Nekromanti Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: Cirkus Kad
Av: Johan Sjöberg
År: 1997

Det är typ filmen Freaks fast utan någon sympati för folket på cirkusen. Det här är ett rälsat mordmysterium med "skräckinslag" som består av att personer med fysiska eller psykiska funktionshinder är obehagliga. Scenariot är faktiskt värre i sitt förakt mot vissa människor än den Nidländska reningen.

1 av 5.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Johan Sjöberg måste vara en oerhört läskig människa. Allt han producerade åt ÄS/Target Games tycks obehagligt och kränkande år 2018. Att sedan referera till Brownings Freaks som faktiskt förbjöds och/eller klipptes ned för att folk chockades av deformiteterna de såg är lite bisarrt. Att regissören sägs ha haft ett lovvärt syfte med rullen gick resten av världen förbi. Tyvärr är det nämligen så att en majoritet, God45 undantaget givetvis, tycker att folk med exempelvis vanställt yttre, vissa fysiska eller psykiska sjukdomar är obehagliga att vara i närheten av. Och än idag göms folk undan i samhället eller undviks. När såg du någon med svår psoriasis stå i charken på din lokala ICA? Vem skulle sitta bredvid någon med tertiär syfilis på bussen? Skulle en sådan person få jobb på ditt favoritcafé? Tror du verkligen att Joseph Merrick skulle bli bemött på ett bättre sätt i dagens samhälle?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: Blodsband
Av: Andreas Roman
År: 1997

Det här äventyret är riktigt coolt och använder Chronopia settingen på ett alldeles utmärkt sätt. Det finns en ond nazi-kult, en dotter till en av kultens medlemmar som flytt efter hon sett sin far tortera någon i sin nazi tortyr dungeon, det finns falska motståndsrörelser som saboterar motståndet mot nazisterna, spelarkaraktärerna är badass utkastare som dras in när deras arbetsgivare (som är med i den falska motståndsrörelsen men tror den är äkta) blir brutalt mördad, det finns en mordutredning, komplikationer med snuten, konkurrens med badass prisjägare och en slutstrid där man får krossa fantasy nazist skallar.

Det är också upplagt fett med rubriker som "Varför ska vi bry oss?" som visar att författaren är en ganska erfaren spelledare. NPC:erna är badass, speciellt huvudjägaren Sami är riktigt cool i sin "utrota allt motstånd!" policy (men är egentligen en liten fegis som boken beskriver det). Och jag brukar inte kommentera det men bilderna är så jävla coola och passande att det inte är sant.

4 av 5, använder settingen bra och är en rejäl introduktion till settingen där jag dessutom för sticka ner vidriga fantasy alternativ högern vid slutet av en fantasy noir utredning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,006
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n278372 said:
Att sedan referera till Brownings Freaks som faktiskt förbjöds och/eller klipptes ned för att folk chockades av deformiteterna de såg är lite bisarrt. Att regissören sägs ha haft ett lovvärt syfte med rullen gick resten av världen förbi.
Lite OT men jag blev nyfiken på den här filmen och det visar sig att, ja, på 30-talet när filmen kom så chockades tittarna svårt och den ansågs vara oerhört kontroversiell. Filmen återupptäcktes dock på 60-talet och anses idag vara en klassiker med ett högt historiskt värde, och med ett ämne som berör och hanteras på ett sätt som var långt före sin tid.

Vi kan kanske vara överens om att 30-talets ideologier och människosyn inte ligger i framkant längre och att vi kan kosta på oss något mer human människosyn. Jag förstår av ditt inlägg att du nog inte håller med, men jag vågar påstå att en majoritet inte alls håller med dig om att "vanställt yttre" [sic] är "obehagligt och att "sådana personer" [de med psoriasis] inte ska få arbeta på café.

Jag ber verkligen om ursäkt för mitt OT, men jag kan inte se den här typen av oriktiga påstående stå obesvarade.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: De fördömdas arme
Av: Andreas Roman
År: 1998

En snubbe får en hillebard GENOM ansiktet på framsidan! Bästa framsidan på en rollspelsprodukt på länge. Lätt bästa till drakar och demoner. Fuck vad blodigt det här är. Drakar och Demoner är skrivet med demonsk svart text och namnet på scenariot slingrar sig längs framsidan i huggna bokstäver som om det vore en trollformel. Första sidan är svart med konturerna av en person sittandes vid ett fönster där månljuset kastar skuggor av vridna och döda trädgrenar. Det här ser amazing ut. Bilderna och layouten håller samma kvalité rakt igenom med obehagliga, lite fel bilder i bläck.

Sedan lever inte äventyret riktigt upp till hur snyggt det är. karaktärerna luras av sin arbetsgivare, sövs, förgiftas och tvingas göra saker. Det finns väldigt få val att göra här. Allting är dock gjort med glimten i ögat, nästan som om detta var en sarkastisk parodi på värre scenarion. Och handlingen är genuint cool.

3 av 5. Coolt som fan, men innehållet är bara ok.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Måns;n278380 said:
Lite OT men jag blev nyfiken på den här filmen och det visar sig att, ja, på 30-talet när filmen kom så chockades tittarna svårt och den ansågs vara oerhört kontroversiell. Filmen återupptäcktes dock på 60-talet och anses idag vara en klassiker med ett högt historiskt värde, och med ett ämne som berör och hanteras på ett sätt som var långt före sin tid.

Vi kan kanske vara överens om att 30-talets ideologier och människosyn inte ligger i framkant längre och att vi kan kosta på oss något mer human människosyn. Jag förstår av ditt inlägg att du nog inte håller med, men jag vågar påstå att en majoritet inte alls håller med dig om att "vanställt yttre" [sic] är "obehagligt och att "sådana personer" [de med psoriasis] inte ska få arbeta på café.

Jag ber verkligen om ursäkt för mitt OT, men jag kan inte se den här typen av oriktiga påstående stå obesvarade.
Bra sagt! Jag tyckte också att inlägget du reagerade på var obehagligt men anmälde bara det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n278372 said:
Johan Sjöberg måste vara en oerhört läskig människa. Allt han producerade åt ÄS/Target Games tycks obehagligt och kränkande år 2018. Att sedan referera till Brownings Freaks som faktiskt förbjöds och/eller klipptes ned för att folk chockades av deformiteterna de såg är lite bisarrt. Att regissören sägs ha haft ett lovvärt syfte med rullen gick resten av världen förbi. Tyvärr är det nämligen så att en majoritet, God45 undantaget givetvis, tycker att folk med exempelvis vanställt yttre, vissa fysiska eller psykiska sjukdomar är obehagliga att vara i närheten av. Och än idag göms folk undan i samhället eller undviks. När såg du någon med svår psoriasis stå i charken på din lokala ICA? Vem skulle sitta bredvid någon med tertiär syfilis på bussen? Skulle en sådan person få jobb på ditt favoritcafé? Tror du verkligen att Joseph Merrick skulle bli bemött på ett bättre sätt i dagens samhälle?
MODERERANDE INLÄGG:

Stay on topic!

Det här en tråd där God45 recenserar DoD-äventyr. Denna deltråd ska inte utvecklas vidare efter denna moderering.

/Magnus
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
God45;n278387 said:
Äventyr: De fördömdas arme
Av: Andreas Roman
År: 1998

En snubbe får en hillebard GENOM ansiktet på framsidan! Bästa framsidan på en rollspelsprodukt på länge. Lätt bästa till drakar och demoner. /.../
Nej nej nej. Alla vet att det bästa omslaget till någon DoD-produkt är Alver i Chronopia. ;)



Apropå Alver i Chronopia, kommer du gå igenom de andra Chronopiaböckerna? Det finns äventyr i alla utom Väsen (därför var den inte med i listan ovan). De står alltid i slutet av böckerna, undantaget grundbokens äventyr.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Khan;n278403 said:
Nej nej nej. Alla vet att det bästa omslaget till någon DoD-produkt är Alver i Chronopia. ;)



Apropå Alver i Chronopia, kommer du gå igenom de andra Chronopiaböckerna? Det finns äventyr i alla utom Väsen (därför var den inte med i listan ovan). De står alltid i slutet av böckerna, undantaget grundbokens äventyr.
Oh, jag ska ta dem också :) Problemet är att de är tryckta så att de är svåra att läsa på en liten mobil skärm. Så jag kommer få läsa dem hemma istället för på tåget.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vet att jag i alla fall uppskattade de äventyren som förekommer i nästan alla splatbooks till Chronopia. Nu var det ju grymt länge sedan jag var SL i de äventyren men jag minns dem som väldigt rälsade. Ska dock bli kul att se vad God45 anser om dem.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Fantastisk tråd att följa!
Älskade att spelleda Krilloan i tonåren, övervägt att plocka upp det igen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: Hyrsvärdets handbok(Klingornas natt)
Av: Johan Sjöberg
År: 1995

Hyrsvärdets handbok innehåller setting info, plats beskrivningar och lite ploothooks. Hela grejen ser ut som en lite mindre genomtänkt version av en Planescape bok. Men det enda egentliga äventyret är Klingornas natt som är på 3 och en halv sida. Men det är inte egentligen heller sant, eftersom det är en kampanj bestående av tre olika scenarion som måste samsas om de 3 och en halv sidorna.

Det här mer eller mindre plothooks fast i ett försök att pressa dem till att se ut som hela äventyr har man lagt in obligatoriska scener (vid ett tillfälle genom att en NPC vet allt spelarna gjort och kommer göra för att han är fucking magisk). Det pressas dock in lite coola grejer med demonoffer och tidsstormar också.

Men jag har sett bättre kampanjer i form av att någon sagt "Jag har en lös ide för ett scenario" i en tråd på det här forumet. Så...

1 av 5.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
God45;n278478 said:
Äventyr: Hyrsvärdets handbok(Klingornas natt)
Av: Johan Sjöberg
År: 1995

Hyrsvärdets handbok innehåller setting info, plats beskrivningar och lite ploothooks. Hela grejen ser ut som en lite mindre genomtänkt version av en Planescape bok. Men det enda egentliga äventyret är Klingornas natt som är på 3 och en halv sida. Men det är inte egentligen heller sant, eftersom det är en kampanj bestående av tre olika scenarion som måste samsas om de 3 och en halv sidorna.

Det här mer eller mindre plothooks fast i ett försök att pressa dem till att se ut som hela äventyr har man lagt in obligatoriska scener (vid ett tillfälle genom att en NPC vet allt spelarna gjort och kommer göra för att han är fucking magisk). Det pressas dock in lite coola grejer med demonoffer och tidsstormar också.

Men jag har sett bättre kampanjer i form av att någon sagt "Jag har en lös ide för ett scenario" i en tråd på det här forumet. Så...

1 av 5.
Om jag minns rätt är plotten upphängd på en gud och en kult som, när man läser mellan raderna, inte är så lite fascistoid. Och de är de man ska heja på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Khan;n278495 said:
Om jag minns rätt är plotten upphängd på en gud och en kult som, när man läser mellan raderna, inte är så lite fascistoid. Och de är de man ska heja på.
Det är inte super tydligt. Men ja, handlingen kan lätt läsas som att man är på sidan av de renläriga facisterna och att skurkarna är nazisterna som vill korrumpera rörelsen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Nu är det dags för lite statistik!

Genomsnitt på samtliga äventyr hittills = 2,8 av 5

Och en liten tabell som talar om vem som har högst snittbetyg av alla som skrivit fler än tre äventyr.
PERSONSNITTBETYG
Erik Granström4,5
Anders Blixt4
Roger Undhagen4
Henrik Strandberg3,5
Theodor Paues2,25
Johan Sjöberg1
Michael Petersen1
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Khan;n278525 said:
Nu är det dags för lite statistik!

Genomsnitt på samtliga äventyr hittills = 2,8 av 5

Och en liten tabell som talar om vem som har högst snittbetyg av alla som skrivit fler än tre äventyr.
PERSONSNITTBETYG
Erik Granström4,5
Anders Blixt4
Roger Undhagen4
Henrik Strandberg3,5
Theodor Paues2,25
Johan Sjöberg1
Michael Petersen1
Awesome med statistik! :D Tack :)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Khan;n278525 said:
Nu är det dags för lite statistik!

Genomsnitt på samtliga äventyr hittills = 2,8 av 5

Och en liten tabell som talar om vem som har högst snittbetyg av alla som skrivit fler än tre äventyr.
PERSONSNITTBETYG
Erik Granström4,5
Anders Blixt4
Roger Undhagen4
Henrik Strandberg3,5
Theodor Paues2,25
Johan Sjöberg1
Michael Petersen1
Givetvis Erik överst på prispallen -- heder och ära åt honom. Kul att hamna på silverplats, särskilt med tanke på att min textproduktion dåförtiden mer handlade om spel och bakgrundsmaterial än om äventyr.

Ämlans att min Dödens väg har skattat åt förgängelsen. Det hade varit roligt att se hur den hade "klarat sig" i konkurrensen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: En död mans heder
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

Det här äventyret återfinns i dvärgboken, vilket rent anekdotiskt betyder att ingen läste den. Jag vet ingen som har något emot dvärgar, men inte heller någon som gillar dem jättemycket heller. De är lite meh. Och den här boken gått ut ur sin väg för att kämpa mot det med början med dvärgarna som slåss mot Giger demonen på framsidan. Men set hjälper inte, dvärgarna är fortfarande bara... dvärgar. Vilket är helt ok, men inte ett dugg mer än det.

Men sedan kommer äventyret. Och det är riktigt, riktigt bra. Det är full noir där spelarkaraktärerna är bekants till en dvärgisk advokat som i hemlighet är en sniken utpressare. För att inte bli mördad har han ett kuvert som kommer avslöja alla de hemligheter han håller över sina offer. Tyvärr för honom har han snubblar över en ringt seriös konspiration av massiva proportioner driven av proffs och när han försökt utpressa denna har han blivit mördad av någon som lokaliserat och tagit med sig kuvertet. Men ingen av hans andra offer vet det så de börjar leta efter kuvertet samtidigt som karaktärerna utreder sin väns mystiska död och konspirationen inom dvärgklanerna sakta rör sig framåt...

Karaktärerna har jättemycket att göra. Mysteriet är svårt, med genuins twister och har full noir och maffian i fantasy känsla. Det finns alltid något att göra och det här är genuint ett scenario designa för att maximera kulturspelande bland dvärgklanerna samtidigt som det get ett spännande mysterium och bra möjligheter till action. Det är ju ett scenario som fungerar bäst om alla är dvärgar, gärna från samma klan som vännen som blir mördad, men det är också ett äventyr i dvärgboken.

4 av 5. Om du gillar mystiska femme fatales med skägg som går ens vägen till marken kommer du digga det här.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Äventyr: Kalabalik i Chronopia
Av: Johan Sjöberg
År: 1996

I inledningen till det här äventyret finns en långt bättre recension än något jag skulle kunna åstadkomma:

"Större delen av händelserna i äventyret inträffar varesig rollspersonerna vill eller inte. Som obetydliga pjäser i spelet är det inte mycket de kan göra åt saken"

Man ska frakta en låda till någon. Folk vill inte det. Du har redan spelat 10 snarlika scenarion.

1 av 5.
 
Top