje du ska ta, vilken plattform du ska stå på, var du ska byta, etc. Som sagt helt oumbärligt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Ajuste, jag kom på ett par saker till.

Sopor
Det finns typ inga papperskorgar. Det är helt sjukt, men det är väldigt, väldigt ovanligt med offentliga papperskorgar. Ha alltid med dig en plastpåse som du kan slänga ditt eget skräp i när du är ute. Sen kan du slänga skräpet i papperskorgen på ditt hotellrum.

Cyklister
Paradoxalt nog så har japanerna (trots att samhället i övrigt är så uppstyrt och fokuserat på att visa hänsyn) absolut ingen cykelkutym. De cyklar bland fotgängarna på trottoarerna hur som helst - total anarki. Det är inget speciellt man kan göra åt det, men det kan vara bra att veta så att man inte går försjunken i sin egne värld och inte är uppmärksam på vad som händer runt om kring en - plötsligt kan det komma en japan cyklandes. De vet inte hur man använder ringklocka.

Gå på muggen
Om cyklisterna och papperskorgstillgängligheten är kass så är offentliga toaletter desto bättre. De är gratis, finns överallt, och är ganska fräscha. Det finns tvål och vatten, men ganska sällan pappershanddukar eller såna där blåstorkar, så japanerna har ofta med sig en liten handduk i väskan - en vana jag själv också anammar när jag är i Japan.

Deras toapapper är heeeeelt värdelöst, som silkespapper. Man får ta många lager när man ska torka sig. Många toaletter har bidéfunktion och man kan trycka på en knapp för att spola röven när man är klar. Det är rätt nice, faktiskt. Skulle vilja ha en sådan hemma.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Vill bara säga att i Japan ger man inte dricks, det anses oartigt.
Tur det finns de i tråden som har bättre koll och minne än mig. Var 2 veckor i Japan 2015 men hade redan lyckats glömma bort den detaljen om dricks.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tur det finns de i tråden som har bättre koll och minne än mig. Var 2 veckor i Japan 2015 men hade redan lyckats glömma bort den detaljen om dricks.
Svårt att glömma efter att både ha bott i Japan, är gift men en japanska sedan 16 år tillbaka och varit där på resor över 20 gånger. :) Men min fru påminner mig allt än idag om och när jag begår små misstag! Våra barn talar tex bättre japanska än vad jag gör och nu när de är nio och tolv så har de börjat påpeka när jag uttalar saker aningen fel...

Japan är av naturliga skäl nästan lika mycket mitt hem som Sverige och nu ser det ut som om jag och min familj kanske flyttar tillbaka dit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag tycker om att kasta mig in i okända situationer och se vad som händer, exempelvis som att hoppa in på en nästan full izakaya med ett gäng japanska berusade män och peka på en meny jag inte förstår, och sedan sitta där och äta typ grillad ändtarm och supa halva natten. Jag är inte säker på att du uppskattar samma sak.
Vi kan väl säga att jag är så långt från "uppskattar samma sak" att jag fick ångstpåslag bara av att läsa den här delen av texten…

Just det faktum att jag tycker att nya okända situationer där man riskerar att göra bort sig är typ det värsta och mest obehagliga som finns är en av de stora anledningarna till att de här är just min första utlandsvistelse. Och mitt ointresse för "upplevelser" och mat har gjort att jag inte haft anledning att riktigt jobba för att övervinna problemen =)

Jag uppskattar hur som helst alla tips som låter mig förbereda mig mentalt på alltihop =)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Vi kan väl säga att jag är så långt från "uppskattar samma sak" att jag fick ångstpåslag bara av att läsa den här delen av texten…

Just det faktum att jag tycker att nya okända situationer där man riskerar att göra bort sig är typ det värsta och mest obehagliga som finns är en av de stora anledningarna till att de här är just min första utlandsvistelse. Och mitt ointresse för "upplevelser" och mat har gjort att jag inte haft anledning att riktigt jobba för att övervinna problemen =)

Jag uppskattar hur som helst alla tips som låter mig förbereda mig mentalt på alltihop =)
Det var just därför jag tipsade om mat i närbutikerna. Det är så låga trösklar jag kunde komma på, och dessutom billigt och gott 🙂

Du kan dessutom passa på att köpa din frukost när du är ändå är där, och ha den i kylskåpet på hotellrummet.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Oh! En lite obehaglig sak som kan hända om du är ute och går i centrum på kvällen är att det kommer ”inkastare” från diverse nattklubbar och börjar prata med dig. De försöker få in dig hos just deras bar och kan locka med saker som rabatter eller lättklädda damer.

Egentligen är det ”bara” att säga nej och gå vidare, men de kan vara rätt påstridiga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Strictly Dumpling är en kanal på Youtube som gjort flera djupdykningar i utbudet av mat på 711:or, varav ett par är i Japan.


Jag kan säga att jag är mer än lite avundsjuk på deras utbud jämfört med våra 711:or =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
En varning jag hört (jag vet inget om det här själv, men just det här kändes relativt säkert att föra vidare även om det bara är hörsägen); även om många 711:or har micros och vattenkokare, så har långt i från alla bord eller stolar för att sitta där och äta.

Så kan vara värt att scouta sånt och se om det är bättre att ta allt med sig tillbaka till hotellrummet (om hotellrummet har sånt).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
En varning jag hört (jag vet inget om det här själv, men just det här kändes relativt säkert att föra vidare även om det bara är hörsägen); även om många 711:or har micros och vattenkokare, så har långt i från alla bord eller stolar för att sitta där och äta.

Så kan vara värt att scouta sånt och se om det är bättre att ta allt med sig tillbaka till hotellrummet (om hotellrummet har sånt).
Ytterst få har bord/stolar, och jag har aldrig sett någon sitta och äta inne i butiken. Skulle säga att ta med sig är grundalternativet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Oh! En lite obehaglig sak som kan hända om du är ute och går i centrum på kvällen är att det kommer ”inkastare” från diverse nattklubbar och börjar prata med dig. De försöker få in dig hos just deras bar och kan locka med saker som rabatter eller lättklädda damer.

Egentligen är det ”bara” att säga nej och gå vidare, men de kan vara rätt påstridiga.
Ja, det är vanligtvis afrikanska män, och sticker ut. De frågar om man vill festa. Säg bara ”no thanks” och fortsätt gå. Eller ignorera och fortsätt gå. Min uppfattning är att de är irriterande men ofarliga.

Och ”nattklubbarna” är mer bordeller än krogar, om jag förstått det rätt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, det är vanligtvis afrikanska män, och sticker ut. De frågar om man vill festa. Säg bara ”no thanks” och fortsätt gå. Eller ignorera och fortsätt gå. Min uppfattning är att de är irriterande men ofarliga.

Och ”nattklubbarna” är mer bordeller än krogar, om jag förstått det rätt.
Om det är nattklubbar eller värdinnebarer är skitsvårt att veta om man inte känner till exakt vilken klubb de försöker att få dig till. Men ja, de afrikanska inkastarna är ofarliga då jag aldrig hört någon som råkat illa ut alls. Roppongi är väl området man skall undvika nattetid om man ogillar afrikanska inkastare då det är där det finns mest strippklubbar etc. Shibuya är mer nattklubbsområde även om det finns andra saker där också. Rent krasst kan man säga att Roppongi är där utlänningar och japanskor går för att träffas, både legitimt och mer shady. Shibuya är mer rent japanska nattklubbar där japanska yngre går för att dansa och hooka up med andra japaner. Har mycket bättre erfarenhet att festa i Shibuya än Roppongi men jag har erfarenhet av båda då jag var väldigt aktiv med att dejta japanska tjejer innan jag träffade min fru. Min fru träffade jag på skolan där jag studerade så för mig visade det sig att min riktiga kärlek inte uppstod av att gå på nattklubbar.

Men nej, nattklubbarna är långt ifrån alltid eller ens oftast bordeller. Om du vill gå till renodlade soaplands, dvs dåligt maskerad bordeller så är Kabukichou i Shinjuku platsen att besöka. Men den gatan är också starkt kontrollerad av Yakuza och även om den gatan är säker med europeiska mått mätt så anser japanerna att den gatan bäst undviks på natten. Jag har själv vandrat där på kvällen då gatan ligger mitt i Shinjuku och kunde då inte läsa japanska alls. Blev inbjuden av Yakuza att fira någons finansiella uppgång på grund av att de tyckte mina tatueringar var söta. Det var en väldigt surrealistisk upplevelse för en svensk kille på 22 år som var utanför Europa för första gången. En av tatueringarna jag hade och fortfarande har är Minimoni på katakana på armen. Idag är det sedan länge ett glömt flickband, men då visste alla vad det var för något och Yakuza-killarna hade väldigt kul åt det men behandlade mig väl.

Det här bandet,

Nu har jag skrivit alldeles för mycket, blir lätt överentusiastisk gällande Japan, och då speciellt Tokyo och även Hiroshima då jag bott i båda städerna under flera omgångar :)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Fyller på lite om matsnacket ovan.
Jag köpte rätt ofta mat (matlåda) i närbutikerna och de värmde den åt dig om du ville ta med till tex hotellrummet, kan vara smidigt om du vill slippa äta ute i butiker/restauranger. De ser ju oftast på kunden om den är asiatisk och erbjöd rätt ofta vanliga bestick om kunden ville ha det (jag försökte dock alltid med pinnar). Kan även vara värt att veta om du ser en matkedja typ mcdonalds i Japan så är det inte alltid de har samma meny som här hemma. Pommes finns inte alltid på menyn tex.
De har även mycket automater så är det bara en läsk eller vatten du vill ha så är det lätt att finna överallt ihop med allt möjligt annat i dessa automater. Automaterna kan vara rätt smidiga om du vill undvika kontakt med människor. Det kan även vara rätt olika prissättning i dessa automater då den som stod utanför hotellentren var rätt mycket dyrare än den som var ca 20m därifrån på andra sidan gatan så ska du handla ofta där kan det vara värt att spana in priserna på automaterna i närheten.

Och så förvaring av pengarna så hade jag haft dem på mig alternativ dela upp det och ha lite i handbagaget med. Är kanske inte så stor risk men skulle inchechade bagaget komma bort så vore det jobbigt att ha de flesta pengarna där. Av samma anledning brukar jag ha ett par sockar, underkläder och t-shirt med i handbagaget.
Känns även som risken är väldigt låg att bli rånad i Japan så kände inte att det fanns något jättestort behov av att gömma pengar där. Som jag förstått det så går inte ens Jakuza på turister (om det inte är turisten som startar något). Är inget problem att ta med pengarna på flyget (iaf inte de mängder normala turister far runt med).
 
Top