Bifur
Veteran
Jocke;n278875 said:som alla var fyllda med löften om storslagna äventyr, nya tuffare yrken och fler spelbara raser än det gick att räkna till.
Men mer än löften blev det inte.

Jocke;n278875 said:som alla var fyllda med löften om storslagna äventyr, nya tuffare yrken och fler spelbara raser än det gick att räkna till.
Henke;n288571 said:När kommer fortsättningen på DoD (Trudvang) ? Har suttit och läst Snösaga senaste veckorna och herreguuud vad jag ogillar det äventyret. Får samma vibbar som från Nidländska Reningen och jag tror nästan rälsen här är (om möjligt) ännu värre. Scenariostrukturen är under all kritik och det episka blir löjligt överdrivet. Allt är liksom så storslaget att RP bara skall häpna gång på gång på gång. Massa saker skall ges underliga namn och dessutom ett ytterligare och ännu mer underligt namn. Råheten slår de flesta tidigare rekord för DoD (mycket tortyr i allmänhet, utpetade ögon, avklippta lemmar, bränna varelser levande osv osv). Dessutom går rälsen och råheten ofta parallelllt så RP blir ofrivilliga nåldynor som skribenterna till och med föreslår skall dö under äventyret. Jag blir bara arg .... men recensera gärna ändå![]()
God45;n288572 said:oh, och jag köpte en massa EON när jag skulle recenserade det).
Henke;n288571 said:När kommer fortsättningen på DoD (Trudvang) ? Har suttit och läst Snösaga senaste veckorna och herreguuud vad jag ogillar det äventyret. Får samma vibbar som från Nidländska Reningen och jag tror nästan rälsen här är (om möjligt) ännu värre. Scenariostrukturen är under all kritik och det episka blir löjligt överdrivet. Allt är liksom så storslaget att RP bara skall häpna gång på gång på gång. Massa saker skall ges underliga namn och dessutom ett ytterligare och ännu mer underligt namn. Råheten slår de flesta tidigare rekord för DoD (mycket tortyr i allmänhet, utpetade ögon, avklippta lemmar, bränna varelser levande osv osv). Dessutom går rälsen och råheten ofta parallelllt så RP blir ofrivilliga nåldynor som skribenterna till och med föreslår skall dö under äventyret. Jag blir bara arg .... men recensera gärna ändå![]()
Henke;n288645 said:...och nu har jag läst klart. Fy f*n alltså. Rälsat hela vägen in i slutstriden som sker mellan två SLP. Äventyret rekommenderar att man tar över en SLP som längs vägen blivit rollperson så att den kan göra så som äventyret är tänkt. Man får även tipset att man eventuellt kan låta den överleva om spelaren fäst sig vid RP:n.
En sanslöst låg nivå på spelledartips och äventyrsprogress som allt som oftast skrapar i botten...
God45;n288657 said:Usch![]()
Henke;n288661 said:Dock ska tilläggas att äventyret fortfarande är episkt, men på ett sådär sötsliskigt äckligt och överdrivet sätt. Hjätarna har verkligen fått genomleva och övervinna enorma utmaningar, men det hjälper liksom inte...
Pilzeman;n288701 said:Jag var så taggad på Snösaga när jag var spelledare i mellan- och högstadiet. Jag körde Vildhjarta (en någorlunda frivillig del 1) i DoD6, och jag har för mig att vi började på Snösaga, kom av oss, och sedan något år senare började igen för att jag var övertygad om att det var så jävla bra och episkt?
Under de ~5 år vi spelade tillsammans bytte vi system ett par gånger mellan DoD och Eon – troligtvis när någon av oss köpte en ny utgåva. Detta var i början på 2000-talet då både Eon III och "reviderade utgåvan" till DoD6 var nya. Den gång vi faktiskt spelade Snösaga tror jag vi spelade det mesta under en Eon-fas, så att jag fick konvertera en massa stats, men också att vi bytte system vid något tillfälle och konverterade alla RP
Jag har ingen aning om hur mina spelare upplevde rälsningen som jag måste ha utsatt de för under det mesta av äventyret. Jag minns två saker:
1) Fortet Ysetur. Det var en asfet dungeon med troll, deras härförar-jätte, och en ond kult! Och alla våningar hade detaljerade kartor[/URL]. Och jag hade precis lärt mig använda Micrografx Windows Draw (tänk InkScape) och jag återskapade alla kartor där, för att kunna städa upp dem, göra små moddar, och få min pappa att skriva ut dem på jobbet i A3 så att vi kunde använda dem i spel! Jag tror inte vi hade miniatyrer, men jag ville ha kartor på bordet och de i boken var ju både för små och det gick ju inte att lägga fram boken uppslagen på en karta, för då skulle spelarna kunna läsa om de olika rummen. Jag gjorde 7 A3-kartor och vi hade kul med att utforska borgen – även om jag tror att vi tillbringade max 2 spelmöten i den.
2) Kriget, där modulen hade med nya regler för att avgöra stora slag genom att räkna ut stridsvärden för de olika sidorna – ascoolt! Snösaga är rälsat, men just här minns jag att mina spelare gick bananas och tillbringade minst ett år in-game med att leda gerillaräder, uppfinna nya krigsmaskiner och opta magisystemet för storskaligt krig.
God45: om du har vägarna förbi Göteborg, eller om vi ses på ett konvent, så kan du få mitt gamla Vildhjarta och recensera det.
Henke;n288719 said:Kan det möjligtvis vara så att Snösaga inte var så dåligt om man ser det i relation till tidpunkten då äventyret skrevs (tidigt 2000-tal?). De flesta (iaf svenska) äventyren var väl rälsade på den tiden (med en handfull undantag). Det jag tror jag ogillar mest i äventyret är ändå språket, nivån och tvånget kopplat till utmaningarna (för att få spelarna att tycka allt är så häftigt som möjligt så skall det vara omöjligt eller nästan omöjligt). Så kan jag inte påminna mig att jag uppfattat de flesta äventyr från samma/tidigare tidpunkt (det var väl något liknande med Nidland-modulerna).
Jag tillåter mig lite trådnekromanti eftersom du just puffat för detta äventyr i barkvälls-tråden, @God45Äventyr: Förlorade bland molnen
Av: Johan Sjöberg
År: 1996
Jag älskar det här scenariot så mycket!Det finns i alvboken som är great i övrigt också. Karaktärerna är personer vars huvudsakliga sysslor är att knulla runt på bordeller, supa och knarka. Det är på nivån att när karaktärerna tar en förmiddag på ett lyxigt badhus är "rekreation" innan knullandet och knarkandet börjar igen. Man antyds också vara äventyrare till 100% för att finansiera det hela.
Ens kompis, med samma livsstil, har försvunnit efter en ovanligt brutal kväll av knarkande och horande och nu måste man gå mellan bordellerna, opium hålorna, knarklangarna, barerna och BDSM bordeller för att hitta honom. Ingen vill snacka, alla vill fucka up en om man ställer för många frågor och karaktärerna fördröjs hela tiden av frestelserna att hora, knarka och göra BDSM stuff.
Till sist (eller först, det är väldigt öppet upplagt) upptäcker man att killen som äger några bordeller kommer in medan någon som han inte tror folk kommer sakna är mitt i sexakten med en prostituerad, slår dem brutalt medvetslösa med en klubba, rullar in dem i en säck och säljer dem till en ond vetenskapsman. Ingen har reagerat för det är bara skit som händer i det här området.
Den onde vetenskapsmännen har sitt högkvarter på ett motherfucking luftskepp och experimenterar, lite kinky, på dem. Han har också inhyrda smutsiga halv-alver som är lönnmördare som man måste döda. Att stoppa hela grejen gör en till fiende med fucking alla för att man fuckat upp planerna för typ fem faktioner!
5 av 5. Det är kort, det är kinky och min enda kritik är att det kunde varit lite mer queer. Det här borde vara grunden för vilken typ av karaktär man spelar i Chronopia och vad man sysslar med. Alltså, man ska vara alv Lord Byron ute på stan med sina polare alv De Sade, alv Sasha Grey och alv Betty Page. Alla redo att sticka ner eller eldbolla en motherfucker.
Jag tillåter mig lite trådnekromanti eftersom du just puffat för detta äventyr i barkvälls-tråden, @God45
Först när du beskrev äventyret tyckte jag det lät helt rätt för min kampanj, men ärligt talat, nu när jag läst igenom det... jag vet inte. Allt det fräcka är antingen sådant som HAR hänt, eller som äventyret lämnar åt spelledaren att själv komma på.
Kan det vara så att din entusiasm kommer sig av att du läst in mer i äventyret än vad som står på pappret? Isåfall, kommer du ihåg någonting av vad du hittade på eller lade till?
Jag tänker att för att bli ett "fullt" äventyr måste varje nöjesställe kopplas till någon form av utmaning (gärna rollspelsmässig sådan) - annars återstår ju bara ett halvdussin intervjuer innan man pusslat ihop tillräckligt med ledtrådar för att lämna Tusen Fröjders Gata och gå till äventyrsfinalen. Kött på benen, så att säga...
På din säljpitch lät det som ett äventyr där hjältarna "tvingas" carousa våldsamt för att nå sina mål, och den ene efter den andre "faller ifrån"Men nu har jag beskrivit vad som hände INNAN äventyret startar. Inte vad äventyret går ut på. Vad säger du? Tycker du jag missat poängen?
Man skulle kunna tro äventyret drar nytta av de SLPer och platser som beskrivs i boken, men så verkar inte vara fallet. Alla platser i äventyret är nya och... helt utan närmare beskrivning.
Lite trist att din entusiasm är som bortblåst, men okej. Jag var uppenbarligen tre år för sent på bollen...Jag har inte läst äventyret sedan jag skrev recensionen (och alvboken har lämnat Skåne)