Nekromanti Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
God45;n278555 said:
Det här äventyret återfinns i dvärgboken, vilket rent anekdotiskt betyder att ingen läste den.
Haha!! :D Det fanns dock en tid, innan internet, där ALLA läste ALLT! FLERA gånger! Jag kan nog felfritt återge flera passager ur, säg, Sinkadus nr 16 exempelvis :)

God45;n278555 said:
Men sedan kommer äventyret. Och det är riktigt, riktigt bra. Det är full noir där spelarkaraktärerna är bekants till en dvärgisk advokat som i hemlighet är en sniken utpressare. För att inte bli mördad har han ett kuvert som kommer avslöja alla de hemligheter han håller över sina offer. Tyvärr för honom har han snubblar över en ringt seriös konspiration av massiva proportioner driven av proffs och när han försökt utpressa denna har han blivit mördad av någon som lokaliserat och tagit med sig kuvertet. Men ingen av hans andra offer vet det så de börjar leta efter kuvertet samtidigt som karaktärerna utreder sin väns mystiska död och konspirationen inom dvärgklanerna sakta rör sig framåt...

Karaktärerna har jättemycket att göra. Mysteriet är svårt, med genuins twister och har full noir och maffian i fantasy känsla. Det finns alltid något att göra och det här är genuint ett scenario designa för att maximera kulturspelande bland dvärgklanerna samtidigt som det get ett spännande mysterium och bra möjligheter till action. Det är ju ett scenario som fungerar bäst om alla är dvärgar, gärna från samma klan som vännen som blir mördad, men det är också ett äventyr i dvärgboken.

4 av 5. Om du gillar mystiska femme fatales med skägg som går ens vägen till marken kommer du digga det här.
Det glädjer mig något enormt att Sjöberg lyckades åstadkomma något fett, och blir sugen på att skaffa mig ett ex av den här modulen enbart av den orsaken!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Måns;n278569 said:
Haha!! :D Det fanns dock en tid, innan internet, där ALLA läste ALLT! FLERA gånger! Jag kan nog felfritt återge flera passager ur, säg, Sinkadus nr 16 exempelvis :)
Jag tror att just den naturlagen inte gäller för splatbooks till Chronopia, de tror jag i stället att exakt ingen levande människa någonsin läste i eller spelade från. De bara publicerades ut i en tomhet. Grundboken däremot med den kanske dummaste äventyrskonstruktionen någonsin både lästes och spelades.

Lösningen på labyrinten är att gå runt tills SL slår 00 på en t100 två gånger
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Äventyr: Svarta nätter
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Jag börjar bli lite trött på starten av scenarion där karaktärerna bara råkar vara vänner till en skum snubbe som blir mördad. Sure, det här är kanske en setting där du känner en massa skumma snubbar. Men blir de mördade så här ofta hade jag kanske slutat undersöka deras mystiska mord?

Det här scenariots problem är att det har en massa handling som karaktärerna inte kommer få reda på. Istället springer man runt, råkar ut för random encounters och sedan slutar det med att något händer ett handelshus man inte bryr sig om.

När scenario började prata om "Mörkrets barn" trodde jag att det var barn lönnmördare. Vilket hade varit coolt nog att höja det här. Men nej, bara vanliga lönnmördare.

2 av 5.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Mekanurg;n278539 said:
Givetvis Erik överst på prispallen -- heder och ära åt honom. Kul att hamna på silverplats, särskilt med tanke på att min textproduktion dåförtiden mer handlade om spel och bakgrundsmaterial än om äventyr
Undhagen tappade förstaplatsen på Skelettbyns hemlighet ...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Äventyr: Mördarens önskan
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Det här äventyret finns i magiboken och är första delen i en kampanj som heter Skymningstid och fler äventyr kommer vara med i framtida magimoduler berättar scenariot för mig. Och jag ser fram emot det, för det här är väldigt bra! En serimördare håller på att ta livet av flera av mästarmagikerna. En mästarmagiker hyr in äventyrarna för att stoppa mördaren och de finner snart tecken på att mördaren själv måste vara en mäktig magiker. Spåren leder vidare för i skuggorna lurar en hemlig konspiration som använder en annan konspiration som en rökridå.

Mordutredningen är öppen, har bra twister och är genuint lurig. Den är uppbyggd genom att karaktärerna kan tala med de levande mästarmagikerna som blivit paranoida medan morden pågår eller undersöka mördarens tidigare offer och hur de bragts om livet. Antingen hittar de spåren själva eller så kommer fler dåliga saker hända som ger dem mer info om de är för långsamma. Det är en utmärkt äventyrsstruktur.

Slutet lämnas lite öppet, men det här är också del 1 i en trilogi så det ska jag inte hålla emot det.

4 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Äventyr: Mörkt budskap
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Karaktärerna utpressas av en ond demon som använder "Karaktärerna är omringade av så många trupper att det är poänglöst att fly" för att få vara en cool npc och skrika på spelarkaraktärerna. De måste hämta ett magiskt pulver, få en snubbe att göra det till speciella vapen och använda dem för att kidnappa en ond necromancer. Det är rälsat och består mest av stämningstext. Saker som borde ha stats har inte stats. Men det här är ändå typ ok och ändrar man det till att demonen betalar spelarkaraktärerna bara så är det genast mycket bättre.

3 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Äventyr: Ödeshjulet del 1
Av: Johan Sjöberg
År: 1998

Det här är första delen i en kampanj som heter Skuggtronen. Resten av äventyren skull publiceras i böckerna Frostviddernas härskare, Drakarnas söner, Eldshavens betvingare och Demonernas folk. Jag kan inte hitta att de böckerna blivit publicerade men om någon vet mer om det vore det intressant att veta om de finns halvfärdiga på en hårddisk någonstans. Eller kanske inte, för det här äventyret är publicerat i boken Altors baksida och det är en VÄLDIGT dålig bok som handlar om världen utanför storstaden där alla Chronopia grejerna utspelar sig... Och surprise, surprise den världen är Ereb Altor. Suck.

I alla fall. Det här äventyret bygger stenhårt på att det är första delen i en kampanj och varnar dig för att köra den fristående. Den ger sedan en massa backstory som inte är relevant i det här äventyret men kommer vara det framåt (men så blev det inte). Så det är saker det lider av.

Spelarkaraktärerna skickas ut som en del av en expedition för att vara observatörer i ett granland där ett inbördeskrig äger rum/precis övergått i ett folkmord för att se om det faktiskt är ett folkmord. Hela grejen är bara en politisk ploj av kejsaren som inte bryr sig men som inte vill ha våld på gatorna mellan fantasy nazisterna och flyktingar från granlandet. Expeditionen är i alla fall tråkig och spelarkaraktärerna förväntas skita i den för att utreda ett spännande mysterium istället!

Jag brukar klaga på att äventyrare i scenarion väntas vara genom goda. But come on! Om du är utskickad som motsvarande FN observatör till ett illa dolt fantasy Bosnien kriget kan du inte bara skita i att rapportera om folkmordet av ren girighet och för att det verkar mer kul. Wtf?!

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Äventyr: Förlorade bland molnen
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Jag älskar det här scenariot så mycket! :D Det finns i alvboken som är great i övrigt också. Karaktärerna är personer vars huvudsakliga sysslor är att knulla runt på bordeller, supa och knarka. Det är på nivån att när karaktärerna tar en förmiddag på ett lyxigt badhus är "rekreation" innan knullandet och knarkandet börjar igen. Man antyds också vara äventyrare till 100% för att finansiera det hela.

Ens kompis, med samma livsstil, har försvunnit efter en ovanligt brutal kväll av knarkande och horande och nu måste man gå mellan bordellerna, opium hålorna, knarklangarna, barerna och BDSM bordeller för att hitta honom. Ingen vill snacka, alla vill fucka up en om man ställer för många frågor och karaktärerna fördröjs hela tiden av frestelserna att hora, knarka och göra BDSM stuff.

Till sist (eller först, det är väldigt öppet upplagt) upptäcker man att killen som äger några bordeller kommer in medan någon som han inte tror folk kommer sakna är mitt i sexakten med en prostituerad, slår dem brutalt medvetslösa med en klubba, rullar in dem i en säck och säljer dem till en ond vetenskapsman. Ingen har reagerat för det är bara skit som händer i det här området.

Den onde vetenskapsmännen har sitt högkvarter på ett motherfucking luftskepp och experimenterar, lite kinky, på dem. Han har också inhyrda smutsiga halv-alver som är lönnmördare som man måste döda. Att stoppa hela grejen gör en till fiende med fucking alla för att man fuckat upp planerna för typ fem faktioner!

5 av 5. Det är kort, det är kinky och min enda kritik är att det kunde varit lite mer queer. Det här borde vara grunden för vilken typ av karaktär man spelar i Chronopia och vad man sysslar med. Alltså, man ska vara alv Lord Byron ute på stan med sina polare alv De Sade, alv Sasha Grey och alv Betty Page. Alla redo att sticka ner eller eldbolla en motherfucker.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,298
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
God45;n278670 said:
Äventyr: Förlorade bland molnen
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Jag älskar det här scenariot så mycket! :D Det finns i alvboken som är great i övrigt också. Karaktärerna är personer vars huvudsakliga sysslor är att knulla runt på bordeller, supa och knarka. Det är på nivån att när karaktärerna tar en förmiddag på ett lyxigt badhus är "rekreation" innan knullandet och knarkandet börjar igen. Man antyds också vara äventyrare till 100% för att finansiera det hela.

Ens kompis, med samma livsstil, har försvunnit efter en ovanligt brutal kväll av knarkande och horande och nu måste man gå mellan bordellerna, opium hålorna, knarklangarna, barerna och BDSM bordeller för att hitta honom. Ingen vill snacka, alla vill fucka up en om man ställer för många frågor och karaktärerna fördröjs hela tiden av frestelserna att hora, knarka och göra BDSM stuff.

Till sist (eller först, det är väldigt öppet upplagt) upptäcker man att killen som äger några bordeller kommer in medan någon som han inte tror folk kommer sakna är mitt i sexakten med en prostituerad, slår dem brutalt medvetslösa med en klubba, rullar in dem i en säck och säljer dem till en ond vetenskapsman. Ingen har reagerat för det är bara skit som händer i det här området.

Den onde vetenskapsmännen har sitt högkvarter på ett motherfucking luftskepp och experimenterar, lite kinky, på dem. Han har också inhyrda smutsiga halv-alver som är lönnmördare som man måste döda. Att stoppa hela grejen gör en till fiende med fucking alla för att man fuckat upp planerna för typ fem faktioner!

5 av 5. Det är kort, det är kinky och min enda kritik är att det kunde varit lite mer queer. Det här borde vara grunden för vilken typ av karaktär man spelar i Chronopia och vad man sysslar med. Alltså, man ska vara alv Lord Byron ute på stan med sina polare alv De Sade, alv Sasha Grey och alv Betty Page. Alla redo att sticka ner eller eldbolla en motherfucker.
Helt rätt! Det är mer eller mindre exakt såhär som jag ser på Chronopia numer. Hela staden, ja settingen blir mycket roligare när Chronopia blir någon slags överdriven pastisch på Romarriket som avlat med de mest dekadenta delarna av 1600 och 1700-talet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Äventyr: Förvandlingen
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Boken Mörkrets krigare innehåller det här äventyret. Det är ett mysterium relaterat till skulder och korruption mellan handelshusen och fantasy nazisterna som dykt upp i nästan alla Chronopia äventyren och som jag är ganska trött på nu. Det här är mest ett mysterium med lite våld. Det känns ärligt talat mest som ett sätt att leverera setting info genom ett äventyr. Det är inget uppenbart fel på äventyret, men det är lite tråkigt och fantasilöst.

2 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Äventyr: Av jord är du kommen...
Av: Johan Sjöberg
År: 1997

Det här äventyret har två stora problem. För det första får karaktärerna inte veta något, av ingen anledning egentligen. De hade lika bra kunnat arbeta direkt för arbetsgivaren istället för att arbeta för killen som har infon. Det andra problemet är att karaktärerna antas vara absoluta idioter. Jag förstår inte hur äventyret skulle gå som det förväntas göras. Så det här är ospelbart, men kan göras spelbart med små förändringar.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Och med det är jag klar med projektet som det utformades från början! :D

Jag har några kända Sinkadus äventyr jag också ska titta på. Men nu har jag läst och recenserat alla äventyr som släpptes i en bok till gammla Drakar och Demoner, resten är Trudvang.

Jag hoppas att jag underhållit både er som är nya till Drakar och Demoner äventyren, som jag var, och de av er som är gammla rävar som var med på tiden när de släpptes. Tack till alla er som orkat hänga med på mitt projekt och läst mina recensioner. :)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
God45;n278685 said:
Och med det är jag klar med projektet som det utformades från början! :D

Jag har några kända Sinkadus äventyr jag också ska titta på. Men nu har jag läst och recenserat alla äventyr som släpptes i en bok till gammla Drakar och Demoner, resten är Trudvang.

Jag hoppas att jag underhållit både er som är nya till Drakar och Demoner äventyren, som jag var, och de av er som är gammla rävar som var med på tiden när de släpptes. Tack till alla er som orkat hänga med på mitt projekt och läst mina recensioner. :)
Ett magnifikt arbete, supertack
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
God45;n278685 said:
Och med det är jag klar med projektet som det utformades från början! :D

Jag har några kända Sinkadus äventyr jag också ska titta på. Men nu har jag läst och recenserat alla äventyr som släpptes i en bok till gammla Drakar och Demoner, resten är Trudvang.

Jag hoppas att jag underhållit både er som är nya till Drakar och Demoner äventyren, som jag var, och de av er som är gammla rävar som var med på tiden när de släpptes. Tack till alla er som orkat hänga med på mitt projekt och läst mina recensioner. :)
Stort tack
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,298
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nice! Personligen har jag haft kul med de flesta av de resencerade äventyren, även de som fått sämre betyg. Tror dock att det beror på att när jag började med rollspel när jag var 14 inte hade riktigt samma krav som jag har nu när jag är 36. Jävlar vad tiden går snabbt, tycker inte alls det var längesedan jag satt med ett nyinköpt Mutant Chronicles eller Chronopia.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
God45;n278685 said:
Och med det är jag klar med projektet som det utformades från början! :D

Jag har några kända Sinkadus äventyr jag också ska titta på. Men nu har jag läst och recenserat alla äventyr som släpptes i en bok till gammla Drakar och Demoner, resten är Trudvang.

Jag hoppas att jag underhållit både er som är nya till Drakar och Demoner äventyren, som jag var, och de av er som är gammla rävar som var med på tiden när de släpptes. Tack till alla er som orkat hänga med på mitt projekt och läst mina recensioner. :)
Många underhållande recensioner blev det. Stort tack för dem!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Bra jobbat, det har varit kul att hänga med på dina recensioner.

Vad blir nästa projekt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Tant Ragnar;n278700 said:
Bra jobbat, det har varit kul att hänga med på dina recensioner.

Vad blir nästa projekt?
Vi får se. Jag har några grejer på gång i bakgrunden som kanske blir bra att utsätta för solljuset :)
 
Top